آخرین خبر

گوشي پزشکي هوشمند

مفاهيم پايه
Smart : هوشمند
Stethoscope: گوشي پزشکي

فيزيولوژي
ذاتالريه يا سينه پهلو به وضعيت التهابي حاد ريه گفته ميشود که مشکلات زيادي براي تنفس ايجاد ميکند. ذاتالريه در کودکان و بزرگسالان سالانه جان ميليونها نفر را ميگيرد و 16 درصد کودکاني که قبل از 5 پنج سالگي فوت ميکنند بر اثر اين بيماري جان خود را از دست ميدهند. حال يک گوشي پزشکي هوشمند توسط دانشگاه جانز هاپکينز توسعه يافته که با کمک هوش مصنوعي ميتواند به صورت خودکار ذات الريه را تشخيص دهد.

چگونه کار ميکند
گوشي پزشکي هوشمند ياد شده براي تشخيص ذات الريه از هوش مصنوعي بهره ميبرد؛ بدين صورت که با ضبط نحوه نفس کشيدن بيمار و تطبيق آن با الگوريتم هاي موجود، شدت اين بيماري را تشخيص ميدهد. به عبارت ديگر ميکرو پردازنده تعبيه شده در اين گوشي پزشکي هوشمند ميتواند تمامي صداهاي مزاحم نظير ضربان قلب را پاک کند. اين گوشي پزشکي از فناوري فيلتر کردن سر و صدا (Noise-Filtering Technology) براي درک وضعيت ريه هاي فردي که مبتلا به ذاتالريه است، استفاده ميکند.
به منظور خنثي کردن صداهاي اضافي افزون بر صداي ضبط شده توسط گوشي، صداي يک ميکروفون خارجي نيز ضبط ميشود. اين صداها با يکديگر مقايسه شده و ميزان حذف صداهاي اضافي تنظيم ميشود. براي آزمايش اين الگوريتم صداهاي ضبط شده توسط يک گوشي معمولي و صداهاي پردازش شده توسط گوشي هوشمند در اختيار تعدادي متخصص قرار گرفت. اين افراد در 95 درصد موارد صداي کاف جديد را ترجيح ميدادند.
پس از آن سيستم ياد شده با تکيه بر فناوري يادگيري ماشيني، به بررسي اين صدا و مقايسه آن با نمونه هاي موجود ميپردازد. گوشي پزشکي هوشمند و سيستم تعبيه شده براي آن ميتواند بيماري ذات الريه را با دقت 87 درصد تشخيص دهد. اين ميزان از دقت ساير روش هاي موجود بيشتر است. اين برنامه بدون نياز به اينترنت کار ميکند و براي شرايطي که درمانگران به تنهايي بايد براي بيماران خود تصميم گيرند بهينه شده است. هوش مصنوعي اين گوشي نيز با استفاده از يک پايگاه داده ثبت شده از حدود 1500 بيمار در آفريقا و آسيا آموزش ديده شده است. گوشي پزشکي مذکور داده هاي ثبت شده را به رايانه پزشک ارسال ميکند که توسط آن پزشک ميتواند تفاوت ميان تنفس معمولي و تنفس شخص مبتلا به ذاتالريه را تشخيص دهد.

در چه مواردي به کار ميرود

با توجه قيمت پايينتر گوشي پزشکي هوشمند نسبت به دستگاه هاي عکسبرداري با اشعه ايکس، کليه پزشکان و مخصوصاً پزشکان مناطق محروم ميتوانند از آن براي تشخيص ذات الريه کمک بگيرند. همچنين استفاده از آن در بيمارستان هاي شلوغ شهري نيز مفيد خواهد بود. در آينده قابليت هاي بيشتري براي تشخيص چند نوع بيماري ديگر نيز به آن افزوده خواهد شد.

اسامي مختلف گوشي هوشمند
اين گوشيهاي پزشکي”Feelix” و “FeelixPro” نام دارند.

 سازنده
اين طرح با همکاري پزشکان، مهندسين و متخصصان سلامت Johns Hopkins انجام شده است.

 منابع
[1] https://www.digitaltrends.com
[2] http://www.ion.ir

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور