آخرین خبر

گفت‌وگویی کوتاه با مهندس اشکانی، کارشناس تجهیزات پزشکی بیمارستان دی؛ اهمیت حضور مسئول فنی در بیمارستان

قلب تپنده هر بیمارستان تجهیزات آن است و واحد مهندسی پزشکی مسئولیت این تجهیزات را برعهده دارد. مسئول فنی تجهیزات پزشکی نسبت به نظارت علمی و فنی بر اجرای قوانین و مقررات به منظور انجام مطلوب فرایند با توجه به ضوابط ابلاغی اقدام می‌کند. واحد تجهیزات پزشکی بیمارستان دی هم از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر بیمارستان دی با در اختیار داشتن 200 تخت ثابت و 196 تخت فعال به عنوان یک بیمارستان درجه یک عمومی، در ردیف یکی از بزرگترین مراکز در مانی تخصصی و فوق تخصصی در سطح کشور فعالیت می کند.
این بیمارستان با هدف ارتقاء سطح خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی با در اختیار داشتن جدیدترین دستگاه‌ها و مدرن ترین امکانات، در جهت ارتقای کیفی سطح سلامت جامعه و با تدوین استانداردهای بیمارستانی و ارايه بهترین الگوهای ممکن تاسیس شد.
در این راستا و برای آشنایی هر چه بیشتر با واحد تجهیزات پزشکی بیمارستان دی، با آقای مهندس مجتبی اشکانی مسئول فنی این بیمارستان گفت‌و‌گو کردیم.

لطفا خود را به طور مختصر برای مخاطبان ماهنامه معرفی کنید.
مجتبی اشکانی کارشناس تجهیزات پزشکی بیمارستان دی هستم و مدرک کارشناسی مهندسی پزشکی دارم. در بیمارستان دی دو دوره به عنوان کارمند نمونه انتخاب شده‌ام. یک اختراع ثبت شده و چندین اختراع درحال ثبت دارم. در حال حاضر در مجتمع سلامت تهران مشغول به تدریس هستم و همچنین مشاور شرکت‌های تجهیزات پزشکی در حوزه واردات هستم. حدود ۱۶ سال سابقه کار دارم و به طور کلی در حوزه‌های مهندسی پزشکی، برق و الکترونیک فعالیت دارم. ابتدا در کلینیک بصیر مشغول بودم و به مدت 8 سال است که در بیمارستان دی مشغول به کار هستم. همچنین سابقه فعالیت در شرکت مهندسی مبتکر را نیز داشته‌ام؛ در این شرکت مسئولیت ساخت اتاق عمل سیار و خون گیری برای هلال احمر بر عهده من بود.

امکانات واحد مهندسی پزشکی بیمارستان دی از لحاظ فنی، کارگاه، دفتر، آزمایشگاه و … به چه صورت است؟ آیا واحد شما این امکانات را دارد؟
برای تعمیرات در قسمت فنی بیمارستان برخی دستگاه‌های اولیه مانند هویه، هیتر، اهم متر، پیچ گوشتی، انبردست و غیره خریداری شده و در بخش مهندسی پزشکی موجود است. از لحاظ توانایی انجام تعمیرات در مرکز مشکلی نداریم. در صورتی که دستگاه گارانتی نداشته باشد یا 10 سال از عمر آن سپری شده باشد و تولید آن متوقف شده باشد (Discontinued) و شرکت دیگر خدماتی برای آن ارائه ندهد، ما تعمیرات آن را انجام می‌دهیم. از لحاظ تامین قطعات با برخی شرکت‌ها در ارتباط هستیم که قطعات مورد نیاز ما را تامین می‌کنند. میانگین 50 الی 60 درصد از رفع خرابی دستگاه‌های واحد مهندسی پزشکی توسط دانش بومی ما در حال انجام است.

بیمه مسئولیت کارشناسان تجهیزات پزشکی به چه صورتی است؟
ما به طور کلی دو نوع بیمه داریم. یکی بیمه تامین اجتماعی که از طرف بیمارستان است و دیگری بیمه تکمیلی که از فیش حقوقی کسر می‌شود. بیمه دیگری برای ما در نظر گرفته نشده است.

در ساعات غیر اداری در صورت بروز مشکل برای تجهیزات پزشکی، رفع خرابی به چه صورت انجام می‌شود؟
در ساعات غیر اداری یعنی از زمان خروج از بیمارستان تا صبح روز بعد، ما ابتدا از طریق تلفن در دسترس هستیم و اگر خرابی تجهیزات رفع نشد در مواقع اورژانسی سریعا در بیمارستان حضور پیدا می‌کنیم. در بخش مهندسی پزشکی بیمارستان دو نفر مشغول به کار هستیم که به صورت روزهای زوج و فرد آنکال می‌شویم.

نحوه نظارت بر شرکت‌های تجهیزات پزشکی چگونه است؟
ما زمانی که قصد خرید دستگاهی را داریم ابتدا دستگاه دمو Demo (دستگاهی که برای تست عملکرد آن مدتی به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد) را برای بررسی عملکرد و بازدهی دستگاه می‌گیریم. سپس طبق نیازسنجی و با توجه به اینکه دستگاه و شرکت در imed ثبت شده باشند تولید کننده یا وارد کننده بودن شرکت آن را چک می‌کنیم. پس از آن رزومه کاری مربوط به مکان‌هایی که دستگاه در آن مکان‌ها نصب شده‌اند را می‌گیریم و در نهایت طبق بررسی‌های انجام شده و سایر موارد مهم دیگر دستگاه را خریداری می‌کنیم.

با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، اگر صحبتی دارید بفرمایید.
واقعیت این است که کم لطفی‌هایی به واحد مهندسی پزشکی می‌شود و به اندازه کافی به آن بها داده نمی‌شود. واحد مهندسی پزشکی در سیستم بیمارستانی به گونه‌ای قلب بیمارستان است زیرا همه دستگاه‌ها و تجهیزات زیر نظر این واحد است و مسئولیت کالیبره کردن، نظارت، آموزش پرسنل، PM و تحویل سالم دستگاه به بیمارستان به طور کامل بر عهده مهندس پزشک بیمارستان است.

2.5/5 (6 دیدگاه ها)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور