آخرین خبر

کفش هوشمند براي نابينايان

مفاهيم پايه
LeChal آخرين پوشيدني براي نابينايان

فيزيولوژي

در عصر تکنولوژي همه ابزار و وسايل مورد نياز انسان از پوشاک گرفته تا وسايل منزل، وسايل پزشکي، وسايل مهندسي و…. در حال تغيير و هوشمند شدن است. شايد افرادي باشند که با اين تغييرات راضي نباشند، ولي افرادي هم هستند که با اين تغيير و تحولات زندگي جديدي را شروع کردهاند. افراد معلولي که با اين وسايل هوشمند توانستهاند بر سالها ناتواني خود غلبه کرده و کارهايي را که دوست دارند و يا داشتند انجام دهند.

چگونه کار مي کند؟
طرز کار LeChal به گونهاي است که يکي از کفشهاي کاربر، بر اساس فيدبک لمسي کار ميکند، بدين صورت که چهار سنسور لرزشي تعبيه شده در کفش به کاربر علامت ميدهد به چه سمتي حرکت کند. در ابتدا کاربر بايد با نصب برنامه کاربردي LeChal که مخصوص سيستم عامل آندرويد است بر روي تلفن همراه خود، مقصد خود را در نقشههاي گوگل وارد کند. سپس تلفن همراه به وسيلهي بلوتوث با مدار LilyPad Arduino واقع در پاشنه کفش ارتباط برقرار کرده و گوگل با استفاده از دادهي محلي GPS  خود، مسيرها را يکي يکي مشخص ميکند و پس از آن تلفن همراه، هر کدام از چهار سنسور لرزشي را بر حسب نياز روشن ميکند. هنگام شروع حرکت، شدت لرزش ها کم است اما هنگام نزديک شدن کاربر به نقاطي که بايد تغيير جهت دهد، شدت لرزشها افزايش مي يابد.
يک سنسور مجاورت نيز در جلوي کفش تعبيه شده است که زمان نزديک شدن کاربر به موانع به او هشدار ميدهد و ميتواند آنها را از فاصله 3 متري تشخيص دهد. براي مثال اگر قرار باشد فرد به چپ بپيچد، محرک برنامه کفش چپ ويبره ميکند و يا برعکس. نکته جالب اينکه با نزديک شدن فرد به مقصد مورد نظر محرک برنامه شدت ويبره را افزايش داده و فرد را آگاه ميسازد.

در چه مواردي به کار مي رود؟
اين کفشها به نرمافزارهاي گوشيهاي هوشمند مجهز هستند که به افراد نابينا کمک ميکنند که به راحتي در خيابانهاي شهر تردد کنند.
اين کفش در تعيين مسير و جهت حرکت به نابينايان کمک مي کند اما هنوز نميتواند به فرد نابينا در مورد ناهمواريها و موانع مسير راه هشداري بدهد ولي در آينده مطمئنا اين کفش مجهزتر خواهد شد. اين کفش براي تمرينهاي ورزشي افراد معمولي هم بسيار سودمند است، زيرا مانند يک ماشين حساب دقيق در محاسبه گامهاي رفته، ميزان سوزندان چربيها و کالري به افراد کمک ميکند.

قيمت
قيمت اين کفشهاب براي افراد عادي حدود 6000 روپيه معادل 98 دلار ولي براي افراد نابينا نصف قيمت ساير افراد، يعني کمتر از ارزش يک جفت کفش مارک دار عرضه مي شود.

منابع
[1]- http://iscanews.ir
[2]- http://hamshahrionline.ir

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور