آخرین خبر

گفت‌وگو با مهندس پزشکی که مدرک کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار دارد؛ کسب مهارت و تلاش بی‌وقفه لازمه ورود موفق و نتیجه‌بخش به بازار کار

چهره به چهره این شماره از ماهنامه را به گفت‌وگو با «سما غلامی» اختصاص داده‌ایم؛ بانویی که در عین جوانی، مسیر خود را در عرصه تجهیزات پزشکی به‌خوبی پیدا کرده است. او که هم‌اکنون مدیرعامل مجموعه طبکو، مشاور مدیرعامل سازمان متخصصین و مدیران ایران و دبیر اجرایی مرکز متخصصین تجهیزات پزشکی ایران است، کارشناسی مهندسی پزشکی و کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار دارد. در کنار پرداختن به‌ فعالیت‌های آموزشی و برگزاری تخصصی نشست‌های تجربه‌محور، مشاور تجهیز مراکز درمانی، تخصصی، زیبایی و دندانپزشکی نیز است. همچنین به دانشجویان برای ورود به بازار کار و کسب‌وکارهای مختلف برای عارضه‌یابی، آموزش پرنسل و بهبود مارکت، مشاوره‌های تخصصی می‌دهد. غلامی که مسیر پیشرفت خود را در زمینه آموزش و فروش با شناخت توانمندی‌ها و علایق خود پیدا کرده است، در این گفت‌وگو از رموز موفقیت در اوج جوانی می‌گوید.

دلیل علاقه‌مندی و هدف شما از انتخاب این رشته چه بود؟
همیشه علاقه زیادی برای کمک به مردم داشتم که این حس به‌مرور تقویت شد. من برخلاف بقیه که پزشکان را ناجی بیماران می‌بینند، کمی عقب‌تر یعنی نقش خدمات تجهیزات پزشکی، نگهداری و تعمیرات تجهیزات را بسیار پررنگ می‌بینم. این قسمت برایم بسیار جذاب‌تر بود؛ چراکه خراب شدن یک دستگاه، جان بیمار را به خطر می‌اندازد و شاید پزشک نتواند به سرعت کاری پیش ببرد. نمی‌خواهم زحمات پزشکان را زیر سئوال ببرم بلکه می‌گویم تجهیزات پزشکی بُعدی بسیار مهم و حیاتی در بحث درمان به‌شمار می‌روند و سرو کار داشتن با آن‌ها حس بسیار خوبی هم دارد.

زمانی که وارد این رشته شدید، آیا از نظر محتوای علمی و مهارتی مطابق با خواسته‌هایتان بود؟ بعدها دچار این چالش نشدید که آیا انتخاب درستی داشته‌اید یا نه؟
خیلی سئوال جذابی است؛ زیرا بسیاری از هم‌سن‌های من برای فرار از بسیاری از اتفاقات، نادانسته در رشته‌ای تحصیل می‌کنند که بعدها متوجه می‌شوند راه را اشتباه رفته‌اند. من کاملا می‌دانستم چه رشته‌ای را انتخاب کرده‌ام؛ بنابراین چون با علاقه و آگاهی، مهندسی پزشکی را انتخاب کردم، نتیجه بسیار خوبی از تحصیل در این رشته گرفتم. به‌ویژه اینکه همزمان با تحصیل، در مراکز درمانی مختلف رایگان کار می‌کردم تا بتوانم تجربه مورد نیاز را هم به‌دست آورم.

چه دستاوردهای علمی و عملی در دوران دانشجویی و پس از آن داشته‌اید؟
همزمان با تحصیل تلاش ‌کردم در زمینه فروش دستگاه‌ها فعالیت کنم. علاوه‌بر این مقاله من با‌ عنوان «بررسی کاربردهای فناوری دیجیتال در حوزه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی» در کنفرانس بین‌المللی فناوری اطلاعات، کامپیوتر و مخابرات پذیرش نهایی شد. همچنین همزمان مدیر آموزش چندین شرکت آموزشی بودم و دوره‌های مختلف را طراحی می‌کردم.

از چه سالی وارد بازار کار شدید، و با چه حرفه‌ای شروع کردید و چه مشاغل مرتبطی پس از آن داشتید؟
سال 1394 و از ترم دوم دانشگاه در بیمارستان تامین اجتماعی مشغول به کارآموزی شدم. باتوجه‌به تلاش‌ها و پیگیری‌ها پس از چند ماه به‌صورت متمرکز در آن مرکز مشغول بودم و همزمان نیز کارهای آموزشی انجام می‌دادم؛ همچنین در زمینه فروش تجهیزات نیز فعالیت داشتم. به‌مرور فعالیت‌‌های خود را تخصصی و بیشتر کردم تا به امروز که با بیش از ۱۰ دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارم.

چرا سعی داشتید که از دوران دانشجویی وارد بازار کار شوید؟
دغدغه داشتم که بتوانم همزمان با تحصیل موضوعات عملی را نیز تجربه کنم. تجربه بسیار می‌تواند در یادگیری عمیق‌تر تاثیر داشته باشد. به‌ویژه اگر بتوان علم و تجربه را با هم تلفیق کرد بی‌شک می‌تواند کمک بسزایی کند. به من که خیلی کمک کرد؛ بنابراین نقل همان مثال معروف است که می‌گوید: تا خیس نشوی و در آب نپری،‌ شنا کردن یاد نمی‌گیری. ضعفی که در بسیاری از هم‌رشته‌ای‌های خود می‌بینم این است که فقط درس می‌خوانند و از نبود کار شکایت دارند. می‌خواهم بگویم کار هست، اما کسی که کاربلد باشد و همزمان با تحصیل فعالیت داشته باشد خیلی کم است.

برای ورود به بازار کار با چه مشکلاتی دست به گریبان بودید؟
برای ورود به بازار کار من را نیز مانند سایر دانشجویان، به‌دلیل سن کم و نداشتن تجربه به‌عنوان کارآموز نمی‌پذیرفتند. پس از پیگیری‌های فراوان در بیمارستان به‌عنوان کارآموز پذیرفته شدم. شروع به‌کار در بیمارستان علاوه‌بر داشتن استرس بسیار زیاد به‌دلیل ناآشنایی با محیط درمان و نداشتن تجربه ‌کافی، جذاب هم بود. هرچند به‌سختی درس خواندم و همزمان کار کردم، اما تلفیق علم و تجربه، اتفاق بی‌نظیری را برایم رقم زد؛ چراکه با تجربه‌هایی که به‌دست آوردم، موفق به ارائه مشاوره‌های تخصصی به دانشجویان و مراکز شدم. این دقیقا همان چیزی بود که به آن علاقه‌ داشتم.

اکنون فضای آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار در دانشگاه‌ها چگونه است؟
یکی از مشکلات بزرگی که در سیستم آموزشی کشور داریم ضعیف بودن ارتباط صنعت با دانشگاه است. خیلی‌ وقت است که این مشکل وجود دارد. می‌توانم بگویم تقریبا دانشجویان چیز زیادی در دانشگاه نمی‌آموزند که بتوانند به واسطه آن مهارت‌ها، مشغول به‌کار شوند یا کسب‌وکار خودشان را داشته باشند؛ بنابراین به آن‌هایی که قصد ورود به بازار کار مهندسی پزشکی دارند، توصیه می‌کنم تنها به آموزش‌های تئوری دانشگاه‌ اکتفا نکنند. حتما مهارت کسب کنند و آموزش ببینند و باور کنند اگر تخصص داشته باشند فرصت‌های کاری زیادی خواهند داشت.

از میان حوزه‌های تولید، فروش و بازرگانی، واردات، آموزش و… در کدام یک تجربه و سابقه فعالیت حرفه‌ای دارید؟ دلیل ورود به آن حوزه‌های کاری چه بوده؟
در حوزه فروش، آموزش و مشاوره به‌صورت تخصصی فعالیت دارم. به‌دلیل ویژگی‌های شخصیتی‌ام، ارتباط با افراد مختلف و داشتن نقش موثر در زندگی دیگران همیشه برایم در اولویت قرار داشت؛ بنابراین انتخابم آموزش و مشاوره بود. در واقع حوزه آموزش نیازمند داشتن علاقه خاصی است تا بتوان فعالیت مطلوب و موثری داشت. همچنین دیدگاه من نسبت به فروش نیز، کمک به افراد برای داشتن انتخاب درست بوده است. ضمن اینکه این حوزه درآمد خوبی نیز دارد. به‌شدت از انتخاب‌هایی که کرده‌ام راضی و خوشحال هستم؛ زیرا تاجایی‌که در توانم بوده است به دیگران برای انتخاب بهتر و درست‌تر، ورود به بازار کار و کسب درآمد بیشتر کمک کرده‌ام.

مهم‌ترین موانع، چالش‌ها و همچنین فرصت‌هایی که در حوزه کاری خود داشتید، چه چیزهای بود؟
یکی از مشکلاتی که با آن در بازار کار بسیار درگیر بوده و هستم، سن و سالم است. موضوعی که در بسیاری از بازارهای کار نیز وجود دارد. اینکه یک دختر ۲۶ ساله به‌طور میانگین روزانه ۱۰ ساعت کار می‌کند و مستمر سفرهای کاری دارد، برای خیلی‌ها تعریف شده نیست. البته چالش شیرینی است، منتها شاید خیلی‌ها را خسته کند. بااین‌حال نباید پا پَس کشید. من نیز بسیار تلاش کردم تا توانستم این موضوع را جا بیندازم که دختری ۲۶ ساله نیز می‌تواند فعالیت مستمری داشته و در بازار به اندازه افرادی که سال‌ها تجربه دارند حرفی برای گفتن داشته باشد.

به‌نظر شما اکنون رشته مهندسي پزشکي در ايران از نظر کیفیت و به‌روز بودن آموزش‌های دانشگاهی چه جايگاهي دارد؟
هم‌اکنون رشته مهندسی پزشکی در ایران از نظر تئوری جایگاه بسیار خوبی دارد. امیدواریم بخش عملی این رشته نیز فعالیت‌های بیشتری داشته باشد و آموزش‌های مهارت‌های نرم و حمایت از دانشجویان نیز بیشتر شود.

ارزیابی شما از بازار کار کنونی مهندسی پزشکی در حوزه‌های مختلف و فرصت‌های پیش‌روی دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته چیست؟
مهندسی پزشکی رشته‌ای خاص، بکر و پر از فرصت‌های شغلی مختلف است. بااین‌حال آموزش‌های آکادمیک پاسخگوی نیاز این رشته نیست؛ بنابراین دانشجویان باید مشاوره‌های تخصصی ببینند و باتوجه‌به علاقه و توانایی‌های خود مسیرشان را مشخص و در راستای هدف نهایی خود کسب مهارت کنند و متخصص شوند.

به نظر شما، لازمه ورود موفق و نتیجه‌بخش به بازارهای کار مرتبط با رشته مهندسی پزشکی چیست؟
دانشجویان باید علاوه‌بر آموزش‌های آکادمیک دانشگاه، مهارت نیز کسب کنند. دانشجویان باید آموزش‌های پایه را در دانشگاه بیاموزند و در کنار آن در راستای کسب مهارت تلاش کنند. در این مسیر، علاقه‌مند بودن به این رشته بسیار مهم است زیرا سختی کار بسیار زیادی دارند؛ بنابراین لازمه فعالیت در این رشته تلاش بی‌وقفه است چرا‌که بسیاری از فیلدهای مهندسی پزشکی نیازمند رفتن به ماموریت‌های مختلف است.

باتوجه‌به شرايط کنونی این رشته و بازار کار آن، به ديگران توصيه مي‌کنيد براي ادامه تحصيل به‌سمت اين رشته بروند؟ چرا؟
نمی‌توانم بگویم مهندسی پزشکی رشته خوبی است و اگر کسی آن را انتخاب کند حتما موفق می‌شود؛ زیرا موفقیت تعاریف مختلفی دارد که از نظر هر فردی متفاوت است. فکر می‌کنم در هر کاری علاقه خاص به آن و داشتن توانمندی در آن زمینه، بی‌شک منجر به موفقیت می‌شود. اگر در حوزه‌ای متخصص شوند حتما درآمد خوبی نیز می‌توانند به‌دست آورند.

مهم‌ترین چالش صنعت تجهیزات پزشکی چیست؟
به‌نظرم یک چالش بسیار مهم، کمبود نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده است. در این زمینه شکاف بسیار عمیقی وجود دارد؛ زیرا تمامی کارفرمایان به‌دنبال جذب نیروهای آموزش دیده هستند و همه دانشجویان نیز در پی کار هستند. بنابراین این شکاف باید با آموزش دیدن برطرف شود.
چالش دیگر، صدور IRC کد است که بسیاری از شرکت‌ها با آن مشکل دارند. در کنار آن مشکل سیاست‌های حجمی واردات نیز وجود دارد که متوسط واردات سه سال قبل را در نظر می‌گیرند و سال جدید می‌توانند یک‌سوم آن را وارد کنند. همچنین بلاتکلیفی‌های ارز دولتی هم مشکل دیگری است.

اگر شما جاي يکي از مسئولان بوديد، چه کاري برای بهبود وضعیت مهندسی پزشکی می‌کردید؟
فکر می‌کنم بزرگ‌ترین کاری که می‌شود انجام داد ایجاد فضای هم‌اندیشی با شرکت‌های تولیدکننده، واردکننده و توزیع‌کننده است. همچنین آموزش مهارت‌های ارتباطی برای پرسنل شاغل در دفاتر تجهیزات پزشکی و حمایت از جوانان و تیم اختراعات یکی دیگر از اقداماتی است که می‌توان انجام داد. البته امسال از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت‌های خوبی شده است.

3.3/5 (3 دیدگاه ها)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور