آخرین خبر

باتری نیکل متال هیدرید

باتری نیکل متال هیدرید (NIMH یا NI-MH) یک نوع باتری قابل شارژ است. این باتری‌ها شباهت بسیار زیادی با باتری‌های نیکل کادمیوم دارند اما دو تا سه برابر ظرفیت شارژ بیشتری نسبت به باتری‌های نیکل کادمیوم دارند و نیز 40 درصد طول عمر بیشتری دارند. در دستگاه‌های الکترونیکی با تخلیه بالا این نوع باتری‌ها نسبت به سایر باتری‌ها عملکرد بهتری دارند.

در این باتری‌ها الکترود مثبت از جنس نیکل و الکترود منفی از آلیاژهایی ساخته شده که قابلیت جذب هیدروژن دارند. این نوع باتری‌ها با طراحی‌های مختلفی ساخته می‌شوند:

  • برای الکترود منفی دارای ترکیب بین فلزی مختلف
  • ضخامت الکترود متفاوت با توجه به نسبت توان/انرژی
  • اندازه سلول‌های مختلف از Ah1 تا Ah200

این باتری‌ها به اشکال استوانه‌ای (برای سلول‌های کوچک) و منشوری برای سلول‌های بزرگ ساخته می‌شوند.
برخی از ویژگی‌های این نوع باتری:

  • تعداد دفعات شارژ بالا
  • طول عمر بین حدود 2 الی 5 سال
  • در طیف وسیعی از دماها عملکرد بسیار خوبی دارند
  • ظرفیت بالاتر نسبت به باتری‌های نیکل کادمیوم
  • در دستگاه‌های پرمصرف کارایی بهتری دارند.
  • کمتر مستعد اثر حافظه هستند.
  • نسبت به نیکل کادمیوم با طبیعت سازگارتر هستند.
  • ولتاژ نامی این باتری‌ها مانند باتری‌های نیکل کادمیوم برای هر سل 2/1 ولت است.
چگونه باتری Ni-MH را شارژ کنیم؟

برای شارژ باتری Ni-MH به شارژر خاصی نیاز داریم. استفاده از روش نادرست شارژ باتری ممکن است باتری را غیر قابل استفاده کند. لازم به ذکر است که زمان شارژ باتری Ni-MH کمتر از 20 ساعت است زیرا شارژ طولانی مدت ممکن است به باتری آسیب برساند. شارژ کردن این باتری‌ها نسبت به نمونه نیکل کادمیوم طولانی‌تر است و اگر بیش از حد شارژ شوند دمای آن‌ها بالا رفته و ممکن است آسیب ببینند. بنابراین برای این نوع باتری‌ها شارژ سریع پیشنهاد نمی‌شود مگر این که دما و ولتاژ آن‌ها تحت کنترل قرار گیرد.
این نوع باتری‌ها هیچ گاه نباید به طور کامل تخلیه شوند زیرا آسیب می‌بینند و سرعت خودتخلیه آن‌ها کمتر از نیکل کادمیوم است. یک تخمین تقریبی از اتمام باتری‌های NiMH این است که 20٪ از انرژی باتری در 24 ساعت اول پس از شارژ و 10٪ هر 30 روز پس از آن تخلیه می‌شود.

اقدامات احتیاطی هنگام شارژ باتری‌های Ni-MH چیست؟

برای محافظت از عمر باتری، باید چند نکته احتیاطی را در نظر داشته باشید: شارژ قطره‌ای ایمن‌ترین روشی است که می‌توانید باتری را شارژ کنید. برای انجام این کار، لطفاً مطمئن شوید که با کمترین نرخ ممکن شارژ می‌شود، کل زمان شارژ کمتر از 20 ساعت است و در این زمان باتری را خارج کنید. این روش اساساً باتری را با سرعتی شارژ می‌کند که باتری را بیش از حد شارژ نمی‌کند اما آن شارژ را نگه می‌دارد. باتری NiMH را بیش از حد شارژ نکنید. به طور خلاصه، هنگامی که باتری به طور کامل شارژ شد، شارژ آن متوقف می‌شود. راه‌های مختلفی برای فهمیدن اینکه چه زمانی باتری پر شده است وجود دارد. شارژرهای باتری موجود در بازار همگی «هوشمند» هستند، که می‌تواند به آزمایش تغییرات کوچک در ولتاژ/دمای باتری کمک کند و می‌تواند نشان دهنده سرریز شدن باتری باشد.

چگونه باتری‌های Ni-MH را ذخیره کنیم؟

در ابتدا، باتری‌های مبتنی بر نیکل و ذخیره سازی مشکلات گسترده‌ای داشتند. اساساً اگر قبل از شارژ باتری کاملاً تخلیه نشود، به مرور زمان این قسمت از ظرفیت باتری به آرامی تمام می‌شود. با این حال، باتری‌های نیکل-فلز هیدرید فعلی این مشکلات را ندارند، اما اگر به طور کامل تخلیه نکنید، باز هم می‌توانید همان اثر را مشاهده کنید

آیا باتری‌های NiMH می‌توانند جایگزین باتری‌های قلیایی(آلکالاین) شوند؟

این کاملاً امکان پذیر است. اگر از باتری‌های قلیایی استفاده می‌کنید، می‌توانید تعدادی باتری Ni-MH برای تعویض آن‌ها بردارید. افت ولتاژ تجربه شده توسط باتری‌های قلیایی در طول استفاده، اختلاف ولتاژ را جبران می‌کند (قلیایی 1.5 ولت، NiMH 1.2 ولت)

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور