آخرین خبر

گفتگو با دکتر نادر جعفرنيا دابانلو؛ ضرورت گسترش پژوهش و ايجاد دوره هاي کاربردي در مهندسي پزشکي

نویسنده: نيلوفر حسن کارشناس مهندسي پزشکي Hassan.niloufar.bme@gmail.com

 

در اين شماره گفتگويي با دکتر نادر جعفرنيا دابانلو، استاديار گروه تخصصي بيوالکتريک، مدير گروه مهندسي توان بخشي (ارشد) و مدير پژوهش دانشکده مهندسي پزشکي دانشکده علوم و تحقيقات انجام داده ايم. وي مدتي نيز رئيس اين دانشکده بوده است.

لطفا در مورد سوابق کاري، تحصيلي و آموزشي خود توضيح دهيد؟
حدود 30 سال سابقه آموزش و پژوهش در آموزش و پرورش، دانشگاه و کار در صنعت الکترونيک و مهندسي پزشکي دارم.

به نظر شما ويژگي هاي يک استاد نمونه چيست؟
استاد نمونه بايد قبل از هر چيز يک انسان نمونه باشد وبتواند با رفتار و منش خود درس زندگي را به دانشجويان الهام نمايد و البته يک استاد نمونه بايد با به کارگيري روش هاي مناسب علاقه به علم و پژوهش  را در دانشجويان روز به روز اضافه نمايد. يک استاد نمونه بايد خود به روز باشد و با نظم و انضباط علمي مراتب رشد علمي دانشجويان را فراهم کند.

شما در تدريس خود از چه روش و شيوه هايي استفاده مي کنيد که تفاوت ايجاد مي کند؟
تلاش من بر اين است که دانشجويان بتوانند آموخته هاي خود را به طور عملي به کار برند. ايجاد روح پژوهش در دانشجويان نهايت آرزوي حرفه اي من است.

به نظر شما دانشجويان  چگونه مي توانند از تجارب شما و ديگر اساتيد در جهت خلاقيت و نوآوري بهره بگيرند؟
با توجه به ضرب المثل مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد به نظر مي رسد شوق و اشتياقي که دانشجويان در فراگيري از خود نشان مي دهند عامل بسيار مهمي در انتقال تجربيات اساتيد مي تواند باشد.

به نظر شما چگونه مي توان با پيشكسوتان ايران و جهان ارتباط برقرار كرد و از تجربيات آنها در جهت آموزش بهتر دانشجويان بهره برد؟
ارائه پژوهش هاي دانشجويي در کنفرانس هاي ملي و بين المللي و ايجاد ارتباط با محققان داخل و خارج  از کشور عامل بسيار مهمي در اين زمينه است.

اهميت پژوهش را در چه ميدانيد و چطور دانشجويان خود را به اين امر تشويق ميكنيد؟ و چه عواملي را در توسعه پژوهش در كشور مؤثر ميدانيد؟
به نظر من تفاوت مهم دانشگاه با دبيرستان در امر پژوهش است. توصيه من به دانشجويان عزيز آن است که در هر زمينه اي که مطلب جديد ياد مي گيرند با جستجو در مقالات و تحقيقات نوين، مرز هاي دانش را در آن زمينه رصد کرده و با توجه به توان خود از آن بهره ببرند. مهم ترين عامل در توسعه پژوهش در کشور تغيير ديدگاه خود دانشجويان و اساتيد گرانقدر است که تمامي فرصت خود را صرف آموزش، امتحان، نمره و امثال آن ننمايند و در برنامه هاي خود براي پژوهش موضوعيت قائل شوند. البته اختصاص بودجه هاي مناسب جهت پژوهش هاي هدف دار از طرف مسئولان حائز اهميت است.

جايگاه ايران را در زمينه علوم مهندسي پزشکي با ساير کشورها و نيز آينده دانش مهندسي پزشکي را در ايران چگونه ارزيابي مي کنيد؟
اين دانش با توجه با سابقه نه چندان طولاني آن نسبت به ساير دانش ها هنوز جايگاه اصلي خود را در کشور به دست نياورده است. ولي با توجه روند گسترش و ارتقاي آن مي توان آينده خوبي براي آن تصور کرد.

ارتباط دانشگاه و صنعت را چگونه ارزيابي مي کنيد و چه پيشنهاداتي براي گسترش آن داريد؟
اين ارتباط به نظر من بسيار ضعيف است. استحکام اين ارتباط بستگي مستقيم به برنامه هاي پژوهشي دانشگاه ها دارد. پيشنهاد من تقويت مراکز پژوهشي، تسهيل انعقاد قرارداد با صنعت و حذف تمامي قوانين دست و پاگير در اين رابطه است.

ارزيابي شما از دروس دانشگاهي رشته مهندسي پزشکي، کاربردي کردن آن براي بيشترين سود رساني به جامعه و نيز شغل هاي مناسب براي دانش آموختگان اين رشته چيست؟
بايد در کنار مباحث صرف تئوري امکان پژوهش و کار آزمايشگاهي توسعه يابد. برنامه ريزي دوره هاي کاربردي براي عموم دانشجويان اين رشته ضروري است.

ارزيابي شما راجع به ادامه تحصيل در خارج از کشور چيست؟
قطعا فرصت هاي بسيار خوبي در اين رابطه قابل حصول است. پيشنهاد روشن من اين است که دانشجويان دوره دکتري براي استفاده از امکانات جديد، قسمتي از تحقيقات خود را در دانشگاه هاي خوب خارج از کشور بگذرانند.

در خصوص فعاليت هاي تحقيقاتي خود نيز توضيحاتي دهيد.
تحقيقات عمده اينجانب بر روي مدل سازي و پردازش سيگنال هاي  فيزيولوژيک به ويژه سيگنال هاي قلبي است. تقريبا هر ساله تعدادي از دستاورد هاي پژوهشي خود و دانشجويانم را در کنفرانس بين المللي بسيار مهم  (CinC) Computing in Cardiology ارائه مي کنم. دانشجويان گرامي مي توانند با مراجعه به سايت www.cinc.org اين مقالات را دانلود نمايند. در کنفرانس CinC2014 که در آمريکا برگزار شد سه مقاله از طرف اينجانب و همکارانم ارائه شد.

چه اهداف و برنامه هايي براي آينده در نظر داريد؟
يکي از هدف ها و برنامه هاي اينجانب به عنوان مدير پژوهش دانشکده مهندسي پزشکي واحد علوم و تحقيقات  گسترش پژوهش و ايجاد دوره هاي کاربردي در رشته مهندسي پزشکي است.

 اگر نکته اي در انتها داريد بفرماييد.
در اينجا بر خود لازم مي دانم از تمامي اساتيد پيشکسوت از جمله آقايان دکتر هاشمي گلپايگاني که به حق پدر مهندسي پزشکي ايران نام دارند و آقايان دکتر فيروزآبادي و دکتر نصرآبادي که دين بزرگي بر گردن تمامي دانشجويان اين دانشکده دارند، کمال سپاسگزاري و قدرداني به عمل آورم.

از اينکه وقتتان را در اختيار ماهنامه  قرار داديد سپاسگزاريم

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور