آخرین خبر

کفش هوشمند مخصوص بيماران مبتلا به آلزايمر

مفاهيم پايه

Smart: هوشمند

Shoes: کفش

فيزيولوژی

يکي از مهمترين مشکلات بيماران مبتلا به آلزايمر گم کردن مسير خانه و آدرس‌ها است که در پي آن مشکلاتی نيز برای خانواده‌های اين بيماران ايجاد می‌شود. طراحی و ساخت اين کفش با هدف کاهش مشکلات همين دسته از بيماران صورت گرفته است.

چگونه کار می‌کند؟

دو ماژول GPS و GSM استفاده شده در اين کفش از طريق روش‌هاي نوين برنامه نويسي به طور تخصصي بر روي ميکروکنترلر نصب شده است. اين امر موجب مي‌شود تا موقعيت بيماران بر روي نقشه مشخص شود. از طريق GPS‌ نصب شده بر روي اين کفش اطلاعاتي چون مسيرهايي که بيمار در طول روز طي کرده، سرعت طي مسير آن‌ها و مکان‌هایی که بيمار آنجا توقف کرده است، طي ليستی تحت عنوان گزارشات به خانواده‌ها اطلاع داده ‌شود. خانواده بيمار هر زماني که بخواهند مي‌توانند از طريق پيامک‌هاي پيش فرض با کفش ارتباط برقرار کنند و از کفش بخواهند که به صورت هوشمند مکان بيمار، سرعت حرکت و … را اعلام کند يا حتي صداهاي اطراف بيمار را شنود کنند. ماژول استفاده شده در اين کفش هوشمند، کوچکترين ماژول استفاده شده در بازار است. اين ماژول که در ابعاد 5 در 3 و به ارتفاع 2 سانتيمتر است در قسمت پاشنه پاي راست کفش نصب مي‌شود. کاربر به هيچ عنوان اين ماژول را احساس نمي‌کند. اين ماژول توسط يک باتري ليتيومي کار مي‌کند. باتری اين ماژول به مدت 8 ساعت به طور مداوم فعال است و از طريق يک کابل USB در مدت زمان 2 تا 3 ساعت قابل شارژ خواهد بود. اين کفش مجهز به سنسور حرکت GPS‌ است و در صورتي که فرد در حالت توقف باشد، اين سيستم در حالت استندباي قرار خواهد گرفت. از اين طريق ميزان کمتری باتری مصرف مي‌شود. نحوه ارتباط اين کفش هوشمند با خانواده بيمار از طريق اينترنت است. پوشش اينترنتی اين ماژول از طريق سيم کارتی که در آن نصب شده است، تأمين مي‌شود. کفش جزو جدايي نشدني از افراد است و بررسي‌هاي نشان می‌دهد که بيماران آلزايمری هيچگاه استفاده از کفش را فراموش نخواهند کرد. در آزمايش‌هاي انجام شده، تا 95 درصد نتايج مطلوبی از اين کفش به دست آمد و 5 درصد عدم موفقيت نيز ناشی از قطع شدن اينترنت بوده است. با استفاده از اين ماژول مي‌توان فرد بيمار را در هر نقطه از کره زمين باشد رديابي کرد، اين سيستم قابل هک شدن نيست زيرا GPS‌ استفاده شده در اين طرح بر روي نقشه گوگل کدگذاری شده است. علاوه بر آن سيم کارت استفاده شده در اين کفش هوشمند به گونه‌ای برنامه ريزی شده است که تنها خانواده امکان اتصال به آن را دارند.

دکمه SOS‌ تعبيه شده در اين کفش از ديگر قابليت‌هاي آن است. دکمه SOS‌  بر روي قسمت پاشنه کفش قرار داده شده است که در صورت بروز وضعيت اورژانسی، کاربر با فشردن پاشنه راست، دکمه را فعال کرده و از طريق ارسال پيامک به خانواده بيمار، آن‌ها را از وضعيت اورژانسي خود مطلع مي‌کند. خانواده‌ها با شنيدن صداهای اطراف مي‌توانند وضعيت بيمار را بررسي کنند ضمن آنکه کليه اين اطلاعات بر روي حافظه داخلي نيز ذخيره خواهد شد. اين کفش قابليت طراحي براي خانم‌ها و آقايان را دارد.

در چه مواردی به کار می‌رود؟

در حالت کلی اين کفش براي کليه بيماران مبتلا به آلزايمر می‌تواند مورد استفاده قرار گيرد. خانواده اين بيماران مي‌توانند محدوده خاصي را روي نقشه تعريف کرده تا به محض خروج بيمار از اين محدوده، کفش پيامکي تحت عنوان خروج فرد از محدوده را ارسال و موقعيت جديد را اعلام کند.

مشخصات دستگاه

به گفته طراح اين کفش، اين محصول سبک بوده و قابليت استفاده در مناطق و شرايط آب و هوايی مختلف را دارد.‌ باتری استفاده شده در اين کفش نيز با هر بار شارژ حدود هشت ساعت کار می‌کند.

سازنده: علی روزبهانی، ايران

منابع

https://www.isna.ir

https://mashreghnews.ir

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

2 دیدگاه در “کفش هوشمند مخصوص بيماران مبتلا به آلزايمر”

  • علی حیدری 22 دی 1402 at 18:38 پاسخ

    من شماره میخوام خرید کنم

    • مدیر سایت 23 دی 1402 at 12:42 پاسخ

      سلام. ما رسانه هستیم و هیچ محصولی برای فروش نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور