آخرین خبر

چاپگر سه بعدی

مفاهیم پایه
سه بعدی: 3D
چاپگر: Printer

فیزیولوژی
تقریباً ۱۳ درصد از کل درآمد چاپ سه بعدی از صنایع پزشکی است. انعطاف پذیری ارائه شده توسط تکنولوژی چاپ سه بعدی به متخصصان پزشکی این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌ها و لوازم مرتبط با جان بیماران مانند پروتزها را با هزینه‌ای مناسب تهیه کنند. در حال حاضر صنعت پزشکی برای تولید مواد افزودنی و استفاده از پرینترهای سه بعدی در اولویت اول قرار دارند. برنامه‌های چاپ سه بعدی در پزشکی باعث بهبود و افزایش کیفیت زندگی افراد می‌شوند.

چگونه کار می‌کند؟
تمام پرینترهای سه بعدی از یک فناوری مشابه برای ساخت محصول استفاده نمی‌کنند. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. تفاوت عمده این فناوری‌ها در روش ساخت لایه‌هایی است که به منظور ایجاد محصول نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این روش از موادی با قابلیت ذوب شدن برای تولید لایه‌ها استفاده می‌شود.
این پرینترها دارای سه محور آزاد حرکت در محور طول و عرض و ارتفاع در حرکت هستند. پرینترهای سه بعدی ابتدا مواد مصرفی را ذوب کرده و سپس از طریق نازل خود به صورت رشته‌های ذوب شده در کنار هم قرار می‌دهد و به هم متصل می‌‌کند و شکل و طرح مورد نظر را از پایه ساخته و مرحله به مرحله در محور z یا همان ارتفاع دستگاه بالا می‌آید تا پرینت به پایان رسد. دقت حرکت موتورها و توانایی قرار دادن نازل در محل مورد نظر پارامتری است که دقت دستگاه‌های پرینتر سه بعدی را تعیین می‌کند. پرینترهای ارزشمند که قابلیت تولید قطعات دقیق را دارند از استپ موتورهای دقیق‌تر استفاده می‌کنند که یکی از عوامل ایجاد طیف وسیع قیمت در پرینترها است.

 در چه مواردی به کار می‌رود؟
پزشکان در آینده می‌توانند در ساخت اندام‌ها توسط پرینترهای سه بعدی اقدام کنند. پرینترهای سه بعدی کیفیت مهارت‌هایی را که پزشکان در طول آموزش و معالجه پزشکی بیماران به دست می‌آورند را افزایش می‌دهند. این پرینترها پروتزهایی با هزینه کم تولید می‌کنند. چاپ سه بعدی باعث می‌شود بدون نیاز به حمل و نقل دائمی تجهیزات پزشکی، تنها با یک دستگاه در محل، تمام تجهیزاتی که پزشکان به آن نیاز دارند را تولید کرد. امکان چاپ قطعات پلاستیکی سه بعدی تجهیزات نیز وجود دارد. استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی هزینه و زمان صرف شده برای دریافت دستگاه پزشکی جدید از تأمین کنندگان خارجی را به شدت کاهش می‌دهد و به کمک آن می‌توان به هر میزان که تجهیزات پزشکی نیاز بود بدون صرف وقت و هزینه بالا تولید کرد.
مواردی که پیش از خرید باید به آن‌ها توجه کنید:
پیش از اینکه اقدام به خرید پرینتر سه بعدی شود؛ باید به نکات مهمی در رابطه با این دستگاه نسبتاً گران توجه شود:
۱- نوع پرینتر سه بعدی: با توجه به تنوع بالایی که پرینترهای سه بعدی دارند، باید بدانید که کدام یک مناسب کسب و کار شماست.
۲- قیمت پرینتر سه بعدی: پرینترهای سه بعدی بسیار گران هستند و باید مبلغ زیادی برای خرید یک پرینتر سه بعدی و مواد مصرفی آن پرداخت کرد. بنابراین پیش از خرید باید بودجه و میزان نیاز را بررسی کرد.
۳- کیفیت ساخت پرینتر سه بعدی: هرچه هزینه‌ای که برای خرید پرینتر صرف شود، بیشتر باشد، کیفیت و سرعت کار پرینتر نیز بالاتر خواهد بود.
۴- مواد مصرفی پرینتر سه بعدی: در دسترس بودن مواد مصرفی پرینتر سه بعدی از موارد قابل توجه است.
۵- ایمنی پرینتر سه بعدی: گاهی ممکن است در حین کار پرینتر سه بعدی، مواد سمی تولید شود که برای انسان مضر است. پس فضایی که برای کار پرینتر سه بعدی انتخاب می‌شود باید دارای تهویه مناسبی باشد.

منابع:

[1] https://3dteh.com
[2] https://3drd.ir

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور