آخرین خبر

پشتوانه امروز اوزان نيم قرن تجربه در حوزه بازرگاني است

شرکت اوزان در شرف برگزاري جشن پنجاه سالگي خود است. شرکتي که با بيش از سه دهه حضور در حيطه درماني و تجهيزات پزشکي، توانسته به اوج رشد در فروش، نقدينگي و سودآوري برسد. اوزان اکنون خانواده اي 61 نفره است که همگي عِرق خاصي به اين برند دارند. در بازديد ماه اين شماره نشستي با مهندس «محمد سعيد مهري» معاون بازرگاني و فروش، دکتر «هانيه دليران» مدير فروش و بازاريابي، مهندس «محمد فرزين نيا» مدير تعالي سازماني و دکتر «فاطمه منتجبي» مدير کاليبراسيون شرکت اوزان داشتيم. آنچه در ادامه ميخوانيد، گوشهاي از تلاش اوزانيها براي رسيدن به جايگاه کنوني است.

♦ چگونه و در چه سالي شرکت اوزان تاسيس شد و چرا وارد حوزه تجهيزات پزشکي شديد؟
مهري: بر اساس مستندات، شهريورماه سال 1348 شرکت اوزان تاسيس شد. در سال 1361 شرکت به سازمان جهاد سازندگي منتقل و سال 1364 نيز به سازمان تامين اجتماعي سپرده ميشود.
«شستا» به عنوان شرکت تحت لواي سازمان تامين اجتماعي نيز مديريت شرکت هاي اين سازمان را بر عهده دارد و رسالت ها و ماموريت هاي آنها را تعريف ميکند. در دهه 70 ماموريتي که براي شرکت اوزان تعريف شد در زمينه پزشکي و سلامت بود.
نزديک به سه دهه است که شرکت اوزان در زمينه سلامت فعاليت ميکند. در اين مدت توانسته برندي قوي از خود به نمايش بگذارد.
به گونه اي که در سه سال گذشته رتبه يک اتاق بازرگاني در حوزه دارو و تجهيزات پزشکي را به دست آورده است.
در این راستا اميدواريم که بتوانيم در همين مسير ادامه بدهيم و جايگاهمان را حفظ کنيم.

♦ معني نام اوزان چيست و بيانگر چه فلسفه اي است؟

دليران: هدف شرکت اوزان فقط کسب سود نبود و جنبه هاي ديگري چون سرمايه هاي اجتماعي، انساني و مسئوليتهاي اجتماعي جزو رسالتها و ماموريت هاي آن تعريف شده بود. در اين راستا براي هرکدام از حروف تعريف خاصي در نظر گرفته شد. «الف» ارج نهادن به ارزشها و سرمايه هاي انساني و توجه به اصول اخلاقي و کرامت انساني، «و» نمايانگر وفاداري شرکت نسبت به جامعه، پرسنل و مشتريان، «ز» برگرفته از زنجيره دانش و آموزش مستمر، «الف» دوم برگرفته از اطلاعرساني شفاف درباره عملکرد خود و «ن» برگرفته از نوآوري و ارتقاء سطح کيفيت است.

♦ چقدر توانستيد اين فلسفه را محقق کنيد؟
دليران: رويکرد دکتر رحمدار يادگيري مستمر است که براي رسيدن به اين يادگيري مستمر و تعالي سازماني در ارزيابي هاي مختلف سالانه شرکت کرده ايم. ارزيابي هايي مانند EFQM، تعالي منابع انساني، اشتهار، مديريت دانش، استاندارد 34000 و… . هرکدام از اين ها را که بررسي کنيم، نشانگر تعهد شرکت و وفاداري آن به انجام تعهدات است. شرکت اوزان در زمينه بسياري از بحث هاي تعالي به ويژه مديريت دانش براي شرکت هاي زيرمجموعه سرمايه گذاري دارويي تامين تيپيکو و سازمان تامين اجتماعي به عنوان سازمان پيشرو است. اطلاع رساني هاي شفاف و صادقانه به ارگان هاي مختلف انجام شده و همه مستندات موجود و در دسترس بوده است. توليدات آمالگام کارخانه اوزان نيز حدود 90 درصد بازار ايران را در اختيار دارد که اين امر نشان دهنده اين است که به هدف نوآوري و ارتقاء سطح کيفيت نيز رسيده ايم.
مهري: شرکت اوزان دو سال پياپي در سال هاي 96 و 97 توانسته است تنديس نقره سازمان حمايت از حقوق مصرف کنندگان را دريافت کند. تنها شرکت شستاست که در سازمان حمايت به اين رتبه رسيده است. بحث اصلي نيز در زمينه داشتن قيمتهاي مناسب و رعايت مقررات سازمان حمايت بوده است.

♦ سبد کالايي شرکت اوزان چيست؟
مهري: سبد کالايي اوزان در چهار گروه تجهيزات پزشکي، اقلام دندانپزشکي، دارو و مواد اوليه دارويي تعريف ميشود. اقلام دندانپزشکي شامل مواد ترميمي دندان است که در خاورميانه به صورت انحصاري توليد ميکرديم و اکنون نيز بيش از 90 درصد بازار را در اختيار داريم و از نظر کيفي و قيمتي در سطح خوبي قرار داريم. کارخانه شهيد فقيهي که به دليل مشکلات نقدينگي به ورطه ورشکستگي رسيده بود، در سال 89 با شرکت اوزان تلفيق شد. شرکت اوزان با مديريت بهره وري موفق به بازآفريني و بازسازي کارخانه و افزايش کيفيت کار شد. همچنين در حوزه دارو و مواد اوليه دارويي نيز فعال هستيم. در اين حوزه داروهاي فوريتي و مکمل هاي دارويي را وارد ميکنيم و توانسته ايم در مقاطعي که وزارت بهداشت با کمبود روبه رو بوده است، با تامين به موقع داروهاي حساس نقش اصلي خود را ايفا کنيم. اوزان زيرمجموعه گروه دارويي تامين تيپيکو به عنوان بزرگترين مجموعه هلدينگ دارويي کشور است که در راستاي همکاري شرکتها و همافزايي درون گروهي، مواد اوليه دارويي آنها را وارد ميکند و در اين مسير توانسته است سبد کالايي خود را افزايش دهد.
همچنين در حوزه تجهيزات پزشکي بحث مشاوره تجهيز بيمارستاني را نيز بر عهده داريم و آخرين پروژه ما نيز بيمارستان فرهيختگان در منطقه حصارک است که اين پروژه را در رقابت با يک شرکت آلماني برنده شديم. شرکت اوزان صفر تا صد بيمارستان ها را نيز تجهيز ميکند. همچنين برنامه تکميل و تجهيز ساير مراکز درماني تامين اجتماعي را در اين سالها بر عهده داشته است. اکنون بزرگترين مشتري ما بخش خصوصي است که با اعتماد آفريني انجام شده، بخش خصوصي را نيز به خود جذب کرده ايم.
در واقع شرکت اوزان کمک حال حوزه توليد کشور است. شرکت هاي توليدي بسيار خوبي در حوزه تجهيزات پزشکي ايران فعال هستند که اکنون تبديل به صادرکنندگاني قوي شده اند.
همه اين شرکتها تاييد ميکنند که با حمايت هاي شرکتي مانند اوزان توانسته اند به جايگاه کنوني خود برسند. ما با حمايت از توليد اين نقش را ايفا ميکنيم.

♦ با اين تفاسير شما از دانش آموختگان مهندسي پزشکي که ايده هاي خوبي دارند نيز حمايت ميکنيد تا بتوانند شرکتي دانشبنيان تاسيس کنند؟
مهري: ما از شرکت هاي دانشبنيان حمايت ميکنيم اما معاونت فناوري رياست جمهوري براي دانش آموختگان مهندسي پزشکي تمهيداتي در نظر گرفته است تا بتوانند در اين زمينه گام بردارند و پيشرفت کنند. مشکلي که متاسفانه در دانشگاه هاي ايران وجود دارد اين است که به سمت صنعتيسازي نميروند.
اين در حالي است که بخش صنعت کشور نياز به نوآوري دارد. در عين حال شرکت اوزان با دانشگاه هاي مطرحي مانند دانشگاه تهران در حوزه پژوهشي قرارداد همکاري دارد.

♦ اوزان در 30 سال گذشته که در حوزه تجهيزات پزشکي ورود يافته، چه پروسه اي را پشت سر گذاشته و با چه سختي هايي مواجه بوده است؟ تحريم ها چقدر در بروز مشکلات تاثيرگذار بودند؟
مهري: مشکل نقدينگي در چند سال اخير يکي از مسائل مطرح بوده است. البته اين مسئله در شرکت اوزان تاثير چنداني نداشته، اما ساير شرکتها با اين مشکل دست به گريبان بودند و در مواردي باعث تعطيلي آنها شده است. بحث طرح تحول سلامت عامل اين مسئله بود. شرکت اوزان اين مشکل را مديريت کرد و موفق شد که آن را پشت سر بگذارد.
خوشبختانه همواره تهديدها و مشکلات را تبديل به فرصت کرديم. برنامه استراتژيکي تدوين کرده و در مقاطع مختلف کارشناسي و بازنگري شده است. اين رويکرد کمک کرده است که اوزان بتواند به موقع تهديدهاي موجود را شناسايي کند و با رهبري سيستم و مديريت منابع شرکت، موانع را پشت سر بگذارد.

♦ مغز متفکر شرکت از نظر فني و علمي چه کسي است؟

مهري: دکتر رحمدار مغز متفکر شرکت از نظر فني، علمي و استراتژيک است. تجربه و سابقه دکتر رحمدار در حوزه تجهيزات پزشکي و دانش و کتاب هاي تدوين شده توسط وي در کنار اتخاذ تصميمات به موقع، تهديدها را تبديل به فرصت کرده است. از پايان سال 92 که دکتر رحمدار مديريت شرکت اوزان را برعهده گرفت تا پايان سال 97 بر اساس گزارش هاي حسابرسي فروش شرکت بيش از 5 برابر و سود نيز 7 برابر شده است و از سوي ديگرکاهش هزينه ها را نيز داشته ايم. دکتر رحمدار مديريت بهره وري را ملاک عمل قرار داده و هزينه هاي مازاد را کاهش داده است. يکي از موارد کمک کننده به شرکتها در شرايط تحريم و کمبود نقدينگي، مديريت بهره وري است. در اين زمينه دکتر رحمدار به خوبي توانست شرکت اوزان را پيش ببرد و سيستم را رهبري و مديريت کند. به غير از روزهاي تعطيل دکتر رحمدار هر روز با مديران جلسه برگزار ميکند. همچنين براي کنترل و بررسي بازخوردها و پيشبيني ها نيز در بخش هاي مختلف، جلسات هفتگي برگزار ميشود.

♦ برنامه و اهداف اصلي شرکت اوزان چه بود و اکنون چقدر تا رسيدن به آن فاصله دارد؟
مهري: يکي از برنامه هاي شرکت اين بود که شرکت اول حوزه تجهيزات پزشکي و دارويي باشيم که بر اساس رتبه بندي اتاق بازرگاني، سه سال است به اين هدف رسيده ايم. اکنون ديدمان گسترده تر شده است و اگر تحريم ها وجود نداشته باشند و مشکلات برطرف شوند، سعي داريم که در منطقه نيز به اين جايگاه دست يابيم.

♦ شرکت اوزان در ساير کشورها دفتر نمايندگي دارد؟
مهري: در شرايط حاضر دفتر نمايندگي نداريم. اين برنامه براي زماني است که شرايط تحريم وجود نداشته باشد. اين مسئله در بازنگري هاي بعدي شرکت ميتواند مدنظر قرار بگيرد. اکنون تمام دغدغه و هدف شرکت خدمت رساني به مردم است که کمبودي در حوزه دارو و تجهيزات احساس نشود.
♦ تقريبا تمام شرکت هاي تجهيزات پزشکي از دولت طلبکار هستند. شرکت اوزان چقدر از دولت طلب دارد؟
مهري: شرکت اوزان موفق شده است در شرايطي که ساير شرکتها به ورطه ورشکستگي کشيده شده اند، با مديريت ريسک، چنين مشکلاتي را مديريت کند. بازار و مشتريان را اعتبارسنجي کرديم و پيشبيني کرده بوديم که چنين مشکلاتي براي دانشگاه علوم پزشکي پيش بيايد. با تغيير رويه در حوزه فروش نه تنها فروش خود را پنج برابر کرديم بلکه مطالباتمان نيز کمتر شده است.

♦ اين تغيير رويه به چه شکلي بوده است؟
مهري: حوزه فروش را به سمت مراکزي برديم که بتوانيم مطالبات خود را سريعتر وصول کنيم و بيشتر از اينکه با دانشگاه معامله داشته باشيم، به سمت بخش خصوصي گرايش يافتيم.

♦ در حوزه مديريت نيرو و منابع انساني چه اقدامات انگيزشي داريد؟
مهري: خوشبختانه پرسنل اوزان، اين شرکت را خانه اول خود ميدانند. کارکنان نسبت به شرکت و برند اوزان خود را مسئول ميدانند. ضمن اينکه در بحث آيين نامه هاي پرسنلي و آيين نامه استخدامي، طرح طبقه بندي مشاغل را از سال 93 اجرا کرديم. بدين ترتيب وضعيت معيشتي پرسنل نيز بهبود يافت. از سوي ديگر در بحث بهره وري، پرسنل در شرکت چند مسئوليت همزمان را عهده دار هستند که اين موجب کاهش هزينه هاي شرکت و افزايش سرانه فروش شده است. هماکنون سرانه فروش هر نفر در شرکت اوزان بيش از 30 ميليارد ريال است که در صنعت بينظير است.

دليران: اجراي اين طرح انگيزه پرسنل را نيز براي انجام بهتر وظايف خود بيشتر کرده است. اوزان سازماني نيست که ساختار و چارت سازماني هرمي و سلسه مراتبي داشته باشد. سلسه مراتب وجود دارد اما بيشتر ساختار ادهوکراسي حاکم است. يعني ساختاري که افراد از بخشهاي مختلف در تيم ورک هاي مختلف قرار داده ميشوند. اين حس در وجود تک تک افراد اين شرکت وجود دارد. سطوح سلسه مراتب نيازها گوياي اين است که نيازهاي فيزيکي و جبران خدمت فقط با حقوق و مزايا محقق نميشود بلکه در گرو همدلي و احساس احترام و تعلق خاطر به سازمان است. در کنار بحث هاي حقوق و مزايا، بحث هاي انگيزشي و حمايتي شرکت در موارد ديگري نيز خودش را نشان داده است و احساس همدلي ايجاد کرده است. يکي از آنها برقراري ارتباط راحت با مديرعامل و معاونان شرکت است.

♦ جايگاه آرماني که براي شرکت اوزان در نظر گرفته ايد چيست؟
مهري: در مقطع اول تمام هدفمان اين است که جايگاه کنوني شرکت را حفظ کنيم. با توجه به تلاش شرکتهاي ديگر و رقابت موجود، حفظ کردن اين جايگاه کار بسيار دشواري است. جايگاهي که اوزان پيش بيني کرده، اين بود که به رتبه اول تجهيزات پزشکي و دارويي برسد که رسيد و هر ساله نيز با رشد فعاليت شرکت به رقمي از سودآوري و فروش رسيده ايم که باور آن براي بسياري دور از ذهن است. شرکت، ذينفعان متعددي دارد که سازمان تامين اجتماعي سهامدار اصلي آن است. 100 درصد سهام اوزان متعلق به شرکت سرمايه گذاري دارويي تامين است که هلدينگ تخصصي حوزه دارو و تجهيزات شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي محسوب ميشود. بر اساس آخرين ارزيابي انجام شده در سال گذشته، اوزان جزو سه شرکت اول شستاست.

♦ کارخانه شهيد فقيهي اوزان اکنون در چه جايگاهي قرار دارد؟

فرزين نيا: کارخانه شهيد فقيهي به طور رسمي فعاليت خود را در سال 65 شروع کرد. در واقع شهيد فقيهي آن زمان به عنوان شرکت ثبت شد. طرحي در جهاد سازندگي با همکاري جهاد دانشگاهي علم و صنعت کليد خورد که دکتر شهيد فقيهي جزو بنيانگذاران آن بود. بدين ترتيب اين کارخانه به عنوان طرح خودکفايي کشور در زمينه توليد ماده ترميمي دندانپرشکي شروع به کار کرد. در سال هاي بعد جهاد سازندگي اين کارخانه و شرکت را به سازمان تامين اجتماعي واگذار کرد که در سال 89 به دليل بروز مشکلات مديريتي و مالي و نقدينگي در شرکت اوزان ادغام شد. از دي ماه 89 با مديريت اوزان به مرور اوضاع کارخانه بهتر شد. با اين حال در سال 92 دچار بحران شد و به تعطيلي کشيده شد زيرا تناسبي بين توليد و فروش آن وجود نداشت. با ورود دکتر رحمدار در اسفند 92، دوباره فعاليت اين کارخانه در اواخر فروردين 93 آغاز شد. سرانجام کارخانه در سال 97 به رکورد توليد و فروش خود رسيد.
مهري: ظرفيت اسمي کارخانه دو برابر شد و به دنبال آن ظرفيت توليد خود را نيز افزايش داديم.
فرزين نيا: توانستيم بيش از 90 درصد سهم بازار آمالگام کشور را به دست آوريم. اين در حالي است که بازار آمالگام بسيار پر برند است اما با احيايي که در اين چند ساله شد توانستيم رقبا را از بازار خارج کنيم. اين موفقيت در گرو افزايش کيفيت و کاهش قيمت توليدات بود.

♦ اوزان جزو شرکتهاي خدمات دهنده کاليبراسيون است. درباره فعاليت واحد کاليبراسيون اين شرکت نيز توضيح دهيد.

منتجبي: واحد کاليبراسيون شرکت اوزان جزو اولين واحدهايي بود که سال 84 در کشور تاسيس شد و به بيمارستان هاي تامين اجتماعي خدمات ميداد. تا اسفند 92 اين واحد با وجود ارائه خدمات، مشکلات درون سازماني و برون سازماني داشت و واحد سودآوري نبود. همچنين تا اين تاريخ تنها براي پنج دستگاه امکان ارائه خدمات کاليبراسيون را داشت.
همزمان با سپرده شدن مسئوليت مديريت واحد کاليبراسيون اوزان به من و استراتژي که دکتر رحمدار در پيش گرفت، توانستيم در سال 93 اين واحد زيانده را به واحدي سودآور با ضريب 67 درصد افزايش درآمد در يک سال تبديل کنيم. در واقع هدف اصلي ما پياده سازي درست پروسه کنترل کيفي و کاليبراسيون بود. در اين مسير تمام الزامات قانوني را به طور کامل رعايت کرديم؛ از جمله قابليت رديابي قانوني آزمون ها و گواهي نامه ها، انجام درست و کامل تست ها توسط کارشناسان آموزش ديده و مجرب و داراي مجوز، انجام تست توسط تجهيزات آزمونگر داراي قابليت رديابي از نظر کاليبراسيون و… .
با تمهيدات دکتر رحمدار و استفاده از تعاملات آزمايشگاهي و متعهد بودن شرکت توانستيم ابتداي سال 93 اين تعداد را به 45 دستگاه افزايش دهيم. اکنون نيز ميتوانيم کاليبراسيون و کنترل کيفي 80 دستگاه تجهيز بيمارستاني، پزشکي، آزمايشگاهي و تصويربرداري را انجام دهيم.
اين رويکرد باعث شد نارضايتي هاي سال هاي گذشته به طورکامل برطرف شود و مشتريان به واحد کاليبراسيون شرکت اوزان بيش از پيش اعتماد کنند. به طوريکه بسياري از مشتريان اين واحد اکنون شش سال متوالي است که با شرکت اوزان همکاري ميکنند. بدين ترتيب در شش سال گذشته ميانگين رضايتمندي از واحد کاليبراسيون بيش از 96 درصد بود همچنين در شش ماهه نخست سال 98 اين رضايتمندي 100 درصد شد. اين آمار بر اساس شاخص هاي 10 گانه ارزيابي همچون رضايت از انجام کاليبراسيون، وضعيت گواهينامه هاي کنترل کيفي و… به دست آمده است.
آزمايشگاه کاليبراسيون شرکت اوزان به مديريتهاي درمان تامين اجتماعي در استان هاي مختلف کشور و همچنين در تهران بيمارستانهايي همچون دکتر فياضبخش، آيتا… کاشاني و…، بخش خصوصي، دانشگاهي، نيروهاي مسلح و… نيز خدمات ارائه کرده است. بسياري از اين مراکز بر اساس رضايتمندي از نحوه انجام کار و قيمت هاي ارائه شده، کنترل کيفي تجهيزات مربوطه را در سالهاي متوالي به اين واحد سپردهاند. اولويت واحد کاليبراسيون شرکت اوزان ارائه خدمات با بالاترين کيفيت و بيشترين رضايتمندي در چهارچوب الزامات قانوني به همه بيمارستانها به ويژه بيمارستانها و مراکز درماني سازمان تامين اجتماعي است. اين واحد خود را ملزم به رعايت همه الزامات از قبيل رعايت تعرفه هاي کنترل کيفي و منشور اخلاقي ارائه شده به اداره کل و الزامات فني و… ميداند. ضمن اينکه همه تلاش خود را براي ارائه تسهيلات قابل رقابت با ديگر شرکتها ميکنيم.
همچنين در آزمايشگاه کاليبراسيون شرکت اوزان خدمات توسط پرسنل آموزش ديده ارائه ميشود؛ به گونه اي که همه پرسنل فني، اداري، پشتيباني، صدور گواهينامه و بازاريابي و مديريت واحد، از دانش آموختگان برتر مهندسي پزشکي هستند.

♦ در راستاي همگام شدن با نياز روز بازار چه اقداماتي داشته ايد و چه رسالتي را دنبال ميکنيد؟
منتجبي: آزمايشگاه کاليبراسيون شرکت اوزان طرحهاي کيفيتي را در راستاي استراتژي هاي بازاريابي براي آينده تعريف ميکند و خود را ملزم به حرکت متناسب با نياز روز بازار ميداند. از جمله اين طرحها ميتوان به طراحي نرم افزار مديريتي کنترل کيفي تجهيزات پزشکي اشاره کرد. در قالب اين نرم افزار همه نتايج و گزارشات آزمون هاي انجام شده به مراکز درماني تحويل داده ميشود. از جمله قابليت هاي آن، ارائه گزارشات تحليلي از وضعيت تجهيزات مستقر در مرکز درماني است. بنابراين در پايان پروسه کنترل کيفي، مسئول تجهيزات پزشکي با نگاه به اين نرم افزار ميتواند به همه گزارشات مديريتي از جمله ميزان تجهيزات سالم و فعال، ميزان خرابيها در هر مارک و مدل، ميزان معيوب بودن تجهيزات يک بخش، آمار خرابي ها و… دسترسي يابد.
رسالت و دغدغه واحد کاليبراسيون اوزان، ميزان فروش ساليانه نيست بلکه شيوه درست ارائه خدمات، رعايت همه الزامات قانوني، رضايتمندي مشتريان در کنار صحه گذاري و اعتبار يافتن کيفيت تجهيزات مستقر در مرکز درماني با برند اوزان است؛ بنابراين خود را نسبت به منشور اخلاقي در اين حوزه متعهد ميبينيم و رسالت خود را فراتر از بحث تجاري سازي يا سودآوري ميدانيم. در راستاي اين رسالت، کتاب «نگهداري پيشگيرانه در تجهيزات پزشکي» را به عنوان رفرنسي بين المللي توسط دکتر رحمدار با همکاري بنده و ساير دوستان چاپ کرده ايم.

♦ شرکت شما براي کاليبره کردن ابزار کاليبراسيون مشکلي ندارد؟
منتجبي: بله اين مسئله بسيار دشوار است. شرکت اوزان سه سال پيش در اين زمينه با ادارهکل نامه نگاري کرده بود. زيرا يکسري از تجهيزات خود را از طريق کشور امارات براي انجام تست فرستاديم اما به دليل تحريم، تجهيزات ما را در گمرک نگاه داشتند و مشکلات قانوني برايمان پيش آمد. پروسه ترخيص دستگاه هاي ما حدود شش ماه طول کشيد؛ همچنين زمان خواب دستگاه هايمان را بسيار افزايش داد و اگر دستگاه جايگزين نداشتيم نميتوانستيم کارمان را پيش ببريم.
اکنون بر اساس مشکلاتي که در شرايط تحريم داريم نميتوانيم تجهيزات خود را براي کاليبره شدن به خارج کشور ارسال کنيم. در حال حاضر يکسري از آزمايشگاه ها و شرکتهاي کاليبراسيون صنعتي و کاليبراتورهاي تجهيزات پزشکي در مرحله تاييد هستند که شرکتها ميتوانند تجهيزات کاليبراتور خود را به آنها تحويل بدهند. اوزان نيز در مرحله واگذاري يکسري از تجهيزات به اين آزمايشگاه ها است. اداره کل فازهاي نهايي تاييد اين شرکتها را طي ميکند که بدين ترتيب مشکلات ارسال تجهيزات و ترس از بازنگشتن تجهيزات به حداقل ميرسد.

♦ چه توصيه اي به دانش آموختگان رشته مهندسي پزشکي براي ورود به بازار کار داريد؟
دليران: رابطه دانشگاه و صنعت در ايران بسيار ضعيف است. بهترين راهکار اين است که دانشآموختگان به سمت پژوهش محور بودن بروند تا اينکه بحث تئوريک را در مهندسي پزشکي دنبال کنند.
دانشجويان بهره هوشي زيادي دارند و افرادي هستند که در ايران کار توليدي انجام ميدهند حتي محصولاتي را توليد ميکنند که با محصولات اروپايي رقابت ميکند. بيشک از اين به بعد نيز ميتوانيم چنين دانش آموختگاني را تربيت کنيم اما دانشگاه ها بايد روي پروژه هاي توليدمحور و نوآورانه سرمايه گذاري کنند. دانشگاه بايد اين زمينه را فراهم کند و از پاياننامه محور بودن به سمت پروژه محور بودن و ساخت و توليد برود. بهترين راه و فضا براي مهندسان پزشک اين است. البته براي جامعه لازم است که مهندس پزشک کارشناس يا مدير فروش باشد اما فکر ميکنم مهندسي پزشکي بايد بتواند توليد تجهيزات پزشکي انجام بدهد و اين رويکرد زماني اتفاق ميافتد که دانش آموخته و دانشجو چنين نگاهي داشته باشد.
منتجبي: دانشجويان و دانش آموختگان خودشان را دستکم ميگيرند. اگر فضاي دانشگاه به سمتي برود که دانشجويان ايده پردازي کنند و آن را به سمت صنعت و توليد بياورند، فضا بسيار پوياتر خواهد شد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور