آخرین خبر

مصاحبه

گفتگو با دکتر شهريار حجتي امامي

نویسنده: نيلوفر حسن – کارشناس مهندسي پزشکي Hassan.niloufar.bme@gmail.com

 

گفتگوي اين شماره ماهنامه به يکي از اعضاي هيئت علمي دانشکده مهندسي پزشکي (بيومتريال) دانشگاه صنعتي اميرکبير اختصاص يافته است. استادي جوان با مرتبه ي علمي  دانشياري که در دفترش واقع در طبقه ي سوم دانشکده با او مصاحبه کرديم. براي آشنايي ابتدا از سوابق تحصيلياش پرسيدم. دکترامامي از اولين فارغ التحصيلان رشته ي مهندسي چوب و کاغذ از دانشگاه تهران است اما به دليل علاقه به مبحث هاي شيمي سلولزي و پليمرهاي طبيعي، تغيير رشته داد و در دانشگاه کاليفرنياي جنوبي مشغول به تحصيل در رشته ي مهندسي شيمي تا مقطع دکتري شد. تز دکتر در مورد هيدروژل هاي بر پايه پلي اتيلن اکسايد بود. او ابتدا در همان دانشگاه دوره ي فوق دکتري خود را در زمينه سنتز هيدروژل ها گذراند و بعد براي تکميل دانش کشت سلولي و بيولوژي خود براي يک دوره ي فوق دکتري ديگر به دانشگاه بريتيش کلمبيا رفت.

در حال حاضر پروژه هاي دانشجويان تحصيلات تکميلي وي که از بين دانشجويان علاقمند انتخاب مي شوند عمدتا در زمينه هاي مربوط به انتقال دارو و مهندسي بافت است.
دکتر حجتي امامي هم اکنون در دانشگاههاي روزانه، بين المللي و مجازي دروس بسياري از جمله مباني مهندسي بافت، داربست ها در مهندسي بافت، مهندسي سيستمهاي کنترل رهايش و سيستم هاي نوين رهايش مواد بيولوژيکي در بدن را تدريس مي کند. از نکات حائز اهميت در کلاس هاي تدريس او براي دانشجويان، داشتن زبان انگليسي قوي است و استاد تاکيد زيادي به اين امر مي کند چون معتقد است دانشجويي که مي خواهد در آينده در کنفرانس ها از نام ايران دفاع کند بايد حتما بتواند خوب انگليسي صحبت کند. البته در ادامه ي صحبت ها کتابهاي اين رشته را هم که به زبان انگليسي بود نشان مي دهد. دکتر از دانشجوياني که فکر نمره گرفتن به زور از امتحان را در سر مي پروانند زياد راضي نيست و مي گويد اين مشکل هر ترم من در تصحيح امتحانات است.
بيشتر صحبت دکتر در مورد مشکلات اين رشته بود که بهتر مي ديد از طريق ماهنامه بيان شود.
زماني که دکتر به ايران برگشت به منظور تدريس و کار پژوهشي، دانشگاه اميرکبير را از نظر امکانات آزمايشگاهي نسبت به  شريف و تهران بهتر ديد. در مورد اين رشته، به خصوص تاکيد مي کند همانطور که براي مثال در سيموليشن ها و پردازش تصوير بيوالکتريکها، احتياج به کامپيوتر هاي قوي داريم، در بيومتريال هم به امکانات آزمايشگاهي نو و وسيع  و مواد مصرفي نياز داريم که البته به نسبت، بيشتر از گرايش هاي ديگر بايد در دسترس دانشجويان باشد. اين  مشکلي است که تعداد زيادي از اساتيد بيومتريال  و من در اين 9 سال که در ايران هستم با آن دست و پنجه نرم کرديم.
دکتر در باره اقدامات انجام شده براي تسهيل بهره برداري دانشجويان از امکانات آزمايشگاهي  گفت: در يک ماهي که در پژوهشگاه پليمر کار مي کردم امکانات آنجا را همانند خارج ديدم اما چيزي که نظرم را جلب کرده بود اين بود که متاسفانه نيروي علاقه مند براي کار با دستگاه ها، به نسبت تعداد زياد اقلام تجهيزاتي و مصرفي، در آن جا نبود.
وي در ادامه نوع ديدگاه خود را مطرح کرد و گفت: تفاوت مدرسه و دانشگاه در همين است. بايد کار ي کنيم که دانشجو براي آموزش و تست و آزمايش هاي خود، از دوره ليسانس  پژوهشگاه را ببيند و قبل از مستهلک شدن دستگاه ها، درآن جا کارهاي پژوهشي خود را انجام دهد و از اين طريق مقالات کيفي تري را ارائه دهد. پيشنهاد استاد اين است که: پژوهشگاه ها بايد زير مجموعه دانشگاه ها باشند و اين باز به وظايف وزارت خانه ها برمي گردد. عملا کار ما اکنون پل زدن بين دانشگاه و پژوهشگاه شده که روش درستي نيست. من هميشه با خود فکر مي کردم پژوهشگاه ها هزينه هاي زيادي مي کنند که تعدادي فارغ التحصيل  دکتري با حقوق بالا استخدام کنند. به نظرم نيروي کاري خودشان را اگر از همين دانشجويان ليسانس  بگيرند بهتر است زيرا  اين ها چندان دنبال مدرک نيستد و بودجه ها در دانشگاه بايد براي پژوهش هاي خوب صرف شود. استخدام فارغ التحصيلان دکتري در کمپاني ها و شرکت هاي دانش بنيان بهتر است. حجم زيادي از دانشجويان که بعد از فوق ليسانس دوست دارند خارج ادامه تحصيل دهند به خاطر همين مشکلاتي است که عرض کردم و معمولا جذب  دانشگاه هايي هم مي شوند که حقوق مکفي مي دهند.
از دکتر امامي درباره نحوه گزينش و مصاحبه ي دکتري پرسيدم که او کلا با برگزاري آزمون سراسري در دکتري مخالف بود. وي مي گويد: در طول  3-2 ساعت مصاحبه گزينش، وجود يک تصوير ذهني علمي خوب  و مهم تر از آن اخلاق علمي و تحقيقاتي در آن فرد به ما در انتخاب کمک ميکند چرا که بايد از آن فرد بعد از 4 سال، مقالات خوب ببينيم نه فقط يک عنوان ظاهري دکتري!
استاد در ادامه گفت: من علاقه دارم ذات علم را دوست داشته باشند و پرکار باشند. اگر دانشجو اينگونه نباشد مدام بايد برايش انگيزه درست کنيم. پتانسيل علمي داشتن به قوي بودن گذشته ي علمي فرد بستگي دارد. تاکيد من روي توليد سطح علم بالاست  که اين روزها بيشتر وقت و انرژي ما را مي گيرد.
دانشجوي دکتري مي خواهد نمونه اي براي دانشجوي جديدتر باشد و نسل هاي ديگر زير دست او رشد کنند حالا اين دانشجو اگر از ابتدا به زور بخواهد نمره بگيرد زياد خوب نيست.
گفتگو با استاد که تمام شد وي کمي هم در مورد نحوه ي پذيرش در دانشگاه هاي مطرح خارج از کشور و ادامه ي تحصيل نيز نکاتي را گفت.
از دکتر حجتي امامي که وقت خود را در اختيارمان گذاشت سپاسگزاريم. راه ارتباطي دانشجويان با دکتر امامي:
semami@aut.ac.ir

5/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور