آخرین خبر

گفت‌وگو با مهندس مروه ايرجی؛ ارتقای سطح مهارت‌های فردی و گروهی: کليد موفقيت در مهندسی پزشکی

در صنعت نوپاي تجهيزات پزشکي ايران از همان سال‌هاي ابتدايی بانوان کوشا و موفق پا به پاي مردان فعال بود‌ه‌اند. اين حضور پر رنگ به ويژه در حوزه فروش، بازاريابي و بازرگانی تجهيزات پزشکي بيشتر به چشم آمده است. در سال‌های اخير بخش فنی اين عرصه نيز شاهد حضور بانواني تلاشگر بوده از جمله حوزه کاليبراسيون و تعميرات تجهيزات پزشکي و بيمارستاني. بسياري از شرکت‌های بزرگ و شناخته شده تجهيزات پزشکي کشور از دانش و تجربه بانوان متخصص براي مديريت واحد‌هاي تحقيق و توسعه، خط توليد و … بهره مي‌برند.

البته نقش بانوان در حوزه‌های طراحي، مديريت و فروش کماکان پررنگ‌تر از بخش فني است. همچنين در بخش‌های مختلف آموزش علوم و فنون تجهيزات پزشکی، بانوان بسياری حتي در سال‌هاي ابتدايي ورود به رشته مهندسی پزشکی، شروع به فعاليت در بازار کار کرده‌اند و الحق که بسيار هم موفق بوده‌اند.

در بخش چهره به چهره اين شماره از ماهنامه با خانم مهندس مروه ايرجی گفت‌وگو کرديم. مهندس ايرجي دانش آموخته مهندسی پزشکی از دانشگاه شاهرود است و سابقه انجام پروژه‌های دانشجويی و تدريس دروس رشته مهندسي پزشکي در دوران دانشجويي را دارد. وي در سال 1398 شرکت خود را تأسيس کرده و با برگزاری دوره‌های عملي فعاليتش را به شکل جدیتری ادامه داد. مهندس ايرجي در سال 1399 به عنوان بانوي کارآفرين انتخاب شد.

مروه ايرجي در پاسخ به اين پرسش که چه دوره‌هايي را گذرانده‌ و چه دوره‌هايي را به دانشجويان پيشنهاد مي‌کند، گفت: در دوران دانشجويي براي ارتقا سطح اطلاعاتم دوره‌هاي زيادي شرکت کردم اما توصيه‌ من به دانشجويان عزيز اين است که به مدرک اکتفا نکنند و به دنبال کسب مهارت باشند و در واقع خودشان را به چالش بکشند.  براي خود و آينده رشته تحصيلي ايده پرداز و آينده نگر باشند.

همچنين اين فارغ التحصيل رشته مهندسی پزشکی در پاسخ به اين که به عنوان مدير عامل يک شرکت در حوزه مهندسی پزشکی چه توصيه‌اي به دانشجويان براي رسيدن به جايگاه علمی و شغلی بالاتر مي‌کند، گفت: به دانشجويان عزيز توصيه مي‌کنم علاقه خودشان را نسبت به گرايش و موضوع کاري مشخص کنند و علاوه بر کتاب‌هاي درسي ،کتاب‌هاي تخصصي را هم مطالعه کنند و به کسب نمره خوب در دوران دانشجويی اکتفا نکنند و به مهارت آموزي توجه ويژه‌اي داشته باشند. به زبان انگليسي و حوزه نرم افزاری دقت کنند. مهندسی پزشکی بسيار رشته گسترده و پر باري است و دانشجويان مي‌توانند در زمينه نرم افزاري ايده‌هاي خود را بهتر پياده سازی و بررسي کنند و حتي به صورت رايگان در مراکز گوناگون به صورت کارورزي کار کنند. مهندسي پزشکي با توجه به اينکه يک رشته ميان رشته‌اي است  و رشته‌هايي مانند شيمي، فيزيک، زيست شناسي، الکترونيک، علم مواد و پزشکي در آن دخيل هستند دانشجو موظف است با مطالعه مقالات روز اين حوزه‌ها از علم روز مهندسي پزشکي آگاه شود و با توجه به پيشرفت‌های روزافزون اين رشته در بالا بردن سطح علمي خود تلاش کند و با افراد موفق اين رشته که خوشبختانه در کشور ما کم هم نيستند در ارتباط باشد.

ايرجي در خصوص نرم افزار‌هاي کاربردي مهندسی پزشکی هم پيشنهاد‌هايی براي دانشجويان دارد: در مهندسی پزشکی 3 گروه نرم افزار آموزشي، تحقيقاتي و کاربردي وجود دارد. نرم افزار متلب می‌تواند در پردازش سيگنال‌های تحقيقاتي و پژوهشی کمک زيادی کند. يکي از فعاليت‌هاي دانشجوها مي‌تواند تحليل اين سيگنال‌ها و داده‌ها براي دستگاه باشد که يکي از  زمينه‌های مفيد براي جامعه مهندسی پزشکی است .دانشجويان در گرايش بيومکانيک براي طراحي اعضا مصنوعي و بدنه دستگاه مي‌توانند از نرم افزار Solidworks و Mimics  استفاده کنند. در علم برنامه نويسي هم مي‌توان به نرم افزار پايتون اشاره کرد که با توجه به پيشرفت هوش مصنوعی در پزشکی، اين نرم افزار مي‌تواند براي بسياري از علاقمندان و دانشجويان بسيار کاربردي و راهگشا باشد. همچنين در گرايش بيو الکتريک، نرم افزار Proteus برای پياده سازي مدارهای الکترونيکی، شبيه سازی آن‌ها و طراحی نقشه‌های PCB کاربردهای فراوانی دارد.

اين بانوی جوان تلاشگر در پاسخ به اين سوال که آيا خود را فردی موفق می‌داند، گفت: جايگاهی که امروز دارم هدف يا موفقيتی است که چندين سال پيش براي آن برنامه ريزی می‌کردم ولي رفته رفته موفقيت رنگ ديگري برايم گرفت. اکنون هنوز در شروع مسير رسيدن به اهدافم هستم. به نظر من يک فرد هيچوقت نبايد از شرايطی که دارد راضي باشد تا اين ميل به پيشرفت عاملی باشد برای کسب موفقيت‌هاي بيشتر.

مهندس مروه ايرجي به عنوان توصيه پاياني به دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته مهندسی پزشکی گفت: رشته مهندسی پزشکی بازار بسيار گسترده‌ای دارد و دانشجو قدرت انتخاب زيادي  دارد. کليد موفقيت در اين رشته ارتقاي سطح مهارت‌های فردی و گروهی است. با توجه به علاقه و استعداد مي‌توان در شاخه‌هاي گوناگوني که در اين رشته وجود دارد کسب مهارت، اشتغال زايی و درآمد زايی کرد.

5/5 (3 دیدگاه ها)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور