آخرین خبر

هفتمین کنگره بین المللی و دوازدهمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران برگزار شد: ارتقاي كيفيت خدمات آزمايشگاه هاي تشخيص طبي كشور

نویسنده: افسانه غفاري

 هفتمين کنگره بين المللي و دوازدهمين کنگره کشوري ارتقاء کيفيت خدمات آزمايشگاهي تشخيص پزشکي ايران، با هدف ارتقاي كيفيت خدمات آزمايشگاه هاي تشخيص طبي كشور، همزمان با دومين جشنواره حکيم جرجاني و با حضور بيش از 3 هزار و 500 شركت كننده ازجمله 22 مهمان خارجي از كشورهاي فرانسه، آلمان، ايتاليا، هلند، كره جنوبي، عراق، اردن، چين و لبنان،  از 28 تا 31 فروردين به مدت چهار روز در مرکز همايش رازي برگزار شد. 13 کشور مختلف آسياي، اروپايي و آمريکا يي در اين همايش حضور داشتند. آزمايشگاه و HIV، آزمايشگاه و بيماري هاي خود ايمن، آزمايشگاه و ديابت، طب انتقال خون، عفونت هاي پوست و بافت نرم، پرستار و بالين، اخلاق و حقوق متقابل، اعتباربخشي آزمايشگاه،‌ پژوهش هاي علوم آزمايشگاهي بيوشيمي،‌ ديابت، ميكروب، هماتولوژي، تازه هاي تومورماركرها، تجهيزات و كيت هاي آزمايشگاهي، جايگاه آزمايشگاه در نظام سلامت، فناوري هاي نوين و مديريت آزمايشگاه از جمله محورهاي هفتمين کنگره بين المللي و دوازدهمين کنگره کشوري ارتقاء کيفيت خدمات آزمايشگاهي تشخيص پزشکي ايران بود.

اين همايش هر سال مصادف با روز آزمايشگاهيان کشور که 30 فروردين سالروز ولادت حکيم جرجاني دانشمند برجسته ايراني است، برگزار مي شود. در اين کنگره نحوه تشخيص اوليه بيماري‌ ايدز، خود‌ايمني و ديابت بررسي شد.

افزايش نگران کننده بيماري هاي خودايمني نظير روماتيسم

محمد‌رضا بختياري دبير علمي هفتمين کنگره بين‌المللي خدمات آزمايشگاهي در سخنراني خود در اين کنگره گفت: «امروزه در ارائه خدمات بهداشتي و پزشکي آزمايشگاهي و تشخيص طبي در جايگاه مهمي هستيم و کمتر پزشکي امروزه بدون خدمات آزمايشگاهي به تصميم‌گيري مبادرت مي‌کند.»
بختياري ادامه داد: «بيماري‌هايي مانند روماتيسم از نمونه بيماري‌هايي است که عروق بدن را درگير مي‌کند و تشخيص اوليه و پايش و درمان با استفاده از روش‌هاي آزمايشگاهي ميسر است.اين نوع بيماري ها به دليل صنعتي شدن جوامع در حال افزايش است.»
او همچنين بررسي وضعيت ديابت و آزمايشگاه را محور ديگر اين کنگره عنوان کرد و گفت: «اين بيماري در کشور شيوع بيشتري دارد و به دليل عوارضي که برجاي مي‌گذارد و هزينه‌هاي قابل توجهي که دارد موضوع يکي از محورها قرار گرفته است.»

تجهيزات آزمايش هاي ژنتيك از خارج كشور وارد مي شود

به گفته دبير علمي هفتمين كنگره بين المللي و دوازدهمين كنگره كشوري ارتقاي كيفيت خدمات آزمايشگاهي تجهيزات لازم براي آزمايش هاي ژنتيكي از خارج از كشور وارد مي شود.
دكتر محمد تقي خاني اظهار داشت: « قيمت تجهيزات آزمايشگاهي به دليل تحريم هاي اعمال شده بر كشور، افزايش يافته است و به همين دليل هزينه هاي آزمايشگاهي بيشتري بر مردم تحميل شده است.در سال هاي اخير دست اندركاران حوزه علوم آزمايشگاهي تلاش كرده اند كه توليدات داخلي تجهيزات آزمايشگاهي افزايش يابد اما با اين حال بسياري از تجهيزات آزمايشگاهي از خارج كشور وارد مي شود.»

دکتر محمد‌تقي خاني در خصوص وضعيت کيفيت تجهيزات آزمايشگاهي، افزود: « تجهيزات در همه حرفه‌هاي پزشکي نقش مهمي دارد چرا که کمک مهمي را در ارائه خدمات برعهده دارد. در چند سال اخير به واسطه برگزاري کنگره‌هاي آزمايشگاهي، با تجهيزات مدرن دنيا روبه‌رو شديم و تلاش شد کيفيت توليدات داخلي افزايش يابد، اما با گران شدن ارز، تجهيزات آزمايشگاهي نيز گران شد و اين گران شدن به آزمايشگاه‌ها تحميل شد. در نتيجه مردم دچار مشکلات مالي و ناراحتي شدند که اميدواريم بيمه‌ها توان مالي بالايي را کسب کنند و مردم ديگر دغدغه پرداخت نداشته باشند.» تقي‌خاني در خصوص اينکه چه آزمايش هايي در کشور انجام نمي‌شود، گفت: « به عنوان مثال در آزمايش هاي بيوشيميايي و ژنتيک تا حدودي تجهيزات مدرن را نداريم در حالي که در دنيا آزمايش‌ها به صورت رايانه‌اي و مدرن انجام مي‌شوند و مي‌توانند به راحتي ژن هاي معيوب را شناسايي کنند». وي افزود: «در شناسايي ژن هاي معيوب و برخي بيماري هاي متابوليک مانند سرطان ها به خصوص سرطان سينه مجبوريم نمونه‌هاي آزمايشگاهي را به خارج از کشور بفرستيم. اما در 95 درصد آزمايش ها که معمولي بوده و نياز بيماران را شامل مي‌شود، مشکل خاصي نداريم.»

رشد 25 درصدي تعرفه‌هاي آزمايشگاهي در سال 93

دبير علمي هفتمين کنگره بين‌المللي و دوازدهمين کنگره کشوري ارتقاء کيفيت خدمات آزمايشگاهي از رشد 25 درصدي تعرفه‌هاي آزمايشگاهي در سال 93 خبر داد و در مورد تعيين تعرفه‌هاي آزمايشگاهي و نياز واقعي آزمايشگاه‌ها گفت: «طبق آخرين اخباري که از تصويب تعرفه‌هاي بخش خصوصي و آزمايشگاهي وجود دارد 25 درصد رشد براي اين تعرفه‌ها در نظر گرفته شده است البته با توجه به تورم در کشور و گران شدن مواد، اين افزايش تعرفه بالا نخواهد بود اما آزمايشگاه‌ها سعي خواهند کرد که به مردم فشار نيايد.»

آموزش نامناسب دانشجويان با کمبود تجهيزات
محمد‌تقي خاني با اشاره به اينکه تربيت نيروي انساني در رشته آزمايشگاهي در کشور مناسب نيست اظهار داشت: «متاسفانه دانشجويان تصور مي‌کنند فقط کسب مدرک کافي است، در حالي که نظام آزمايشگاهي کشور بايد ارتقا و بازنگري در آن صورت پذيرد.» وي از کمبود تجهيزات تشخيص بيماري‌هاي متابوليک خبر داد، براين اساس از ارديبهشت آزمايشگاه‌هاي تهران و البرز مورد اعتباربخشي قرار مي‌گيرد.

اعتبار‌بخشي آزمايشگاه تهران و البرز کليد مي‌خورد

بهزاد پوپک رئيس انجمن دکتراي علوم آزمايشگاهي کشور نيز با اشاره به بحث اعتبار‌بخشي آزمايشگاهي و وضعيت کنوني گفت:« اين موضوع سالهاست مطرح شده است. اين اعتبار‌بخشي بعد از استاندارد‌سازي مورد بررسي قرار گرفت و از 2/5 سال پيش موضوع مميزي در تمام آزمايشگاه‌هاي کشور آغاز شد. تمديد پروانه آزمايشگاهي منوط به کسب امتياز لازم است و روند آن به اين شکل تعريف شد که تيم‌هاي مميزي 2 تا 5 نفري با نظارت آزمايشگاه مرجع سلامت اعتبار‌بخشي طراحي شد. به اين ترتيب 3 انجمن متخصصان علوم آزمايشگاهي باليني کشور، انجمن دکتراي علوم آزمايشگاهي و انجمن آسيب‌شناسي از سال گذشته مجوز شرکت در اعتبار‌بخشي را کسب کردند تا پس از تنظيم نظام‌نامه روند اجراي مميزي و اعتبار‌بخشي آزمايشگاه‌هاي تهران و البرز را آغاز کنند.»

وي افزود: «به اين ترتيب به صورت پايلوت هر انجمن 70 آزمايشگاه را در سطح تهران و البرز مورد ارزيابي قرار مي‌دهد و اين آزمايشگاه‌ها گزارش‌هاي خود را ارسال مي‌کنند و با نظارت آزمايشگاه مرجع سلامت نمونه‌هاي مجهول بيو‌شيميايي، خون‌شناسي، تست‌هاي اختصاصي و غيره ارسال و ثبت‌نام مي‌شوند.پس از بررسي اين نمونه‌هاي ارسال شده ثبت‌نام در سايت انجام مي‌شود تا وضعيت آزمايشگاه‌ها مشخص شود و اگر نياز به اصلاح ساختاري باشد يا از کيت‌هاي نامعتبر استفاده شده باشد، بايد در وضعيت دستگاه‌هاي موجود يا نيروي انساني تغيير ايجاد شود که به آنان اعلام مي‌شود.»
پوپک ادامه داد: «وضعيت مميزي نشان مي‌دهد که اوضاع بهتر از گذشته است به طوري که در گذشته نمونه‌ها به صورت محدود بررسي مي‌شد اما اکنون در يک آزمون تعداد قابل توجهي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در اين راستا حدود 5 هزار آزمايشگاه در کشور وجود دارد و 210 آزمايشگاه در سطح استان تهران و البرز مورد بررسي قرار مي‌گيرند. اين طرح اعتبار‌بخشي از اواخر ارديبهشت امسال به صورت پايلوت انجام مي‌شود.»
پوپک افزود با توجه به مسائل مالي که همواره به عنوان مسئله اول آزمايشگاه‌هاي کشور مطرح است ولي نبود نيروي انساني کارآمد نيز از مشکلات پيش روست که در اين باره تعدادي دانشکده‌هاي پيراپزشکي و پزشکي به تربيت کارشناسان علوم آزمايشگاهي و رشته‌هاي مرتبط مي‌پردازند اما ساز و کاري براي آماده به کار شدن آنها مانند برخي کشورهاي پيشرفته تدارک ديده نمي‌شود.

برترين هاي دومين جشنواره حکيم جرجاني معرفي شدند

همزمان با هفتمين کنگره بين المللي و دوازدهمين کنگره کشوري ارتقاي کيفيت خدمات آزمايشگاهي تشخيص پزشکي، برترين هاي دومين جشنواره حکيم جرجاني معرفي شدند و از آن با اهدا جوايز تجليل به عمل آمد.
برترين هاي اين جشنواره از ميان کارکنان برتر آزمايشگاه ها، مسئولان آزمايشگاه ها، تجهيزات پزشکي و کيت آزمايشگاه ها و بخش مقالات علمي انتخاب شدند.
در بخش کارکنان برتر آزمايشگاه تشخيص پزشکي، رتبه اول دکتر ستار گرگاني فيروز جاني، رتبه دوم دکتر سيما توکلي و رتبه سوم دکتر مسعود نعم و دکتر آهنچيان برگزيده شدند.
در بخش مسولان آزمايشگاه تشخيص پزشکي، رتبه اول دکتر انوشيروان سياح، رتبه دوم دکتر سعيد مويد نيا و رتبه سوم دکتر حسين نظري انتخاب شدند.
در بخش تجهيزات پزشکي، رتبه اول شرکت سنجش اصفهان و رتبه دوم شرکت آبفاز معرفي شدند. در بخش کيت آزمايشگاهي، شرکت پادتن علم برگزيده شد.
در بخش مقالات علمي ،رتبه اول دکتر وحيد سليمي، رتبه دوم دکتر فخريه حقي و رتبه سوم دکتر رضا سلمان يزدي انتخاب شدند.

******
538 مقاله به اين کنگره ارسال شد که از اين ميان 148 مقاله به صورت سخنراني و 278 مقاله به صورت پوستر ارائه ‌شد.همچنين 18 کارگاه نيز در اين همايش برگزار شد و 22 نفر از متخصصان خارجي نيز از کشورهايي مانند فرانسه، آلمان، ايتاليا، هلند و غيره در آن حضور يافتند.
شركت در کارگاه هاي هفتمين کنگره بين المللي و دوازدهمين کنگره کشوري ارتقاء کيفيت خدمات آزمايشگاهي تشخيص پزشکي ايران 16/5 امتياز بازآموزي براي شركت كنندگان داشت.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور