آخرین خبر

واکسيناسيون جامعه مهندسی پزشکی؛ مسئله اين است

به گزارش ماهنامه «مهندسي پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهي»، هرچند با شيوع گونه‌هاي جديد ويروس کرونا ابهاماتي در مورد اثربخشي واکسن‌هايي که در کشور مورد استفاده قرار مي‌گيرند وجود دارد اما اين روزها دريافت همين واکسن‌هاي موجود هم به دغدغه اصلي بسياري از مردم تبديل شده است. در حالي که از ابتداي امر واکسيناسيون کادر درمان به حق در اولويت قرار گرفت اما متاسفانه مسئولان فني فعال در شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي که براي بازديد از تجهيزات و دستگاه‌ها به مراکز درماني زيادي مي‌روند کماکان واکسينه نشدند و اين موضوع به معناي مواجهه‌اي نابرابر با اين ويروس است. اين عزيزان به دليل بازديدهاي پياپي از اين تجهيزات و دستگاه‌هاي گوناگون به خصوص در بخش‌هاي آي سي يو بيمارستان‌هاي پذيرش کننده بيماران کرونايي، به شدت در معرض آلوده شدن به کوويد-19هستند.

دکتر عليرضا زالی فرمانده ستاد مديريت مقابله با بيماري کرونا در کلانشهر تهران در گفت‌و‌گو‌ با «ماهنامه مهندسي پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهي» با اشاره به لزوم انجام واکسيناسيون مسئولان فني شرکت‌هاي ارائه دهنده تجهيزات پزشکي در کشور گفت: در حال حاضر موضوع واکسيناسيون کارشناسان و‌ مسئولان فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي که براي تعمير، راه اندازي و حتي انجام امور مربوط به خدمات پس از فروش به بيمارستان‌ها و مراکز درماني مراجعه مي‌کنند از اهميت جدي برخوردار است.

او با اشاره به پيشنهادي که از سوي اين ستاد به ستاد ملي کرونا مبني بر واکسيناسيون مسئولان فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي ارائه شده، ادامه داد: انجام واکسيناسيون مسئولان فني تجهيزات پزشکي صحبتي منطقي و درست است. ما به ستاد ملي کرونا پيشنهاد داديم تا برخي از مشاغلِ در معرض خطر، مانند کارشناسان تجهيزات پزشکي که براي سرويس و خدمات نگهداري دستگاه‌ها به بيمارستان‌ها و مراکز درماني مراجعه مي‌کنند جزو اولويت‌هاي دريافت واکسن قرار بگيرند.

پيگيري‌های انجمن صنفی متخصصين تجهيزات پزشکی

 مهندس احمد مسلمی رئيس انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي کشور در گفت‌وگو با ماهنامه با اشاره به ضرورت واکسيناسيون پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي کشور اظهار کرد: انجمن متخصصين در حدود چهارماه مکاتباتي با ستاد ملي کرونا ملي مبني بر تخصيص سهميه واکسن براي پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات  پزشکي داشته که اين ستاد، نامه را به معاونت بهداشت وزارتخانه ارجاع داده است. کارشناسان کميته صنفي انجمن با دکتر گويا و دکتر زهرايي که زيرمجموعه معاونت بهداشت هستند جلسات متعددي براي اختصاص واکسن براي پرسنل فني تجهيزات پزشکي داشته‌اند.

مسلمي بيان داشت: ظاهراً مکاتبه ديگري براي دريافت سهميه واکسن کرونا با ستاد ملي کرونا انجام شده که درخواست مذکور در کميته علمي ستاد ملي کرونا رد شده است اما به هر حال با سماجت و پيگيري رئيس کميته صنفي انجمن متخصصين قرار شد که ليستي از افراد تهيه شود و به تأييد اداره کل تجهيزات پزشکي برسد.

مسلمي در ادامه با بيان اينکه براي تهيه ليست پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي فراخواني داده شده است، بيان کرد: با اعلام فراخوان، هزاران اسم جهت واکسيناسيون به ما ارسال شده بود که با سختگيري در تأييد در وزارت بهداشت، ما ليست افرادي که در بخش‌هاي کرونايي مشغول به فعاليت هستند را اعلام کرديم. در اين بين حدود 2130 نفر از پرسنل فني تجهيزات پزشکي به اداره کل معرفي شدند.

او افزود: پس از اعلام اسامي افراد جهت انجام واکسيناسيون مکاتبات براي محقق شدن اين امر انجام شده که متاسفانه هر بار پاسخ‌هاي عجيبي به ما داده شد و درخواست مارا اجرا نکردند.

رئيس انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي با بيان اينکه در دوران کرونا ساخت دستگاه‌هاي ونتيلاتور و توليد ماسک توسط پرسنل تجهيزات پزشکي شرکت‌ها انجام مي‌شود و بارها وزير بهداشت و رئيس جمهور به اين موضوع افتخار کرده و در رسانه‌ها هم اين موضوع را مطرح  کرده‌اند اما متوجه اين مسئله شده‌ايم که حوزه تجهيزات پزشکي در ستاد ملي کرونا هيچ نماينده‌اي ندارد.

مسلمي تاکيد کرد: چطور مي‌شود در يک بحران ملي که دو سال دنيا و کشور را درگير کرده است نماينده تجهيزات پزشکي در ستادها حضور قانوني نداشته باشد. اطمينان دارم اگر اداره کل تجهيزات پزشکي نماينده‌اي در ستاد ملي کرونا معرفي کرده بود و مسائلي مانند واکسيناسيون پرسنل فني شرکت‌ها را تبيين  کرده بود شاهد چنين سوء مديريتي نبوديم. معتقدم اعضاي ستاد ملي کرونا از خطر عدم واکسيناسيون پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي مطلع نبوده‌اند. اين پرسنل فني مرتب در حال تردد بين مراکز و شهرها بوده و اين احتمال وجود دارد که باعث انتقال ويروس  کرونا شوند و اگر افراد در بيمارستاني آلوده شوند ناقل بيماري بوده و ويروس کرونا را به همکاران، خانواده و ساير شهروندان منتقل خواهند کرد. پرسشي که اينجا مطرح مي‌شود اين است که آقايان در ستاد ملي کرونا از اين مسئله باخبر نيستند يا مباحث ديگري در اين خصوص مطرح است.

مسلمي در خصوص سهل انگاري وزارت بهداشت در زمينه واکسيناسيون پرسنل فني تجهيزات پزشکي بيان داشت: اين دولت و وزارت بهداشت ظلم‌هاي فراواني به حوزه تجهيزات پزشکي روا داشته‌اند. من نمي‌خواهم به شخص يا گروهي تهمتي بزنم اما نمي‌دانم چه فرد يا گروهي پشت اين قضيه است. وقتي که براي کارکنان مجلس، رانندگان محترم تاکسي، راه آهن و حتي صدا و سيما سهميه واکسن در نظر گرفته مي‌شود که البته اين عزيزان نيز حتما در اولويت‌هاي پايين‌تر محق هستند اما براي اختصاص واکسن به پرسنل فني تجهيزات پزشکي اينقدر اهمال و سستي و سهل انگاري مي‌شود واقعا جاي تعجب و سوال است. من براي وزارت بهداشت متأسف هستم. در بحث مديريت کلان در زمينه بيماري کرونا و در زمينه‌هاي کيت‌هاي تشخيصي، داروها و حالا در خصوص تهيه، توزيع و تزريق  واکسن‌هاي کرونا نيز ما شاهد همين سوء مديريت بوده‌ايم که جاي بحث وتاسف دارد. دوستان خودشان را رهبر دنيا در حوزه کرونا فرض کرده بودند و مي‌خواستند که واکسن را به کشورهاي ديگر و حتي محرومان دنيا صادر کنند در حاليکه براي محرومان و مظلومان کشور خود از جمله پرسنل تجهيزات پزشکي که جان خود را به خطر انداخته‌اند واکسن درنظر نگرفته‌اند.‌

مسلمي در پايان گفت: پرسنل فني تجهيزات پزشکي قطعاً مي‌توانند به بيمارستان‌ها و مراکز درماني خدمات ارائه نکنند اما آن شرافت و انسان دوستي که در ذات اين همکاران زحتمکش وجود دارد اجازه نمي‌دهد که سرويس و خدمات ارائه نکنند. اگر يک روز پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي به بيمارستان نروند و سرويس ندهند اين آقايان با شرمندگي دنبال ما خواهند آمد، البته که اين دوستان ما هيچ وقت اين کار را نخواهند کرد.

رئيس انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي در پايان گفت: اميدوارم اين اطلاع رساني باعث شود مسئولان ما به صحبت‌هاي فعالان حوزه  تجهيزات پزشکي توجه کنند و مسئولان وزارت بهداشت آينده نيز اين درک را داشته باشند که فجايع و بلاياي فعلي  تکرار نشود و اين دوستان نيز در دوره بعد پاسخگوي اعمال و کارهاي خودشان در برابر دستگاه‌هاي نظارتي باشند.

جزييات نامه‌نگاري‌هاي انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي با نهاد‌هاي مربوطه

مهندس اميرحسين بحرالعلوميان رئيس کميته صنفي انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي کشور در گفتگو با «ماهنامه مهندسي پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهي» درباره اقدامات انجام شده در خصوص واکسيناسيون و ايمن سازي پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي گفت: اين انجمن در آغاز پاندمي کوويد 19 با کمک تعدادي از خيرين حوزه سلامت اقدام به تهيه و توزيع اقلام محافظتي نظير شيلد، ماسک، دستکش و مواد ضد عفوني بين اعضاي خود و پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي کرد. همچنين با جدي شدن بحث واکسيناسيون در برابر اين بيماري، کميته صنفي انجمن متخصصين که همواره رسالت خود را حفاظت و حراست از اعضاي خود و تمامي متخصصين تجهيزات پزشکي در سراسر کشور در برابر انواع بيماري‌ها و خطرات بالقوه اين شغل مي‌داند، طي نامه نگاري‌هاي متعددي با وزارت بهداشت، مجلس شوراي اسلامي و ستاد ملي مبارزه با کرونا درخواست واکسيناسيون همکاران فعال در اين حوزه را کرده است.

رئيس کميته صنفي انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي کشور درباره روند ثبت نام طرح واکسيناسيون و تخصيص واکسن کرونا به پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي گفت: در اين راستا نامه نگاري‌هاي متعددي با وزير محترم بهداشت، معاونت محترم درمان، معاونت محترم بهداشتي وزارت متبوع، اداره کل تجهيزات پزشکي و ستاد ملي مديريت بيماري کرونا به عمل آمد که نتيجه اين پيگيري‌ها منجر به تشکيل جلسه‌اي در دفتر جناب آقاي دکتر زهرايي، رئيس محترم اداره مبارزه با بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واکسن و قرنطينه وعضو کميته اجرايي واکسيناسيون کرونا وزارت بهداشت شد.

مهندس امير حسين بحرالعلوميان افزود: در اين جلسه، ضمن تشريح خطراتي که متوجه پرسنل فني و سرويس شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي به واسطه حضور آن‌ها در مراکز درماني و تشخيصي است، بر اهميت و ضرورت واکسيناسيون آن‌ها تاکيد شد. وي تصريح کرد: در اين جلسه مقرر شد ليست پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي از طريق اداره کل تجهيزات پزشکي براي معاونت بهداشتي وزارت بهداشت ارسال شود. از اين رو انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي کشور با ابلاغ اداره کل تجهيزات پزشکي، در ابتداي ارديبهشت ماه سال جاري طي فراخواني از کليه شرکت‌هاي فعال در حوزه تجهيزات پزشکي در خواست کرد که ليست پرسنل فني خود را که به واسطه شغلشان، الزام حضور در مراکز درماني و تشخيصي را دارند به همراه درخواست و مستندات مربوطه نظير ليست بيمه و گواهي انجام کار تائيد شده توسط مراکز درماني – تشخيصي از طريق سايت يا ايميل طي يک بازه زماني يک هفته‌اي به اين انجمن ارسال کنند.

وي درباره ليستي که از پرسنل فني شرکت‌ها گزارش شده است گفت: تعداد 430 شرکت از طريق سايت و تعداد 30 شرکت از طريق ايميل درخواست خود را ارسال کردند که نهايتاً با هماهنگي و تائيد اداره کل تجهيزات پزشکي، تعداد 2200 نفر از پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي مشمول الويت اول واکسيناسيون تشخيص داده شده‌اند که ليست آن‌ها طي نامه‌ايي به اداره کل تجهيزات پزشکي و سازمان غذا و دارو اعلام شد .سازمان غذا و دارو هم طي نامه‌ايي به تاريخ دوم خرداد امسال، ضمن ارجاع ليست تهيه شده توسط انجمن و اداره کل تجهيزات پزشکي، درخواست در الويت قرار گرفتن پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي را از آقاي دکتر رئيسي معاونت محترم بهداشتي وزارت بهداشت خواستار شدند. در پاسخ به نامه فوق، معاونت محترم بهداشتي به تاريخ ششم تيرماه امسال يعني بيش از يک ماه بعد، به آقاي دکتر شانه ساز رياست محترم سازمان غذا و دارو اين گونه پاسخ مي‌دهند: «با توجه به وضعيت فعلي واکسيناسيون در کشور و محدوديت‌هاي موجود، خواهشمند است دستور فرمائيد صرفاً ليست افرادي که مستقيماً در تماس هستند به اين معاونت اعلام گردد».
عليرغم تاکيدات فراوان شفاهي و کتبي اين انجمن مبني بر تماس نزديک تمامي پرسنل فني معرفي شده در ليست موصوف، با ابزار و ادوات پزشکي و کادر درمان و بيماران کرونايي و لزوم ارائه خدمات حضوري نظير نصب و راه اندازي و آموزش نحوه استفاده از تجهيزات و ملزومات پزشکي به کادر محترم درمان، سرويس و نگهداري تجهيزات پزشکي، تعمير و رفع عيوب، کنترل کيفي و کاليبراسيون تجهيزات و ملزومات پزشکي مستقر در بخش‌هاي مختلف بيمارستاني و مخصوصاً بخش‌هاي کرونايي که به صورت روتين در سرويس‌هاي ادواري مراکز درماني (به عنوان مثال همه روزه) انجام مي‌شود و اين عزيزان بايد در ساعات اوليه بامداد با هواپيما يا ساير وسايل نقليه عمومي (به دليل ممنوعيت تردد بين استاني با وسايل شخصي) راهي استان‌هاي مختلف شده و تا پاسي از شب بدون وقفه در مراکز مختلف درماني و تشخيصي کرونايي خدمات رساني کرده و شب هنگام مجدداً سوار هواپيما يا قطار شده و در مجاورت 200 الي 300 مسافر ديگر به مبدأ خود بازگردند. متاسفانه عليرغم اينکه ذينفع اصلي اين خدمات خود وزارت بهداشت و مراکز درماني تابعه آن هستند، تقاضاهاي مکرر اين انجمن که با نظر موافق ستاد ملي بيماري کرونا، معاونت محترم غذا و دارو و اداره کل تجهيزات پزشکي وزارت متبوع همراه بوده است، توسط معاونت بهداشتي وزارت بهداشت رد شده و عليرغم کم بودن تعداد افراد مشمول واکسيناسيون (2200 نفر) به سرانجام نرسيده است. اين مخالفت آشکار با خواست به حق شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي، تصور نبودن يک عزم جدي در شکستن زنجيره انتقال کرونا، در مديران ارشد وزارت بهداشت را تقويت مي‌کند. خواست به حق اين انجمن دو جنبه دارد يکي از جنبه شخصي است و اينکه همکاران ما با ايثار و حضور خود در مراکز درماني سراسر کشور در معرض انواع عفونت‌ها و مخصوصاً ويروس منحوس کرونا قرار گرفته و بعضاً به مقام بلند شهادت نائل شده‌اند، ليکن همچنان مشغول خدمت رساني بوده و تاکنون مانع از بروز حوادث تلخ ملي ناشي از خرابي و از کار افتادگي تجهيزات پزشکي شده‌اند و يکي از جنبه عمومي و مساله قطع زنجيره کرونا در کشور که ما معتقديم نه فقط در کرونا بلکه در هر بيماري مسري، اولين گروهي که بايد واکسينه شود پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي هستند چون اين افراد هستند که به واسطه وظيفه و تعهد شغلي خود از يک بيمارستان به بيمارستان ديگر مراجعه مي‌کنند و بعد هم در جامعه و خانواده‌هاي خود حضور دارند.
اکنون با توجه به مطالب فوق الذکر، همچنين پاس کاري‌ها، نامه نگاري‌هاي متعدد، بروکراسي و اتلاف وقت آشکار در اين موضوع، اين انجمن به منظور احقاق حق اعضاء خود در مساله واکسيناسيون کرونا و احقاق حقوق عامه مردم در خصوص شکستن زنجيره انتقال اين بيماري و به موجب اصول 8 و 27 قانون اساسي و به استناد ماده 13 قانون فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي، درخواست خود را جهت صدور مجوز برگزاري تجمعي آرام همراه با نصب بنر و پلاکارد در مقابل درب اصلي وزارت بهداشت، به وزارت کشور تقديم کرده است تا بلکه تلنگري باشد بر مديران ارشد وزارت بهداشت به جهت صيانت از امانتي که به آن‌ها سپرده شده است.

درد دل‌هاي يک کارشناس تعميرات تجهيزات پزشکي

مهندس محمد ابراهيم زيروحي کارشناس تعميرات تجهيزات پزشکي و توليد کننده تجهيزات پزشکي در خصوص عدم واکسيناسيون مسئولان فني و تعميرکاران تجهيزات پزشکي شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي در سراسر کشور گفت: براي انجام واکسيناسيون مسئولان فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي، با افراد و‌ سازمان‌هاي مختلفي از طريق اتحاديه تجهيزات پزشکي نامه نگاري‌ شده است اما متاسفانه هنوز هيچ اقدام موثري در اين زمينه انجام نشده است.

او افزود: وزارت بهداشت، کادر درمان را به عنوان افرادي که در معرض خطر بيماري کرونا قرار دارند واکسينه کرده اما در حال حاضر مسئولان فني و کارشناسان شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي که مشغول به ارائه خدمات پس از فروش دستگاه‌هاي تجهيزات پزشکي هستند واکسينه نشده‌اند.

مهندس زيروحي در ادامه تصريح کرد: در حال حاضر متاسفانه هيچ ارگاني پاسخگوي ما در خصوص واکسيناسيون افراد فعال در شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي نيست. مسئولان فني اين شرکت‌ها که دفاتر آن‌ها در تهران، مشهد يا هر مرکز استان ديگري در سراسر کشور است براي تعمير، نگهداري و ارائه خدمات دستگاه‌هاي تجهيزات پزشکي مختلف مانند ونتيلاتور، مانيتور قلب، سيستم‌هاي آزمايشگاهي به بيمارستان‌ها و مراکز درماني مناطق مختلف کشور مي‌روند و بي‌شک اين افراد در خط مقدم مواجه با بيماري کرونا قرار دارند.

او اضافه کرد: امروزه به دليل آنکه مسئولان فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي از بيمارستاني به مرکز درماني ديگري در شهرهاي مختلف سفر مي‌کنند به دليل ارائه خدمت حتي در بيمارستان هاي کرونايي ممکن است ناقل بيماري کرونا بوده و اين ويروس را از نقطه‌اي به مکاني ديگر و حتي اطرافيان خود منتقل کنند. به همين دليل انجام واکسيناسيون ويژه مسئولان فني فعال در شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي امري مهم و واجب است.

مهندس زيروحي اضافه کرد: کارشناسان حوزه تعمير و نگهداري تجهيزات بيمارستاني خطرات زيادي را به جان خريده تا دستگاه معيوبي در بيمارستان‌ها بدون استفاده نمانند و سلامتي بيماران به خطر نيفتد اما يکسري بي‌برنامگي‌ها و کم لطفي‌ها باعث به خطر افتادن سلامتي اين کارشناسان خواهد شد.

او در پايان خاطرنشان کرد: به طور مثال برخي از همکاران ما در حوزه امحاي زباله‌هاي بيمارستاني با خطرات مختلفي مانند ابتلا به بيماري کرونا مواجه هستند و متاسفانه برخي از بيمارستان‌ها از دادن يک جفت دستکش ساده نيزامتناع مي‌کنند. اميدواريم با روي کار آمدن دولت جديد اين گره بزرگ به دست مسئولان باز شود و مشکلات فراوان اين حوزه در تامين واکسن، بدهکاري‌هاي مالي دولت، رانت خواهي برخي از شرکت‌هاي بزرگ، مشکلات توليد و … حل شود.

واکسني که در نهايت قسمت پرسنل فني شد

در آخرين روزهاي تنظيم گزارش ويژه اين شماره، خبر تخصيص واکسن به مسئولين فني شرکت‌ها منتشر شد. به گزارش خبرنگار «ماهنامه مهندسي پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهي»، مهندس احمد مسلمي، رئيس انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي کشور با بيان اين ‌که واکسيناسيون پرسنل تجهيزات پزشکي در کشور از روز عيد غدير خم آغاز شده است، اظهار داشت: در مرحله اول، ثبت‌نام آن دسته از متخصصين تجهيزات پزشکي که در زمينه تعمير، سرويس، کاليبراسيون و آموزش دستگاه‌ها در بيمارستان‌ها و مراکز درماني فعاليت مي‌کردند انجام شد و واکسيناسيون اين افراد همزمان با عيد غدير خم آغاز شده است.

وي ادامه داد: واکسيناسيون پرسنل تجهيزات پزشکي با همکاري دانشگاه علوم پزشکي ايران و سازمان اورژانس کشور و با نظارت انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي کشور، در تهران در پارک جوانمردان و وردآورد انجام مي‌شود.

مسلمي افزود: در گام اول، 2130 نفر از متخصصين تجهيزات پزشکي کشور واکسن کرونا را دريافت خواهند کرد که طي سه روز اين واکسيناسيون انجام خواهد شد. افرادي که از نوبت دهي و ثبت نام واکسيناسيون کرونا جا مانده‌اند و متخصصين فعال در خط توليد کيت‌هاي آزمايشگاهي و دستگاه‌هاي تشخيصي کرونا، از هفته جاري فراخوان و ثبت نام خواهند شد که پيش بيني مي‌شود اين گروه نيز جمعيتي بالغ بر 2000 نفر باشند که فهرست اين افراد به وزارت بهداشت ارائه و واکسيناسيون آن‌ها  نيز شروع خواهد شد.

کارشناسان فني هم در کنار کادر درمان در خط مقدم هستند

دکتر حامد اکبري دبير کميته تجهيزات پزشکي و اقتصاد سلامت مجلس و مسئول کميته ايمني کميسيون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به اين پرسش که چرا واکسيناسيون براي جامعه مسئولين فني مرتبط با بيمارستان‌ها اهميت دارد، گفت:

کارشناسان و مهندسين پزشکي شرکت‌هاي خصوصي ارائه دهنده خدمات به بيمارستان‌ها در کنار ساير کادر درمان در خط مقدم ارائه خدمت به مردم هستند. البته که مواجهه اين همکاران با کادر درمان مستقر در بيمارستان‌ها فرق مي‌کند منتها نسبت به اقشار و مشاغل ديگر مواجهه بسيار بيشتري دارند. ديده شده که بعضي مشاغل مانند کارشناسان اداره ماليات در اولويت بالاتري از اين همکاران در خصوص تخصيص واکسن قرار دارند که واقعا جاي تاسف است که وزارت بهداشت اين اولويت بندي را به درستي انجام نداده است. همه شاهد هستيم که متاسفانه وزارت بهداشت در زمينه واکسن و زمان بندي و اولويت بندي درست عمل نکرده و کماکان اين عملکرد ادامه دارد. البته در روزهاي اخير سرعت واکسيناسيون بالاتر رفته است و کارشناسان مهندسي پزشکي نيز در اولويت بندي قرار گرفته‌اند و واکسيناسيون نيز شروع شده است.

2000 نفر از پرسنل فني شرکت‌ها واکسن دريافت مي‌کنند

دکتر رضا مصباحي عضو هيات مديره انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي در خصوص اهميت واکسيناسيون جامعه مسئولين فني شرکت‌ها، گفت: با توجه به شرايط پاندمي کرونا و پيک‌هاي متعدد کوويد در کشور و عدم تامين واکسن مورد نياز جامعه توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو که متولي تامين دارو و واکسن در کشور هستند متاسفانه با شرايط بسيار بدي در کشور روبرو هستيم. همانطور که مستحضر هستيد از اولين روزهاي شروع کرونا در کشور تمامي شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي توليد‌کننده و وارد‌کننده تجهيزات پزشکي کشور به ميدان آمدند و با استفاده از تمام توان و نيروهاي مهندسي پزشکي و تجهيزات پزشکي و تمامي پرسنل‌هاي شاغل در شرکت‌ها با توليد و نصب و راه اندازي شبانه روزي دستگاه‌هاي مرتبط با بيماري کرونا منجمله ونتيلاتور، مانيتور علايم حياتي، تخت‌هاي بيمارستان، فلومتر اکسيژن، اکسيژن ساز و مخازن کرايوژنيک و بسياري از کيت‌هاي تشخيصي در تمامي مراکز درماني کشور خدمت رساني کردند. بسياري از همکاران ما در بيمارستان‌هاي کشور متاسفانه به کرونا مبتلا شدند. متخصصين تجهيزات پزشکي در کشور محدود هستند و در صورت نبود پرسنل متخصص مهندسي پزشکي بسياري از مراکز جهت تعمير و نصب و راه اندازي دستگاه‌ها دچار مشکل مي‌شوند بنابراين بسيار مهم است که نسبت به واکسيناسيون همکاران شاغل در شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي اقدام لازم در اسرع وقت انجام شود.

همچنين اين مسئول بخش مهندسي پزشکي بيمارستان خاتم افزود: براساس اطلاعات واصله و مذاکرات متعدد انجام شده توسط انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي کشور و پيگيري‌هاي مکرر کميته صنفي انجمن و رياست انجمن و همچنين اداره کل تجهيزات پزشکي، الويت تزريق واکسن براي پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي با رعايت ضوابط خاصي مورد تاييد قرار گرفته و حدودا 2000 نفر جهت دريافت واکسن معرفي شدند.

مصباحي در ادامه در خصوص اقدامات انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي گفت: انجمن از تمامي ظرفيت‌هاي موجود جهت احقاق حق تزريق واکسن جهت پرسنل شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي استفاده کرد و طي پيگيري‌هاي مکرر و متعدد از وزارت بهداشت و با برگزاري جلسات متعدد با مسئولين محترم وزارت بهداشت و سازمان غذا دارو تلاش کرد تا پرسنل شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي در الويت دريافت واکسن قرار گيرند. جا دارد تشکر بسيار ويژه‌اي از رئيس انجمن متخصصين و همچنين رئيس کميته صنفي جناب مهندس بحرالعلوميان داشته باشم.

وي در انتها افزود: محدود بودن تعداد واکسن در کشور در ماه قبل، تعداد بسيار محدود تزريقات انجام شده، سياست زدگي در فرآيند تزريق واکسن و عدم برنامه ريزي درست در واردات و توليد واکسن منجر به اين شده بود که واکسن به پرسنل فني شرکت‌هاي  تجهيزات پزشکي که پيش قراولان مبارزه با ويروس کرونا بودند تخصيص داده نشود که البته با پيگيري‌هاي مکرر انجمن متخصصين و هماهنگي‌هاي انجام شده، سرانجام وزارت بهداشت موافقت کرد تا به اين همکاران عزيز واکسن اختصاص داده شود.

تلاش‌هاي شوراي مشورتي کنترل کيفي براي احقاق حق

خانم مهندس فاطمه منتجبي، دبير شوراي مشورتي کنترل کيفي تجهيزات پزشکي در مصاحبه با ماهنامه در خصوص واکسيناسيون پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي نکاتي را ارائه کرد‌.

در واقع از ابتداي دوران کرونا به واسطه اينکه شرکت‌هاي کنترل کيفي عملاً در تماس مستقيم با تجهيزات، بيماران و پرسنل کادر درمان، بخش‌هاي کرونا، بخش ICU ، بخش‌هاي عفوني، بخش‌هاي تنفسي و اورژانس در شرايط بسيار سخت و بحراني بودند ما دغدغه‌هاي بسيار زيادي داشتيم.دو سه ماه اول عملاً تمامي اعزام‌ها و پروژه‌ها لغو شد به اميد اينکه بتوانيم شرايط پايداري داشته باشيم و دوباره بحث ادامه خدمات را داشته باشيم. تقريباً از ارديبهشت ماه سال گذشته دوباره‌ اين اعزام‌ها شروع شد و برخي از شرکت‌ها در قالب‌هاي مختلف خدمات خود را ارائه کردند. از همان زمان يکي از نگراني‌هاي اصلي ما در حقيقت همين بحث کنترل کيفي و انجام شدن آن بود که شامل مواردي مانند تست دستگاه‌هاي ونتيلاتور و دستگاه‌هاي مربوط به بخش مراقبت‌هاي ويژه مثل مانيتورينگ علائم حياتي، پمپ‌هاي سرم و سرنگ، دستگاه‌هاي الکتروشوک والکتروکارديوگراف، ماشين بيهوشي، CT Scan و به طور کل همه تجهيزاتي که ما در بخش‌هاي بستري و بخش‌هاي مراقب‌هاي ويژه و بخش‌هاي اورژانس داشتيم و با بحث کرونا، شيوع و انتقال اين ويروس مرتبط بود.ما خواستار آن بوديم که پرسنل بتوانند در حالت ايمن باشند، هم در رابطه با خودشان و هم در رابطه با بحث شيوع و انتقال ويروس و بارها اين موضوع را مطرح کرديم. شرايط بسيار دشواري را طي يک سال و نيم گذشته داشتيم .به دليل اينکه پرسنل مرتب از يک بيمارستان به بيمارستان ديگر، از يک بخش به بخش ديگر و از يک شهر به شهر ديگر مي‌رفتند. همين باعث مي‌شد تا ما محدوديت‌هايي هم در زمينه اعزام نيروهاي ‌فني داشته باشيم. در برخي موارد کارشناسان از شهرهاي قرمز نمي‌توانستند خارج شوند يا به آن‌ها وارد شوند يا براي مثال سويه جديدي از ويروس در يک استان انتشار پيدا مي‌کرد و درنتيجه ما نمي‌توانستيم به آن استان خدمات ارائه کنيم. شرايط  سختي نيز در خصوص پرسنلي که لباس‌هاي مخصوص کرونا مي‌پوشيدند داشتيم. اما بعد از مدتي رعايت  کردن به اين شکل و حفاظت کامل غيرممكن بود و نيروها يک صبح تا بعد از ظهر در بخش کرونا بودند و مي‌خواستند دستگاه را چک کنند در حالي که اين شيلدها و لباس‌هاي مخصوص به نوعي مانع بودند.

يکي از مهمترين دغدغه‌هاي ما در پاييز سال گذشته، پاندمي آنفولانزا هم زمان با شيوع ويروس کرونا بود. از همان زمان پيگير بحث واکسن بوديم اما در آن برهه زماني ما در سطح ملي واکسن نداشتيم. من چندين دفعه اين مسئله را مطرح کردم اما واکسني نبود. حتي عنوان کردم که از هر کانالي که ممکن است بتوانيم براي پرسنل کنترل کيفي تجهيزات پزشکي واکسن را تأمين کنيم. مکاتبات را به شکل جدي از بهمن و اوايل اسفند شروع کرديم که در اوايل اسفند ماه نامه‌اي به جانب آقاي دکتر شانه ساز، عضو شوراي مشورتي، ارسال کرديم و از ايشان درخواست کرديم با توجه به شرايط ويژه‌اي که براي پرسنل تست و کنترل کيفي شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي وجود دارد، بتوان واکسن را برايشان تأمين کرد.

در همان زمان، به موازات ارسال نامه اول، نامه نگاري‌هاي ديگري هم با قرار گاه ستاد ملي مبارزه با کرونا، جناب آقاي دکتر دين پرست و همچنين با کميته علمي ستاد ملي مبارزه با کرونا انجام شد. چون بحث تست دستگاه‌هاي ونتيلاتور و انتشار و شيوع ويروس مطرح بود بسيار نگران بوديم که مبادا خود اين دستگاه‌ها به نوعي عامل انتقال باشند. همچنين با آقاي دکتر قانعي و آقاي دکتر جمشيدي به عنوان دبير ستاد مبارزه با کرونا نامه نگاري انجام داديم و همه اين نامه ‌نگاري‌ها را به موازات هم پيش برديم.

مهندس منتجبي با اشاره به پاسخ مسئولين چنين گفت: در ابتدا پاسخي که ستاد ملي مبارزه با کرونا به ما داد اين بود که مطابق سند ملي کرونا ما در حال واکسيناسيون هستيم و شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي و شرکت‌هاي کنترل کيفي طبق اين سند در اولويت قرار ندارند. اين موضوع را بلافاصله با همکاران اداره کل تجهيزات پزشکي مطرح کرديم که چرا پرسنل شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي در اولويت سند واکسيناسيون نيستند.

آن زمان همکاراني که در ستاد ملي مبارزه با کرونا بودند به ما گفتند که شما بايد فعاليت‌ها و نوع خدمات خود را ارائه کنيد. با اين حال در ارتباط با خدمات در مراقبت‌هاي ويژه، پرسنل و همکاران موظفند که پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هاي ابلاغي را به طور کامل اجرا کنند. عملاً با اجراي اين پروتکل‌ها دوباره ما شاهد اين بوديم که پرسنل فني و حتي در کنار آن‌ها پرسنل اداري اکثر شرکت‌ها حداقل يک يا دوبار به اين ويروس مبتلا شده‌اند. در سال گذشته برخي شرکت‌ها يک يا دو ماه کاملاً تعطيل بودند چون همه در قرنطينه به سر مي‌بردند. اين مشکلات حتي منجر به اين شد که نتوانيم پرسنل بخش فني را به صورت پايدار نگه داريم. در حقيقت اين شرايط سخت کاري و شيوع اين بيماري باعث شد که نتوانيم بسياري از پرسنل را کنار خود داشته باشيم.

هم زمان از قرارگاه عملياتي پيگير پاسخ نامه خود بوديم که گفتند اين بخش قرارگاه عملياتي هيچگونه دخل و تصرفي در اولويت بندي ستاد مبارزه با کرونا ندارد و ما صرفاً ابلاغيه‌هاي وزارت بهداشت را اجرا مي‌کنيم.

به اداره کل متخصصين تجهيزات پزشکي درخواست داديم و گفتند که بايد از سازمان غذا و دارو پيگيري کنيم. همان روزها خدمت آقاي دکتر شانه ساز رسيديم تا پيگير نامه‌اي که در فروردين ماه به آقاي دکتر رئيسي زدند بشويم تا ببينيم بحث واکسيناسيون شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي و شرکت‌هاي کنترل کيفي به کجا رسيده است چرا که عملاً ارائه خدمات به مراکز به ويژه تجهيزات بخش‌هاي ويژه مربوط به کرونا، ملزم به حضور در اين بخش‌ها و تماس مستقيم با بيمار و کادر درمان است، ضمن اينکه پرسنل فني، از ونتيلاتورگرفته تا مانيتورينگ علائم حياتي و تجهيزات بخش تصوير برداري را تست مي‌کنند. در راستاي پيگيري نامه‌هايي که اسفند ماه ارسال کرديم پاسخ به اين صورت بود که مطابق با سند ملي کرونا شما در اولويت دوم هستيد و هنوز واکسن هم به شکل ملي نداريم بايد صبر کنيد تا نوبت شما برسد. دوباره از اداره کل پيگيري کرديم و نامه زديم. از اواخر فروردين ماه مجدد دکتر شانه ساز به آقاي رئيسي نامه زدند تا بحث سند ملي واکسن و واکسيناسيون پرسنل شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي و شرکت‌هاي کنترل کيفي به نتيجه برسد.

وي همچنين با اشاره به اقدام مشترک ميان انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي و اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي و وارد شدن اين بحث به مرحله عملياتي گفت:

از اوايل ارديبهشت ماه که همکاران در انجمن صنفي متخصصين تجهيزات پزشکي دست به کار شدند و همچنين اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي نيز درخواست داد، طي نامه‌هاي ديگري اين اقدام صورت گرفت و بالاخره وارد مرحله اطلاع رساني شديم.

منتجي همچنين ادامه داد: ارديبهشت ماه بود که شاهد انجام ثبت نام از طريق همکاران انجمن بوديم. شرکت‌ها مي‌بايست با ارائه‌ ليست پرسنل فني، براي ثبت نام آن‌ها اقدام مي‌کردند تا پس از آن به تأييد وزارت بهداشت برسد. شرکت‌هاي مختلف از طريق سايت ثبت نام و ليست‌هاي خود را بارگذاري کردند. پس از اينکه ليست‌ها به اداره کل ارسال و مذاکراتي انجام شد، همکاران در بخش‌هاي مختلف مانند انجمن، اداره کل و شوراي کنترل کيفي پيگيري‌هايي انجام دادند که خوشبختانه منتج به اين شد که از اواسط تيرماه، انجمن اعلام کرد که موفق به دريافت واکسن طبق زماني که اطلاع رساني مي‌شود، شده است.

همان طور که عنوان شد اوايل مرداد ماه ليست‌ها اعلام شدند و همکاران انجمن صنفي هماهنگي‌ها را انجام دادند. دو مرکز براي واکسيناسيون مشخص شده و اکنون روند واکسيناسيون پرسنل شرکت‌ها بر اساس کدهاي ملي‌ و ليست‌هايي که وزارت بهداشت تأييد کرده، آغاز شده است.

روند انجام واکسيناسيون از زبان پرسنل فني که واکسن تزريق کرده‌اند

براي آشنايي با چند و چون و روال انجام واکسيناسيون پرسنل فني شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي، با چند نفر از اين عزيزان گفت‌و‌گو کرديم.

مهندس ارونقي، مدير مارکتينگ شرکت آرين تندرست طب چنين عنوان کرد که او و همکارانش مطابق با اطلاعيه‌اي که با مضمون واکسيناسيون پرسنل فني شرکت هاي تجهيزات پزشکي از طريق پيامک برايشان ارسال شده بود، در پايگاه اورژانس تهران واقع در بوستان جوانمردان حضور پيدا کردند.

وي با اشاره به مهلت 3 روزه‌اي که براي دريافت واکسن داشته‌اند (از 7 مرداد تا 9 مرداد)، دليل تزريق در همان روز اول را چنين عنوان کرد که مايل بودند واکسن را در روز اول دريافت کنند تا در صورت وجود عوارض اين مشکلات تا روز شنبه حل شود و بتوانند روز شنبه در محل کار خود حاضر شوند.

ارونقي چنين ادامه داد: واکسني که در اين پايگاه تزريق مي‌شود واکسن چيني سينوفارم است. سامانه پيامکي اعلام کرد که بين ساعات 11 الي 17 در مرکز حضور داشته باشيم و معطلي چنداني هم نداشتيم و روال واکسيناسيون منظم و دقيق انجام شد. نيمي از همکارانم واکسن را دريافت کردند و نيمي ديگر هنوز در انتظار هستند.

مهندس محرمي از پرسنل بخش رگولاتوري شرکت آفتاب فروزان آريا نيز گفت: واکسن تزريقي سينوفارم بود و يک روز قبل از طريق سامانه پيامکي به ما اطلاع داده شد.

محرمي همچنين زمان بندي واکسيناسيون را به دليل وقوع در بازه تعطيلات و آخر هفته هوشمندانه دانست و گفت: در اين زمان در صورت وقوع هرگونه عارضه‌اي مي‌توانيم ساعات سخت را در خانه بمانيم و استراحت کنيم.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور