آخرین خبر

گفت‌و‌گو با مسئول تجهیزات پزشکی بیمارستان رازی چالوس؛ مهندسان پزشک کاربلد تفاوت‌ها را رقم می‌زنند

تعریف موفقیت از دیدگاه افراد مختلف، متفاوت است. برای برخی جوانترها موفقیت شاید به معنای رتبه برتر در کنکور باشد یا عده‌ای موفقیت را در یافتن شغلی مناسب بدانند. همچنین موفقیت می‌تواند فارغ از فضای کاری و تحصیلی، در زندگی شخصی افراد معنا شود. چهره به چهره این شماره میزبان مهندس پزشکی از خطه شمال کشور و شهر چالوس است. در این گفت‌وگو، مهندس قاسمی نظرات شنیدنی در خصوص موفقیت در حوزه مهندسی پزشکی و چالش‌های پیش رو مطرح کرده است که در ادامه می‌خوانید.

لطفا در ابتدا خود را برای مخاطبان ماهنامه معرفی کنید.
سعید قاسمی هستم فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی پزشکی از دانشگاه صنعتی سهند تبریز و کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی از دانشگاه نوشیروانی بابل. در هر دو مقطع تحصیلی، گرایش من بیوالکتریک بوده است. از سال ۹۳ به عنوان مسئول تجهیزات پزشکی در بیمارستان تأمین اجتماعی رازی چالوس مشغول به کار شده‌ام. همچنین از سال ۱۳۹۶ هم به عنوان مدرس دانشگاه در خدمت جامعه مهندسی پزشکی کشور هستم.

چگونه فعالیت خود را در حوزه مهندسی پزشکی شروع کردید؟
پس از اخذ مدرک کارشناسی، به عنوان کارشناس فروش و کارشناس خدمات پس از فروش شرکت‌های تجهیزات پزشکی فعالیت خود را آغاز کردم و پس از آن اقدام به ثبت شرکت کردم. بعد از مدتی فعالیت، موارد و مسائلی از قبیل شرایط بازار و قبولی در مقطع کارشناسی ارشد باعث شد تا فعالیت کمتری در بازار کار داشته باشم تا اینکه از طریق آزمون استخدامی سال ۱۳۹۳ سازمان تأمین اجتماعی، جذب این سازمان شدم و تاکنون افتخارهمکاری با این مجموعه را دارم.

برای موفقیت در صنعت مهندسی پزشکی چه پیش نیازهایی لازم است؟
به طور قطع دانشجویان این رشته نباید تنها به مباحث درسی دانشگاهی اکتفا کنند زیرا متاسفانه جزوات به گونه‌ای ارائه می‌شود که ارتباطی با فضای کاری که فارغ التحصیلان پس از تحصیل تجربه خواهند کرد، ندارد و صرفاً در حدی است که دانشجو دروس را فرا گرفته، تا مقاطع بالا ادامه تحصیل داده و در نهایت به عنوان استاد دانشگاه همان مطالب را به نسل بعدی دانشجویان منتقل کند. اما این موضوع که برای ورود به بازار کار، چه پیش نیازهایی لازم است بستگی به این دارد فرد چه آینده‌ای را برای خود متصور است. شما به عنوان مهندس پزشک در بیمارستان طبیعتاً نیاز دارید نسبت به تمامی تجهیزات جنرال، آزمایشگاهی، تصویربرداری و …‌ شناخت خوبی داشته باشید تا بتوانید مدیریت صحیحی بر خرید، آموزش، سرویس و نگهداری تجهیزات پزشکی داشته باشید ولی برای فعالیت در شرکت‌ها، باید به طور تخصصی‌تر در یک زمینه خاص تبحر داشته باشید. به عنوان مثال یک کارشناس خدمات در شرکت تجهیزات پزشکی، طبیعتاً باید مسلط بر علم الکترونیک و مکانیک باشد. به عنوان کارشناس فروش در شرکت، شما باید در کنار علم مهندسی پزشکی با فنون مذاکره، اقتصاد، روانشناسی، روابط عمومی و … آشنا باشید یا شخصی که قصد ادامه تحصیل دارد باید بر زبان‌های برنامه نویسی از جمله متلب تسلط بالایی داشته باشد.

مهم‌ترین چالش صنعت تجهیزات پزشکی چیست؟
تمامی مشکلات این حوزه به نوعی ریشه در عدم پشتیبانی قوی از دانش آموختگان این رشته دارد؛ نبود انجمن یا نظام مهندسی پزشکی در طول سالیان گذشته، سبب تضییع حقوق این قشر شده است.
مهاجرت گسترده نخبگان، بلاتکلیفی دانشجویان پس از فارغ التحصیلی، عدم تناسب مباحث دانشگاهی با بازار کار، استخدام رشته‌های نامرتبط در مراکز درمانی و شرکت‌ها، تداخل شرح وظایف در مراکز درمانی که موجب می‌شود وظایف سایر واحدها از جمله مهندسی کامپیوتر، داروخانه، تاسیسات، کارپردازی و … به مهندس پزشک تحمیل شود از جمله موارد مهم و قابل ذکر هستند. همچنین عدم نقش داشتن در تصمیم گیری‌های کلان، کسری نیروی انسانی در مراکز بر اساس استاندارد تخت فعال، نگاه به مهندس پزشک به عنوان تعمیرکار و … از سایر مشکلات این حوزه است که امیدواریم با فعالیت‌هایی که اخیراً توسط انجمن مهندسی پزشکی صورت گرفته، در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوب و مثبتی باشیم.

رشته مهندسی پزشکی در کشور ما چقدر کاربردی است و چقدر از ظرفیت آن استفاده شده است؟
خوشبختانه اکنون تا حدودی از روزهایی که لیسانس پرستاری یا علوم آزمایشگاهی به عنوان مسئول تجهیزات پزشکی در مراکز مشغول به کار بودند فاصله گرفته‌ایم. با این حال امروزه نیز وظیفه سنگینی بر دوش جامعه مهندسی پزشکی است تا طرز تفکر مدیران را عوض کند. باید بتوانیم این موضوع را تبیین کنیم که نگاه صرفاً فنی یا صرفاً بالینی راه حل مشکلات این حوزه نیست و تنها یک مهندس پزشک که از دانش آناتومی گرفته تا الکترونیک، بر بسیاری موضوعات اشراف دارد، می‌تواند تفاوت‌ها را در یک مرکز درمانی یا شرکت تجهیزات پزشکی رقم بزند.
در زمینه کارهای پژوهشی نیز مقالات ارزشمندی در مقاطع تحصیلات تکمیلی گردآوری می‌‌شود که متاسفانه به دلیل عدم ارتباط صنعت و دانشگاه، بهایی به دانشجویان نگارنده این مقالات داده نمی‌شود و به ناچار این پروژه‌ها سر از دانشگاه‌های اروپا و آمریکای شمالی در می‌آورند. شرکت‌های دانش بنیان کنونی نیز در اغلب موارد به شکل مکانی جهت مونتاژ محصولات بی کیفیت چینی در آمده‌اند.

اگر روزی فرصت مجددی برای انتخاب رشته پیدا کنید چه رشته‌ای انتخاب می‌کنید؟
نباید و نمی‌شود واقعیت‌ها را نادیده گرفت، از طرفی با سیاه نمایی مطلق نیز موافق نیستم. عدم تناسب جایگاه شغلی مهندسی پزشکی با میزان زحماتی که در دوران تحصیل متحمل شده‌ام شاید موجب شود من هم به عنوان یک فعال در حوزه مهندسی پزشکی لحظاتی از بابت انتخاب این شغل احساس پشیمانی کنم ولی حقیقت این است که این روزها حالِ هیچ کدام از رشته‌های فنی و مهندسی در کشور ما خوب نیست. ظرفیت بالای پذیرش دانشجویان مهندسی، بدون توجه به نیاز بازار، موجب شده تا شروع یک کسب و کار موفق یا حتی استخدام در شرکت یا یک سازمان، به مثابه یک جنگ تمام عیار باشد. شاید در بین مخاطبان شما افرادی خودشان را به جهت انتخاب این رشته سرزنش کنند اما نمی‌شود و نباید اظهار نظر قطعی کرد که به طور قطع شرایط ویژه‌ای در سایر رشته‌ها در انتظار ما بوده است. حتی عقیده من این است که جوان بودن مهندسی پزشکی فضای کاری بهتری برای کسب و کار فراهم می‌آورد. افزایش سطح دانش نظری و عملی مرتبط با بازار کاری، داشتن روحیه پویا و خلاق، پشتکار فراوان و … موجب خواهد شد در نهایت اتفاقات خوبی برای افراد تلاشگر رقم بخورد.

آیا از نظر شما بازار کار این رشته اشباع شده است؟ دانشجویان و فارغ التحصیلان از چه راه‌هایی می‌توانند وارد عرصه‌های مختلف کاری مهندسی پزشکی شوند؟
متاسفانه در طول سال‌ها اشتباهات متعددی در جذب دانشجو صورت گرفته است. ممکن است برای یک ردیف شغلی معتبر، صد متقاضی وجود داشته باشد. گام اول این است که فرد بررسی کند و ببیند که با کسب چه مهارت‌های عملی و نظری می‌تواند خود را از ۹۹ نفر دیگر متمایز کند و کارفرما را برای جذب خود قانع کند. متاسفانه تصور و ایده ال بسیاری از دانشجویان صرفاً استخدام به عنوان کارشناس تجهیزات بیمارستان‌ها است. در صورتی که حدوداً ۱۰۰۰ بیمارستان فعال در کشور وجود دارد که تقریباً همگی نیروهای مورد نیاز واحد تجهیزات پزشکی خود را جذب کرد‌ه‌اند و از آن جا که اکثریت این نیروها جوان هستند نمی‌‌توان به امید بازنشستگی این نیروها منتظر ماند. پس سوال مهمی که پیش می‌آید این است که چه باید کرد؟ بسیاری مشاغل مختلف مرتبط با این حوزه از جمله مسئول فنی، کارشناس فروش یا کارشناس خدمات پس از فروش در شرکت‌های تجهیزات پزشکی، کارشناس کنترل کیفی و … وجود دارند که نباید از دید شخص مغفول بمانند پس بسیار مهم است که فرد استعداد و علاقه خود را بشناسد.

به دوستان توصیه می‌کنم چندین سال ابتدایی شغل را تنها به عنوان یک منبع درآمد نبینند و تلاش کنند تا در فضای کاری هر چه بیشتر بیاموزند تا درنهایت پس از کسب تجربیات لازم، با توجه به روحیه جاه طلبی که باید داشته باشند ‌بتوانند اقدام به ثبت شرکت کرده و کسب و کار مستقل خود را داشته باشند. پیشرفت گام به گام در این مسیر دشوار و پرچالش تنها در گروی داشتن تفکری خلاق و روحیه‌ای شکست ناپذیر است.

در نهایت اگر صحبتی برای مخاطبان ماهنامه دارید بفرمایید.
در انتها وظیفه خود می‌دانم از شما و تمامی دست اندرکاران ماهنامه مهندسی پزشکی که خالصانه در راستای پیشبرد اهداف عالی مهندسی پزشکی کشور گام بر می‌دارید نهایت سپاسگزاری را انجام دهم و توفیق روزافزون را از پروردگار متعال برایتان آرزو کنم. همچنین به عنوان برادری کوچکتر از تمامی جامعه مهندسی پزشکی کشور از جمله مخاطبان شما تقاضا می‌کنم در راستای احقاق حقوق تضییع شده مهندسی پزشکی، تأمل و تلاش بیشتری کنیم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور