آخرین خبر

آشنايی با واحد تجهيزات پزشکی بيمارستان نمازی شيراز

بيمارستان موقوفه آموزشی درمانی نمازی شيراز در سال 1334 به همت خير خوشنام شيرازی شادروان محمد نمازی تاسيس شد و تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شيراز اداره می‌شود. اين بيمارستان تخصصي و فوق تخصصی در زمان تاسيس مجهزترين بيمارستان خاورميانه بود و اولين دارنده سيستم مدارک پزشکی به شکل امروزی در کشور است. همچنين نخستين عمل پيوند عضو نيز در بيمارستان نمازي انجام شده است. براساس آمار سالانه در حدود 24 هزار مورد بستری و 16 هزار مورد عمل جراحی در اين بيمارستان 1000 تخت خوابی انجام می‌شود.

براي آشنايی بيشتر با واحد تجهيزات پزشکی بيمارستان نمازی، گفت‌وگويی با مسئول اين بخش انجام داديم. در اين گفت‌وگو از آقای مهندس دوانی پرسش‌هايی در مورد وظايف بخش مهندسی پزشکی بيمارستان، مشکلات و چالش‌های پيش رو در اين بيمارستان پرسيديم.

مهندس دواني در خصوص اينکه شرح وظايف مسئول فني چيست و تعداد مسئولان فني در بيمارستان نمازي چند نفرهستند، گفت: شرح وظايف مسئول فني مهندسان تجهيزات پزشکی توسط اداره کل تجهيزات پزشکی مشخص شده است که به آن شرح وظايف قانونی مي‌گويند به غير از اين شرح وظايف قانونی ما شرح وظايف تکميلي براي خود مشخص کرده‌ايم که در کل شامل نظارت بر تعميرات تجهيزات پزشکي، تعميرات جزئي، نظارت بر حسن انجام کار تجهيزات پزشکی، نظارت بر حسن اجرای قراردادهای تجهيزات پزشکی، نظارت بر مطالبات مالي شرکت‌هايی که براي تعمير مي‌آيند و پيگيری مطالبات مالی شرکت‌ها و موارد ديگر است. بر اين اساس تقريباً دوازده نفرکارشناس تجهيزات پزشکی در بيمارستان نمازی مشغول به کار هستند که شامل يک نفر منشی، يک نفر مسئول تدارکات و يک نفرمسئول بانک تجهيزات پزشکي است که مسئول بانک تجهيزات پزشکی، ايده خود بيمارستان بوده است (مسئول بانک تجهيزات پزشکی مسئول بخشی است تحت عنوان «بانک تجهيزات پزشکی» که درصورت نياز بخش‌ها، در ساعات اداری وغير اداری، تجهيزات به صورت فوری در اختيار اين بخش‌ها قرار می‌گيرد).

مهندس دوانی در خصوص مشکلات و سختی کار مسئولين فنی گفت: يکی از بزرگترين مشکلات کاری ما، مطالبات شرکت‌هاست. مسئول فنی تجهيزات پزشکی بيمارستان شغلی است که به واسطه ماهيت آن، مسئول فنی بايد فوري و آنلاين از شرکت‌ها خدمات، قطعه و کمک بگيرد. يکي از علت‌هايی که باعث می‌شود خدمات رساني انجام نشود بدهی به شرکت است و اين موضوع هم خود به اين دليل است که ميزان هزينه‌ها در مقايسه با ميزان درآمد افت داشته است. هزينه‌های نگهداشت تجهيزات پزشکی تقريباً شش برابر افزايش قيمت داشته و اين درحالي است که تعرفه‌های پزشکی در طي سه سال گذشته سی تا چهل درصد افزايش پيدا کرده است در نتيجه با اين تناسب، درآمد افت کرده و هزينه‌ها افزايش يافته است به همين علت خدمات رساني به تجهيزات پزشکی به علت بدهی‌هاي بيمارستان به شرکت‌ها با  مشکل روبه رو شده است. اگر دولت کمک نکند، درآمد بيمارستان‌های دولتي پاسخگوي هزينه‌ها و مخارج نيست. دولت بودجه‌ای در نظر مي‌گيرد تا اين هزينه‌ها جبران شود اما مقدار اين بودجه بسيار کم است. ما سعي مي‌کنيم همه چيز را به سختی مديريت کنيم و اين درحالی است که در بيمارستان‌های خصوصی تعرفه‌ها سيصد تا چهارصد درصد افزايش پيدا کرده وهزينه‌ها را جبران مي‌کند.

در حال حاضر يکی از بزرگترين مشکلات ما اين است که طبق استانداردي که اداره کل تجهيزات پزشکی مشخص کرده  که به ازای هر صد تخت براي پذيرش، يک مهندس پزشک و يک تکنسين در بيمارستان مشغول به کار باشد، اين موضوع  به صورت استاندارد در صورت رعايت شدن باعث جذب نيرو مي‌شود که اين استاندارد در بيمارستان‌ها انجام و رعايت نمي‌شود و به همين دليل کمبود پرسنل و نيرو وجود دارد.

وي در رابطه با جايگاه مسئول فني در بيمارستان افزود: مسئول تجهيزات پزشکی بيمارستان از نظر وزارتخانه زير مجموعه سازمان غذا ودارو است و در بيمارستان، قسمت تجهيزات پزشکی زير نظر مديريت بيمارستان (يک مديريت واحد) است که اين موضوع خوب است. در زير مجموعه دانشگاه، قسمت تجهيزات پزشکی به دو قسمت تجهيزات پزشکي مصرفی و تجهيزات پزشکی سرمايه‌اي و تعميرات و نگهداشت تقسيم شده است که اولي زير مجموعه معاونت غذا و دارو و دومي زير مجموعه معاونت درمان است. به عنوان پيشنهاد، اگر از طرف وزارتخانه، مديريت فني، مديريت تجهيزات پزشکی و مديريت آی تی هر سه به عنوان يک معاونت در وزارتخانه تعريف شود اين يکپارچگی مي‌تواند در بهبود عملکرد و ارتقا سطح مديرتی اين واحدها بسيار مؤثر باشد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور