آخرین خبر

نکاتی که يک مهندس پزشک برای مهاجرت به انگلستان بايد بداند

بحث اين اتاق گفت‌و‌گو مجازی، درباره مهاجرت دانش آموختگان مهندسی پزشکی است که شروع آن با تعبير زيبايی از آقای دکتر مجيد معماريان متخصص مهندسی اعصاب و تجهيزات پزشکی (درمان‌های سيستم اعصاب مرکزی و پيرامونی) مطرح شد.

با توجه به پديده انتشار در فيزيک، ماده از ناحيه پرغلظت به ناحيه کم غلظت حرکت می‌کند و انسان‌ها نيز از اين قانون تبعيت می‌کنند و در نتيجه نيروی ماهر به سمت منطقه‌ای که کمبود نيروی ماهر وجود دارد مهاجرت می‌کند.

نظر شخصي من اين است که مهاجرت مهندسان پزشک به سبب جديد بودن اين رشته در مقايسه با ساير رشته‌ها همانند مهندسی الکترونيک، قدرت، مکانيک و اين نوع از رشته‌ها، به دليل نياز جامعه به شناخت و کاربرد تجهيزات پزشکی، پررنگ‌تر است.

معماريان به عنوان محقق پسادکتری در دانشگاه آکسفورد انگلستان در مورد اينکه مهاجرت در چه مقطعی بايد صورت بگيرد اينگونه عنوان کرد:

باتوجه به هدف فرد، مقاطع تحصيلی متفاوت است. به طور مثال فردی که تصميم دارد در صنعت مهندسی پزشکی و بيمارستان‌ها مشغول به کار شود بايد از مقاطع ليسانس و فوق ليسانس اقدام کند اما فردی که قصد ورود به آکادمی دارد بايد با مدرک دکتری مهاجرت کند.

وي در تحليل خود از اين موضوع افزود: افرادی که به دنبال مهاجرت از طريق کار هستند، آگاه هستند که سختگيری‌های زيادی برای دادن ويزا وجود دارد بنابراين افراد با قصد تحصيل از کشور خود خارج مي‌شوند و بعد از پايان تحصيل معمولاً کشور مقصد اجازه کار به نيروی خارجي مي‌دهد. به طور مثال در کانادا برابر با مدت تحصيل اجازه کار داده می‌شود. انگلستان اجازه کار پس از تحصيل را نمی‌دهد ولی اخيراً مصوبه‌هايی تصويب شده است و به افرادی که در مقاطع دکتری، ليسانس و ارشد در اينجا تحصيل کرد‌ه‌اند اجازه کار داده می‌شود. اين اجازه کار پس از مقطع دکتری 3 سال و پس  از ليسانس و ارشد 2 سال است. مهاجرانی که می‌خواهند اقامت دائم بگيرند بايد حداقل به مدت پنج سال با ويزای کار در انگلستان مشغول به کار بوده باشند.

دکتر معماريان در ادامه به اين پرسش پاسخ داد که آيا سيستم آموزشي و کيفيت زندگی در خارج از ايران اين ارزش را دارد که فرد خانواده خود را ترک کند.

اين سؤال کاملاً به نظرات شخصی فرد بستگی دارد. براي فردی که دوست دارد با افراد و محيط‌های گوناگون آشنا شود و به دنبال کشف چيزهای جديد است، مهاجرت جذاب است. شايد تصور اينکه شمار زيادي از محققان آمريکايی که شرايط اقتصادی مناسبي دارند و نيازی هم به ترک کشور خود ندارند اکنون در دانشگاه آکسفورد به عنوان هيئت علمی و محقق حضور دارند، دشوار باشد اما اين افراد برای کشف محيط‌های جديد و آشنايي با سيستم‌های کاری متفاوت اينگونه ترجيح دادند.

در بحث حمايت از کارآفرينان، شما رقبای قدری در اينجا داريد و از لحاظ علمی و فنی رقابت سنگينی وجود دارد تا بتوانيد حمايت کشور مقصد را کسب کنيد.

براي شروع مهاجرت شرايط آب و هوايی پارامتر اصلی نيست اما برای ادامه زندگی بسيار مهم است. کشوری که من در آن زندگی می‌کنم يعني انگلستان، آب و هوای چندان مطلوبی ندارد و اکثر روزها هوا بارانی و ابری است. اين وضعيت ممکن است در ماه‌ها يا سال‌های اول زندگي طاقت فرسا نباشد اما پس از مدتی به ويژه برای ما ايرانی‌ها که در کشوری آفتابی و شاداب زندگی کرده‌ايم، اين مسئله ممکن است آزاردهنده باشد. اينجا شايد در طول ماه يک يا دو روز آفتابی باشد.

ادامه صحبت‌های آقای دکتر در اين خصوص بود که اولين ملاک برای اجازه تحصيل و کار در کشورهای مهاجر پذير براي مهندسان پزشک، ميزان توانمندی‌ها و استعدادهای فرد است؛ اينکه فرد با بحث‌های استاندارد ايمنی در مهندسی پزشکی آشنا باشد. بحث استاندارد و ايمنی براي دانشجويان در ايران خيلی جای کار دارد و اساتيد بايد فعاليت بيشتری دراين زمينه داشته باشند. خود من زمانی که در ايران حضور داشتم با ايمنی آشنا نبودم و بعد از مهاجرت مشاهده کردم که استانداردهای مهندسی پزشکی به صورت پرينت شده برروی ميز فعالان اين حوزه وجود دارد، هر روز به عنوان يک مرجع به آن مراجعه می‌کنند و پارامترهای دستگاهی که مي‌خواهند طراحی يا تعمير کنند را چک مي‌کنند و سعی مي‌کنند همه چيز مطابق با آن استانداردها باشد. پيشنهاد من براي دانشجويان اين است که با اين استانداردها مانند استاندارد 60601 حتماً آشنا شوند؛ نه الزاماً برای مهاجرت بلکه برای پيشرفت در بازار کار ايران.
از جمله موارد حائز اهميت ديگر دانشگاهي است که فرد از آن فارغ التحصيل شده و همچنين معدل دوران تحصيل، مرتبط بودن پايان نامه با پروژه‌اي که قرار است در کشور مقصد در ارتباط با آن فعاليت کند.

موضوع بعدی نمرات برخی دروس اصلي است؛ برای مثال، اگر قرار است فرد در کشور مقصد در زمينه پردازش سيگنال‌های حياتی کار کند، بايد در اين مبحث نمره  قبولی اخذ کرده باشد. نکته آخر مدرک زبان است که البته نمره، چندان ملاک نيست به اين علت که خارج از کشور مصاحبه‌ای انجام می‌شود تا از مهارت و توانايی حقيقی شخص آگاه شوند.

دکتر معماريان در پايان  گفت: پيشنهاد من برای دانشجويان و مهندسان پزشک اين است که در زمينه‌ای که مشغول فعاليت و تحصيل هستند، مطالب را به خوبي فرا بگيرند. از نظر من به جاي يادگيری ناقص چند مبحث، يک بحث را به طور جدي وعميق ياد بگيريد. موفقيت شما در هر زمينه‌ای حتمی است. اگر سعي کنيد در کاری که انجام می‌دهيد بهترين‌ها را ارائه کنيد اطمينان داشته باشيد به اهدافی که در آن شاخه و رشته داريد می‌رسيد. حتماً استانداردهای مهندسی پزشکی را به زبان اصلی اگر به آن مسلط هستيد مطالعه کنيد. در غير اين صورت ترجمه‌هايی که موجود است را مطالعه کنيد و يادداشت کنيد و آن را در آينده به صورت مرجع برای پاسخگويی به سؤالات خود نگه داريد.

5/5 (2 دیدگاه ها)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور