آخرین خبر

۸ هزار میلیارد ریال طرح؛ رهاورد سفر وزیر بهداشت به آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز قبل /جمعه/ در سفری یکروزه میهمان مردم آذربایجان غربی بود؛ رهاورد این سفر هشت هزار میلیارد ریال طرح در حوزه های بهداشتی درمانی بود که گام هایی بلند در راستای توسعه این بخش مهم در استان به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دقایق نخست بامداد روز جمعه برای افتتاح طرح های مختلف درمانی و بهداشتی و بررسی وضعیت کرونایی آذربایجان غربی، وارد ارومیه شد و مورد استقبال مسوولان استانی قرار گرفت.

این سفر که در روزهای پایانی فعالیت دولت تدبیر و امید انجام شد، نشان می داد که دولت تا آخرین روزهای کاری خود به فعالیت در راستای توسعه کشور و نقاط محرومی نظیر آذربایجان غربی ادامه می دهد.

افتتاح طرح های عمرانی حوزه درمانی، مهمترین هدف سفر به آذربایجان غربی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بدو ورود به فرودگاه ارومیه گفت: پویشی تحت عنوان ره سلامت در کشور در حال اجراست که مطابق آن  یک هزار و ۴۰۰ طرح بهداشتی در کشور به افتتاح رسیده و  ۱۴ هزار تخت بیمارستانی به مجموع ظرفیت بیمارستان های کشور اضافه شده است.

سعید نمکی اضافه کرد: بیمارستان جامع زنان ارومیه یکی از طرح های فاخر حوزه بهداشت و درمان کشور است که در قالب طرح ره بهداشت، به بهره برداری می رسد.

وی بیان کرد: علاوه بر این پروژه های متعدد دیگری در قالب این سفر و این طرح در استان به بهره برداری می رسد.

این وعده ابتدای سفر وزیر بهداشت، در دقایق نخست صبح روز جمعه به ثمر نشست و بیمارستان تخصصی زنان دکتر مهزاد ارومیه به بهره برداری رسید.

بهره برداری از بیمارستان تخصصی زنان در ارومیه

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در این باره گفت: طرح بیمارستان جامع زنان و زایمان دکتر مهزاد ارومیه در زمینی به وسعت ۳۰ هزار مترمربع و با زیربنای ۲۴ هزار مترمربع و اعتباری بالغ بر ۴۶۰ میلیارد ریال در هشت طبقه و با ۳۰۰ تخت بیمارستانی اجرا شد.

دکتر جواد آقازاده افزود: عملیات احداث بیمارستان جامع زنان و زایمان ارومیه از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و این بیمارستان دارای امکاناتی نظیر بخش تصویربرداری، رادیوگرافی، سونوگرافی، اورژانس، درمانگاه عمومی، درمانگاه تخصصی، مرکز تصویربرداری، ۹ اتاق عمل، ۱۵ تخت ویژه ICU، اتاق LDR، اتاق ایزوله، ۱۲ تخت NICU (مراقبت های ویژه نوزادان) و بخش های بستری است.

همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ساختمان در حال احداث ستاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه بازدید کرده و در جریان جزئیات ساخت این محل قرار گرفت.

علاوه بر آن، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح های دیگری را نیز در شهرستان های ارومیه، ماکو، بوکان، مهاباد و میاندوآب، سلماس، تکاب، سردشت، پیرانشهر و نقده افتتاح کرد.

مرکز آزمون الکترونیکی، اتاق های عمل جراحی اعصاب، سی تی اسکن اورژانس، سی تی آنژیوگرافی پریفرال مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره)، کلینیک ویژه تخصصی بوکان، ۱۸ دستگاه اکسیژن ساز  در مهاباد، سلماس، بوکان، تکاب، سردشت، پیرانشهر، نقده، ماکو، میاندوآب، ارومیه، یک دستگاه MRI و هفت دستگاه سی تی اسکن در ارومیه، میاندوآب، مهاباد و سردشت و آزمایشگاههای کرونای شهرستان های ماکو، مهاباد، میاندوآب و پیرانشهر از جمله این پروژه ها بودند.

علاوه بر آن، سالن ورزشی چند منظوره نشاط در محوطه خوابگاهی گلستان و بوستان نیز در شهرستان ارومیه از دیگر افتتاح های وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این سفر بود.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی، اعتبار هزینه شده برای این طرح ها بیش از هشت هزار میلیارد ریال بود که البته بخش مهمی از آن شامل پنج هزار میلیارد ریال مربوط به ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان و ۲ هزار میلیارد ریال نیز مربوط به بیمارستان مهزاد ارومیه بود.

بعد از آن، نوبت به جلسه ستاد کرونا در آذربایجان غربی رسید تا چند و چون این بیماری که بیش از ۱۶ ماه همه ایران به ویژه آذربایجان غربی را درگیر کرده، بررسی شود.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با قدردانی از اقدامات انجام شده مدافعان سلامت، این اقدامات را یادگاری برای همه دوران خواند و از فعالان این حوزه قدردانی کرد.

توجه جدی به واکسیناسیون در آذربایجان غربی ضروری است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در این جلسه توجه به وضعیت استان برای انجام سریع واکسیناسیون را خواستار شد و گفت: این استان به علت هم مرز بودن با سه کشور، دارای شرایط ویژه و خاصی بوده و همچنین تعداد مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در این استان بالاتر از متوسط کشوری است.

دکتر جواد آقازاده اضافه کرد: البته در ماه های گذشته از شیوع کرونا در آذربایجان غربی اقدامات بسیار خوبی انجام شده که افزایش آزمایشگاه ها از یک به ۶ طی ماه های اخیر و انجام ۵۵۶ هزار تست کرونا با ۱۸۳هزار نتیجه مثبت از جمله این اقدامات است.

وی بیان کرد: بیشترین ابتلا به کرونا در استان نسبت به جمعیت در شهرهای چایپاره، ماکو، سلماس و ارومیه است و بیشترین فوتی نیز برای ارومیه و بوکان برآورد شده است.

وی اظهار کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا در آذربایجان غربی ۴۵۰ مادر باردار مشکوک به کرونا یا مبتلا به کرونا در منازل تحت مراقبت قرار گرفته اند که رقم قابل توجهی است.

وی از اجرای طرح شهید سلیمانی در آذربایجان غربی خبر داد و افزود: در قالب این طرح، ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش آزمایش کرونا قرار گرفت و ۲۴۱هزار تاکنون این آزمایش را انجام داده اند.

شاخص تخت بیمارستانی در آذربایجان‌غربی به بیش از ۱.۶ رسید

استاندار آذربایجان غربی هم خبرهای خوبی در خصوص توسعه شاخص های بهداشتی درمانی استان در دولت تدبیر و امید داشت.

شهریاری گفت: دولت تدبیر و امید در طول هشت سال خدمات‌رسانی به مردم اقدامات ارزنده ای در راستای تجهیز و افزایش تعداد بیمارستان‌ها در سطح کشور به‌ویژه این استان انجام داده به گونه‌ای که شاخص تخت بیمارستانی در استان به بیش از ۱.۶ به ازای هر هزار نفر افزایش یافت.

وی با قدردانی از زحمات ۱۸ ماهه کادر درمانی و پزشکی در راستای مدیریت و مقابله با بیماری کرونا اظهار کرد: مردم ایران اسلامی همراه و همگام با تمامی دستگاه‌های اجرایی و مدیران دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی و نیروهای ارتش، سپاه و بسیج با وجود تمامی تحریم‌های ظالمانه مقابل این بیماری ایستادگی کرده‌اند تا بار دیگر اقتدار و عزت ایران و ایرانی بودن را به جهانیان ثابت کنند.

استاندار آذربایجان غربی یکی از دلایل افزایش آمار ابتلا به کرونا در استان را، انجام تست‌های بیش از میانگین کشوری دانست و افزود: یکی دیگر از دلایل این موضوع تراکم جمعیتی است به‌گونه‌ای که ۴.۲ درصد از جمعیت کشور در ۱.۲ درصد از مساحت خاکی کشور در این استان زیست می‌کنند. همچنین داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور همسایه و انجام مراودات تجاری و تردد روزانه چند هزار نفری از این مرزها میزان ابتلا و آمار استانی افزایش یافته است.

شهریاری اظهار کرد: متأسفانه ۶۸ تا ۷۰ درصد فوتی‌های مبتلا به کرونا در استان را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند. این در حالی است که بیش از ۳۳۰ هزار نفر از بافت جمعیتی آذربایجان غربی افراد بالای ۷۰ سال هستند.

وی ضمن هشدار مبنی بر جلوگیری از شیوع پیک پنجم کرونا در استان گفت: از عموم درخواست می‌کنیم برای جلوگیری از شروع این پیک دستورالعمل‌های بهداشتی را بیش‌ازپیش رعایت کنند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به افتتاح بیمارستان جامع زنان مهزاد در ارومیه بیان کرد: این بیمارستان یکی از بی‌نظیرترین بیمارستان‌های مجهز در سطح کشور است که می‌تواند بیش از گذشته به بانوان استان و منطقه خدمات‌رسانی کرده و به‌عنوان یکی از مراکز گردشگری پزشکی معرفی و به همگان شناسانده شود.

وزیر بهداشت: جو رسانه ای مسموم عامل مهم آزردگی مدافعان سلامت است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد شدید از وجود جو رسانه ای مسموم در روزها و هفته های اخیر علیه حوزه سلامت و بهداشت، گفت: جو رسانه ای مسموم عامل مهم آزردگی مدافعان سلامت در این دوران بوده و باید نهادهای مسوول جلوی آن را بگیرند.

سعید نمکی با بیان اینکه، این جو رسانه ای مسموم، جوانمردانه نیست، افزود: سرداران این عرصه را با جو تبلیغاتی مسموم مورد هجمه قرار می دهند و ما نیز وظایف دیگری داریم و زمانی برای جوابگویی به این افراد نداریم.

وی اضافه کرد: تامین تخت و اکسیژن برای بیماران وظیفه مهم ما در این روزهاست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: این وزارت، مسوول عدم ورود بیمار آلوده ازمرز نیست؛ روزی چندهزار مورد آلوده با التور، کرونا و مالاریا سرتاسر مرزهای ایران را طی می کند و ما نتایج آن را تحمل می کنیم.

نمکی تاکید کرد: اگر در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس فرماندهان را می زدند، کسی از آنان دفاع نمی کرد که امروز از مدافعان سلامت، دفاع نمی کنند.

وی با اشاره به ایجاد جو رسانه ای مسموم در خصوص اینکه قطع برق سبب مرگ بیماران شده است، بیان کرد: این حرف ها به دروغ زده می شود و آنهایی که مسوولیت امنیت این نظام را دارند، این امواج را رها کنند، من چکار می توانم بکنم؟

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه رستوران عامل اصلی آلودگی است ولی همه رستوران ها باز هستند، ادامه داد: من می دانم که رستوران دار در مضیقه است ولی مدافع سلامت هم در تنگناه بسیار شدیدی قرار دارد.

نمکی گفت: تاب آوری مردم کم می شود ولی تاب آوری خدمتگزار سلامت را چگونه باید نگه داشت.

وی افزود: من از افرادی که مرتب ما را مورد محبت قرار می دهند، قدردانی می کنم اما مدافعان سلامت نیازمند مهربانی ویژه و حضور دیگران به میدان آمدن هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری اظهار کرد: آذربایجان غربی با وجود ترددهای مرزی و شرایط خاص اقلیمی یکی از استان های نمونه در مدیریت کروناست؛ این استان به خوبی توانست رکورد بسیار خوبی در یکی از سهمگین ترین اپیدمی های تاریخ رقم بزند.

وی بیان کرد: با تکیه بر درمان سرپایی و بیمار یابی و طرح شهید سلیمانی موج چهارم کرونا را با کمترین عارضه سپری کردیم ولی کرونا همچنان ادامه دارد و باید همگان در این خصوص به مسوولیت های خود عمل کنند.

نمکی با اشاره به پیشرفت های سخت افزاری صورت گرفته در دوران کرونا در کشور، گفت: در یک سال،   ۱۶۰ دستگاه سی تی اسکن، ۴۰۰ آزمایشگاه مولکولی و ۴۹۰ دستگاه اکسیژن ساز به همراه ۱۴ هزار تخت بیمارستانی تامین شد که رقم بسیار  بزرگی است.

در پایان این سفر نیز وزیر در گفت و گو با خبرنگاران، اخبار بسیار خوشحال کننده ای به ویژه در خصوص واکسیناسیون علیه کرونا داد که برای اولین بار از ارومیه انعکاس می یافت.

تیم های واکسیناسیون گسترده در کشور آماده شده اند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تیم های واکسیناسیون گسترده در ایران آماده شده و واکسیناسیون عمومی به زودی در کشور آغاز می شود.

دکتر سعید نمکی افزود: واکسیناسیون با واکسن ایرانی از دیروز، پنجشنبه در بسیاری از مناطق کشور به ویژه سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

وی اضافه کرد: همزمان واکسن های وارداتی نیز در کنار واکسن های ایرانی برای واکسیناسیون عمومی در کشور استفاده خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: با توجه به تعدد تیم ها در ایستگاه های خودرویی، بوستان ها و محل های مختلف واکسیناسیون گروه های هدف انجام  می شود.

نمکی ادامه داد: فقط در تهران ۹۲ مرکز را برای تزریق واکسن تدارک دیده ایم و در استان های دیگر نیز صدها مرکز در نظرگرفته شده است.

وی از مردم خواست تا پیش از  دعوت با پیامک به مراکز واکسیناسیون نیایبند تا ریتم ما به هم نخورد.

وی با اشاره به اینکه تا هفته آینده واکسن‌های جدیدی به دست ما خواهد رسید، اظهار کرد: در نظر داریم در زمان بسیار کمی، واکسیناسیون روزانه را به بیش از ۵۰۰ هزار مورد برسانیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در صدد هستیم در زمان کوتاهی افراد بالای ۶۰ سال و بیماران صعب العلاج را واکسینه کنیم و بعد از آن سراغ گروه های هدف دیگر برویم.

نمکی افزود: البته در برخی از استان ها واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال را شروع کرده ایم که امیدواریم در آذربایجان غربی هم به علت مرزی بودن بتوانیم این را اجرا کنیم.

با اخبار انعکاس یافته از این سفر، امید مردم برای دریافت واکسن کرونا و همچنین ارائه اقدامات بهداشتی درمانی گسترده تر به ویژه در استان محرومی نظیر آذربایجان غربی افزایش یافت که می تواند مسیر روشنی را در دوران پساکرونا برای مردم این خطه از کشور ایجاد کند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور