آخرین خبر

کیفیت خدمات «رادیولوژی» در ایران منطبق با استانداردهای جهانی است

دبير انجمن راديولوژي ايران کيفيت خدمات راديولوژي ايران را منطبق با استانداردهاي جهاني دانست به طوري که بيماران براي دريافت با کيفيت اين خدمات، نيازي به رفتن به خارج از کشور ندارند.
به گزارش خبرگزاري فارس، دبير انجمن راديولوژي ايران درباره «مشکلات حوزه راديولوژي و ضرورت رفع اين مشکلات»، اظهار داشت: رشته تخصصي راديولوژي يا همان پرتوشناسي تشخيصي، مهم ترين شاخه پزشکي تشخيصي با کاربردهاي روز افزون در مداخلات درماني غير تهاجمي است.
دکتر وحيد کريمي با بيان اينکه سونوگرافي يکي از شايعترين خدمات ارائه شده توسط متخصصان راديولوژي به شمار ميرود، افزود: سونوگرافي دوران بارداري از مهمترين سونوگرافي ها به شمار ميرود.

ایران با کمبود متخصص رادیولوژیست روبه رو نیست
کريمي با اشاره به اينکه در صورت توزيع مناسب نيروهاي متخصص راديولوژي، کشور کمبودي از نظر متخصص راديولوژيست ندارد، گفت: در حال حاضر حدود 2 هزار و 900 نفر راديولوژيست در کشور مشغول به فعاليت هستند. همچنين نزديک به هزار نفر دستيار راديولوژي در حال تحصيل هستند که بدين ترتيب تا چهار سال آينده تعداد راديولوژيست هاي فعال کشور نزديک به 3 هزار و 900 نفر خواهد رسيد.
دبير انجمن راديولوژي ايران تاکيد کرد: اگر توزيع اين نيروها به درستي انجام شود، کشور از نظر نيروي تخصصي راديولوژي کمبودي نخواهد داشت.
کريمي درباره تعداد راديولوژيست هاي خانم، نيز توضيح داد: طبق آمار موجود، تعداد دستياران خانم راديولوژي در حال تحصيل، 16 درصد بيشتر از مردان است؛ بنابراين طي سال هاي آينده درصد راديولوژيست هاي خانم از 30 درصد کنوني به بيش از 40 درصد از کل راديولوژيست ها افزايش خواهد يافت.
وي در ارتباط با کيفيت خدمات راديولوژي، اظهار داشت: کيفيت خدمات راديولوژي ايران منطبق با استانداردهاي جهاني و پاسخگوي نيازهاي پزشکي کشور است؛ به طوري که بيماران نه تنها نيازي به رفتن به خارج از کشور ندارند بلکه شاهد توانايي جامعه راديولوژي کشور براي پذيرش بيماران خارجي با توجه به کيفيت بالا و داشتن مزيت اقتصادي نيز هستيم.
کريمي در عين حال تاکيد کرد: بالا نگه داشتن سطح کيفي خدمات نيازمند توجه و تلاش بيشتر است تا مشکلات اقتصادي باعث کاهش کيفيت خدمات نشود.

رشد تعرفه خدمات رادیولوژی بسیار کمتر از افزایش نرخ تورم کشور است
دبير انجمن راديولوژي ايران با اشاره به افزايش شديد قيمت تجهيزات راديولوژي به علت تحريم و نوسانات ارزي، گفت: رشد تعرفه خدمات راديولوژي بسيار کمتر از افزايش نرخ تورم کشور است.
کريمي در تکميل توضيح خود افزود: رشته راديولوژي به خاطر وابستگي کامل به تجهيزات به روز وارداتي در طول سال هاي گذشته و به دنبال افزايش چند برابري قيمت ارز و مشکلات مربوط به تحريم هاي تحميلي، دو بار دچار شوک شديد شده و قيمت تمام شده تجهيزات راديولوژي در طول 10 سال گذشته با افزايش هشت تا نه برابري مواجه شده است که با تعرفه هاي تکليفي قابل جبران نيست.
وي با يادآوري اينکه در سال 1389 دستگاه MRI با دلار حدود هزار تومان وارد ميشد و قيمت هر کليشه MRI حدود 122 هزار تومان بود، گفت: اما اکنون که دستگاه MRI با دلار نيمايي وارد ميشود، قيمت هر کليشه MRI 220 هزار تومان است؛ يعني در طول 10 سال گذشته قيمت دلار که براي خريد MRI لازم است، حدود 10 برابر افزايش داشته در حالي که قيمت خدمت MRI تنها حدود دو برابر شده است. به گفته کريمي نبود چنين توازني در هزينه و تعرفه، در ساير خدمت هاي راديولوژي نيز صادق است.

لزوم اصلاح هزینه ها و تعرفه های رادیولوژی
دبير انجمن راديولوژي ايران تصريح کرد: اگر توازن در هزينه ها و تعرفه ها اصلاح نشود نه تنها تاسيس مراکز جديد راديولوژي غيرممکن است بلکه ادامه حيات موسسات راديولوژي موجود هم با خطرات جدي مواجه است.
کريمي خاطرنشان کرد: در تعيين تعرفه خدمات پزشکي بايد هزينه تمام شده و تورم موجود در اقتصاد کشور لحاظ شود و اگر نيازي به پرداخت سوبسيد به بيماران باشد بايد دولت، پرداخت کننده سوبسيد خدمات سلامت باشد نه جامعه پزشکان.
وي گفت: همچنين در ويرايش چهارم کتاب ارزش نسبي، طبق قولي که سازمان نظام پزشکي داده بود علاوه بر حفظ نسبت بين خدمات پزشکي بايد طبق کتاب اصل CPT، کاي متفاوت براي خدمات تعيين نشود و طبق اصل کتاب CPT براي خاتمه دادن به بي عدالتي ها، ارزش کاي خدمات پزشکي بايد يکسان باشد.
دبير انجمن راديولوژي ايران متذکر شد: برخلاف برخي از اظهارنظرها تعداد دستگاه MRI در ايران از خيلي از کشورها بيشتر نيست و با سياست هاي جديد وزارت بهداشت اين تعداد در حال نزديک شدن به آمارهاي کشورهاي همسايه است؛ البته گاهي اوقات اطلاعات نادرستي در خصوص ميزان دستگاه هاي راديولوژي موجود در کشور داده ميشود که با واقعيت همخواني ندارد.

ادامه اثرات تحریم ها تهدیدکننده جان بیماران است
کريمي بيان کرد: ادامه اثرات تحريم ها با محدويت هايي که در انتقال ارز و جايگزيني قطعات و افزايش قيمت تجهيزات پزشکي داشته، بر روند تشخيص دقيق بيماري ها تاثيرات منفي دارد و تهديدکننده جان بيماران است.
وي به روز جهاني راديولوژي و کنفرانس علمي مرتبط با روز جهاني راديولوژي اشاره کرد و گفت: 8 نوامبر به عنوان روز جهاني راديولوژي ثبت شده است و هرساله به اين مناسبت انجمن راديولوژي ايران متناسب با موضوعي که براي روز جهاني راديولوژي انتخاب شده کنفرانس علمي برگزار ميکند.
دبير انجمن راديولوژي ايران اعلام کرد: امسال نيز با توجه به اينکه موضوع روز جهاني راديولوژي تصويربرداري ورزشي است در 17 آبان ماه در محل هتل ارم تهران کنفرانس علمي با محوريت سونوگرافي در آسيب هاي ورزشي با حضور اساتيد و متخصصان راديولوژي کشور برگزار خواهد شد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور