آخرین خبر

کارشناس ارشد مهندسی پزشکی بيمارستان آراد تهران در گفت‌وگو با «ماهنامه مهندسی پزشکی و تجهيزات آزمايشگاهی» هنوز از توانمندی‌های دانش آموخته‌های اين رشته استفاده‌ای نشده است

علت گرايش و علاقه‌تان به رشته مهندسی پزشکی چه بود؟

ببينيد رشته مهندسي پزشکی در واقع به دنبال ايجاد ارتباطی منطقی بين علوم مهندسی و دانش پزشکی، برای برطرف کردن نيازهای سلامت و تشخيص و درمان در زمينه‌های آموزش، ساخت و توليد، نگهداری تجهيزات و ملزومات پزشکی و حتی دارويی براي کاربرد‌های پيشگيری، درمان و پيگيری چرخه درمان و حتی بهبود سطح سلامت و بهداشت در نتيجه ارتقاء رفاه جامعه است. البته بايد گفت که اساسا رشته‌های بين رشته‌ای زمينه‌های بسيار زيادی برای خلاقيت و ارائه راه‌حل‌های نوين جهت ارتقاء و ايجاد ارتباط منطقی بين دو رشته دارند.

اما علت گرايش من به اين رشته، نو بودن اين رشته بود چرا که معتقدم می‌توان به دستاورد‌های بزرگی در اين رشته دست يافت که من هم در حد توانم مي‌خواهم در اين تغييرات و ارتقاء نقش داشته باشم. سواي نام اين رشته که علت جذب شمار بالايی از مخاطبين اين رشته است. مهندسي پزشکي اقيانوسی بی‌انتها است و به هر تخصصي از آن که وارد مي‌شويد، جای کار و خلاقيت، فراخور ارتقاء دانش پزشکي و علوم مهندسی وجود دارد.

طبيعي است که هر فردی با انتخاب رشته مورد علاقه خود به دنبال هدفی است. شما با ورود به اين رشته چقدر در رسيدن به هدف مورد نظرتان موفق بوديد؟

پيش از ورود به اين رشته همانند بسياري از عزيزان چند مسير، هدف و برنامه بلند و کوتاه مدت داشتم، به همين دليل تا به امروز تمام تلاشم را در جهت رسيدن به اين اهداف انجام داده‌ام و فکر مي‌کنم تا به اين لحظه با تمام فرازو نشيب‌هايی که در مسير رسيدن به اهدافم داشته‌ام، کاملا موفق بوده‌ام.

در حال حاضر و با کسب سالها تجربه، آيا انتظارات شما در اين رشته برآورده شده يا اينکه با آنچه که پيش از ورود به اين رشته تصور ميکرديد فاصله وجود دارد؟

با توجه به سازوکار موجود در قسمت قانون گذاري اين رشته، انتظاراتم از اهداف کلي که داشتم برآورده نشده اما با اين حال نه تنها من، بلکه ساير دانش آموختگان اين رشته دست از تلاش بر نمي‌داريم و در تلاش هستيم تا مشکلات را فارغ از نواقص رگولاتوری موجود، با هم انديشي و هم افزايی برطرف کنيم.

شما موفقيتهاي زيادي در اين حوزه کسب کرديد، علت آن چه بوده؟

در پاسخ به اين سوال مايلم ابتدا تعريفي از کلمه  احسان داشته باشم، احسان برترازعدالت است. عدالت آن است كه انسان آنچه برعهده اوست بدهد و آنچه سهم اوست بگيرد ولى احسان اين است كه بيش از آنچه وظيفه اوست انجام دهد و كمتر از آنچه حق اوست بگيرد. تا حالا هم بر اساس اين تعريف که سرلوحه زندگي من بوده تلاش کرده‌ام ثابت قدم باشم و پشتکار و ايمان داشته باشم چون هيچ بن بستي وجود ندارد. با اين ديدگاه بود که سعي کردم با اميد و پشتکارهميشه شکر عملي به جا بياورم و هميشه در اين مسير مورد لطف خداوند قرار گرفته‌ام.

اگر روزی فرصت مجددی براي انتخاب رشته برايتان فراهم شود باز سراغ همين رشته خواهيد رفت يا خير؟

بدون ذره‌اي شک در مقطع کارشناسی دوباره مهندسی پزشکی را انتخاب مي‌‌کردم ولي شايد در مقاطع بالاتر، جهت افزايش مهارت با توجه به تخصصم تغيير رشته مي دادم.

در خصوص برنامه‌ها، اقدامات و اهدافی که در اين رشته دنبال کرده و خواهيد کرد توضيح دهيد؟

مانند همه فعاليت‌هايم در ابتداي کار سعي در شناخت و اشراف نسبت به حيطه درسي و کاريم داشتم. پس از 3 ماه تحقيق در ابتداي ترم هفتم، به اين جمع بندي رسيدم که بيمارستان مي‌تواند محل تلاقي همه خروجي‌هاي اين رشته باشد، به همين علت در ابتداي کار وارد محيط  بيمارستان شدم. پس از مدتي تحقيق و مطالعه سعي در برطرف کردن مشکلات و چالش‌هاي اين واحد کردم و متوجه ايراد‌هاي ساختاري در اين سيستم شدم و حالا هم در تلاشيم با کمک همه مهندسين فعال در اين حيطه، مشکلات اين صنف را اصولي و از ريشه حل کنيم. در اين راستا اوايل عارضه يابي شده و بعدها با تشکيل تشکل‌ها و ساختار‌هاي هدفمند سعي در برطرف کردن اين مشکلات بوده ايم.

به نظر شما که دانش آموخته اين رشته هستيد آيا اين رشته جايگاه خود را در جامعه پيدا کرده يا جزو رشته‌هايی است که مغفول مانده است؟

به نظرم در همه گيري ويروس کرونا نقش مهم مهندسين پزشکي در نظام سلامت کشور کاملا مشهود بوده اما با توجه به تمام از خودگذشتگي‌ها، همکاران عزيزم در تمام حيطه‌ها، مظلوم واقع شده‌اند.

در حال حاضر اين رشته در کشور ما چقدر کاربرد دارد و چقدر از ظرفيتهاي آن استفاده مي شود؟

با توجه به توانمندي‌هاي مهندسين پزشکی، هنوز از مهارت‌هاي دانش آموخته‌هاي اين رشته استفاده‌اي نشده است. به نظرم دانش آموختگان مهندسي پزشکي با توجه به تعريفی که ارائه شد در تمامي زمينه‌هاي درمان، سلامت و بهداشت جامعه مي‌توانند نقش آفريني کنند.

يکي از کاربردهاي موثر اين رشته در بيمارستانها و مراکز درماني است. به نظر شما مراکز درماني کشور چقدر توانستهاند از پتانسيلهاي اين رشته بهره مند شوند؟

ميزان اين بهره مندي به  توانايي‌هاي همکاران در داخل مراکز درماني بستگي دارد چون در مرکز ما حتي مهندسين پزشکي در برخي از عمل‌ها به عنوان مشاور حضور دارند. همچنين مهندسين پزشک در حوزه‌هايي مانند مديريت ساخت ساختمان و … نيز مي‌توانند فعال باشند.

در حال حاضر چالشها و موانع موجود در اين رشته چيست؟

عدم تعريف درست و واحد از جايگاه آن، تفکيک نشدن تجهيزات پزشکي و واحد مهندسي پزشکي، عدم تعريف رديف شغلي در اداره کار و سازمان تامين اجتماعي، نداشتن بيمه مسئوليت، تعريف نشدن حق اشعه، مشخص نشدن ضريب K، نداشتن اختيار و منابع مالي و انساني لازم جهت اجراي درست برنامه‌ها، تعريف مهندسي پزشکي در کادر اداري و نه درمان، عدم تعريف شيفت کاري 24 ساعته جهت پشتيباني، نداشتن حق آنکالي، نداشتن حق مسئوليت، نداشتن حق فني،عدم امنيت شغلي، کمبود نيروي انساني و عدم تناسب تعداد بيماران با پرسنل، عدم تناسب تخصص و نوع تجهيزات بخش‌هاي موجود در مراکز با تعداد متخصصين مهندسي پزشکي، عدم وجود امکانات رفاهي مناسب براي پرسنل، کمبود اعتبارات و منابع مالي، تأخير در پرداخت‌هاي مطالباتي پرسنل، کمبود پرسنل مرد، انگيزه پائين نيروي شاغل در بعضي از بخش‌ها جهت شرکت در کلاس‌هاي آموزشي و مهارت حرفه‌اي، ضعف برنامه‌هاي آموزشي براي توانمند سازي کارکنان و…

 چه برنامه و طرحهايي در اولويت کاريتان قرار دارد؟

آموزش و انتقال تجربيات در حد توانم و تلاش جهت برطرف کردن مشکلات قانوني و ايجاد ظرفيت‌هايي جهت فعاليت همه فعالان اين حيطه و توليد محصولات نوين. لازم به ذکر است که  با کمک همه عزيزان، سايتي تحت عنوان www.elm-fan.ir راه اندازي کرده‌ايم که موارد لازم جهت مديريت واحد مهندسي پزشکي و انجام تعميرات در آن بارگذاري شده است.

تيم علم و فناوري‌هاي نوين با تکيه بر بيش از 20 سال سابقه حرفه‌اي مديريت و برگزاري دوره و سمينار‌هاي تخصصي، مهندسي، پزشکي، انگيزشي، آموزشي قصد دارد با توجه به ظرفيت بالاي علمي و تجربي هيأت علمي خود، بسته‌اي کامل از خدمات مورد نياز و بسيار مهم و ضروري فرهيختگان، دانشجويان، پزشکان و پرستاران و کليه کادر درمان را ارائه دهد.

با گسترش اينترنت، فرآيند يادگيري و آموزش آنلاين، مورد توجه فرهيختگان و دانشجويان قرار گرفته است. در پلتفرم علم و فناوري‌هاي نوين شما در هر زمان و مکان مي‌توانيد متناسب با سليقه خود شيوه آموزش آنلاين و حضوري را انتخاب کنيد.

ارائه جزوات، کتاب‌ها، فرم‌ها، دستورالعمل‌ها و تشکيل گروه‌هاي همفکري و هم گرايي جهت ارتقا سطح مهندسين پزشکي و کليه کادر درمان، گوشه‌اي از خدمات و امکانات موجود در اين سايت است.

دانش آموخته رشته مهندسي پزشکي است. اين جوان خوش فکر و خلاق، معتقد است که در زندگي حتي در کار، هيچ بن بستي وجود ندارد و بايد با تمام توان کوشيد تا به نتيجه دلخواه رسيد. آنطور که خودش مي‌گويد: “پس از مدتي تحقيق و مطالعه سعي در برطرف کردن مشکلات و چالش‌هاي واحد تجهيزات پزشکي کرده و در نهايت متوجه ايرادات ساختاري در اين سيستم شده و حالا هم در تلاش است تا با کمک همه مهندسين فعال در اين حيطه، مشکلات اين صنف را اصولي و از ريشه حل کند”. با سهيل رحماني که فعاليت‌هاي زيادي را در کارنامه خود دارد اما حالا به عنوان “کارشناس ارشد مهندسي پزشکي و مديريت، ساخت، تجهيز و راه اندازي بخش قلب بيمارستان آراد تهران” فعاليت مي‌کند به گفت‌‌وگو نشسته‌ايم که در ادامه مي‌خوانيد:

علت گرايش و علاقه‌تان به رشته مهندسی پزشکی چه بود؟

ببينيد رشته مهندسي پزشکي در واقع به دنبال ايجاد ارتباطي منطقي بين علوم مهندسي و دانش پزشکي، براي برطرف کردن نيازهاي سلامت و تشخيص و درمان در زمينه‌هاي آموزش، ساخت و توليد، نگهداري تجهيزات و ملزومات پزشکي و حتي دارويي براي کاربرد‌هاي پيشگيري، درمان و پيگيري چرخه درمان و حتي بهبود سطح سلامت و بهداشت در نتيجه ارتقاء رفاه جامعه است. البته بايد گفت که اساسا رشته‌هاي بين رشته‌اي زمينه‌هاي بسيار زيادي براي خلاقيت و ارائه راه‌حل‌هاي نوين جهت ارتقاء و ايجاد ارتباط منطقي بين دو رشته دارند.

اما علت گرايش من به اين رشته، نو بودن اين رشته بود چرا که معتقدم مي‌توان به دستاورد‌هاي بزرگي در اين رشته دست يافت که من هم در حد توانم مي‌خواهم در اين تغييرات و ارتقاء نقش داشته باشم. سواي نام اين رشته که علت جذب شمار بالايي از مخاطبين اين رشته است. مهندسي پزشکي اقيانوسي بي‌انتها است و به هر تخصصي از آن که وارد مي‌شويد، جاي کار و خلاقيت، فراخور ارتقاء دانش پزشکي و علوم مهندسي وجود دارد.

طبيعي است که هر فردي با انتخاب رشته مورد علاقه خود به دنبال هدفي است. شما با ورود به اين رشته چقدر در رسيدن به هدف مورد نظرتان موفق بوديد؟

پيش از ورود به اين رشته همانند بسياري از عزيزان چند مسير، هدف و برنامه بلند و کوتاه مدت داشتم، به همين دليل تا به امروز تمام تلاشم را در جهت رسيدن به اين اهداف انجام داده‌ام  و فکر مي‌کنم تا به اين لحظه با تمام فرازو نشيب‌هايي که در مسير رسيدن به اهدافم داشته‌ام، کاملا موفق بوده‌ام.

در حال حاضر و با کسب سال‌ها تجربه، آيا انتظارات شما در اين رشته برآورده شده يا اينکه با آنچه که پيش از ورود به اين رشته تصور مي‌کرديد فاصله وجود دارد؟

با توجه به سازوکار موجود در قسمت قانون گذاري اين رشته، انتظاراتم از اهداف کلي که داشتم برآورده نشده اما با اين حال نه تنها من، بلکه ساير دانش آموختگان اين رشته دست از تلاش بر نمي‌داريم و در تلاش هستيم تا مشکلات را فارغ از نواقص رگولاتوري موجود، با هم انديشي و هم افزايي برطرف کنيم.

شما موفقيت‌هاي زيادي در اين حوزه کسب کرديد، علت آن چه بوده؟

در پاسخ به اين سوال مايلم ابتدا تعريفي از کلمه  احسان داشته باشم، احسان برترازعدالت است. عدالت آن است كه انسان آنچه برعهده اوست بدهد و آنچه سهم اوست بگيرد ولى احسان اين است كه بيش از آنچه وظيفه اوست انجام دهد و كمتر از آنچه حق اوست بگيرد. تا حالا هم بر اساس اين تعريف که سرلوحه زندگي من بوده تلاش کرده‌ام ثابت قدم باشم و پشتکار و ايمان داشته باشم چون هيچ بن بستي وجود ندارد. با اين ديدگاه بود که سعي کردم با اميد و پشتکارهميشه شکر عملي به جا بياورم و هميشه در اين مسير مورد لطف خداوند قرار گرفته‌ام.

اگر روزي فرصت مجددي براي انتخاب رشته برايتان فراهم شود باز سراغ همين رشته خواهيد رفت يا خير؟

بدون ذره‌اي شک در مقطع کارشناسي دوباره مهندسي پزشکي را انتخاب مي‌‌کردم ولي شايد در مقاطع بالاتر، جهت افزايش مهارت با توجه به تخصصم تغيير رشته مي دادم.

در خصوص برنامه ها، اقدامات و اهدافي که در اين رشته دنبال کرده و خواهيد کرد توضيح دهيد؟

مانند همه فعاليت‌هايم در ابتداي کار سعي در شناخت و اشراف نسبت به حيطه درسي و کاريم داشتم. پس از 3 ماه تحقيق در ابتداي ترم هفتم، به اين جمع بندي رسيدم که بيمارستان مي‌تواند محل تلاقي همه خروجي‌هاي اين رشته باشد، به همين علت در ابتداي کار وارد محيط  بيمارستان شدم. پس از مدتي تحقيق و مطالعه سعي در برطرف کردن مشکلات و چالش‌هاي اين واحد کردم و متوجه ايراد‌هاي ساختاري در اين سيستم شدم و حالا هم در تلاشيم با کمک همه مهندسين فعال در اين حيطه، مشکلات اين صنف را اصولي و از ريشه حل کنيم. در اين راستا اوايل عارضه يابي شده و بعدها با تشکيل تشکل‌ها و ساختار‌هاي هدفمند سعي در برطرف کردن اين مشکلات بوده ايم.

به نظر شما که دانش آموخته اين رشته هستيد آيا اين رشته جايگاه خود را در جامعه پيدا کرده يا جزو رشته‌هايي است که مغفول مانده است؟

به نظرم در همه گيري  ويروس کرونا نقش مهم مهندسين پزشکي در نظام سلامت کشور کاملا مشهود بوده اما با توجه به تمام از خودگذشتگي‌ها، همکاران عزيزم در تمام حيطه‌ها، مظلوم واقع شده‌اند.

در حال حاضر اين رشته در کشور ما چقدر کاربرد دارد و چقدر از ظرفيت‌هاي آن استفاده مي شود؟

با توجه به توانمندي‌هاي مهندسين پزشکي، هنوز از مهارت‌هاي دانش آموخته‌هاي اين رشته استفاده‌اي نشده است. به نظرم دانش آموختگان مهندسي پزشکي با توجه به تعريفي که ارائه شد در تمامي زمينه‌هاي درمان، سلامت و بهداشت جامعه مي‌توانند نقش آفريني کنند.

يکي از کاربرد‌هاي موثر اين رشته در بيمارستان‌ها و مراکز درماني است. به نظر شما مراکز درماني کشور چقدر توانسته‌اند از پتانسيل‌هاي اين رشته بهره مند شوند؟

ميزان اين بهره مندي به  توانايي‌هاي همکاران در داخل مراکز درماني بستگي دارد چون در مرکز ما حتي مهندسين پزشکي در برخي از عمل‌ها به عنوان مشاور حضور دارند. همچنين مهندسين پزشک در حوزه‌هايي مانند مديريت ساخت ساختمان و … نيز مي‌توانند فعال باشند.

در حال حاضر چالش‌ها و موانع موجود در اين رشته چيست؟

عدم تعريف درست و واحد از جايگاه آن، تفکيک نشدن تجهيزات پزشکي و واحد مهندسي پزشکي، عدم تعريف رديف شغلي در اداره کار و سازمان تامين اجتماعي، نداشتن بيمه مسئوليت، تعريف نشدن حق اشعه، مشخص نشدن ضريب K، نداشتن اختيار و منابع مالي و انساني لازم جهت اجراي درست برنامه‌ها، تعريف مهندسي پزشکي در کادر اداري و نه درمان، عدم تعريف شيفت کاري 24 ساعته جهت پشتيباني، نداشتن حق آنکالي، نداشتن حق مسئوليت، نداشتن حق فني،عدم امنيت شغلي، کمبود نيروي انساني و عدم تناسب تعداد بيماران با پرسنل، عدم تناسب تخصص و نوع تجهيزات بخش‌هاي موجود در مراکز با تعداد متخصصين مهندسي پزشکي، عدم وجود امکانات رفاهي مناسب براي پرسنل، کمبود اعتبارات و منابع مالي، تأخير در پرداخت‌هاي مطالباتي پرسنل، کمبود پرسنل مرد، انگيزه پائين نيروي شاغل در بعضي از بخش‌ها جهت شرکت در کلاس‌هاي آموزشي و مهارت حرفه‌اي، ضعف برنامه‌هاي آموزشي براي توانمند سازي کارکنان و…

 چه برنامه و طرح‌هايي در اولويت کاريتان قرار دارد؟

آموزش و انتقال تجربيات در حد توانم و تلاش جهت برطرف کردن مشکلات قانوني و ايجاد ظرفيت‌هايي جهت فعاليت همه فعالان اين حيطه و توليد محصولات نوين. لازم به ذکر است که  با کمک همه عزيزان، سايتي تحت عنوان www.elm-fan.ir راه اندازي کرده‌ايم که موارد لازم جهت مديريت واحد مهندسي پزشکي و انجام تعميرات در آن بارگذاري شده است.

تيم علم و فناوري‌هاي نوين با تکيه بر بيش از 20 سال سابقه حرفه‌اي مديريت و برگزاري دوره و سمينار‌هاي تخصصي، مهندسي، پزشکي، انگيزشي، آموزشي قصد دارد با توجه به ظرفيت بالاي علمي و تجربي هيأت علمي خود، بسته‌اي کامل از خدمات مورد نياز و بسيار مهم و ضروري فرهيختگان، دانشجويان، پزشکان و پرستاران و کليه کادر درمان را ارائه دهد.

با گسترش اينترنت، فرآيند يادگيري و آموزش آنلاين، مورد توجه فرهيختگان و دانشجويان قرار گرفته است. در پلتفرم علم و فناوري‌هاي نوين شما در هر زمان و مکان مي‌توانيد متناسب با سليقه خود شيوه آموزش آنلاين و حضوري را انتخاب کنيد.

ارائه جزوات، کتاب‌ها، فرم‌ها، دستورالعمل‌ها و تشکيل گروه‌هاي همفکري و هم گرايي جهت ارتقا سطح مهندسين پزشکي و کليه کادر درمان، گوشه‌اي از خدمات و امکانات موجود در اين سايت است.

5/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

1 دیدگاه در “کارشناس ارشد مهندسی پزشکی بيمارستان آراد تهران در گفت‌وگو با «ماهنامه مهندسی پزشکی و تجهيزات آزمايشگاهی» هنوز از توانمندی‌های دانش آموخته‌های اين رشته استفاده‌ای نشده است”

  • سینا 29 تیر 1400 at 15:26 پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    چقد جناب مهندس رشته مهندسی پزشکی رو زیبا بیان کردن، حرفاشون به دل نشین بود، امیدوارم محاصبه های بیشتری از ایشون تو ماهنامه شما ببینم🌹🙏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور