آخرین خبر

واکسن ایرانی سرطان دهانه رحم، تا پایان سال به تولید انبوه می رسد

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسن ایرانی سرطان دهانه رحم ( HPV ) تا پایان سال به تولید انبوه می‌رسد و در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

سرطان دهانه رحم یکی از خطرناک ترین بیماری‌هایی است که ابتلا به ویروس HPV  یا پاپیلوم انسانی علت اصلی آن است. برای بیماریزایی ویروس HPV نیاز است که ویروس HPV به صورت خطی درآمده و وارد ژنوم میزبان شود.

 این ویروس چندین نوع دارد. برخی انواع این ویروس باعث بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در سلول‌های بافت آلوده می‌شوند که می‌توانند به زگیل اندام تناسلی تبدیل شوند. نوع‌هایی که باعث ایجاد زگیل هستند آسیب‌های طولانی مدت ایجاد نمی‌کنند.

اما 14 گونه از آن می‌تواند باعث ایجاد تغییرات سلولی شوند. در واقع آنها باعث می‌شوند سلول‌های غیرنرمال، سریعتر از حالت عادی تقسیم شوند و رشد تومورهای سرطانی را گسترش دهند.

در اینجا مخصوصاً سلول‌های دهانه رحم در معرض خطر هستند و تایپ 16 و 18  اچ پی وی، مسئول اکثر موارد سرطان دهانه رحم هستند که اکنون چهارمین نوع سرطان شایع در میان زنان است.

حسین وطن پور در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: در دنیا دختران ۱۶ تا ۱۸ ساله را در مقابل سرطان رحم واکسینه می کنند و این کار در جلوگیری از ابتلا به این سرطان در سنین ۳۵ سالگی به بالا، بسیار موثر است.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور