آخرین خبر

یک مهندس پزشک فعال در عرصه دیجیتال مارکتینگ: برندینگ در مهندسی پزشکی عاملی مهم در دیده شدن حرفه‌ای کسب‌وکارهاست

متینه خان‌زاده، کارشناس مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک است که ‌اکنون در زمینه دیجیتال مارکتینگ در حوزه سلامت، تولید محتوا و برندینگ در مهندسی پزشکی فعالیت دارد. در واقع فعالیت اصلی وی تولید محتوا و آشنا کردن دانشجویان با بازارهای متفاوت کاری و یافتن راه درست برای رسیدن به اهدافشان است. همچنین برگزاری میتینگ‌های خصوصی و تخصصی برای انتخاب گرایش مناسب با توانمندی و علایق دانشجویان یکی دیگر از زمینه‌هایی است که خان‌زاده در آن فعالیت می‌کند. می‌توان گفت این زمینه، فیلد کاری نوپایی به‌شمار می‌رود که کمتر کسی در مهندسی پزشکی به آن توجه می‌کند، اما یکی از ضرورت‌های هر بیمارستان، کلینیک، هلدینگ یا شرکت‌های تجهیزات پزشکی و… است. گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره این هفته را با این مهندس پزشک جوان ترتیب داده‌ایم تا در کنار بررسی رشته مهندسی پزشکی، بیشتر با حوزه فعالیت وی آشنا شویم.

کمی درباره حوزه‌ فعالیت خود توضیح دهید.

برندینگ در مهندسی پزشکی یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها در دیده شدن یک کسب‌وکار حرفه‌ای به‌شمار می‌رود. همچنین تولید محتوای پزشکی و سلامت یکی از فیلدهای کاری رشته مهندسی پزشکی است که کمتر کسی به آن توجه یا حتی در آن فعالیت می‌کند درحالی‌که برندینگ و تولید محتوای پزشکی و سلامت برای هر کلینیک، بیمارستان، شرکت‌های برتر و بزرگ و هلدینگ‌های پزشکی و تجهیزات پزشکی در فیلدهای مختلف، ضروری به‌شمار می‌رود.

چه شد که به‌سمت این فیلد کاری گرایش یافتید؟

به‌دلیل علاقه زیاد و البته دریافت آموزش‌های تخصصی وارد این فیلد کاری شدم. در واقع باتوجه‌به کمبود و ضعف دیجیتال مارکتینگ در مهندسی پزشکی، علاقه‌مند به فعالیت گسترده‌تر در این حوزه هستم. البته هدف اصلی که دنبال می‌کنم آگاه‌سازی دانشجویان و راهنمایی آن‌هاست تا از همان ابتدای دوران دانشجویی با این حرفه و مهارت‌های تخصصی آن آشنا شوند. درحالی‌که متاسفانه در ایران به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای به این فیلد پرداخته نشده است.

دلیل علاقه‌مندی و هدف شما از انتخاب این رشته چه بود؟

حقیقتش از ابتدا اطلاعات زیادی در مورد این رشته، بازار کار و مواردی از این دست نداشتم و برایم برقراری ارتباط با مهندسی پزشکی بسیار دشوار بود. به‌مرور زمان و آشنایی با افراد فعال در این حوزه و همچنین هدفم برای کمک به دیگران، به مهندسی پزشکی علاقه‌مند شدم. در این مسیر با هدف آگاه‌سازی و کمک به دانشجویانی مانند خودم که با چالش‌های متفاوتی وارد این رشته شده‌اند، فعالیت خود را شروع کردم. از ترم سوم دانشگاه نیز همزمان با شروع اپیدمی کرونا با تجربیاتی که کسب کرده بودم وارد بیمارستان شدم. در این مقطع چالش‌های رشته مهندسی پزشکی جذابیت بیشتری برایم یافت. اکنون نیز از انتخابم بسیار خوشحال هستم.

زمانی که وارد این رشته شدید، آیا از نظر محتوای علمی، مهارتی و مطابقت با خواسته‌هایتان آن چیزی بود که انتظار داشتید؟ بعدها دچار این چالش نشدید که آیا انتخاب درستی داشته‌اید یا نه؟

اتفاقا این سئوال برای خودم و دیگر افرادی که وارد رشته مهندسی پزشکی می‌شوند، پیش آمده است و در آینده نیز مطرح خواهد شد. در واقع برای پاسخ دادن به این پرسش است که به وسیله صفحات مجازی سعی در آگاه‌سازی و راهنمایی متقاضیان و پذیرفته شدگان این رشته دارم. همان‌طور که در سئوال قبلی پاسخ دادم، از ابتدا اطلاعات چندانی نسبت به رشته مهندسی پزشکی نداشتم و با آزمون و خطا بود که تجربه کسب کردم.

چه دستاوردهای علمی و عملی در دوران دانشجویی و پس از آن داشته‌اید؟

همیشه به‌دنبال این بوده‌ام که در خانواده مهندسی پزشکی مفید باشم. برای رسیدن به این هدف، باتوجه‌به روحیاتم در تیم‌های اختراعات فعالیت داشتم.‌ از ترم سوم وارد محیط بیمارستان شدم و به‌مدت دو سال در این فضا فعالیت کردم. همچنین در دو پروژه حوزه کلین روم همکاری داشتم. مقالاتی نیر در دوران کرونا با موضوعات اتاق ایزوله و کلین روم به کمک عده‌ای دیگر نوشتم، اما متاسفانه ثبت و معرفی نشدند. علاوه‌بر این‌ها مدتی مدیر اجرایی و مشاور دپارتمان تخصصی مهندسی پزشکی شرق کشور بودم که تجربه فوق‌العاده‌ای برایم بود.

آیا زمان تحصیل، زمینه‌هایی برای ورود به بازار کار در فضای دانشگاه یا خارج از آن برایتان فراهم شده بود؟

البته. به کمک یکی از اساتید در ابتدای دوران دانشجویی ‌وارد محیط بیمارستان شدم و ‌باتوجه‌به شرکت در همایشات دانشگاهی متعدد از تجربیات افرادی که در فیلدهای کاری مختلف فعالیت می‌کردند بیشتر استفاده کردم. فضای دانشگاه شاید بتواند زمینه پیشرفت را فراهم کند، اما اصل مطلب پشتکار و ممارست خود فرد است.

اکنون فضای آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار در دانشگاه‌ها چگونه است؟

باتوجه‌به استقبال دانشجویان به این رشته، در دانشگاه‌ها همایش‌های خوب و مفیدی برگزار می‌شود و بستر خوبی برای دانشجويان تازه وارد فراهم شده است. بااین‌حال متاسفانه از نظر بنده کمتر واحد درسی این رشته در بازار کار کاربرد دارد. در واقع گذراندن واحدهای درسی تعریف شده عملا سودی برای دانشجویان ندارد. همچنین ارتباط دانشگاه با صنعت محدود است یا کلا وجود ندارد تا بستری برای آشنایی دانشجویان با محیط کار مهندسی پزشکی فراهم شود؛ بنابراین این ضعف سیستم آموزشی کشور در حوزه مهندسی پزشکی است.

از چه سالی وارد بازار کار شدید و چگونه و با چه حرفه‌ای شروع کردید؟ چه مشاغل مرتبطی را پس از آن داشتید؟

همان‌طور که گفتم ترم سوم دانشگاه وارد بیمارستان ناظران شدم. آن زمان این بیمارستان هنوز به بهره‌برداری نرسیده بود و در بخش تاسیسات و راه‌اندازی اتاق‌های عمل، اتاق‌های ایزوله، آزمایشگاه و… فعالیت داشتم.

برای ورود به بازار کار دانشجویان و دانش‌آموختگان با چه مشکلاتی دست به گریبان هستند؟

بازار کار مهندسی پزشکی فوق‌العاده گسترده است. مهندسی پزشکی برخلاف تصور عموم تنها تعميرات تجهیزات و فروش آن‌ها نیست. طبیعتا در ابتدا کمتر کسی درباره چنین مواردی اطلاعات دارد و با ناآگاهی مرتکب آزمون و خطا می‌شود تا فیلد کاری مورد علاقه‌اش را پیدا کند.

شما چگونه موفق به مدیریت این وضعیت و خروج از چالش‌ها شدید؟

با آزمون و خطا و کسب تجربه موفق شدم.

از میان حوزه‌های تولید، فروش و بازرگانی، واردات، آموزش و… در کدام یک تجربه و سابقه فعالیت حرفه‌ای دارید؟ دلیل ورود به آن حوزه‌های کاری را توضیح دهید.

در حوزه تولید، صادرات و واردات طبیعتا نیاز به جسارت، مهارت، تجربه، ارتباطات و چند مورد دیگر است که باتوجه‌به چالش‌ها و ریسک‌های زیاد علاقه چندانی ندارم و فعالیت نکردم. اما علاقه دارم فیلد آموزش و مدیریت فروش را نیز امتحان کنم.
و اما فیلدی تخصصی که در حال حاضر دارم کار میکنم مشاوره، برندینگ و تولید محتوا در حوزه سلامت و تجهیزات است. دلیل گرایشم به این حوزه نیز این است که با پیشرفت ابزارهای ارتباطی، این موارد از لازمه‌های مهندسی پزشکی هستند. متاسفانه در ایران توجه خاصی به این فیلد نشده به‌گونه‌ای که می‌توان گفت نو پا و تازه شکل گرفته است.

مهم‌ترین موانع، چالش‌ها و همچنین فرصت‌هایی که در حوزه کاری خود داشتید، چه چیزهای بود؟

افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند اندک هستند بنابراین طبیعتا تعداد کمی هم راهنما وجود دارد تا حداقل در ابتدای کار بتوان از آن‌ها الگوبرداری و شروع به کار کرد. در چنین شرایطی سعی کردم با استفاده از آموزش‌هایی که دیده‌ام و تلفیق آن‌ها با مطالب مهندسی پزشکی، کار را پیش ببرم. حوزه دیجیتال مارکتینگ یک علم است بااین‌حال ارتباط‌گیری با مخاطب یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها بود.

به‌نظر شما اکنون رشته مهندسی پزشکی در ايران از نظر کیفیت و به‌روز بودن آموزش‌های دانشگاهی چه جايگاهی دارد؟ کاستی‌ها و پتانسیل‌های آن را توضیح دهید.

همان‌طور که پیش‌تر گفتم متاسفانه کمتر مواردی است که در آموزش‌های دوران دانشجویی وجود دارد که به فرد برای ورود به بازار کار کمک کند. دانشجویان و دانش‌آموختگان برای ورود به بازار کار جدا از محیط آکادمیک دانشگاه باید آموزش ببینند تا بتوانند فرد مفیدی در فیلدهای کاری مهندسی پزشکی باشند.

ارزیابی شما از بازار کار کنونی رشته مهندسی پزشکی در حوزه‌های مختلف و فرصت‌های پیش‌روی دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته چیست؟ لازمه ورود موفق و نتیجه‌بخش به بازار کار چیست؟

بازار کار گستره مهندسی پزشکی و نداشتن محدودیت یکی از بهترین آیتم‌های این رشته است. از نظر من اما اصلی‌ترین نیاز این رشته تعامل و ارتباطات است. باتوجه‌به شخصیت، علاقه فردی، نیازسنجی و مشورت گرفتن از افراد باتجربه و آشنایی با چالش‌ها می‌توان از ابتدا تخصصی و حرفه‌ای عمل کرد.

باتوجه‌به شرایط کنونی این رشته و بازار کار آن، به دیگران توصیه می‌کنید برای ادامه تحصیل به‌سمت این رشته بروند؟ چرا؟

مهندسی پزشکی واقعا زیباست. فکر می‌کنم با درک هدف اصلی این رشته کمتر کسی باشد که نتواند با آن ارتباط برقرار کند. بااین‌حال نمی‌توان از چالش‌ها، کمبودها و ضعف‌های آن چشم‌پوشی کرد. نمی‌توانم درمورد بازار کار این رشته اظهارنظر کنم زیرا از نظر من حتی اگر از اشباع شده‌ترین رشته هم فارغ‌التحصیل شوید باز هم می‌توان با تلاش و پشتکار به موفقیت رسید. باتوجه‌به گستردگی و تنوع بازار کار و توانمندی و شخصیت‌شناسی می‌‌توان این رشته را به دیگران نیز توصیه کرد.

به‌نظر شما مهم‌ترین چالش صنعت تجهیزات پزشکی به‌ویژه در فیلد تخصصی شما چیست؟

تاسفانه افراد فعال در حوزه مارکتینگ سلامت که تخصصی کار کنند محدود هستند. در واقع به برندینگ که پایه و اساس هر هلدینگ و کمپانی است توجه چندانی نمی‌شود. در چنین شرایطی وجود یک رسانه آموزش تخصصی صنعت سلامت خالی است. در بسیاری از کشورها فیلد برندینگ و مارکتینگ یک تخصص است که به آن پرداخته شده است، اما متاسفانه در ایران اینگونه نیست.

اگر شما جای يکی از مسئولان بوديد، چه اقدامی برای بهبود وضعیت مهندسی پزشکی می‌کردید؟

همان‌طور که در کشور سازمان نظام مهندسی وجود دارد، نیاز است که سازمان نظام مهندسی پزشکی نیز وجود داشته باشد؛ زیرا وجود سازمان نظام مهندسی پزشکی به‌شدت مورد نیاز است. همچنین باید در روش‌های آموزشی و مواد درسی رشته مهندسی پزشکی نیز تغییراتی ایجاد شود. به‌نظرم باید یک رسانه تخصصی آموزشی در حوزه مهندسی پزشکی نیز ایجاد شود.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور