آخرین خبر

مصاحبه

گفتگو با دکتر ناهيد حسن زاده نعمتي

نویسنده: نيلوفر حسن- کارشناس مهندسي پزشکي Hassan.niloufar.bme@gmail.com

 

اين شماره در بخش گفتگو با اساتيد رشته مهندسي پزشکي، با دکتر ناهيد حسن زاده نعمتي عضو هيئت علمي گروه هاي تخصصصي بيومواد و بيومکانيک دانشکده ي مهندسي پزشکي علوم تحقيقات  به گفتگو نشستيم. وي کارشناسي و کارشناسي ارشد خود را به ترتيب در رشته مهندسي مواد (متالورژي صنعتي) از دانشگاه صنعتي سهند تبريز و مهندسي پزشکي (بيومواد) از دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات اخذ کرده و به عنوان اولين دانشجوي پذيرفته شده دکتري مهندسي پزشکي (بيومواد) دانشگاه مذکور از سال 84 با همين دانشکده همکاري داشته است.
گفتگوي ما روز دانشجو انجام شد. صبر و حوصله ي استاد و لحن بسيار گرم و متين وي، آرامش خوبي براي يک ساعتي که پيش او بودم به همراه داشت. وي در ابتدا به مناسبت اين روز، از دانشجويان به عنوان سرمايه هاي انساني که اگر استعدادهاي بالقوه ي آنان شکوفا شود مي توانند آينده اي با نقش و نگار زيبا و غرور آفرين ترسيم کنند ياد کرد. استاد در ادامه گفت: “وقتي وارد کلاس مي شوم  و با دانشجوياني که سن و سال کمي دارند و داراي دلي پاک و ذهني مستعد با قابليت فراگيري بالا هستند روبه رو مي شوم مسئوليت هاي خودم را سنگين تر مي بينم. چه در گفتن مطالب علمي که در حيطه درسم باشد و چه در بيان نکات اخلاقي، همه سعيم را مي کنم طوري برايشان کمک باشد که در پرورش دهي و آينده ي آنان موثر واقع شود.”
خانم دکتر در ادامه افزود: آنچه سرلوحه کارم در درس دادن قرار مي دهم اين است که در ياد دادن تا جايي که تخصص و مطالعاتم اجازه مي دهد کوتاهي نکنم و خوشبختانه نوع نگاه دانشجويان هم کمک زيادي به اين امر مي کند. مسلما امر تدريس مستلزم يک انرژي دروني است که خستگي فيزيکي با خودش به همراه دارد اما فهميدن اينکه دانشجو درس را به صورت کاربردي ياد گرفته، از لحاظ رواني  مرا آرام و راضي مي کند.
وقتي وارد بحث هاي تخصصي با وي شدم بيشتر صحبت دکتر روي مبحث قوي کردن ارتباطات بين رشته اي مطرح شد. در تمامي پژوهش ها و سوابق کارهاي علمي دکتر، تلفيقي ازعلم مکانيک و متريال ديده مي شود و اين  باعث حضورش  در جلسات هردو گروه تخصصي بيومکانيک و بيومتريال بوده است. وي تلاش فراواني انجام داده تا موضوع کارِ گروهيِ مشترک بين دانشجويان بيومتريال و بيومکانيک را در اين 5 سال  به موفقيت هايي برساند. ماحصل نظرات دکتر حسن زاده در جلسات تخصصي، به تطابق نتايج پروژه هاي مشترک اين دو رشته و اطمينان خاطر از ارايه مقالات بين المللي انجاميد.
وي در حوزه هاي کاري در ارتباط با مواد و خواص آنها تمرکز دارد و اين باعث شده است خانم دکتر، مدرس درس هاي مرتبط مذکور در گرايش بيومتريال و بيومکانيک دانشکده ي مهندسي پزشکي، مهندسي مواد، مکانيک و مهندسي ورزش در ديگر دانشگاه هاي کشور باشد. البته درس روش تحقيق به عنوان درسي که در مقاله نويسي و ارائه ي دستاوردهاي علمي درکنفرانس ها بسيار با اهميت است نيز توسط وي بسيار عالي تدريس شده است.
از رويکردهاي پژوهشي وي مي توان به سنتز بيومواد هوشمند، بيوفلزات متخلخل، نانومواد و استفاده از مواد بيولوژيکي قابل استخراج از منابع طبيعي به ويژه در حوزه مهندسي بافت استخوان و مواد جايگزين بافت سخت اشاره کرد. همچنين استاد راهنماي  پايان نامه هايي که در ارتباط با بررسي علل شکست ايمپلنت هاي ارتوپدي در اندام تحتاتي  ويا ايمپلنت هاي دنداني بود که از نتايج آن خوشبختانه به خوبي ياد مي کنند. وي نويد داد دستاوردهاي علمي حاصل از پژوهش ها و مطالعاتش در قالب دو کتاب در آينده اي نزديک چاپ و در اختيار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
دکتر موفقيت هاي خودش را مديون و مرهون خانواده و اساتيد خود مي داند. در اين ميان از دکتر نعيمي به عنوان استادي که دلسوزانه و پدرانه راهنما و مشوق او بوده است ياد مي کند. وي همچنين از حمايت هاي علمي و معنوي پروفسور صدرنژاد و پروفسور ميرزاده تقدير کرده و تمامي اساتيد گرانقدر خود را که نقش پررنگ هم در مسائل علمي- پژوهشي و هم در زندگي شخصي اش داشته اند سزاوار کرنش و خضوع مي داند.
خانم دکتر در پايان از مشکل عمده ي دانشجويان دانشگاه آزاد که آن هم مشکلات مالي و مشغول به کار بودن دانشجويان و عقب افتادن آن ها از درس است صحبت کرد و اظهار اميدواري کرد که مسئولان مربوطه با روحيه دلسوزانه و مهربانانه که از آنان انتظار مي رود ياري رسان باشند. استاد همچنين موفقيت هاي قابل توجه دانشجويان دانشگاه آزاد را در سطوح بين المللي نيز متذکر شد و قابل تقدير دانست.
دکتر حسن زاده در پايان از دانشجويان مي خواهد که آينده نگري و روحيه ي ملي خودشان را تقويت کنند. در رشته ي مهندسي پزشکي، اخلاق و راست گويي را ناديده نگيرند. دوره ي کارآموزي را هم جدي بگيرند، چه بسا نيروي توان مند جذب همان مرکزي شود که در آن آموزش ديده است.
از اين که دکتر ناهيد حسن زاده وقت خود را در اختيارمان گذاشت کمال تشکر را داريم.

3/5 (2 دیدگاه ها)

دیدگاه ها

1 دیدگاه در “گفتگو با دکتر ناهيد حسن زاده نعمتي”

  • پریا 9 آبان 1400 at 15:11 پاسخ

    سلام .باعث افتخار بنده ست که دانشجوی خانوم دکتر بودم، بسیار استاد فرهیخته و باوقار و دوست داشتنی هستند،امیدوارم همواره سلامت باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور