آخرین خبر

کادر مهندسي پزشکي، خادمان بي‌اجر مبارزه با همه‌گيري کرونا

مهندسان پزشکي بخش مهمي از زيرساخت‌هاي بيمارستان‌ها و مراکز درماني را پشتيباني مي‌کنند. لازم نيست در مورد اهميت تجهيزات آزمايشگاهي، تصويربرداري، اتاق عمل، بخش مراقبت‌هاي ويژه و همه ابزار و وسايلي که در بخش‌هاي مختلف به کار گرفته مي‌شود، داد سخن دهيم. پيداست که بدون اين تجهيزات، بيمارستان‌ها، سوله و ساختماني بيش نيستند و همه متخصصان از انجام اقدامات حرفه‌اي خود باز مي‌مانند و هيچ بخشي هويت تخصصي خود را نخواهد داشت.

در شيوع همه‌گيري کرونا اين تجهيزات اهميتي دو چندان پيدا کرده‌اند و با توجه به اشغال پرحجم تخت‌هاي بخش‌هاي عادي و مراقبت‌هاي ويژه، رسيدگي به دستگاه‌ها و حفظ کارايي تجهيزات، امري حياتي قلمداد مي‌شود. اين مهم با همت و سخت‌کوشي کادر مهندسي پزشکي ميسر شده است.

اين روزها همه از کادر درمان (اعم از پزشک و پرستار) تقدير مي‌کنند و به آن‌ها ارج مي‌نهند که البته رفتاري بجا و اقدامي در خور است. پزشکان و پرستاران که در صف اول مراقبت از بيماران و خود در معرض ابتلا به کوويد 19 هستند،‌ شايسته تکريم و سپاس به مراتب بيشتري هم هستند. اما بخش مهم ديگر از کادر درمان که وظيفه پشتيباني تجهيزات بخش‌هاي تشخيص و درمان را با جان و دل انجام مي‌دهند، مغفول مانده‌اند و کمتر نامي از آن‌ها به ميان مي‌آيد. کارشناسان مهندسي پزشکي در 6 ماهه اول امسال به هيچ وجه کمتر از کادر پزشکي و درماني درگير انجام وظيفه نبوده‌اند و در هر شرايطي، حتي ضمن نارضايتي از شرايط دريافت حقوق و مزايا، نهايت تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا پزشکان بتوانند خدمات خود را به هموطنان ارائه کنند اما هيچ تقدير قابل ملاحظه‌اي از آن‌ها به عمل نيامده است. اين غفلت شامل وزير بهداشت تا مديران دانشگاه‌ها و بيمارستان‌ها و حتي رسانه‌هاي تخصصي اين حوزه مي‌شود.

اما مشکل به همين جا ختم نمي‌شود. در مواردي، آشکارا تصميماتي به زيان کادر مهندسي پزشکي گرفته مي‌شود. کار و مسئوليت براي سرپا نگه داشتن تجهيزات بيمارستاني در هر شرايط و در هر ساعتي از شبانه‌روز، بسيار عادي و وظيفه آن‌ها به حساب مي‌آيد، اما هنگام پرداخت حق مسئول فني که مي‌رسد، نام آن‌ها از قلم مي‌افتد زيرا اساسا اين عناوين شغلي را هم به پزشکان و داروسازان مي‌دهند و از مهندسان پزشک دريغ مي‌دارند.

فرقي نمي‌کند کادر مهندسي پزشکي در استخدام بيمارستان باشند يا از طرف شرکت‌هاي خصوصي و نمايندگي‌ها و سازندگان تجهيزات مختلف، عهده دار پشتيباني تجهيزاتي باشند، هرچه باشد آن‌ها سرمايه‌هاي ارزشمند مراکز تشخيص و درمان را صيانت مي‌کنند و امکان خدمت‌رساني به بيماران را فراهم مي‌آورند.

وقت آن است که همه مسئولان از وزير محترم و وزارتخانه بهداشت تا مديران بيمارستان‌هاي علوم پزشکي و مديران بيمارستان‌هاي دولتي و بخش خصوصي اين غفلت را جبران کنند و شان و جايگاه مهندسي پزشکي را بجا آورند و آن‌ها را به تداوم خدمت‌رساني ارزشمند خود، دلگرم کنند. نهادهاي صنفي مرتبط، وظيفه سنگيني در پيگيري و تحقق اين خواست دارند.

مدير مسئول
صائب ماکويي

                                         

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور