آخرین خبر

چهارمين کنگره بين المللي نارسايي قلب ايران: قلب مصنوعي به زودي وارد کشور مي‌شود

چهارمين کنگره بين المللي نارسايي قلب ايران با هدف ارتقاء سطح علمي اساتيد، متخصصين قلب و ساير تخصص هاي وابسته، پزشکان عمومي و دستياران تخصصي و فوق تخصصي قلب و عروق و پرستاران مرتبط، اطلاع از آخرين پيشرفت هاي رخ داده در زمينه پيشگيري، تشخيص و درمان نارسايي قلب در سطح جهان،معرفي پيشرفت هاي چشمگير علمي جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي تخصصي پزشکي به ويژه قلب و عروق به ساير کشورهاي جهان و مراکز علمي وايجاد ارتباط علمي بين گروه هاي تحقيقاتي و انجمن هاي ايراني و خارجي، در دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در روزهاي 10 تا 12 ارديبهشت در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي شهيد بهشتي برگزارشد. گروه قلب و عروق و مرکز تحقيقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، انجمن قلب ترکيه، انجمن جهاني نارسايي قلبي برگزار کنندگان اين کنگره بودند.

شيوع بالاي نارسايي‌هاي قلبي در کشور

دکتر محمد اسدپور پيرانفر رييس چهارمين کنگره بين المللي نارسايي قلب ايران با اشاره به  اين که آريتمي قلبي، بيماري ميکروبي و ديگر بيماري‌هاي قلبي در نهايت به نارسايي قلبي منجر مي‌شود گفت:« بعضي از بيماري‌هاي قلبي مادرزادي است و برخي مسايل ژنتيکي و بيماري‌هاي مادرزادي قلبي از زمان جنيني و برخي در زمان تولد قابل تشخيص است.»
مدير گروه قلب دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اشاره به شيوع بالاي نارسايي قلبي در ايران تاکيد کرد:« هواي آلوده براي بيماران قلبي خطرآفرين و سم است.»
وي با اشاره به شيوع بالاي نارساي قلبي در ايران گفت: «علي‌رغم بالا بودن آمار مبتلايان،  آمار دقيقي در اين خصوص نداريم. نارسايي قلبي درجات مختلف دارد که از جمله فراگيرترين آنها گرفتگي عروق کرونر است.» وي فشار خون، غذاي نامناسب و پرچرب، عادات غذايي ناصحيح، آلودگي‌هاي محيطي و عدم تحرک بدني را از جمله ريسک فاکتورهاي موثر در ابتلا به نارسايي قلبي دانست.
بابک شريف کاشاني مسئول پيوند قلب بيمارستان مسيح دانشوري و دبير اجرايي چهارمين کنگره بين‌المللي نارسايي قلب ايران نيز در اين کنگره گفت: «نارسايي قلب ناشي از تمام بيماري‌ها است و اگر عامل اول مرگ و مير نباشد حتما عامل دوم است. در حال حاضر  اکثر تجهيزات اوليه درمان‌هاي قلبي را داريم. يکي دو وسيله در زمينه قلب‌هاي مصنوعي هستند که تکنولوژي پيشرفته دارند و کشورهايي که صاحب اين تکنولوژي هستند در زمان تحريم‌ها به دليل ترس از اينکه مورد تحريم آمريکا قرار بگيرند اين وسايل را در اختيار ما قرار نمي‌دادند.»
وي افزود:« حدود 7 مرکز پيوند قلب در کشور داريم که يکي از آنها دانشگاه شهيد بهشتي است که در بيمارستان مسيح دانشوري انجام مي‌شود. سال گذشته 20 پيوند در اين مرکز انجام شد و حدود 70 پيوند قلب در کل ايران انجام داده‌ايم. هنوز زير 1000 پيوند هستيم.وسايل کمکي قلب يک سري پمپ هستند که يکي دو قلم آن را داريم اينها جايگزين قلب مي‌شوند و براي فرد چند سال کارايي دارد. در حال حاضر يکي از شرکت‌هاي سازنده اين وسايل اظهار تمايل کرده که اين تجهيزات را به ما بدهد.»

يک‌چهلم عمل‌هاي پيوندقلب‌جهان در ايران
مسوول بخش پيوند قلب بيمارستان مسيح دانشوري با بيان اينکه سال گذشته در کشور 70 بيمار پيوند قلب شده اند، گفت: «آمار مرگ ناشي از نارسايي قلبي پيشرفته حتي از سرطان هم بيشتر است. دکتر سعيد عليپور پارسا دبير علمي چهارمين کنگره نارسايي قلب و عروق ايران نيز در اين نشست از بيماري هايي با منشأ ناشناخته که از آنها تحت عنوان کارديوميوپاتي ياد مي شود، فشار خون کنترل نشده و بيماري هاي دريچه اي و ريوي به عنوان علل شايع نارسايي قلبي ياد کرد.»

قلب مصنوعي به زودي وارد کشور مي‌شود
رييس بخش قلب و عروق بيمارستان مسيح دانشوري با بيان اينکه پيوند قلب آخرين راه حل درمان بيماران قلبي و عروقي است، گفت: «تعداد زيادي از بيماران قلبي و عروقي در ليست انتظار عمل پيوند قلب در کشور قرار دارند و به همين علت تعداد محدودي قلب مصنوعي در ماه‌هاي آتي وارد کشور مي‌شود.
شريف کاشاني با بيان اينکه هزينه دريافت قلب مصنوعي بسيار زياد است، در مورد علت اين موضوع گفت: تکنولوژي ساخت قلب مصنوعي در دنيا به طور انحصاري در دست چند کشور معدود است و شرکت‌ها و کمپاني‌هايي هستند که قلب مصنوعي توليد و به بازار عرضه مي‌کنند.
وي با بيان اينکه تا کنون در جهان حدود 4 تا 5 هزار پيوند قلب صورت گرفته است، گفت: در ايران سالانه حدود 90 عمل پيوند قلب صورت مي‌گيردو در منطقه خاورميانه 3 کشور ايران، ترکيه و عربستان سعودي توانايي و تکنولوژي عمل پيوند قلب را دارند.»
او با بيان اينکه پيوند قلب از بيماراني که دچار مرگ مغزي شده‌اند گرفته مي‌شود، افزود:« حدود 20 سال است که پيوند قلب در کشور اجرا مي‌شود و پيدا کردن قلب براي پيوند در نوزاد بسيار سخت است و در اين شرايط بايد از دهنده مرگ مغزي استفاده کنيم که دهنده مرگ مغزي به نوزاد به سختي پيدا مي‌شود.»
30مقاله از مجموع مقالات ارسالي  پذيرفته شدکه در روزهاي برگزاري کنگره ارائه شد ضمن اين که کارگاه‌هاي متعددي در چهار سالن اين کنگره نيز  برپا شد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور