آخرین خبر

گلايه هاي توليدکنندگان از حمايت ها؛ فقط وعده!

نویسنده: افسانه غفاري- سيده مينا مجابي

 

در هجدهمين نمايشگاه بين المللي ايران هلث بيش از 550 شرکت داخلي و خارجي حضور داشتند. به گفته بسياري از شرکت هاي حاضر در نمايشگاه، فضاي مثبت جهاني از دلايل بازگشت و ميل شرکت هاي خارجي به حضور در نمايشگاه بود و کشورهاي آلمان، ترکيه، سوئد، سوئيس، اتريش، ايتاليا، ژاپن، پرتغال، فرانسه، چين، بلژيک، کره، هنگکنگ، هند، دانمارک، تايوان، برزيل، اوکراين، روسيه، کانادا، لوکزامبورگ و اسپانيا در نمايشگاه امسال ثبتنام کردند. علاوه بر اين شمار شرکت هاي حاضر به نسبت سال پيشين افزايش يافته بود. نمايشگاه ايران هلث پرسابقه ترين و شاخص ­ترين نمايشگاه بخش سلامت کشور است که از سال 1368 تا کنون به عرضه و معرفي ظرفيت­ ها، توانمندي­ ها و فن آوري­ هاي مختلف در زمينه­ هاي تجهيزات پزشکي، آزمايشگاهي، دارويي و محصولات و خدمات بخش سلامت به بازار رو به رشد داخلي پرداخته است و حضور در آن براي شرکت هاي ايراني به ويژه توليدکنندگان داخلي بسيار حايز اهميت است، گفتگوي خبرنگاران ماهنامه را با برخي از شرکت هاي حاضر در ايران هلث هجدهم در زير بخوانيد:

آوا طب سپاهان
اين شرکت نوپا و جوان که از بهمن ماه سال پيش شروع به توليد کرده، امسال براي اولين سال در نمايشگاه ايران هلث در بخش توليدکنندگان حضور داشت.
توليدات اين شرکت ازامسال به طور سراسري در کشور به فروش مي رسد. اين محصولات شامل موارد زير است: لوازم جانبي دستگاه هاي ساکشن- کابل دستگاه هاي مانيتورينگ قلب- کابل دستگاه هاي الکترو کارديوگراف– پروب دستگاه هاي پالس اکسيمتر- ليد دستگاه هاي الکتروانسفالوگراف.
مدير عامل شرکت آوا طب سپاهان اظهار داشت تا الان اين شرکت صادرات نداشته، ولي جزء برنامه هاي آتي شرکت، صادرات محسوب مي شود. به نظر وي روابط ايران و جهان يکي از مشکلات اصلي راه صادرات براي توليد کنندگان است که با حمايت دولت مي توان شاهد رفع اين مشکلات بود.
مدير عامل شرکت آوا طب سپاهان اظهار داشت: امسال شاهد حضور پررنگ تري از شرکت ها و بازديد کنندگان هستيم، اما همچنان شاهد مشکلاتي از قبيل موارد زير هستيم:
 حضور کم مشتريان خارجي جهت بازديد و آشنايي با توليدات ايراني وخريد از شرکت هاي ايراني.
 مشکل کمبود حجم فضاي نمايشگاهي که متاسفانه بعضي از شرکت ها مجبور شدند در فضاي آزاد غرفه داشته باشند که در صورت تغيير وضعيت آب و هوايي مشکلات زيادي براي اين شرکت ها ايجاد مي شود.
 تاخير در ارسال بليت هاي ورودي نمايشگاه.

KMT خسرو مد يسا طب
آسيا صفارزاده که با تحصيلات بيزينس دارو از فرانسه در حال حاضر در شرکت خسرو مديسا طب مشغول به کار است شرکت خسرو مديسا طب را اينگونه توصيف کرد: شرکتKMT که دو شعبه نيز در امارات دارد در واردات تجهيزات پزشکي، دندان پزشکي، داروسازي، سلامت آب و سلامت خانواده و همچنين تجهيز کردن کامل بيمارستان ها ازaتاz فعاليت مي کند. در حال حاضر حدود 50 برند تحت پوشش کامل محصولاتشان داريم. در اين نمايشگاه به عنوان واردکننده آخرين تکنولوژي هاي کارخانه مبدا حضور پيدا کرده ايم، اما از امسال شروع به فعاليت در بخش توليد هم کرده ايم. امسال هدف شرکت خسرو مديسا طب بيشتر تمرکز بر بخش توليد است. پس از پيشرفت در بخش توليدات در صادرات هم فعاليت مي کنيم.
مديرتوسعه وتجاري شرکتKMT اظهار داشت: يکي از بزرگ ترين مشکلات نمايشگاه ايران هلث مشکلات سيستم اطلاع رساني ضعيف است به طوري که بازديد کننده در نمايشگاه هاي خارجي در بدو ورود مي تواند ليست کاملي از نمايشگاه و سالن و غرفه و محصولات آنها را دريافت کند، در حالي که در اين نمايشگاه شاهد هيچ کدام از اين امور نبوديم وکتاب نمايشگاه هم در خصوص مکان غرفه ها و محصولات توضيحات کاملي نداده است.

دستکش حرير
مديرکل فروش دستکش حرير، رضا شهروان در گفتگو با ماهنامه گفت: دستکش حرير از سال 1356 شروع به فعاليت کرده و با بيش از 15 سال حضورفعال درنمايشگاه ايران هلث امسال هم به عنوان بزرگ ترين و تنها توليدکننده دستکش هاي جراحي درايران و خاورميانه در نمايشگاه حضور داشت، در حال حاضر توليدات اين شرکت در سه بخش زير است: دستکش هاي خانگي، دستکش هاي صنعتي، دستکش هاي پزشکي.
دستکش هاي حرير با تنوع هاي بسيار در اين نمايشگاه حضور داشت. توليدات اين شرکت در بخش پزشکي شامل موارد زيراست :
دستکش معاينه کم پودر در دو مدل- دستکش معاينه بدون پودر در سه نوع – دستکش جراحي بدون پودر- دستکش جراحي ارتوپدي کم پودر- دستکش جراحي استريل و…
شرکت حرير دو کارخانه در شهر هاي اروميه و تبريز دارد که به طور جداگانه به توليد دستکش هاي خانگي و پزشکي مي پردازد.
مشکلات نمايشگاه ايران هلث از ديدگاه مدير عامل: مشکلات سيستم اطلاعات رساني وعدم امکانات لازم جهت شناسايي و اطلاع رساني به بازديد کننده ها بود.
دستکش حرير صادرات به کشور هايي اعم از ترکيه، افغانستان ، عراق، تاجيکستان و…. را در کارنامه خود دارد و در بخش واردات تنها وارد کننده لاتکس براي توليدات خود از کشور مالزي، سنگاپور و…. است. مدير فروش دستکش حرير اظهار داشت: ” همواره مشکلات زيادي بر سرراه صادرات بوده وهست که اميد است با حمايت هاي دولت اين مشکلات تا حدي رفع شود.”

شرکت شيما
مديرعامل شرکت شيما داريوش محمودکلايه نيز اظهار داشت: شرکت شيما بيش از 25 سال در زمينه واردات و توليدات تجهيزات ثابت آزمايشگاهي فعاليت مي کند و در حال حاضر وارد کننده تجهيزات ثابت آزمايشگاهي از 2 کشور آمريکا و اروپا است. محصولات اين شرکت شامل: ميزآزمايشگاهي، هودهاي شيميائي، لوازم و تجهيزات آزمايشگاهي است. شرکت شيما از اولين دوره نمايشگاه ايران هلث حضور فعال داشته است.
اين شرکت جديدا با احداث کارخانه اي با مجهز ترين دستگاه ها در شهر پرند فعاليت خود را به عنوان توليد کننده شروع کرده است.
از ديدگاه مدير عامل شرکت شيما وضعيت کلي نمايشگاه نسبت به سال هاي پيش بسيار بهتر است اما از نظر بازديد کنندگان خارجي و شناخته شدن آن به عنوان يک نمايشگاه تخصصي و قطب مهندسي پزشکي ايران متاسفانه موفق نبوده لذا نياز به تبليغات بيشتري احساس مي شود.
شرکت شيما در زمينه صادرات با کشور عراق همکاري هايي داشته و به نظر مدير عامل شرکت شيما روابط سياسي بين ايران و جهان مانع پيشرفت در روند صادرات است که اميد است با توافق هايي که در حال حاضر صورت گرفته اين وضعيت بهبود يابد.

شرکت اوزان
مجيد عرب با اشاره به فعاليت هاي شرکت اوزان گفت: شرکت اوزان که به طور کامل متعلق به سازمان تامين اجتماعي است، حدود 45 سال فعاليت دارد. اين شرکت در امر تجهيز مراکز درماني، مراکز دولتي، دانشگاه ها، نيروي مسلح و مراکز خصوصي فعاليت مي کند و در حال حاضر تنها توليد کننده آمالگام هاي دندان پزشکي است. شرکت اوزان با توجه به نيازهاي مراکز درماني خصوصي و دولتي تجهيزات صنعت پزشکي مورد نياز را نيز به کشور وارد مي کند.
شرکت اوزان در حال حاضر با کمپاني Matachana اسپانيا همکاري مي کند و کارخانه توليدي Faghihi Dental را هم در مجموعه خود دارد.
شرکت اوزان صادرات به کشور هاي آفريقايي و افغانستان را در کارنامه خود دارد. مجيد عرب همچنين اظهار داشت همواره مشکلاتي بر راه صادرات وجود دارد. همانطور که مي دانيد بايد محصول اول در کشور به فروش برسد تا ما بتوانيم محصول را برند کنيم و در جهان به فروش برسانيم. اين نيز مستلزم حمايت هاي دولت است دولت بايد به بخش تحقيق و توسعه شرکت ها کمک کند تا شاهد پيشرفت چشمگيري در عرصه توليد و صادرات باشيم. از سوي ديگر مجوزها ي ورود کالا با توجه به تعرفه هاي صادرات و واردات بايد بيشتر بررسي شود و بر اساس نياز کشور شود . در بعضي موارد متاسفانه ما شاهد ورود کالا بيش از نياز کشور هستيم.
يکي از بزرگ ترين مشکلات ما اين است که در ايران توليد معني درستي ندارد، يعني محصولي که 0 تا100آن توسط کارخانه ساخته شده، توليد نام دارد و محصولي هم که دريک کارخانه بسته بندي شده، آن را هم توليد مي نامند. در ديگر کشور هاي جهان به محصولي توليد مي گويند که حداقل 60 درصد فرايند توليد در داخل کارخانه انجام شود.

سينا حمد آريا
مدير فروش شرکت سينا حمدآريا پرينازمحمدي نيز در گفتگو با ماهنامه اظهار داشت: شرکت سينا حمد آريا که بيش از سي سال در زمينه تجهيزات پزشکي مشغول به کار است امسال هم در نمايشگاه ايران هلث حضور داشت. اين شرکت توليد کننده تخت هاي الكتريكي، تخت هاي مكانيكي، تخت تاشوهمراه بيمار، كمد كنار تخت، ميزغذا، برانكارد و تخت اطفال است.
امسال شرکت سينا حمدآريا تخت جديدي را که متمايز از محصولات قبلي در سطح کشور است، در نمايشگاه ايران هلث رونمايي کرد. تختي با قابليت تغييرات ارتفاعي زيادتر و استفاده از صفحات نشکن و متمايز.

شرکت سينا حمد آريا
رتبه 1 تجهيزات پزشکي و رتبه 2 خدمات را نيز کسب کرده است.
مديرفروش شرکت سيناحمدآريا اشاره کرد: ايران هلث نياز دارد که به شاخصه هاي يک نمايشگاه
بين المللي نزديک شود. مشکلات سيستم اطلاع رساني نمايشگاه، کمبود تبليغات وعدم دعوت کشور هاي خارجي براي بازديد از نمايشگاه از مشکلات ايران هلث محسوب مي شود.
شرکت سينا حمد آريا تا کنون به بسياري از کشور ها از جمله: بلاروس، ساحل عاج، سوريه، يمن، عراق، ارمنستان و امارات صادرات داشته است. حتي يکي از مراکز قلب در کشور عراق به طور کامل با 500 تخت سينا تجهيز شده است. از طرفي حدود 10000تخت بستري به همراه متعلقات در کشور و 10000 دستگاه پايه سرم سيار بيمار در سراسر کشور به فروش رسيده است.
همواره مشکلاتي بر سر راه صادرات بوده و هست براي مثال شرکت سينا حمد آريا به دليل بزرگ بودن محصولاتش همواره هزينه هاي زياد گمرگي را بايد پرداخت کند و از سوي ديگر برگشت پول از کشور دريافت کننده محصول همواره يکي از مشکلات است.

شرکت شيما پرتو
مدير عامل شرکت شيما پرتو نيز در خصوص تاريخچه فعاليت اين شرکت به خبرنگار ماهنامه گفت: شرکت شيما پرتو با بيش از 25 سال فعاليت در زمينه تجهيزات تصويربرداري پزشکي امسال هم در نمايشگاه حضور داشت. محصولات شرکت شيما پرتو شامل: راديولوژي ديجيتال، راديولوژي موبايل، راديوگرافي ساده، سي آرم اتاق عمل و محصولات انفورماتيک پزشکي است و در حال حاضر محصولات اين شرکت در بيش از 2000 مرکز نصب و فعال در ايران است.
شرکت شيما پرتو هميشه حضور فعال در نمايشگاه ايران هلث داشته است. به نظر مدير عامل شرکت شيما پرتو، ايران هلث به عنوان يک سمبل تجهيزات پزشکي ايران هنوز درخور کشور ما نيست، مشکلات بسياري ازجمله سيستم اطلاع رساني ضغيف و ناشناخته بودن آن براي کشورهاي ديگر وجود دارد که اين مستلزم توجه بيشتر از سمت دولت به اين نمايشگاه است.
صادرات از برنامه هاي اصلي آينده اين شرکت محسوب مي شود. به نظر مدير عامل شرکت شيما پرتو مشکلات نوسان ارز و بي ثباتي قوانين و روابط بين المللي از مشکلات صادرات و صادرکنندگان است.

پويندگان راه سعادت
شرکت پويندگان راه سعادت درسال 1376 با پشتيباني پژوهشي موسسه تحقيقاتي جويندگان راه سعادت و زمينه فعاليت طراحي و توليدکننده انواع مانيتورينگ علايم حياتي بيمار با صفحه نمايش 4.3 تا 18.5 رنگي، سانترال مرکزي، دستگاه الکتروکارديوگراف و ماژول سنجش عمق بيهوشي، جهت مراقبت ايمن و موثر از بيماران در هر شرايط و مکاني تاسيس شد.
پويندگان راه سعادت در سال 1379 موفق به اخذ تاييديه استاندارد کاربردي محصولات خود از طريق اداره کل تجهيزات پزشکي شد و در سال 1380 نسبت به پيادهسازي سيستم مديريتي کيفيت مطابق استاندارد بينالمللي
ISO9001وEN46001 اقدام کرد. پويندگان همچنين داراي گواهينامه هاي بين المللي ISO13485 و ISO9001 از شرکت QS سوييس در زمينه طراحي و توليد دستگاههاي مانيتورينگ علايم حياتي بيمار، سانترال و الکتروکارديوگراف بوده و به عنوان اولين شرکت توليدکننده ايراني، موفق به اخذ گواهينامه CE بر اساس دايرکتيو تجهيزات پزشکي اروپا شد و در سال 1381 به بازارهاي بينالمللي اروپا و آسيا راه يافت. اين توليد کننده نمونه همچنين داراي تاييديههاي گوناگون از مراکز درماني مختلف و تاييديه از وزارت بهداشت ايران (پروانه ساخت) بلاروس، اکراين و ترکيه است.
شرکت پويندگان راه سعادت همچنين داراي رتبه صادرکننده نمونه کشور از سال 1387 تاکنون، تنديس و گواهينامه رعايت حقوق مصرفکننده از سال 1386-1391 و عنوان مرکز پژوهش صنعتي و معدني نمونه سال 88 و 89 و 91 است. اين شرکت موفق به کسب رتبه دوم پژوهشهاي توسعهاي در بيست و پنجمين جشنواره بين المللي خوارزمي در سال 90 و رتبه اول طرح برگزيده موفق در توليد ملي در سال 1393 نيز شده است.
افتخارات ملي و بين المللي پويندگان راه سعادت براي تجهيزات پزشکي نوپاي کشور بسيار و باعث دلگرمي ساير توليدکنندگان کشور ما است که از آن جمله ميتوان به کسب عنوان برگزيده ششمين جشنواره ملي فن آفريني شيخ بهايي در بخش فنآفرينان، R&D برتر از وزارت صنايع و معادن در سال 1393 و انتخاب ماژول سنجش عمق بيهوشي (BFA) به عنوان محصول برتر R&D سال 1393 از طرف وزارت صنايع و معادن اشاره کرد. لازم به ذکر است واحد صادرات شرکت از سال 1381 فعاليت خود را آغاز کرد و تاکنون به بيش از 44 کشور از جمله آلمان، ايتاليا، کانادا، روسيه، بلاروس، مالزي، ترکيه، عراق، آذربايجان، پرو، بوليوي، لبنان، مصر، پاکستان، تايلند، عمان، امارات متحده عربي و…. صادرات داشته است.
پويندگان 70 نفر پرسنل بخش تحقيقات دارد که در طول سال مدام در حال ابداع و نوآوري هستند. گروهي از اين نيروها در جهت رفع اشکال دستگاههاي قبلي کار ميکنند. گروههايي هم هستند که بر روي محصولات جديد کار ميکنند. جديدترين محصول اين توليدکننده پرافتخار که در 2 سال گذشته حدود 40% توان تحقيقاتي اين شرکت را جذب کرده بود، دستگاه ونتيلاتور است که نمونه آن را امسال در نمايشگاه ارايه داد. نکته قابل توجه اين است که در حال حاضر شريک آلماني اين شرکت بسيار مشتاقتر از بازار داخل در حال پيگيري اين محصول است.
در خصوص ويژگي هاي اين محصول ميتوان گفت بيش از 80% قطعات آن در ايران توليد شده است. البته چند امتياز خاص درخصوص اين محصول وجود دارد از جمله اينکه ثبت اختراع آن در آلمان انجام خواهد شد نه در ايران. در حقيقت اين افتخاري است براي همه ما که براي اولين بار ونتيلاتوري در ايران ساخته مي شود که ثبت اختراع آن در کشوري صنعتي نظير آلمان انجام مي شود. آن هم توسط توليدکننده اي که به توليد مانتيور علايم حياتي با بالاترين کيفيت و استانداردهاي اروپايي مشهور است!
يعقوب زاده مدير عامل شرکت پويندگان راه سعادت در ادامه گفتگو با خبرنگار ماهنامه در خصوص اين ونتيلاتور اظهارداشت: ميتوان گفت همه آن چيزي که کمپانيهاي بزرگ ميسازند ما نيز همان را ميسازيم حتي قطعات آن را نيز خودمان توليد مي کنيم. جهت ورود اين محصول به بازار نيز طبق قرار ما با کشور آلمان، دستگاه به طور کامل در ايران توليد شده و ارسال خواهد شد و بعد از انجام تست در لابراتوارهاي آلماني و کسب CE توزيع آن در ايران آغاز خواهد شد. چرا که اعتبار پويندگان در کشور اعتباري است که بايد براي حفظ آن سخت کوشيد و آن را حفظ کرد. در خصوص قيمت هم بايد اذعان کنم که قيمت پيشنهادي ما، زير قيمت تمام ونتيلاتورسازان داخلي است، لذا بازار خيلي خوبي را در زمينه صادرات براي آن پيشبيني ميکنيم.
مدير عامل توليد کننده نمونه تجهيزات پزشکي کشور در ادامه در خصوص ساير پروژههاي زيرساخت پويندگان راه سعادت اظهارداشت: محصول جديد ديگر ما طراحي ماژول اکسيژن است که نمونهاش در نمايشگاه ما ارايه شده است. متاسفانه به دليل فضاي اندک غرفه نتوانستيم کليه محصولاتمان را در نمايشگاه نمايش دهيم.
علاوه بر اين سيستم پکس ما محصول ديگري است که حدود 2 الي 3 ماه است در بيمارستان خاتمالانبيا مشغول به کار است. همچنين بر روي مانيتورهاي توليدي خودمان قابليتهايي گذاشتهايم که اطلاعات بيمار را بتوان در آن نمايش داد. برنامه آينده ما نيز محصول جديد ماشين بيهوشي است که فعلا فقط در حد قطعهسازي است و به زودي براي کسب مجوز آن اقدامات لازم را انجام خواهيم داد. اميدواريم که تا پايان سال اين محصول هم وارد بازار شود. و ختم کلام اينکه اميدواريم دولت هميشه و هميشه همراه باشد نه مقابل و رقيب ما.

مدياکاوش
تينا ضيائي با اشاره به اينکه شرکت مديا کاوش در سال 1387 تاسيس شده است گفت: اين شرکت واردات کننده الکتروکوترهاي نروسرجري و جراحي، پمپ تزريق سرنگ، پمپ تزريق سرم، لوله تراشه کافدار، دستگاه هاي نبولايزرالتراسونيک و الکتروشوک هاي مصارف عمومي است.
به نظر نماينده مدير عامل شرکت مديا کاوش، نمايشگاه ايران هلث از نظر کمي تا حدي مناسب است، اما براي اينکه به يک نمايشگاه بين المللي نزديک شود، بايد در بخش اطلاع رساني و تبليغات و شناساندن آن به عموم مردم و ساير کشورها فعاليت هاي بيشتري کند.

شرکت هپاسکو
به گفته مدير عامل شرکت هپاسکو، اين شرکت درسال 1360 تاسيس و تاکنون محصولات خودرادرسه نسل (دستي، اتوماتيک، اتوماتيک با سيستم PLC ) توليد کرده ودر حال حاضر توليد کننده اتوکلاوهايي نظير: اتوکلاو امحاء زباله، اتوکلاو اتيلن اکسايد و اتوکلاو دارويي و بيمارستاني است.
پس از پانزده دوره شرکت در نمايشگاه ايران هلث به نظر مدير عامل شرکت هپاسکو، بهتر است نمايشگاه هاي شهرها و شهرستان ها حذف شود و بيشتر تمرکز شرکت ها و توليدکننده ها به نمايشگاه ايران هلث جذب شود. در اين صورت با يک نمايشگاه قوي که سمبل تجهيزات پزشکي ايران است روبه رو مي شويم. از سوي ديگر نياز به تبليغات در خصوص شناساندن ايران هلث همواره احساس مي شود.شرکت هپاسکو تاکنون به افغانستان وعراق صادرات داشته است.
به نظر مدير عامل شرکت هپاسکو، مشکلات بسياري پيش روي توليدکنندگان است و جهت حضورشرکت هاي ايراني درنمايشگاه بين المللي نياز به دادن تسهيلات به شرکت ها است که باعث
مي شود، ايران به عنوان يک قطب مهندسي پزشکي در خاورميانه به جهانيان معرفي شده و صادرات هم رونق گيرد.

صانع طب
نويد رجبي عضو هيات مديره صانع طب نيز در گفتگو با ماهنامه گفت:شرکت صانع طب از سال 1369 شروع به فعاليت کرده و در حال حاضر توليد کننده تجهيزات يکبار مصرف پزشکي مانند انواع باند و گاز هاي پزشکي و انواع پک هاي جراحي و البسه يکبار مصرف است که در اتاق عمل استفاده مي شود.
باند زخم بندي ساده، باند سوختگي، باند کنار بافته، گاز طبي جراحي، گاز وازلينه، گازاستريل، لنگاز،
شان ها، گان جراح، پک هاي جراحي، باند کشي، باند کنار بافته و گاز طبي جراحي نيز از توليدات اين شرکت است.
اين شرکت تنها در فيلد توليد فعاليت مي کند و حضور بيش از 11 سال در نمايشگاه ايران هلث داشته است. به گفته عضو هيئت مديره شرکت صانع طب اين نمايشگاه وضعيت کلي مناسبي دارد، اما متاسفانه حضور کمي از شرکت هاي خارجي و بازديدکننده هاي خارجي را شاهديم. از سوي ديگر شاهد حضور گسترده و در حد انتظار متخصصان و مراکز درماني و بيمارستان ها و… نيستيم.
شرکت صانع طب تاکنون به کشور عراق صادرات داشته و از ديدگاه عضوهيئت مديره شرکت صانع طب مشکلات زيادي بر راه صادر کنندگان است از جمله:
نوسان ارز، عدم همکاري هاي لازم دولت با توليدکنندگان، مشکلات گمرک ها و هزينه ها و … .

صنايع الکترو اپتيک صاايران
محسن ابراهيم خاني، مديرفروش وتوسعه بازارشرکت صنايع الکترو اپتيک صاايران نيزبه خبرنگارماهنامه گفت: شرکت صنايع الکترونيک ايران (صاايران) ازشرکت هاي توليدي، تحقيقاتي است نزديک 2 دهه است که در عرصه توليد تجهيزات پزشکي پيشرفته فعاليت دارد. صنايع الکترواپتيک صاايران کمترين ميزان واردات و کمترين وابستگي را دارد و در واقع توليد کننده مانيتورينگ فيزيولوژي علائم قلبي، ميني مانيتور، ساکشن جراحي و وايمپلنت هاي کاشتني ستون فقرات است.
يکي از توليدات اخير شرکت صنايع الکترواپتيک صاايران، دستگاه سلامت روميزي است که در واقع اين دستگاه پارامتر هاي حياتي و آزمايشگاهي بيمار را ازريابي مي کند و اين پارامتر ها را به سرور انتخاب شده توسط بيمار منتقل مي کند.
مجموعه شرکت صاايران به حدود 40 کشور صادرات داشته و در بخش تجهيزات پزشکي به کشور هايي چون عراق، لبنان و سوريه صادرات داشته است.
به گفته مديرفروش و توسعه بازارشرکت صاايران همواره مشکلاتي بر سر راه صادرات وجود دارد. مشکلاتي اعم از عدم حمايت دولت از توليد کنندگان و صادرکنندگان و مشکلات امور اداري.
در ضمن با توجه به اينکه يک محصول براي اينکه در بازار جهاني به فروش برسد بايد قيمت تمام شده رضايت بخش و کيفيت بالايي داشته باشد لذا لازم است مسئولان از توليدات داخلي حمايت کنند و شرايط را براي توليد کنندگان بهتر کنند.
توسن تجهيز
بابک غلامي مديرفروش شرکت توسن تجهيز نيز به خبرنگار ماهنامه گفت:
اين شرکت فعاليت خود را در سال 1377 آغاز کرده و باتکيه برتحقيقات درزمينه رعايت بهداشت و کنترل عفونت در مراکز درماني توانسته چند دستگاه شوينده وضدعفوني کننده رابراي اولين بار در ايران، متناسب با شرايط کشور در خدمت مشتريان قراردهد.
شرکت توسن تجهيز امسال هم در نمايشگاه ايران هلث به عنوان توليد کننده دستگاه ها ي شوينده و ضدعفوني کننده حضور داشت.
محصولات اين شرکت شامل: ابزار شوي اتوماتيک- آندوسکوپ شوي اتوماتيک- خرد کن ظروف کاغذي- امحاء سيستم- لگن شوي اتوماتيک– دستگاه جرم گير اولتراسونيک- انديکاتورهاي شيميايي- کاور کفش اتوماتيک حرارتي- اتوکلاو پري وکيوم روميزي- اتوکلاو کلاس B روميزي و ظروف کاغذي ضدآب بيمارستاني است.
وي ادامه داد:نمايشگاه هاي بسياري هر ساله در ايران به عنوان نمايشگاه هاي تجهيزات پزشکي برگزار مي شوند که از کيفيت خوبي برخوردار نيستند و تنها بازديدکنندگان کمي از همان شهر ها حضور
مي يابند. لذا نمايشگاه ايران هلث بايد قوي ترين و
پررنگ ترين نمايشگاه ايران باشد که متاسفانه همچنان شاهد کاهش بازديدکنندگان خارجي هستيم . از سوي ديگراطلاع رساني به
بيمارستان ها بايد از طريق مجلات و نشريات بيشتر انجام شود تا پاره اي از ضعف هاي موجود در نمايشگاه ايران هلث برطرف شود.

رادطب نقش جهان
مهدي قنادنيا مدير عامل شرکت فني مهندسي رادطب نقش جهان نيزاظهار داشت: اين شرکت با بيش از نيم قرن تجربه در عرصه توليد تجهيزات هتلينگ بيمارستاني امروز به زعم مشتريان به عنوان يکي از بزرگترين توليدکنندگان تجهيزات استيل بيمارستاني، اتاق عمل و CSR شناخته
مي شود. همواره تلاش ما برآن است تا در توليد انواع محصولات و ارائه خدمات خود، حداکثر رضايت مشتريان را جلب کنيم. لذا همواره مشتري مداري را سرلوحه کار خود قرار مي دهيم، کيفيت را وظيفه خود مي دانيم و با تلاش تمامي کارکنان وفادار شرکت به ويژه تيم R&D، ايجاد سيستم توليد منعطف مبني بر خلاقيت و نوآوري در محصولات طبق خواست مشتري و طراحي مبني بر ارگونومي، زيبايي شناسي و کاربردي بودن همراه با توليد با کيفيت را به عنوان تمايزي نسبت براي شرکت قرار داده ايم. سرعت در پاسخگويي به نياز هاي مشتريان، در کنار مشتري بودن به عنوان مشاور جهت استفاده بهينه از فضاي در دسترس بيمارستان و تجهيز هتلينگ، از افتخارات اين شرکت است به طوريکه مراتب قدرداني و ابراز محبت اين عزيزان با حضور پررنگ در غرفه اين شرکت در نمايشگاه ايران هلث هجدهم، مارا وامدار محبت مشتريان عزيزمان کرد.
دکتر مهدي قنادنيا افزود: برخود و تمامي کارکنان شرکت واجب مي دانم که خدمت رساني همراه با ارزش آفريني را براي جامعه بهداشت و سلامت سرلوحه کار خود قرار دهيم و در راستاي هرچه بهتر شدن و به روز شدن تجهيزات بيمارستاني و مراکز درماني کوشا باشيم.

آريانا تشخيص ابزار
شرکت آريانا تشخيص ابزار در سال 1391 و با هدف توليد تجهيزات پزشکي دانش بنيان و ارتقاي سطح هتلينگ مراکز درماني کشور تاسيس شد.
پويان شهرابي، مدير فروش و رييس هيئت مديره شرکت در گفتگو با ماهنامه با انتقاد از عدم توجه مراکز درماني به شرايط نگهداري بيماران گفت: همه ساله نمايشگاهي تحت عنوان خواب در کشور آلمان برگزار مي شود که شرکت هاي معتبر بين المللي آخرين دستاوردهاي خود را در اين زمينه به نمايش
مي گذارند، ولي متاسفانه در ايران نگهداري بيمار از درجه اهميت کمي برخوردار است و در بسياري از موارد نارضايتي بيماران مختلف را در پي داشته است.
وي افزود: محصولات اصلي توليدي شرکت، تشک هاي حافظه دار ضدزخم بستر و تشک هاي بستري HR بوده که با آخرين استانداردها و تکنولوژي روز دنيا و قابل رقابت با برندهاي اروپايي و آسيايي است. همچنين انواع رويه هاي بيمارستاني، پوزيشنينگ هاي بيمار، بالشت بيمارستاني و نگهدارنده ي بيمار جديدترين محصولات شرکت هستند که باعث تکميل سبد کالايي ما شده است. شهرابي درباره ايران هلث گفت: امسال سطح برگزاري نمايشگاه از نظر کمي پيشرفت قابل توجهي داشت، ولي هنوز با معيارهاي بين المللي شدن فاصله زيادي دارد. وي هدف شرکت در آينده را بهبود شرايط نگهداري بيمار در مراکز درماني و نزديک کردن آن به استانداردهاي روز دنيا و نيز افزايش صادرات محصولات به ساير کشورها مخصوصا کشورهاي منطقه دانست.

تپاک
مديرعامل شرکت تپاک که نمايندگي يکي از کمپانيهاي معتبر آلماني را در حوزه تصويربرداري دارد، در گفتگو با ماهنامه گفت: تپاک از سال 69 فعاليت خود را آغاز کرده است و در حوزه تصويربرداري 35 درصد از سهم بازار داخلي را در دست دارد.
وي افزود: تدا و تپاک را دو برادر يک سيستم ميتوان قلمداد کرد که هيات مديره مشترک دارند، ولي وظايف جداگانه دارند. رسالت اصلي تدا نمايندگي GMS ژاپن است که ست سرم و سرنگ و تختهاي دياليز را توليد ميکند. وي ادامه داد: محصولي که ما امسال براي اولين بار در ايران هلث عرضه کرديم سيستمهاي DR است که راديولوژيهاي آنالوگ را به ديجيتال تبديل ميکند.
وي در خصوص شاخه هاي بينالمللي ايران هلث گفت:
ايران هلث واقعا نمايشگاه پرباري است. معادل اين نمايشگاه در دبي با وسعتي خيلي کمتر برگزار ميشود. اميدواريم شرايط سياسي مهياتر شود تا شرکتهاي معروف امکان حضور بيشتري در ايران هلث پيدا کنند. تنها موردي که لازم ميدانم اشاره کنم در خصوص اطلاعرساني ايران هلث امسال بود که تا حدي ضعيف عمل شده بود.

نوآوري پزشکي آرتيمان
علي مدني مديرعامل شرکت نوآوري پزشکي آرتيمان نيز اظهار داشت: «ما 10 سال در زمينه تخصصي ليزر مشغول به کار هستيم و به نظر من رمز موفقيت ما تخصصي کار کردن بوده است. محصولات ما شامل ليزرهاي جراحي و بيهوشي است که در حال حاضر در درمان سرطان مورد استفاده قرار ميگيرد. علاوه بر اين ليزرهاي کم توان براي زخم ديابت و درد نيز وارد کرديم. ما کار را با کمپانيهاي کرهاي شروع کرديم و کم کم با برندهاي تاپ اروپايي شروع به کار کرديم و تمام محصولات ما داراي FDA هستند. محصولات ما در بيمارستانهاي شهرهاي مختلف مشغول به کار است.
وي در خصوص ايران هلث و نحوه برگزاري آن اظهار داشت: نمايشگاه ما از نمايشگاههاي خارجي چيزي کم ندارد و تنها مشکل ما بحث داشتن دستگاه و ترخيص به موقع آن در زمان نمايشگاه است که همکاري گمرک را ميطلبد. محدوديتهاي اداره کل علاوه بر اينکه زياد است زمانبر هم است و دستگاهها به موقع جهت حضور در نمايشگاه ترخيص نميشود.

هورتاب
رضايي مدير فني شرکت هورتاب نيز در غرفه اين شرکت پذيراي ما شد.
فعاليت اين شرکت در خصوص توليد انواع اتوکلاوهاي آزمايشگاهي، پزشکي، دارويي و دندانپزشکي است و از سال 85 در زمينه دستگاههاي
امحاء زباله به فعاليت مشغول است. رضايي اظهار داشت: کسب استاندارد هاي ملي در اولويت ما است. علاوه بر اين ما استانداردهاي ISO و CE را براي کليه محصولات خود کسب کردهايم.
وي در خصوص دستگاه امحاء زباله اين شرکت اظهار داشت: دستگاه ما در حقيقت اتوکلاو است که به روش بخار کار ميکند و در دو مدل استوانه و مکعب با خردکن داخلي و خارجي توليد ميشود. 90 درصد قطعات آن آلماني بوده و دستگاهي پرکار و کارآمد است و مصرفکنندگان از اين دستگاه اظهار رضايت داشتهاند. بايد اضافه کنم که ما حدود 150 دستگاه را در سراسر کشور نصب کردهايم.
وي در خصوص صادرات محصولات خود اظهار داشت: ما به صورت جزئي به عراق و افغانستان و ترکمنستان محصولاتي را ارسال کردهايم، ولي هنوز برنامه جامعي به اين منظور نداريم، اما به فکر صادرات جديتر هستيم. با اين حال ما براي تهيه متريال مشکل داريم. چرا که مسايل گمرکي و قيمتهاي تمام شده رقابت را سخت ميکند.
اتوبوس ديابت
اميررضا آذرنگي مدير فروش و بازاريابي شرکت مدياطب در خصوص اتوبوس ديابت اظهار داشت: با توجه به رشد روزافزون بيماران ديابتي در کشور لزوم آموزش براي اين بيماران بيش از پيش احساس ميشود. به خصوص علايم اين بيماري معمولا خفته است و با پيشرفت بيماري خود را نشان ميدهد. ايده اين اتوبوس ديابت نيز برگرفته از يک حرکت فرهنگي در دانمارک بوده است که اين اتوبوس را شبيهسازي کرده و در ايران مورد استفاده قرار داديم. وي افرود: در اين اتوبوس تست رايگان قند خون انجام ميشود و اين اتوبوس هر هفته در يکي از ميادين شهر تهران توقف ميکند.
وي ادامه داد: در خصوص لزوم آموزش ديابت حتي در مجلس هم اقداماتي انجام دادهايم، چرا که خطر جدي است و 10 درصد از جمعيت آماري ايران مبتلا به ديابت هستند که نيمي از آن ها بياطلاعند. لذا آموزش در اين خصوص نقش اساسي بازي ميکند. از سوي ديگر کنترل در اين بيماري نقش اساسي دارد. لذا لازم است که آموزشهاي لازم در اين خصوص به عموم مردم داده شود. در حقيقت استقرار اين اتوبوس در ميادين شهر به نوعي فرهنگ سازي را در بين مردم ايجاد مي کند.

تکنوع خاورميانه
مدير شرکت صنايع پزشکي تکنوع خاورميانه اظهار داشت: تکنوع خاورميانه در سال 1370 به صورت کارگاهي توليد را آغاز کرد و در سال 73 به نام شرکت صنايع پزشکي تکنوع ثبت شد. توليدات ما شامل هتلينگ بيمارستاني و تجهيز آزمايشگاه و مبلمان بيمارستاني است.
وي در خصوص ويژگي محصولات اين شرکت گفت: شرکت ما در حوزه توليد، تمامي دوره هاي لازمه را گذرانده و استانداردهاي لازم را کسب کرده است. در واقع کليه استانداردهاي لازم جهت توليد در ايران را دارا هستيم.
وي در خصوص فعاليتهاي صادراتي تکنوع خاورميانه نيز گفت: ما در حوزه صادرات خيلي وارد نشدهايم فقط به کشورهاي نزديک به صورت غيرمستقيم محصولاتي را صادر کرده ايم.
وي در خصوص عمدهترين چالش صادرات اظهار کرد: رمز شروع صادرات، حمايت از توليدکننده است. درگيريهاي عجيب وغريب اداري بزرگترين معضل ما است و دولت بايد با کم کردن پروسههاي طولاني اداري کار را بر توليدکنندگان سخت نکند. ما با سرمايه خودمان داريم توليد ميکنيم و نيازي به سرمايه دولتي نداريم فقط روند کار را براي ما تسهيل کنند. وي در ادامه اظهار داشت: ما حدود 500 مرکز درماني را تحت پوشش داريم که بزرگترين آن بيمارستان ميلاد است که محصولات ما در آنجا مورد استفاده است.

صنايع آزمايشگاهي انيسان
رمضاني مدير فروش شرکت انيسان گفت: ما اولين توليدکننده کيتهاي تشخيصي مواد مخدر و بارداري و کيتهاي سرولوژي در ايران هستيم. همچنين کليه محصولات ما داراي پروانه ساخت وزارت بهداشت است. جديدا نيز وارد حوزه واردات کتترهاي جراحي شدهايم که داراي CE هستند. البته جز کيتهاي بارداري مابقي محصولات ما داراي CE هستند که براي اين محصول نيز تا چند ماه آينده استاندارد CE را اخذ خواهيم کرد.
وي در خصوص فعاليتهاي صادراتي شرکت انيسان به خبرنگار ماهنامه گفت: ما به صورت غيرمستقيم به ارمنستان، عراق، آذربايجان، سليمانيه، ازبکستان ، يمن ، قطر ، افغانستان و پاکستان صادرات داريم. با اين حال مسوولان بايد با برگزاري نمايشگاههاي مفيد تجهيزات پزشکي، ما را در توسعه صادرات ياري کنند. نمايشگاه ايران هلث ما بسيار بهتر از عرب هلث است، اما به دليل مشکلات سياسي رغبت براي ورود به بازار ما و شرکت در نمايشگاه ما از سوي کشورهاي ديگر کم است که اميدواريم با حل شدن مشکلات سياسي اين مشکل نيز حل شود.

ايرانيان تجهيز سينا
ايرانيان تجهيز سينا توليدکننده اولين دريل هاي جراحي در هجدهمين نمايشگاه ايران هلث نيز محصولات جديد خود را ارايه کرد. افشار مديرعامل ايرانيان تجهيز سينا در خصوص محصول جديد اين شرکت خاطرنشان کرد: اين محصول علاوه بر اينکه کليه ويژگيهاي محصولات قبلي را داراست ويژگيهاي جديدتري نيز دارد. از جمله ما توانستهايم وزن آن را تا حد زيادي کم کنيم و قابليت کاربري آن را در سيستمهاي اتوماتيک افزايش دهيم و رقيب و حريف خوبي براي کمپانيهاي اروپايي محسوب شويم. محصولات ايرانيان تجهيز سينا هم رقيب و حريف خوبي براي کمپانيهاي اروپايي محسوب مي شود. ايرانيان تجهيز سينا استانداردهاي ISO13485 مديريت کيفيت را دارا بوده و در آستانه اخذ CE نيز است.
ايرانيان تجهيز سينا تاکنون به طور غيررسمي به کشورهايي از جمله سوريه، افغانستان، امارات و عراق صادرات داشته است. به گفته افشار ميزان نياز کشور به محصولات ايرانيان تجهيز سينا به قدري بالاست که ما توان لازم را براي پوشش کامل بازار داخلي هنوز دارا نيستيم و اگر دولت در اين زمينه به ما کمک کند ما ميتوانيم سوله دوم را هم وسيعتر بزنيم و از نيروهاي ايراني بيشتري استفاده کنيم. آن موقع است که ميتوان در مورد صادرات اقدام مناسب کرد. البته هم اکنون 65 الي 70 درصد بازار داخلي را جوابگو هستيم که اميدواريم تا پايان سال اين رقم به بالاي 80 درصد برسد. وي در خصوص نمايشگاه نيز اظهار داشت: نمايشگاهها هميشه براي ما پربار بودهاند. امسال نيز همينگونه بود و استقبال بالا بود و بر حمايت از محصول و نيروي کار ايراني عمل شود شاهد رشد و شکوفايي بيش از پيش توليدات داخلي خواهيم بود. اميدواريم ارگانها و مراکز دولتي نيز توليدکنندگان داخلي را دور نزنند و محصول ايراني بخرند چرا که محصولات ايراني در برخي موارد نه تنها پايينتر از محصولات خارجي نبوده که حتي داراي کيفيت بالاتر نيز هست.

پيشگامان راه طب
محمدعلي وسايلي مديرعامل پيشگامان راه طب توليد کننده تجهيزات فلزي هتلينگ و انواع تختها، برانکاردها و انواع ترالي هاي بيمارستاني است.
وسايلي در گفتگو با ماهنامه گفت: پروژه جديد ما توليد ترانسهايABS بيمارستاني است که امسال براي اولين بار در نمايشگاه ايران هلث عرضه کرديم.
وي افزود: معمولا اکثر ترالي ها فلزي هستند. ما براي اولين بار ترالي هاي ABS را در کشور توليد کرديم که تمام پلاستيکي و داراي قابليت شستشو و ضدعفوني هستند از سوي ديگر بسيار بيصدا هستند و کار کردن با آنها بسيار راحتتر از ترالي هاي فلزي است. ما هم اکنون در حال اخذ CE و ISO براي اين محصول هستيم تا مراحل صادرات آن را آغاز کنيم. البته از طريق واسطه، صادراتي مختصر داشتهايم ولي در حال حاضر قصد داريم به طور جدي وارد اين مقوله شويم. با اين حال به دليل اينکه تکنولوژي توليد در کشور ما اصولا عقبتر از ساير کشورها است لذا در زمينه صادرات هنوز حرفي جدي براي گفتن نداريم و قادر به رقابت کامل نيستيم که دليل اين امر عدم حمايت مناسب دولت از توليدکنندگان است. در صورتي که کشوري مانند ترکيه بسيار سريعتر از ايران در زمينه صادرات رشد کرده است که علت آن هم حمايتهاي خوب دولت ترکيه از توليدکنندگان داخل بوده است.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور