آخرین خبر

ایران هلث

هجدهمين نمايشگاه بين المللي ايران هلث؛ نمايشگاهي با رويکرد متفاوت

نویسنده: افسانه غفاري

 

هجدهمين نمايشگاه بينالمللي ايران هلث از 26 تا 29 ارديبهشت 94 در سالنهاي 31،22،20،18، 35، 44،41،40،،38a،38 محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي تهران برگزار شد. به نمايش گذاشتن توانمنديهاي مهندسي پزشکي و تجهيزات بخش سلامت کشور، رونمايي از فناوريهاي داخلي و روز دنيا، ارتقاي توريسم درماني، حمايت از توليد کنندگان و کارآفرينان دانش بنيان و نخبه و ايجاد فرصت براي برقراري ارتباط بهتر با شرکتهاي مختلف از جمله اهداف اين نمايشگاه بود. امسال بيش از 20 هزار مترمربع فضاي مفيد به غرفه داران واگذار شده بود که نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزايش فضا وجود داشت. همچنين بيش از 550 شرکت داخلي و خارجي از کشورهاي آلمان، ترکيه، سوئد، سوئيس، اتريش، ايتاليا، ژاپن، پرتغال، فرانسه، چين، بلژيک، کره، هنگکنگ، هند، دانمارک، تايوان، برزيل، اوکراين، روسيه، کانادا، لوکزامبورگ و اسپانيا ثبتنام کرده اند. از اين تعداد 70 درصد شرکتها توليد کننده و 30 درصد وارد کننده بودند.
تاکنون 17 دوره از اين نمايشگاه برگزار شده که دوره هجدهم توسط شرکت صنعت سلامت متشکل از انجمن صنفي توليدکنندگان تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي و آزمايشگاهي، اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي ايران، اتحاديه بازرگانان تجهيزات پزشکي ايران و انجمن شرکتهاي مهندسي پزشکي ايران برگزار شد. هجدهمين نمايشگاه ايران هلث با توجه به حمايتهايي که از آن صورت گرفت، رويکرد ديگري پيدا کرد. در اين نمايشگاه شرکتهاي توانمند در بخش سلامت محصولات خود را در سطح گسترده و بينالمللي معرفي کردند و ارتباط مستقيم با صاحبان صنايع، مصرفکنندگان و پزشکاني داشتند که از اين محصولات استفاده ميکنند.

افتتاحيه هجدهمين نمايشگاه بين المللي ايران هلث
مراسم افتتاح هجدهمين نمايشگاه بينالمللي ايران هلث در غيبت وزير بهداشت و با حضور رئيس سازمان غذا و دارو، يک روز پس از آغاز به کار رسمي نمايشگاه برگزار شد. اين نمايشگاه در حالي برگزار شد که جمعي از مسئولان و متوليان امر بهداشت و درمان در کشور ازجمله سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رياست جمهوري، رسول ديناروند معاون غذا و داروي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي و جمعي از صاحبان شرکتهاي داخلي و خارجي، مشاور وزير بهداشت ژاپن، رئيس اتحاديه تجهيزات پزشکي کشور، معاون نوآوري و تجاريسازي فناوري و معاون توسعه فناوري معاونت علمي در افتتاحيه اين مراسم حضور داشتند که به موضوعات مهمي مانند بازار تجهيزات پزشکي در ايران، هزينه کرد اعتبارات طرح تحول سلامت در حوزه دارو و تجهيزات پزشکي، واردات تجهيزات پزشکي مصرفي، ارجاع بيماران براي تهيه تجهيزات پزشکي و دارو به خارج از بيمارستان، شناسنامهدار شدن همه توزيعکنندههاي مجاز تجهيزات پزشکي و بررسي علت ضعف صادرات تجهيزات پزشکي ايراني پرداختند.

رئيس سازمان غذا و دارو: قاچاق تجهيزات پزشکي کنترل شد!

رئيس سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاحيه ايران هلث هجدهم با بيان اينکه همزمان با برگزاري نمايشگاه ايران هلث شاهد پيشرفتهاي تجهيزات و خدمات سلامت به خصوص در حوزه تجهيزات پزشکي بوديم، گفت: «درست است که بازار تجهيزات پزشکي در ايران بازار بزرگي نيست، اما عددي بين 4تا 5 هزار ميليارد تومان بازار تجهيزات پزشکي در ايران وجود دارد. اگر عدد 5 هزار ميليارد تومان را به عنوان عدد رسمي اعلام کنيم، متوجه مي شويم که عدد کمي نيست. چراکه60 درصد آن واردات است. در واقع بازار اين محصولات در ايران کمتر از 2 ميليارد دلار است که نشان دهنده اين واقعيت است که وابستگي ما به واردات کم نيست.»
دکتر ديناروند اظهارداشت: صادرات ما در تجهيزات پزشکي بالغ بر 30 ميليون دلار و در دارو بالغ بر180 ميليون دلار است وجمع آن بيش از 200 ميليون دلار است.
ديناروند همچنين با اشاره به ورود شرکتهاي دانشبنيان زياد به اين عرصه، گفت: «هر چند سبد توليدات اين شرکتها محدود است، اما به هر حال فعال هستند و ميتوان دستاوردهاي شرکتهاي بزرگ و کوچک تجهيزات پزشکي را ديد که گاه توليداتي در سطح منطقه و حتي جهان دارند و صادرات انجام ميدهند.»
ديناروند با تاکيد بر اين که سياست وزارت بهداشت در اين حوزه در درجه اول دسترسي عادلانه همه مردم به خدمات سلامت است، خاطرنشان کرد: «متاسفانه قبلا مرسوم شده بود که بسياري از بيماران به بيرون از بيمارستان ارجاع و خود موظف به تهيه دارو و ملزومات پزشکي بودند اما در سال 93 با اجراي طرح تحول سلامت اين تعهد داده شد که بيماراني که به خصوص در بيمارستانهاي دولتي بستري ميشوند، به هيچ وجه جهت تامين نيازهاي درماني از نوع دارو و تجهيزات پزشکي، به بيرون ارجاع داده نشوند. چراکه هر جايي که ابزار و خدمات پزشکي مورد نياز باشد، بايد تضمين شود که به اين ابزار و خدمات دسترسي وجود دارد. از سوي ديگر40 درصد از کل اعتباري که در طرح تحول سلامت در حوزه بستري براي کاهش پرداختي بيماران هزينه کرديم، صرف کاهش دارو و ملزومات پزشکي شده است. آمارنيز نشان ميدهد، عددي که قبل از اجراي طرح تحول نظام سلامت به 40 درصد رسيده بود، با اجرايي شدن طرح به زير 1 درصد رسيد. يعني با افتخار مي توان گفت تقريبا هيچ بيماري براي تهيه ملزومات پزشکي به بيرون از بيمارستان ارجاع داده نميشود. از سوي ديگر خوشبختانه براي پرداخت هزينه مربوطه نيز يا بيمه مورد نظر هزينه درمان را ميپردازد يا اگر بيمه کامل نبوده تحت پوشش طرح تحول سلامت است و وزارت بهداشت خود هزينهها را جبران کرده است.»
وي با اشاره به اين که 60 درصد تجهيزات پزشکي مصرفي در ايران وارداتي است، گفت: «متأسفانه کالاي قاچاق به بازار تجهيزات پزشکي نفوذ کرده بود که با نظارت اين موضوع مرتفع شد. اين در شرايطي است که ما شرکتهاي زيادي در حوزه تجهيزات پزشکي داريم و در چند سال اخير نيز شرکتهاي دانشبنيان در حوزه پزشکي فعال شده اند. قدم دوم ما تضمين کيفيت و سلامت واردات و توليدات داخلي است. ما بايد در توليدات به استانداردهاي بينالمللي برسيم و همين امر واردات از منابع
غير امن را محدود کرده است.»
وي اظهار کرد: «قدم سوم ما حمايت از توليد داخل است. به همين دليل در فرصتي که در طرح تحول سلامت فراهم شد، انتظار ميرود که صنعت داخلي گسترش پيدا کند و دنبال انتقال تکنولوژي براي توسعه صنعت نيز هستيم.همچنين قرار است بازاري که مورد هجوم فراوردههاي قاچاق قرار گرفته بود، بهتدريج به يک بازار تحت نظارت، کنترل شده و با کيفيت بالا تبديل شود. سفر مشاور وزير بهداشت ژاپن نيزدر همين راستا است. درهرصورت صنعت ما نيازمند گذشت يک دوره است تا بتواند به سطح بالاتري از توليدات و سهم بازار برسد، دراين ميان طرح تحول سلامت در حال ايجاد اين فرصت است. برنامه وزارت بهداشت نيز اين است که وابستگي به واردات جاي خود را به توليد داخل بدهد. برنامه حمايت ما از توليد داخل در وزارت بهداشت به گونهاي است که امکان اين را که کالاهاي بدون کيفيت با قيمتهاي پايين وارد شود به حداقل برسانيم. يعني نميتوان بازار را رها کرد وبعد انتظار داشت که توليدات داخلي بتواند با آنها رقابت کند.»
ديناروند در پايان تاکيد کرد: «اين نمايشگاه فرصتي است، براي مخاطبان نمايشگاه که همان دانشگاههاي علوم پزشکي و بيمارستانها هستند که با دستاوردهاي شرکتها آشنا شوند. چند صد شرکت در اين نمايشگاه در حال عرضه توليدات خود هستند که برخي واقعا قابل رقابت در سطح جهانياند. کما اينکه در بازديد از برخي غرفهها ديدم که برخي از شرکتها به 20 کشور صادرات انجام ميدهند. درست است که آن موارد و ميزان آنها محدود است، اما به هر حال اين تجربه صادراتي را دارند و اين کيفيت واقعا قابل قبول است.»

معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري: مسئله، فقدان برند در حوزه تجهيزات پزشکي است
سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رئيسجمهور در افتتاحيه هجدهمين دوره نمايشگاه بينالمللي تجهيزات پزشکي،دندانپزشکي، آزمايشگاهي و صنايع دارويي ايران هلث، بازار پزشکي را در حوزه فناوري و تجاري سازي، مهم قلمداد کرد و گفت: خوشبختانه با حوزه بهداشت همکاريهاي بسيار خوبي داريم و با نگاه مثبت و همدلي خوبي که در اين حوزه وجود دارد همکاريهاي دو طرف ميتواند به تحريک بازار و تجاري سازي فناوريهاي حوزه سلامت منجر شود.
وي با بيان اين که در حوزه پزشکي و سلامت بايد اقدامات جدي براي تجاري سازي اين حوزه صورت گيرد، برندسازي را از خلاهاي اين حوزه برشمرد و گفت: مساله نبود برند در ميان شرکت هاي حوزه تجهيزات پزشکي يکي از مهم ترين چالشهاي اين حوزه است که به جوان و نو بودن اين حوزه مرتبط است. اين برند است که کار صادرات را انجام ميدهد. لذا لازم است که برندسازي و استفاده مفيد از توانمندي توليدکنندگان مطرح داخلي در تحقق اقتصاد دانش بنيان، فناوري و نوآوري شرکتهاي کوچک و فناور مورد توجه قرار گيرد.
نايب رئيس هيئت امناي صندوق نوآوري و شکوفايي با اشاره به مدل موفق نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي کشور در تجاريسازي و بازارسازي براي توليدات ساخت داخل گفت: «نزديک به 300 شرکت در نمايشگاه تجهيزات آزمايشگاهي ساخت داخل تسهيلات با سود کم از جمله تسهيلات ليزينگ دريافت کردند و به نظر مي رسد چنين الگويي ميتواند بهعنوان مدلي موفق در نمايشگاه ايران هلث کاربردي شود.»
او همچنين گفت: «تسهيلات ليزينگ با بهره 8 درصد به خريداران نمايشگاه ايران هلث در نظر گرفته شد. تمام تسهيلات ارائه شده در راستاي شکلگيري زيستبوم فناوري و نوآوري در کشور و به نوعي حمايت است که ميتوانيم در کنار ارتباطات و همکاريهاي بينالمللي اين زيستبوم را در کشور فراهم کنيم.»
معاون علمي و فناوري رياست جمهوري پس از اين مراسم، از بخشهاي مختلف نمايشگاه ايران هلث بازديد کرد. دکتر ديناروند معاون غذا و داروي وزارت بهداشت،
دکتر محمود شيخ زين الدين معاون نوآوري و تجاري سازي فناوري و دکتر علي وطني معاون توسعه فناوري معاونت علمي در اين بازديد همراه وي بودند.

مديرکل نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشکي: نظارت بر توليد افزايش مييابد
صفوي مديرکل نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشکي در مراسم افتتاحيه هجدهمين نمايشگاه بينالمللي ايران هلث با بيان اينکه در نمايشگاه امسال شاهد افزايش 30درصدي توليدکنندگان داخلي بوديم اظهارداشت: توسعه اين نمايشگاه در سال94 نشاندهنده رونق اقتصادي بخش توليد و توسعه توليدات داخل کشور است. با اجراي طرح تحول سلامت شاهد رونق در حوزه توليدات داخل بوديم و حدود 40 درصد درخواستهاي تاسيس واحدهاي توليدي در اداره کل تجهيزات پزشکي افزايش پيدا کرده است. اين طرح باعث شد علاوه بر خدمات درماني، امکاناتي در حوزه تجهيزات و ملزومات پزشکي مهيا شود. البته اقداماتي در سالهاي قبل نيز انجام گرفته بود، اما به نظر ميآيد لازم بود اصلاحاتي در اين زمينه صورت گيرد. همچنين با توجه به فضاي سياسي حاکم بر سطح دنيا، بسياري از شرکتهاي خارجي علاقمند شدند که در اين نمايشگاه ايران هلث شرکت کرده و توليدات خود را عرضه کنند. ازسوي ديگر يک تيم ژاپني با حدود 30شرکت خصوصي به همراه مسئولان وزارت بهداشت ژاپن در اين نمايشگاه شرکت پيداکردند وسمينار مشترکي بين ايران و ژاپن براي معرفي ظرفيتهاي موجود در ايران و توانمنديهاي طرف ژاپني براي کمک به سيستم درماني کشور برگزار شد.
مهندس صفوي با اشاره به اينکه در يک سال گذشته شاهد رونق بيشتر در زمينه توليد تجهيزات پزشکي بودهايم، تصريح کرد: «اقداماتي که در سازمان غذا و دارو انجام گرفت، از جمله اعلام فهرستهاي موجود در اين حوزه، سياستگذاريها به منظور قيمتگذاري تجهيزات و سياستهاي حمايت از توليد داخل از جمله کارهاي مهم در اين سال بود. شواهد نشان ميدهد، در اکثر موارد توليدات داخل رونق پيدا کرده است. در سال 93 شاهد افزايش صادرات تجهيزات و ملزومات پزشکي بوديم، آماري که در سال گذشته اعلام شد، بالغ بر 15 ميليون دلار بود که درسال جديد اين آمار به 30 ميليون دلار افزايش پيدا کرد که افزايشي دو برابري است. البته اين امر جاي تشکر دارد و به همت شرکتهايي است که در راستاي ارتقاي کيفيت و صادرات اقداماتي انجام دادهاند. البته در حوزههايي نيز بايد واقعگرا بود. برخي از توليدکنندگان همزمان با طرح تحول با مشکلاتي مواجه شدند که در اين موارد بايد با دقت بيشتر وارد شد. اميدواريم اين مشکلات نيز با بازنگري مجدد حل شود.»
صفوي افزود: سياست ما اين است که کمک کنيم تا صادرات حوزه تجهيزات بالا رود. آمار مقايسهاي بين سال 93 و 94 تاييد کننده اين ادعا است.
مديرکل نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشکي عدم وجود آمار دقيق توليد داخل را از ضعف مديريتي اين حوزه برشمرد و گفت: «اميد است با کمک توليدکنندگان در اين حوزه بتوانيم اين چالشها و کاستيها را برطرف کنيم. علاوه بر اين براي حمايت از توليدات داخل در سالهاي گذشته در اين بخش مواردي از سوي وزير الحاق و سازمان غذا و دارو اين موارد را به صورت جدي و با کمک انجمنهاي توليدکننده و نظارت کنترل را با جديت شروع کردند که يکي از موضوعات مطرح شده تعريف ساخت ايران بود. با اين موضوع و تعريف اصطلاح «ساخت ايران» اگر اين مورد به شکل درست انجام شود در ارتقاي کيفيت توليدات داخل کمککننده است. همچنين توسعه نظارتهاي ما بر توليد در دستور کار قرار دارد. براي شروع، اين برنامه را حدود يک ماه پيش روي تجهيزات ايمپلنت ارتوپدي آغاز کرديم. برخي از وظايف به دانشگاههاي علوم پزشکي عضو واگذار خواهد شد و آنها توان اجرايي و نظارتي ما را براي افزايش و ارتقاي کيفيت توليدات داخل افزايش خواهند داد. موارد ديگري نيز در دستور کار خواهد بود از جمله ساماندهي شبکه توزيع تجهيزات و ملزومات پزشکي. با تفويض اختياري که سال گذشته در باره قيمتگذاري تجهيزات و ملزومات پزشکي به وزارت بهداشت داده شد، فرصتي مناسب به وجود مي آيد تا اقدامات موثري در جهت حمايت از مصرفکنندگان و توليدکنندگان انجام شود.»
صفوي در ادامه با اشاره به شناسنامهدار کردن توليدکنندگان گفت: امسال شاهد توزيع کارت و فعاليتهاي ويژهاي هستيم که ارتقاي ايمني را به دنبال دارد تا بتوانيم عرصه را براي افرادي که در جايگاه توليد فعاليت وارداتي ميکنند، نسبت به سالهاي گذشته تنگتر کنيم. خبر ديگر هم اينکه قرار است همه توزيعکنندههاي مجاز تجهيزات پزشکي شناسنامهدار شوند وشناسنامهدار کردن توزيعکنندگان تجهيزات پزشکي ادامه مييابد تا عرصه بر قاچاقچيان تنگ شود. اکنون شاهد رونق در توليد تجهيزات پزشکي به ويِژه طي يک سال گذشته هستيم و سياستها و اعلام فهرست نيازها و قيمتگذاري در کنار حمايت از توليد داخلي در بيشتر موارد موجب شده تا توليدات داخل رونق گيرد.

رييس ستاد برگزاري نمايشگاه ايران هلث: محصولات چين در افغانستان جاي ايران را گرفت
دکتر حسين سلمانزاده در حاشيه برگزاري هجدهمين نمايشگاه بين المللي تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي، دارويي و سلامت ايران هلث اظهارداشت: در حال حاضر صادرات تجهيزات پزشکي به کشورهاي منطقه نسبت به گذشته بهتر شده است.
وي افزود: بيش از 530 شرکت براي حضور در نمايشگاه امسال اعلام آمادگي کرده اند که 17 شرکت خارجي خودشان حضور دارند و نمايندگان 20 شرکت و کمپاني معتبر نيز که در ايران هستند، در اين نمايشگاه حاضر بودند.
به گفته سلمان زاده، مخاطبان ايران هلث را دانشگاه هاي علوم پزشکي، بيمارستان ها، مراکز درماني، پزشکان و… تشکيل مي دادند.
وي بااشاره به رويکرد ايران هلث امسال که صادرات محصولات ايراني است، گفت: در حال حاضر وضعيت صادرات تجهيزات پزشکي از ايران به کشورهاي منطقه به عنوان بهترين بازار براي کسب درآمد، نسبت به گذشته بهتر شده است. به طوريکه در سال گذشته تنها 10 ميليون دلار تجهيزات پزشکي و دارويي به عراق صادر کرده بوديم اما امسال تاکنون بالغ بر 200 ميليون دلار اقلام پزشکي و دارويي به اين کشور صادرات داشته ايم.
وي در عين حال افزود: ميزان صادرات ما به کشورافغانستان کم شده و دليل آن هم، ارزان تر بودن محصولات چيني است که جاي محصولات با کيفيت ايراني را در اين کشور گرفته است. از سوي ديگر افغان ها هم با توجه به وضعيت مالي نامساعدشان ، ترجيح مي دهند جنس ارزان تر خريداري کنند. قيمت تمام شده محصولات در چين ارزان تر از ايران است و چين توانسته آن بازار را تسخير کند.
*****
مجتبي معظمي رئيس هيئت مديره شرکت صنعت سلامت نيز در حاشيه ايران هلث هجدهم اجراي طرح تحول سلامت را بهترين فرصت براي شرکت هاي داخلي توليد تجهيزات و اقلام پزشکي دانست و گفت: مزيت بزرگ اين طرح، اين است که ارجاع بيمار و همراهان او به خارج از بيمارستان براي تهيه ملزومات و اقلام پزشکي، متوقف شده است. اجراي طرح تحول نظام سلامت باعث شده تا شرکت هاي داخلي براي تامين اقلام پزشکي و بيمارستاني، ترغيب شوند و اين يک موفقيت براي نظام سلامت کشور است. همچنين با توجه به وجود چند هزار قلم کالاي جراحي و پزشکي در بيمارستان ها، اين فرصت فراهم است که توليد کنندگان داخلي نسبت به تامين اقلام مورد نياز بيماران اقدام کنند. لذا با توجه به اين سياست، درصد قابل قبولي از مصرف کالاهاي پزشکي به سمت توليدات داخلي سوق يافته است.

******
در حاشيه مراسم افتتاحيه، مشاور وزير بهداشت کشور ژاپن نيز به سخنراني پرداخت وگفت: «بازار ايران مورد توجه شرکتهاي توليدکننده تجهيزات پزشکي ژاپني قرار دارد.»
کيا الدا، مشاور وزير بهداشت ژاپن همچنين گفت: «نخستوزير ژاپن و رئيس جمهور ايران طي 2 سال گذشته 3 بار با يکديگر مذاکره کردهاند که اين مذاکرات در خصوص مسائل پزشکي و سلامت بود. زماني هم که وزير بهداشت ايران به ژاپن آمد تفاهم نامه همکاري در بخش سلامت بين ايران وژاپن به امضا رسيد و بهدنبال آن بود که بازار ايران مورد توجه شرکتهاي توليدکننده تجهيزات پزشکي ژاپن قرار گرفت.»

*****
ايران هلث بزرگترين رويداد بخش تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي، آزمايشگاهي و خدمات سلامت است و در نمايشگاه امسال بيشترين تعداد شرکتکنندگان و غرفهها را شرکتهاي توليدکننده داخلي تشکيل ميدادند. البته در کنار اين شرکتها، نمايندگان کمپانيهاي خارجي در ايران و همچنين برخي شرکتهاي خارجي بهصورت مستقيم حضور داشتند. بنابراين حضور اين مجموعه در کنار هم فرصت گرانبهايي را در اختيار بازديدکنندگان ايرانهلث قرار ميداد تا محصولات موردنياز خود را انتخاب کنند. افزايش سالنهاي نمايشگاهي از 8 سالن به 12 سالن از نکات قوت نمايشگاه امسال بود. همچنين تعداد شرکتکنندگان از 430 شرکت در سال گذشته به 550 شرکت افزايش يافت و تعداد شرکتهاي خارجي حاضر در نمايشگاه 2 برابر شد.
اما به نظر ميرسد که ايران هلث هنوز به بلوغ مورد انتظار نرسيده و جايگاه لازم را پيدا نکرده است. اين نکته از ميزان استقبالي که کشورهاي منطقه از نمايشگاه ما ميکنند، روشن مي شود. در اين راه به نظر مي رسد مديريت دولتي بايد گام هاي مهم تري را در راستاي ارتقاي نمايشگاه و فراهم کردن زير ساخت هاي لازم بردارد. بايد طوري برنامه ريزي شود که ايران و ايران هلث، مرکز تصميم گيري کشورهاي منطقه براي تامين تجهيزات پزشکي و تهيه آن براي مراکز درماني شان شود، چيزي که الان در نمايشگاه هاي پزشکي تراز اول منطقه در حال انجام است. اين امر نياز به تصميمات کلان و زير بنايي داشته و همکاري همه
طرف هاي درگير دولتي و خصوصي را مي طلبد. ازسوي ديگر شرکتهايي که در عرصه توليد تجهيزات پزشکي و آزمايشگاهي فعاليت ميکنند بايد اين فرصت را مغتنم بشمارند و با تمام پتانسيل در اين نمايشگاه حضور پيدا کنند و براي بازاريابيهاي بينالمللي و حضور پررنگتر تجهيزات پزشکي ايران در منطقه تلاش کنند. البته امسال برخي کاستي ها درروند اجرايي برگزاري نمايشگاه مشاهده مي شد از جمله اينکه روابط عمومي ايرانهلث در اطلاعرسانيها و سازماندهيهاي برنامه هاي امسال به گفته ناظران، ضعيف عمل کرد. با توجه به اين که ايران هلث ميتواند نقش مهمي در تجارت و آينده صنعت تجهيزات پزشکي و دارويي در ايران بازي کند، نقطه ضعفهايي که دارد، بايد برطرف شود تا سرمايه گذاري ساير کشورها در ايران روز به روز بيشترشده و کشورمان ايران بتواند در اين زمينه به جايگاه واقعي خود که همان مرکزيت تجارت و توليد تجهيزات پزشکي منطقه است برسد.
از سوي ديگر سياستهاي دولت در طرح تحول سلامت نيز به سمت حمايت از شرکتهاي توليدکننده داخلي پيش ميرود.البته اين وظيفه مسلم دولت است که با حمايت هاي همه جانبه انگيزه و علاقه به توليد را در اين حوزه افزايش دهد. بر اين اساس لازم به نظر مي رسد که مسولان دولتي به توليدکنندگان داخلي جهت نوسازي خطوط و فرايند توليد کمک کنند واز محصولات داخلي در بازارهاي کشور استقبال کنند. ازسوي ديگر تسهيلاتي را براي صادرات کالا و حضور در بازارهاي بينالمللي قائل شوند.

تازه ها و نوبرانه هاي ايران هلث 94

تسهيلات ليزينگ در خدمت خريد تجهيزات پزشکي از نمايشگاه ايران هلث 2015

خريداران محصولات دانش بنيان حوزه تجهيزات پزشکي و بيمارستاني مي توانستند براي خريد اين محصولات با مراجعه به غرفه مرکز فن بازار ملي ايران مستقر در هجدهمين نمايشگاه ايران هلث از تسهيلات ليزينگ صندوق نوآوري و شکوفايي استفاده کنند.
رييس مرکز فن بازار ملي ايران با اعلام اين خبر افزود: در سال جاري شرايط اين تسهيلات بهبود يافته و نرخ تسهيلات به هشت درصد کاهش يافته و تعداد استفاده از اين تسهيلات نيز با توجه به ظرفيت توليد فروشنده و توانمندي مالي و اعتباري خريدار افزايش يافته است.
مهندس قنبرپور افزود: مرکز فن بازار ملي ايران در خصوص حضور در نمايشگاه هاي تجاري و فناوري کشور اهتمام جدي دارد و طرح توسعه بازار فناوري را در دستور کار خود قرار داده است، متقاضيان استفاده از تسهيلات ليزينگ مي توانند به سايت اينترنتي فن بازار تحت آدرس www.techmart.ir مراجعه کنند.
طبق شرايط اين طرح، شرکت­ هاي خصوصي، بيمارستان ها و درمانگاه هاي خصوصي، آزمايشگاه هاي تشخيص طبي و به طورکلي تمامي خريداران غيردولتي اين محصولات مي توانند با توجه به ظرفيت مالي و اعتباري خود نسبت به خريد اين محصولات از 300 تا 7000 ميليون ريال اقدام نمايند و 70درصد مبلغ خريد مندرج در پيش فاکتور يا قرارداد را تسهيلات ليزينگ دريافت کنند.
غرفه فن بازار در نمايشگاه ايران هلث 2015 در پاويون معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و در سالن خليج فارس داير بود.

بومي سازي ماشين همودياليز در کشور
متخصصان يک شرکت عضو کنسرسيوم دياليز ايران موفق به بومي سازي ماشين RO (همودياليز) در کشور شدند.
نخستين ماشين RO
بومي سازي شده در نمايشگاه ايران هلث به نمايش گذاشته شد.
مهم ترين نقش کليه، دفع سموم از بدن است و در صورتي که فردي کليه هايش از کار بيافتد بايد يا پيوند کليه انجام دهد و يا از روش همودياليز استفاده کند. همودياليز خوني يک روش جايگزين کليه براي افرادي است که به مرحله پاياني بيماري کليوي
مي رسند. در اين روش، بيمار در هفته سه روز به بخش دياليز مراجعه مي کند تا با استفاده از دستگاه و تجهيزات دياليز سموم باقي مانده در بدنش را از طريق تصفيه خون از بدنش بيرون بکشند. در همين راستا و با توجه به افزايش شمار و نياز بيماران کليوي در کشور، شرکتهاي عضو کنسرسيوم دياليز ايران با بومي سازي جديدترين فناوريهاي روز دنيا و با بهره گيري از دانش و توانايي هاي متخصصان ايراني تلاش ميکنند اين نياز پزشکي را در کشور برآورده کنند.
در همين زمينه، صافي هاي دياليز توليده شده توسط يکي از شرکت هاي عضو کنسرسيوم در سال 1393 به حدي رسيد که کشور را خودکفا کرد و حتي صادرات اين محصول به کشورهاي منطقه نيز آغاز شده است.
يکي ديگر از شرکت هاي عضو کنسرسيوم هم آموزش پرستاران و سرپرستاران دياليز و نيز راه اندازي، استانداردسازي، توسعه و تجهيز کلينيک هاي دياليز را به نحوي نوآورانه دنبال مي کند.

فراهم شدن زيرساخت هاي مناسب براي شرکتهاي دانشبنيان
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور با بيان اين که اين معاونت زيرساخت هاي مناسبي را براي شرکتهاي دانشبنيان فراهم کرده است، گفت: اين زيرساختها شامل معافيت هاي مالياتي، گمرکي و سربازي و اختصاص وام هاي کمبهره است.
سورنا ستاري در هجدمين نمايشگاه بين المللي ايران هلث افزود: نگاه ما در حوزه تجهيزات پزشکي علاوه بر توليد داخل، صادراتي است و در اينجاست که ميتوانيم برندهاي خود را به دنيا معرفي کنيم. وي گفت: معاونت علمي و فناوري براي بخش خصوصي است و هيچ حمايتي از بخش هاي دولتي و شبه دولتي نمي کند. ستاري افزود: ما در تجاري سازي به هيچ بخش دولتي کاري نداريم و با آنها کار نمي کنيم چرا که اين بخش متعلق به بخش خصوصي است.
وي به برگزاري نمايشگاه تجهيزات آزمايشگاهي ساخت ايران اشاره کرد و گفت: يک نمونه نسبتاً کوچکي در اين بخش ايجاد شده است و ما آماده ايم مدلي را که در آن نمايشگاه پياده کرديم براي موضوع تجهيزات پزشکي نيز پياده کنيم.

ايران هلث هجدهم؛ از نانو پزشکي تا تجهيزات پيشرفته درماني
شرکت هاي فعال ايراني در زمينه توليد تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي، آزمايشگاهي و دارويي در زمان برگزاري نمايشگاه ايران هلث توانستند محصولات خود را که طبق آخرين استانداردهاي جهاني ساخته و عرضه مي شود، به نمايش بگذارند.
انواع دستگاه هاي ضدعفوني کننده ويژه بيمارستان ها و مراکز درماني، تجهيزات اتاق عمل، انواع تشک ها و تخت هاي بيمارستاني، ميز و صندلي هاي پزشکي و صنايع بيمارستاني، همچنين دستگاه هاي امحاء زباله هاي بيمارستاني، بخشي از تجهيزات پزشکي و آزمايشگاهي ارائه شده در نمايشگاه ايران هلث بود که مورد توجه بسياري از شرکت کنندگان داخلي و خارجي قرار گرفت.
ازميان دستاوردهاي ارايه شده بسياري از آن ها، محصولات مصرفي در حوزه پزشکي و سلامت با
بهره گيري از فناوري نانو بود:

جوراب ضد خستگي و ضد واريس
جوراب توليدي شرکت ايراني ورنا به گونه اي طراحي شده است که فشار تدريجي لازم را براي تضمين گردش صحيح خون در سياهرگ هاي پا فراهم مي کند. اين جوراب با ايجاد فشار تقريبي بين 22-18
ميلي متر جيوه به عنوان جورابي عمومي و قابل جايگزيني با جوراب هاي معمولي جهت استفاده براي افرادي است که به مدت طولاني مي ايستند يا به مدت طولاني مي نشينند.
اين جوراب داراي خاصيت جلوگيري کننده از حرکت لخته خون در بدن، ايجاد واريس، خستگي و تورم پاها است. همچنين اين جوراب از الياف نانو بافته شده و داراي خاصيت آنتي باکتريال است.

 ماسک نانو
ماسک نانو توليدي شرکت تجهيزات پزشکي هلال ايران سها با ضخامت 2 ميکروني با بالاترين کارايي 98 درصدي، کار پايش ذرات و باکتريايي را به داخل سيستم تنفس انجام مي دهد.
اين ماسک داراي قابليت جذب 99 درصدي ذرات زير ميکرون و نيز جذب انواع ويروس، باکتري و قارچ را با استفاده از فناوري نانو دارد.
در اين نمايشگاه تخت هاي بيمارستاني مورد استفاده در بخش آي سي يو، بخش زايمان، دياليز، کودکان، صندلي دندانپزشکي، صندلي همراه از سوي چندين شرکت توليد کننده تجهيزات پزشکي در زمينه تخت بيمارستاني نيز به نمايش گذاشته شده بود.
همچنين پماد ضد سوختگي، ژل هاي شستشو، داروهاي ضد افسردگي، مخصوص بيماران ديابتي، داروهاي مهارکننده قوي اسيد معده ساخت شرکت هاي ايراني نيز ارايه شد.
عنوان «ساخت ايران» براي تجهيزات پزشکي توليد داخل
مديرکل نظارت و ارزيابي تجهيزات و ملزومات پزشکي سازمان غذا و دارو، از اجرايي شدن لزوم درج عنوان «ساخت ايران» در راستاي حمايت ويژه از توليدکنندگان داخلي تجهيزات پزشکي در سال جاري خبر داد.
رويکرد ايران هلث به سمت صادرات است
معاون توسعه صادرات امور بين الملل سازمان غذا و دارو، شرايط صادرات تجهيزات پزشکي به کشور آمريکا را تشريح کرد.
مهندس آصف مهدوي در حاشيه هجدهمين نمايشگاه بين المللي ايران هلث با بيان اين که اين نمايشگاه گوشه چشمي هم به شرکت هاي صادر کننده دارد گفت: همواره رويکرد
ايران هلث در چندين سالي که از برگزاري آن مي گذرد مبتني بر نمايش دستاوردهاي توليد و به سمت صادرات بوده است.
وي همچنين هدف از اين نمايشگاه را آشنايي بيشتر متخصصان با مدرن ترين تجهيزات پزشکي و سلامت بيان کرد و اظهار داشت: يکي از مهم ترين شاخصه هاي اين نمايشگاه بازديد بسياري از متوليان اعم از مراکز درماني خصوصي و دولتي در آن است.
مهدوي در ادامه گفت: عمده ترين صادرات کشور در حوزه تجهيزات پزشکي به کشورهاي منطقه خصوصا همسايه صورت مي گيرد و حتي برخي توليد کنندگان توانسته اند با ارتقاي کيفيت محصولات خود، به برخي کشور هاي اروپايي و امريکايي صادرات داشته باشند.
وي با بيان اين که داشتن برخي مدارک براي صادرات به کشور آمريکا الزامي است، تصريح کرد: کشورهاي همسايه مثل عراق به مشخصات فني و تا ييديه هايي مثل ايزو و امثال آن بسنده مي کنند.
معاون توسعه صادرات امور بين الملل سازمان غذا و دارو با تاکيد بر اينکه در چند سال گذشته حضور نمايشگاهي شرکت ها از رونق افتاده بود، گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت و ساير ارگان هاي مربوطه برنامه ها را براي صادرات به گونه اي تنظيم کرده اند که شرکت هاي خواهان بتوانند با کمترين مشکل ممکن کارهاي مد نظر خود را به منصه ظهور برسانند.
وي همچنين ادامه داد: شاهد مثال ما همين کشور عراق است که به همت کارگروه توسعه و صادرات سازمان غذا و دارو و همکاري سنديکاها و انجمنهاي مربوطه، صادرات به آن کشور فراهم شد. وزير بهداشت عراق دستورالعملي 7 مادهاي را ابلاغ کرد که پيرو آن حتما بازار خوبي براي شرکتهاي دارويي و تجهيزات پزشکي ايجاد خواهد شد در اين صورت آنها خواهند توانست با طيب خاطر، فعاليتهاي خود را در جهت ارتقاي صادرات عملياتي کنند.
مهدوي به تفاوت ملموس صادرات تجهيزات پزشکي با برخي حوزه ها اشاره کرد و عنوان نمود: اگر بخواهيم مبلغ صادرات اين حوزه را با نفت و گاز قياس کنيم قطعا رقم چشمگيري نخواهد بود اما با تقويت ضوابط صادراتي به نفع توليد کنندگان و ايجاد تسهيلات لازم در اين خصوص که در حال پيگيري است و با کشف بازار هاي جديد و افزايش صادرات به کشورهاي مثل افغانستان و روسيه و ديگر کشورها قطعا به عدد قابل توجهي خواهد رسيد.
معاون توسعه صادرات امور بين الملل سازمان غذا و دارو گفت: برخي توليد کنندگان تجهيزات پزشکي توانستهاند با ارتقاي کيفيت محصولات خود، به برخي کشورهاي اروپايي و آمريکايي صادرات داشته باشند.
همزمان با ايران هلث94:
کارگاه تعيين روش هاي اصالت و کيفيت در کالاهاي کاشتني ارتوپدي
به همت پژوهشکده مواد و زيست مواد و با همکاري اداره کل تجهيزات پزشکي کشور، کارگاه تعيين روش هاي اصالت و کيفيت در کالاهاي کاشتني ارتوپدي با توجه به استانداردها روز 28 ارديبهشت ماه در سالن اصفهان نمايشگاه بين المللي تهران و همزمان با ايران هلث 94 برگزار شد.
موضوع سخنراني هاي “اهميت و جايگاه کاشتني هاي ارتوپدي و ستون فقرات” توسط دکتر عماري اللهياري، “اثرات متقابل کاشتني هاي ارتوپدي و بدن انسان” توسط دکتر اسحاقي، “روش هاي تعيين کيفيت و اصالت در کاشتني هاي ارتوپدي” توسط مهندس اماني، “معرفي بانک اطلاعات علمي تهيه شده در پژوهشکده مواد و زيست مواد” توسط مهندس جوکار و سخنراني خانم دکترزهرا محمدي از مباحث مطرح در اين سمينار بود.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور