آخرین خبر

پیامدهای حذف ارز 4200 تومانی در بودجه 1401 جامعه چشم انتظار نسخه نظام سلامت است

سایه شوم نوسانات نرخ ارز دست از سر حوزه سلامت بر نمی‌دارد. اعلام حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ بار دیگر التهابی در جامعه و انتظاری اضطراب ‌آور را برای اقشار وسیعی از مردم پدید آورده است. کوچک شدن سبد خرید خانوار، اتفاقی است که هم اکنون و پیش از رسیدن به سال جدید، شاهد آن هستیم، زیرا از هم اکنون صاحبان کالاهای مصرفی، کالاهایی را که با ارز دولتی در انبار گذاشته‌اند، با تصور ارز آزاد قیمت می‌زنند. نظارت و بازرسی و جنگ و گریز سازمان‌های نظارتی و صاحبان انبارها و کالاها هم کمکی به برطرف کردن نگرانی اقشار متوسط و آسیب پذیر نمی‌کند.
نکته قابل توجه در این میان تفاوت هزینه‌های سلامت با سایر اقلام در سبد هزینه خانوار است. خانواده می‌تواند به اجبار از هزینه‌های سفر و تفریح و سرگرمی و مطالعه و پوشاک و میهمانی بزند، که زده است. می‌تواند به اجبار مصرف گوشت و مواد پروتئینی را کاهش دهد، که داده است، حتی بعضی هزینه‌های آموزش فرزندان را کاهش دهد، اما رسیدگی به عضو بیمار خانواده و پرداخت هزینه‌های درمانی را که نمی‌تواند به تاخیر اندازد. بنابراین گرچه حذف همه اقلامی که در بالا شمردیم، رنج آور و در مواردی ظالمانه و تبعیض آمیز است، این مورد آخری نشانی بارز از بی‌عدالتی در جامعه قلمداد می‌شود که نتایجی اسفناک برای آینده کشور خواهد داشت.
شاید به دلیل جلوگیری از این فاجعه است که اغلب دولت‌های متمدن، شرایطی نسبتا برابر در حوزه سلامت و آموزش برای همگان فراهم می‌کنند.
در اینجا بحث بر سر درست یا غلط بودن تصمیم حذف ارز 4200 تومانی از بودجه 1401 نیست، زیرا فسادها و رانت خواری‌های آن ارز ارزان جایی برای دفاع از آن نگذاشته است، اینجا صحبت از مردمی است که هیچ بهره‌ای از هیچ رانتی ندارند و تنها آسیب‌های آن ‌را با گوشت و پوست خود تجربه می‌کنند.
در ارتباط با این بحث اعلام «معتبر بودن قیمت‌های اعلام شده سایت اداره کل تجهیزات پزشکی در موارد تغییر اولویت ارزی» را باید تلاشی برای مدیریت قیمت‌ها در دوران گذار تا رسیدن به سال جدید قلمداد کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل تجهیزات پزشکی، «در مواردی که اولویت ارزی کالایی از دولتی به نیما تغییر کرده است، تا زمانی که قیمت‌ها از سامانه اداره کل تجهیزات پزشکی حذف نشده یا تغییر ننماید، به دلیل موجودی کالا با ارز نرخ اسمی، قیمت‌های محاسبه شده با نرخ دولتی معتبر می‌باشد. در صورتی که موجودی کالا با نرخ اسمی تمام شود، شرکت‌های وارد کننده درخواست حذف قیمت نرخ رسمی را مطابق رویه خواهند داشت.»
این تدبیر، چند صباحی بیش نمی‌پاید و به زودی موجودی کالا با نرخ رسمی تمام خواهد شد و حذف قیمت به نرخ رسمی اتفاق خواهد افتاد. برای آن روز که همین نزدیکی‌هاست، چه چاره‌ای اندیشیده شده است؟ به گفته مسئولان، بیش از ۸۰ درصد جامعه زیر خط فقر زندگی می‌کنند و بیست و پنج میلیون نفر زیر خط مطلق فقر به سر می‌برند. نظام سلامت چه نسخه‌ای برای این اکثریت محروم پیچیده است؟


مدیر مسئول
صائب ماکویی

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور