آخرین خبر

مصاحبه

گفتگو با دکتر مجيد عسگر

نویسنده: مهندس نيلوفر حسن Hassan.niloufar.bme@gmail.com

 

رشته ي مهندسي پزشکي فصل هاي مشترکي با رشته ي برق دارد، به صورتي که  هر دو رشته هايي هستند که از لحاظ حجم درسي از رشته هاي سنگين محسوب مي شوند، در کنار اين ها يک فارغ التحصيل مهندسي پزشکي با دانشي که در رابطه با مدارات الکتريکي در دانشگاه کسب مي کند، بايد  بتواند خواسته ها و انتظارات معقولانه پزشکي را به صورت کاربردي در قالب يک سيستم الکتريکي پياده کند. با اين وصف اين رشته مناسب افرادي است که پتانسيل هاي لازمه را براي ابداع شيوه هاي مبتکرانه و خلاقانه دارا باشند. در اين مصاحبه سراغ فردي رفتيم که تجارب علمي و عملي وي مي تواند براي کمک به افرادي که در اين رشته فعاليت مي کنند قابل ملاحظه باشد. محققي که حتي در ايام تعطيلات تابستاني دانشگاه در انتهاي تير ماه که مصادف با ماه مبارک رمضان است، به کار و تحقيق در آزمايشگاه خود ادامه مي دهد. اين استاد دلسوز و پرکار کسي نيست جز دکتر مجيد عسگر، استاد نمونه ي کشوري رشته ي برق در سال 1392.

ابتداي ورود به آزمايشگاه، نظرمان به يک ماشين لباسشوئي جلب شد. طرح در دست ساخت ماشين لباسشويي هوشمند که مراحل پاياني آن در حال انجام است سرآغاز گفتگوي ما هم شد. گوشه و کنار لابراتوار وي پر بود از پروژه هاي انجام شده و يا در دست ساخت. انواع و اقسام موتورها و وسائل اندازه گيري متنوع در آزمايشگاه نظر هر بيننده اي را به خود جلب مي کند.
تخصص اصلي دکتر عسگر الکترونيک قدرت است. فضاي دانشگاه شهيد بهشتي و محوطه دانشکده برق و کامپيوتر از پشت پنجره پيداست. استاد با نگاهي پدرانه و در عين حال جدي برگه سوالات گفتگو را گرفته و به ترتيب با در نظر گرفتن محدوديت وقت تعيين شده پاسخ مي دهد: دکتر در سال دوم دانشگاه در کنار تحصيل، به صورت قراردادي در مرکز تحقيقات مخابرات ايران واقع در امير آباد شمالي، وارد محيط کار مي شود، چيزي نمي گذرد که با پشت کاري که از خود نشان داد، در آنجا صاحب مسئوليت هم مي شود. در سوابق تحصيلي او چيزي که بيش از حد نظر ما را به خود جلب کرد اين بود که بعد از دوره ي ليسانس به مدت ده سال دور از دانشگاه در محيط فني، حرفه اي و صنعتي مشغول به فعاليت شده است. پس از مرکز تحقيقات مخابرات به مدت سه سال در شرکت تحقيق و توسعه ارتباط، سرپرست بخش خدمات و پشتيباني فني بود که توانست در آن بازه زماني اين بخش را به يک بخش مولد و درآمدزا تبديل کند. استاد سفر کاري دراز مدتي هم به سنگاپور مي رود که تا سال 2001 ميلادي ادامه داشت. سنگاپور که پل تجاري غرب با آسياي شرق، خاورميانه و اقيانوسيه است مي تواند محلي براي به روز رساني اطلاعات تجارت الکترونيک محسوب شود. در آخرين سال فعاليت در سنگاپور روي تکنولوژي نوظهور کارت هاي هوشمند (RFID)متمرکز مي شود. هم اکنون پس از گذشت بيش از 10 سال اين تکنولوژي به بازار ايران گسترش پيدا کرده است. اما وي به دليل پاره اي از مشکلات که پس از 11 سپتامر 2001 در آن کشور ايجاد شد ماندن را جايز ندانست و به وطن بازگشت.
دکتر با انگيزه زياد در کنکور ارشد سال 85 شرکت مي کند و در رشته کارشناسي ارشد مهندسي برق گرايش الکترونيک در دانشگاه شهيد بهشتي مشغول به تحصيل مي شود. 10 سال سابقه کار صنعتي و بين المللي سبب مي شود با انگيزه و اراده استوار به رقابت با کساني بپردازد که يا بلافاصله پس از ليسانس با اطلاعات به روز وارد مرحله تحصيلات تکميلي شده بودند و يا از زمان فارغ التحصيلي فاصله چندان زيادي دور نشده بودند. در اين رقابت وي مفتخر به کسب مقام نفر اول در بين تمامي ورودي هاي دانشکده برق در سال 87 مي شود. جلب نظر اساتيد برجسته اين رشته و مقام کسب شده کافي بود تا با استفاده از امتياز استعدادهاي درخشان بتواند بدون کنکور وارد مرحله دکتري شود، ولي او راه ديگري را برگزيد و در کنکور تشريحي دکتري شرکت کرد و در سال 88 از طريق کنکور تشريحي خود را به عنوان يکي از دو نفر پذيرفته شده دوره دکتري آن سال معرفي کرد. پايان نامه وي اولين پايان نامه ساخت (Experimental) بر اساس نيازمندي در صنعت (Application Base) در دانشکده برق و کامپيوتر دانشگاه شهيد بهشتي است.
در ادامه ي گفتگو در زمينه تحصيلات تکميلي، دکتر ضمن انتقاد از عملکرد پرديس هاي دانشگاه هاي دولتي از ورود فارغ التحصيلان پرديس به بدنه وزارت علوم و قرار گرفتن در منصب هاي مدرسي و استادي ابراز نگراني کرد. استاد به تلاش دانشجو خيلي اهميت مي دهد و معتقد است کسي که براي درس خواندن زحمت چنداني نکشيده مطمئناً در آينده هم دانشجوي خوبي تحويل جامعه نخواهد داد.

اين سوال را كه وي با چه معياري استاد نمونه ي کشوري شد پرسيديم که در پاسخ برجستگي در پارامترهاي پژوهشي از قبيل مقاله، طرح هاي پژوهشي خاتمه يافته، ثبت اختراع، همچنين پارامترهاي آموزشي از قبيل کتاب، شيوه تدريس و نظر سيستم آموزشي و نظر خواهي از دانشجويان و در انتها شرکت در دوره هاي دانش افزائي را ملاک انتخاب دانست. دکتر مجيد عسگر همچنين تاکيد کرد که در جلسات آموزشي ترجيح مي دهد پشت به تخته باشد تا پشت به کلاس. همراه بردن تجهيزات الکتريکي به جلسات تئوري و استفاده از پاور پوينت هاي آموزشي که قبلاً تهيه شده است، عدم استفاده از روش جزوه نويسي در سر کلاس، امکان ارائه و دريافت فايل هاي آموزشي در سايتي که او براي اين کار داير نموده است از جمله دلايل موفقيت محسوب مي شود. انتخاب ايشان به عنوان استاد مشاور براي پروژه هاي فارغ التحصيلي بين 30 تا 40 دانشجو در هر ترم موقعيت مناسبي را فراهم کرده تا استاد با تازه هاي دانش الکترونيک دائماً ارتباط داشته باشد. نکته جالب در مورد دکتر اين مطلب است که در دوره هاي تخصصي که شرکت مي کند معمولاً سال بعد خود اين دوره ها را برگزار مي کند، به عنوان مثال با همکاري شرکت سام سرويس در دوره هاي صفحات نمايشي پيشرفته (LCD-Plasma) شرکت کرد و سال بعد عنوان طراح سئوالات مسابقات کشوري اين رشته را به دست آورد. چند سال بعد مدرسان اين رشته از جمله شرکت سام سرويس در کلاس هاي او شرکت مي کردند.

دکتر عسگر در بين تمامي دانشگاه هاي سراسري، آزاد اسلامي و فني و حرفه اي که سابقه تدريس دارد به دانشجويان دانشگاه علمي کاربردي به ويژه پارس الکتريک تعلق خاطربيشتري دارد، زيرا در بين اين دانشجويان به استعدادهاي بکر و بي نظيري برخورد کرده است که با تمام مشکلاتي که بر سر راهشان وجود دارد به خوبي توانسته اند بين کار، درس و مشکلات معشيتي راه خود را متناسب با تلاشي بي وقفه اي که خارج از ساعات آموزشي يعني بعد از ظهر ها تا اواسط شب و روزهاي تعطيل انجام مي دهند پيدا کنند. اين افراد هميشه در استاد ذوق و تاثير گذاري زيادي ايجاد مي کنند. استاد معتقداست اين تيپ دانشجويان معمولاً قدر موقعيتي را که در آن قرار دارند، بيشتر مي دانند.

وي به مشکلات حوزه ي تحصيلات تکميلي هم اشاره مختصر و مفيد دارد. وجود دو مشکل اساسي : 1- عدم ارتباط مستقيم دانشگاه با صنعت  2- کمبود اساتيد متبحر در هدايت صحيح دانشجويان تحصيلات تکميلي از جمله مواردي هستند که او به عنوان مانع براي پيشرفت جذب فارغ التحصيلان اين مقطع بر آن تاکيد دارد.
روي صحبت دکتر با دانشجويان مهندسي پزشکي و برق: وجود سه مانع جدي باعث جلوگيري از حرکت رو به جلوي دانشجويان جهت فعاليت در اين رشته مي شود. ضعف و عدم پي گيري در بالابردن معلومات زبان لاتين، رياضي و علوم کامپيوتر. بعضي از اين علوم پرحجم و فرارند مانند زبان لاتين و رياضي که نياز به مراجعه مداوم دارند. در حالي که بعضي از اين علوم به سرعت در حال تغييرند مانند علوم کامپيوتر. بسنده کردن به پاس شدن چند واحد درسي، بدترين روش برخورد با اين علوم در اين رشته محسوب مي شود. جالب است که بدانيد افراد برجسته در رشته اي که ما در آن قرار داريم معمولاً در يک، دو و يا هر سه دسته اين علوم تخصص ويژه اي دارند. يعني اگر کسي ضعف در زبان لاتين، رياضي و علوم کامپيوتر را با هم داشته باشد، احتمال رسيدن به درجات بالاي اين رشته کاملاً بعيد به نظر خواهد رسيد.
از اين که اين استاد عزيز، وقت و اطلاعات خود را در اختيارمان گذاشت کمال تشکر را داشته و براي وي آرزوي سلامتي و  موفقيت داريم.

1/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

1 دیدگاه در “گفتگو با دکتر مجيد عسگر”

  • امید 17 تیر 1401 at 08:40 پاسخ

    والله بنده قبلا دیدگاهمو نوشتم ولی گویا حذف کردین..تدریس جناب عسگر اصلا به درد نمیخوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور