آخرین خبر

گفت‌و‌گوی اختصاصی ماهنامه با آقای دکتر حميديه دبير ستاد سلول‌های بنيادی کشور؛ علوم و فناوری‌های سلول‌های بنيادی راهی به سوی آينده

به گزارش خبرنگار «ماهنامه مهندسی پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهی»، چند سالي است که حوزه سلول‌هاي بنيادي در کشور مورد توجه قرار گرفته و اين علم توانسته در درمان بسياري از بيماریها از جمله ناباروري زوجين موفق ظاهر شود.امروزه بسياري از بيماری‌هاي صعب العلاج توسط علم سلول‌هاي بنيادي و سلول‌هاي پيوند خون ساز در کشور درمان مي‌شوند و بيماران، درد و رنج کمتري را تحمل مي‌کنند. گفت‌وگو مي‌کنيم با آقای دکتر حميديه، دبير ستاد سلول‌های بنيادی معاونت علمی و فناوری رياست جمهوری که در حوزه سلول‌های بنيادی خدمات شايانی به بيماران ارائه کرده است.

دکتر اميرعلي حميديه دبير ستاد سلول‌های بنيادي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوری در گفت‌و‌گو با ماهنامه تخصصي «مهندسي پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهي» با اشاره به دستاوردهاي هشت ساله اين ستاد در شناساندن علم سلول‌هاي بنيادي و پيشرفت فراوان کشور در اين حوزه اظهار داشت: ستاد سلول‌هاي بنيادي در مدت هشت سال گذشته با انجام اقدامات مؤثر و مناسب توانسته نه تنها توليد علم در حوزه سلول‌هاي بنيادي را در سطح خوبي قرار دهد بلکه اين علم و اثرات آن را در زندگي‌ روتين بيماران نيز به آن‌ها معرفي کرده است. معتقدم توليد علمی مؤثر است که بتوان با استفاده از آن  کارهاي درخشانی  را براي راحتی زندگی مردم کشورمان انجام داد.

دبير ستاد سلول‌های بنيادی در ادامه بيان کرد: در حال حاضر سلول‌هاي بنيادي در بين مردم شناخته شده است و معتقدم که علمي به درد مردم مي‌خورد که بشود آثار آن را در کوچه و بازار و در زندگي روزانه مردم ديد. شناسايی علم سلول‌هاي بنيادي سبب شده است تا سياست گذاران کشور توجه بيشتری به اين حوزه داشته باشند و حمايت‌های مالی و جدي بيشتری از اين علم شود و سرمايه‌ گذاری بخش خصوصي در اين حوزه بهتر از گذشته انجام شود.

حميديه با اشاره به اينکه امروزه سلول‌های بنيادي از قالب کاغذ و مقاله بيرون آمده و در زمينه کاهش درد و رنج مردم و به ويژه بيماران کارهاي درخشاني را انجام داده است، افزود: امروزه علم سلول‌هاي بنيادي باعث شده تا در کشور مشاغل جديدي ايجاد شود و در اين مدت محصولاتي نو در ايران رونمايي شده که اين مسئله در حوزه اقتصاد سلامت و فناوري، تمام کشور را تحت تأثير خود قرار داده است.

او در زمينه راه اندازي مراکز تحقيقاتی و پژوهشی در حوزه علم سلول‌هاي بنيادي در کشور تصريح  کرد:مرکز جامع سلول‌های بنيادی و پزشکي بازساختي در کشور راه اندازی شده است و امروزه با ايجاد ساختار جديد در اين حوزه سرمايه گذاري‌هاي خوبي در زمينه سلول‌هاي بنيادي در خصوص درمان بيماری‌های صعب العلاج در کشور انجام شده است. امروزه تمام محصولات حوزه سلول‌هاي بنيادي داراي مجوز هستند  و حتي محيط‌هاي درماني ما نيز مجوز انجام کارهاي درماني را دارند در حاليکه در گذشته هيچ آئين‌نامه‌ای در حوزه سلول‌های بنيادي وجود نداشته است.

حميديه در ادامه با اشاره به اينکه قانونمند شدن کارهاي حوزه سلول‌هاي بنيادي باعث شده تا مسائل مهمي در اين خصوص در ايران رخ بدهد، بيان داشت: اگر در زمينه سلول‌هاي بنيادي و محصولات اين حوزه آيين نامه‌ها ابلاغ نمي‌شدند، محصولات به دست مصرف کننده نمي‌رسيد يا محصولات استانداردهاي بين المللي را نداشتند. خوشبختانه در اين زمينه وزارت بهداشت همکاري خيلي خوبي با ستاد سلول‌هاي بنيادي معاونت علمي و فناوري داشته است.

او خاطر نشان ساخت: نيروي انساني و متخصص در حوزه سلول‌هاي بنيادي مسئله بسيار مهمي است. امروزه نوجوانان مستعد، با علم سلول‌هاي بنيادي آشنا شده‌اند که در آينده‌اي نزديک از جمله محققان درجه يک و جوان کشور در اين حوزه خواهند بود. معتقدم که يک محقق نخبه نبايد در سن 50 سالگي به اين مقام و درجه از علم برسد و بايد در سنين جواني چنين مرتبه علمي را کسب کند تا سال‌هاي متوالي به کشور و مردمش خدمت کند.

حميديه با اشاره به برآورده نشدن آرزويش در حوزه سلول‌هاي بنيادي گفت: من هنوز به آرزوهاي خود در زمينه سلول‌هاي بنيادي نرسيده‌ام. به شدت بدم مي‌آيد که بگويند در دنيا رتبه اول را در فلان علم کسب کرده‌ايم زيرا به دست آوردن رتبه و مقام در علوم اصلاً مهم نيست. موضوع با اهميت اين است که فناوری‌های جديد چقدر مشکلات درماني بيماران را حل کرده يا با ايجاد علم جديد، چقدر بر روي درآمد مردم اثر گذار بوده است و تا چه ميزان توانسته براي جوانان کشور شغل ايجاد کند.

حميديه در انتها گفت: توسعه علم در ايران با رشدي چشمگير و با تلاش جوانان نخبه و مستعد همراه است. بر اساس آمارها ايران در رتبه 16 دنيا در زمينه توليد علم قرار دارد اما سطح رفاه مردم، کمتر از کشورِ دانمارکي است که رتبه 40 دنيا را از نظر توليد علم و فناوري دارد؛ اما اين کشور توانسته با تأسيس کارخانه نُوو نورديسک (Novo Nordisk)، انسولين‌هاي قلمي در مقياس‌هاي بالاي بين‌المللي توليد کند و اشتغال‌زايی فراواني نيز داشته باشد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور