آخرین خبر

گلوگاه‌های اجرایی را از سر راه تولید بردارید

صدها سخنرانی درباره «حمایت از تولید ملی» ایراد شده؛ ده‌ها نهاد و سازمان برای اجرای این فرمان به خط شده و چندین سمینار و کنفرانس برپا شده و بودجه‌هایی به این منظور اختصاص یافته است. با این همه، هنوز هم تولید در این یا آن شاخه با موانعی توجیه ناپذیر مواجه است. نمونه حیّ و حاضر از این موانع را در همین شاخه تجهیزات ‌پزشکی خودمان می‌توانیم ببینیم که روند صدور و تمدید مجوز به گلوگاهی در راه تولید بدل شده است. شرکت‌های تولیدی و سازندگان تجهیزات پزشکی که بیشتر آن‌ها، با تلاش بسیار، به دانش فنی روز مجهز شده‌اند، در چنبره بوروکراسی صدور مجوز یا تمدید مجوز گرفتار می‌آیند و فرصت‌ها و امیدهای خود را در صف انتظار تایید یا تمدید مجوز، از دست می‌دهند.
علیرغم اینکه سامانه صدور مجوز برای اصناف ظرف کمترین زمان، مجوز صادر می‌کند، اداره تجهیزات پزشکی، روزها و هفته‌ها متقاضیان را پشت در نگه می‌دارد. برخی از این منتظران، شرکت‌هایی با سابقه درخشان و شناخته شده برای مقامات این اداره هستند، با این همه باز هم برای تمدید مجوز محصولات خود باید در نوبت بنشینند تا روزی که مسئولان و کارمندان آن اداره کل، بخواهند کار آن‌ها را راه بیاندازند. این هم نوعی حمایت از تولید است!
آن طور که از خبرها بر می‌آید، به نظر می‌رسد کمبود پرسنل اداره کل تجهیزات یکی از عوامل این تاخیرها باشد، که آن هم جای شگفتی دارد که چرا فارغ التحصیلان مهندسی پزشکی جذب این اداره نمی‌شوند. همین مشکلات ساده که راه‌حل‌هایی ساده‌تر هم دارند، موجب می‌شود که انتقاد به ناکارآمدی دستگاه اجرایی از سوی منتقدان دولت، تا حدی باورپذیر به نظر برسد.
راه‌حل ساد‌ه‌ای که در نظام صنفی برای صدور مجوز در نظر گرفته شده، الزام مقام مسئول به پاسخگویی ظرف چند روز و صدور خودکار مجوز پس از آن مهلت است.
از طرفی شرکت های معتبر و پرسابقه که صحت کار آن‌ها بارها بررسی و مجوز محصولاتشان صادر شده، سزاوار حسن اعتماد و همراهی بیشتری هستند، چنین شرکت‌هایی نباید به خاطر تمدید مجوز تولید، دچار مشکل و احتمالا توقف تولید شوند.
جا دارد مسئولان محترم اداره کل تجهیزات، تدبیری شایسته در برطرف ساختن مشکلات روند صدور مجوز در پیش گیرند تا این مانع از سر راه تولید برداشته شود.

مدیر مسئول
صائب ماکویی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور