آخرین خبر

نهمين انتخابات هيئت مديره انجمن توليدکنندگان تجهيزات پزشکي برگزار شد

نویسنده: افسانه غفاري

انجمن صنفي توليدکنندگان تجهيزات پزشکي علاوه بر انتقال مشکلات توليدکنندگان تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي و آزمايشگاهي به مراجع مسئول، همواره درصدد استيفاي حقوق صاحبان اين صنعت بوده و هم اکنون به عنوان يکي از نهادهاي تخصصي غير دولتي مورد اعتماد وزارت خانه ها و سازمان هاي دولتي از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي است. انجمن از بدو تأسيس تاامسال هشت دوره انتخابات هيأت مديره را از سر گذرانده است و امسال نيز شاهد برگزاري نهمين انتخابات هيات مديره انجمن بوديم. در انتخابات اين دوره عباس مه به عنوان رئيس هيئت مديره، مجيد روحي دبير انجمن، حسين سلمان زاده نايب رئيس، ناصر ضيايي به عنوان خزانه دار، آب خضر، عبدالهي و افشار نيزبه عنوان اعضاي هيئت مديره انتخاب شدند.رياحي نيز به عنوان بازرس انجمن و مرتضوي، مفيدي و بسطامي نيز به عنوان اعضاي علي البدل در ترکيب هيئت مديره جديد قرار گرفتند. در ضمن با وجود انصراف دکتر مهدي محسني از کانديداتوري، هيات مديره جديد وي را به عنوان عضو افتخاري نهمين دوره انجمن صنفي انتخاب کرد.

دکتر روحي در گفتگو با ماهنامه مهندسي پزشکي ضمن تقدير و تشکر از زحمات هيات مديره قبلي اظهار داشت:« هيات مديره انجمن  همواره از پشتيباني و نقطه نظرات  کليه اعضا به خصوص پيشکسوتان اين صنف بهره جسته و افتخار دارد که در جلسات هيات مديره انجمن از تجارب اين عزيزان براي حضور در برنامه هاي انجمن استفاده کند. لذا در همين جا از افرادي نظير دکتر مهدي محسني و مهندس توفيقي و بسياري ديگر از عزيزان که همواره به مثابه اتاق فکر وحامي انجمن بوده اند کمال تشکر راداريم  چرا که اين پيشکسوتان در واقع اعضاي ثابت هيات مديره انجمن در کليه سال هاي فعاليت آن  به شمار مي آيند. و همچنين خوشوقتيم که برخي از همکاران دوره قبل که زحمات زيادي نيز در انجمن کشيدند، خصوصا آب خضر، ضيايي و بازرس رياحي دوباره در ترکيب اين دوره حضور دارند، همچنين از همکاران  دوره قبل آقايان نبوي، لشگري، عالي فر، سليماني وامراللهي کمال قدرداني را داريم . با ترکيب هيت مديره نيز اميد داريم که با برنامه اي راهبردي، حرکت هاي بنيادي تري را در کوتاه مدت و  دراز مدت در حوزه تجهيزات پزشکي انجام دهيم.
وي در خصوص برنامه هاي تيم جديد و تغيير و تحولات اين دوره اظهارداشت:« وظيفه اصلي انجمن صنفي توليدکنندگان تجهيزات پزشکي در درجه اول بستر سازي است و شايد در بسياري از امور اجرايي نتواند طبق قوانين و ضوابط کشور کارهاي اجرايي چنداني انجام دهد، چرا که وظيفه اصلي انجمن اطلاع رساني، سياست گذاري ورسيدگي به مشکلات  اعضا است، علاوه بر اين يکي ديگر از مهم ترين وظايف انجمن برقراري ارتباط با وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي و ارتباط صنعت با دانشگاه هااست.
در سومين جلسه هيئت مديره نيز سعي ما بر اين بوده  که مصوبات دوره هشتم را کاملا بررسي کرده و اهم کارهايي را که بايد انجام شود،  شناسايي، اولويت بندي و اجرا کنيم. يکي از موارد مهم در اين خصوص ارتباط صنعت با دانشگاه است که در اين راستا چندي پيش جلسه اي را با دکتر ديناروند، مهندس صفوي و دکتر روستا آزاد رياست دانشگاه شريف و هيئت علمي دانشگاه شريف و اعضاي هيئت مديره انجمن داشتيم. در آن جلسه ما مثلث صنعت، دانشگاه و وزارت بهداشت را ترسيم کرديم و کارهايي که مي توان درراستاي تقويت اين مثلث انجام داد مورد بررسي قرار داديم، همانگونه که مي دانيد دانشگاه متولي توليد دانش و صنعت متولي توليد تکنولوژي است، ولي  اين نکته که بتوان علم را به سرمايه تبديل کرد ،نيازمند برقراري ارتباطي است که ما در تلاش براي ترسيم آن هستيم. در اين جلسه نيز دکتر ديناروند سياستگذاري هاي در حال تدوين وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در اين راستا را تشريح کرد و قرار شد تفاهم نامه اي بين دانشگاه صنعتي شريف  و به خصوص پژوهشکده مهندسي پزشکي دانشگاه صنعتي شريف و ساير دانشگاه ها منعقد شود که اين تفاهم نامه به تاييد هر سه ضلع مثلث (وزارت بهداشت، انجمن و دانشگاه) خواهد رسيد .»
دبير و عضو هيات مديره انجمن صنفي توليدکنندگان تجهيزات پزشکي در ادامه با اشاره و تاکيد بر نقش توليد  وحمايت از آن در رشد و توسعه کشور اظهارداشت:« آنچه که باعث رشد کمي و کيفي توليد در کشور مي شود، اين است که محصول توليدي هم از نظر کمي و هم کيفي داراي استانداردهاي لازم باشد،  چرا که وظيفه  وزارت بهداشت در وهله اول،  تامين سلامت جامعه است و اگر اين مهم از نظر کيفي و کمي خدشه دار شود، بايد جوابگو باشد. از سوي ديگر ما مخالف ممنوع کردن واردات هستيم واعتقاد داريم که واردات هدفمند و قانونمند لازمه تامين سلامت جامعه است. با اين حال واردات هدفمند چيزي نيست که امروزه به شکل صحيح در مراکز درماني اجرا مي شود، به ويژه مراکز خصوصي که معمولا مايلند از تجهيزات وارداتي و خارجي استفاده کنند و ما نيز نمي توانيم جلوي آن ها را بگيريم، چرا که قانون اجازه به آنها داده است. در بحث واردات نيزآنچه حائز اهميت است، جلوگيري از ورود کالاي قاچاق به داخل مرزهاست و اين امر وظيفه  مسئولان مبارزه با قاچاق است. در اين راستا لازم است که گمرکات و مسيرهاي ورود کالاها به داخل به دقت کنترل شوند. با ين وجود من اذعان مي کنم که مبارز با قاچاق کار مشکلي نيست. قاچاق مي تواند محدود شود، ولي اگر به بهانه مبارزه با قاچاق،درهاي ورود کالا ها را به داخل را باز بگذاريم، اشتباه کرده ايم، چرا که در اقتصادمقاومتي بايد تعريف حمايت از توليد ارائه شود ولازم است که  توليد کنندگان واقعي را بشناسيم.همانگونه که مي دانيد در حال حاضر کليه  توليدکنندگان داراي شناسنامه هستند و اطلاعات آنها در اختيار انجمن است. لذا مسئولان هم بايد به انجمن اعتماد کنند، چراکه انجمن به عنوان بازوي اطلاع رساني دولت و وزارتخانه در بسياري از حوزه هاي سياستگذاري مي تواند نقش مفيدي داشته باشد، به عنوان مثال در بحث اقتصاد مقاومتي، دولت مي تواند برنامه هاي انجمن را در حوزه سلامت مطالبه کند و انجمن نيز در اين  برنامه ريزي شرکت داشته باشد و آن موقع است که اعضا متوجه جايگاه ويژه  انجمن به عنوان يک تشکل غير دولتي و ياور وزارت بهداشت در امور مربوط به تجهيزات پزشکي خواهند شد. علاوه بر اين در نظر  داريم که ماهنامه و مجله اي جهت اطلاع رساني اخبار صنف به چا پ برسانيم که در حال تهيه مقدمات آن هستيم. البته ماهنامه هايي مثل مهندسي پزشکي هميشه ياور و پيام رسان ما بوده اند و ما از اين نشريات کمال تشکررا داريم. با اين حال ازآنجائي  که يکي از وظايف اصلي هيئت مديره اطلاع رساني براي شرکت هاي عضو است، لذا وجود چنين نشريه اي براي انجمن جزو ملزومات است. »
مورد ديگري که هيات مديره دوره نهم با جديت آنرا پيگيري خواهد کرد ،بحث وصول مطالبات معوقه است .اهميت اين مساله زماني روشن تر مي شود که اين سوال را ازخود بپرسيم که آيا بابت ديرکرد پرداخت ها از سوي دانشگاه ها و مراکز درماني به شرکت هاي تجهيزات پزشکي خسارتي پرداخت مي شود يا نه؟و اگر جواب منفي است خسارتي که از طريق تعلل در پرداخت مطالبات به بدنه توليد کشور وارد مي کنند از چه کانالي بايد جبران شود؟ به خصوص اگر در نظر بگيريم که معمولا قراردادهاي فروش تجهيزات پزشکي به مراکز درماني ودانشگاه ها يک طرفه و به نفع خريدار است و در آن هيچ اشاره اي به مهلت  و ضمانت اين پرداخت ها نشده است، در صورتي که بحث مطالبات شرکت ها از مراکز درماني رسيدگي و حل وفصل شود، هم به نفع توليدکننده است و هم تاثير مثبت آن به وزارت بهداشت برمي گردد، چرا که عمده ترين و بيشترين خريدار تجهيزات خود وزارت بهداشت است.
وي در خصوص شرکت هاي دانش بنيان گفت: «به اعتقادمن اکثر شرکت هايي که درزمينه  توليد تجهيزات پزشکي وآزمايشگاهي فعالند، به صورت بالقوه و بالفعل دانش بنيان هستند، حتي اگر شيوه توليدشان مهندسي معکوس هم باشد، بازهم فرقي نمي کند، چرا که در حال حاضر بسياري از اين شرکت ها رشد کردند و محصولات با کيفيتي را توليد و صادرات مي کنند. هر چند که مادر حوزه صادرات شرايط بسيار سخت و محدودي داريم، حتي با وجود زمزمه هايي مبني بر کاهش تحريم ها هنوز وضعيت تغيير چنداني نداشته است. اخيرااعلام شده که 8 بانک ايراني از ليست تحريم خارج شده اند،ولي سوال اين است که  اين 8 بانک چقدر در اجرا مي توانند کار انجام دهند. در حوزه صادرات ما به شدت نيازمند اين هستيم که پولي که از طريق صادرات به دست مي آيد، به حساب ما واريز شود،در اين خصوص هنوز مشکل داريم، با اين وجود هنوز تحريم وجود دارد و مشکلات همچنان پابرجاست. به هرحال ما همچنان اميدوار و منتظريم تا اين گفتگوها به نتيجه ي خوبي برسد و تحريم ها کاهش يابد. درهر صورت تجربه به ما ثابت کرده است که يک توليدکننده بايد هميشه آماده بحران باشد.
هر شرکتي برمبناي پتانسيل ها و تجربياتي که دارد قادر است ارتباطات خود را با کشورهاي ديگر ازطريق کانال هاي مختلف قوي تر کند ومن به نمايندگي از کليه شرکت هاي تجهيزات پزشکي کشور اعلام مي کنم که ما تامين کنندگان تجهيزات پزشکي کشور هميشه در کنار وزارت بهداشت و حامي سلامت کشورهستيم و وظيفه تامين تجهيزات پزشکي را بر عهده داشته وخواهيم داشت. در مقابل انتظار ما هم اين است که دولت برنامه ر يزي واحدي در کشور داشته باشد.هم اکنون مهم ترين بحث ارتباط بين صنعت و دانشگاه است، ما در حال حاضر در کشوردر حوزه R & D و بخش تحقيق و توسعه، فني و مهندسي شرايط خوبي داريم ونخبگاني شامل  دانشمندان و دانشجويان و اساتيد در حوزه توليد دانش و علم داراهستيم که بايد اين پتانسيل ها را با بخش صنعت ارتباط دهيم و از پروژه ها، ايده ها و دانش به درستي در بحث توليد استفاده کنيم، براي دستيابي به اين هدف نيازمند يک  برنامه کاملا  راهبردي و استراتژيک و واحدي هستيم در همين راستا نيز پيشنهاد ما به  وزارت بهداشت تدوين يک برنامه راهبردي واحد به صورت کوتاه مدت و بلند مدت است.»
دبير هيات مديره انجمن صنفي توليدکنندگان تجهيزات پزشکي در ادامه اين گفتگو با اشاره به برنامه هاي انجمن براي نمايشگاه ايران هلث 93 اظهارداشت: «نمايشگاه ايران هلث  25 تا 28 ارديبهشت سال 93 برگزار مي شود. پايه گذار اين نمايشگاه انجمن توليدکنندگان تجهيزات پزشکي است که همواره مسئوليت برگزاري نمايشگاه را نيز به عهده داشته است. ايران هلث در واقع نمادو نقطه عطف تجارت و تامين تجهيزات پزشکي کشور و سمبل توليد ملي ماست که بايد بوي توليد بدهد. از سال گذشته و طبق برنامه ريزي هاي هيات مديره هشتم  به دلايلي که صلاح ديده اند شرکت صنعت سلامت متشکل از خود انجمن، اتحاديه بازرگانان، اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي وانجمن شرکت هاي مهندسي پزشکي ايران به اتفاق هم مسئوليت برگزاري اين نمايشگاه را به عهده بگيرند که در اين ميان، 52% ازسهم اين شرکت مربوط به انجمن توليدکنندگان است ومدير عامل آن هم نماينده انجمن است. ما نيز اين روند را حمايت خواهيم کرد تا کم کم ايران هلث جايگاه اصلي خودش را حفظ و ارتقا دهد، البته  تغيير و تحولات در مديريت ستاد برگزاري نمايشگاه در طول سال ها ضرباتي را به اعتبار و رشد کمي و کيفي به خصوص در بخش ارتباطات بين المللي اين نمايشگاه وارد کرده است که لازم است جبران شود.
وي افزود:«با اين وجود من فکر مي کنم که  انجمن به تنهايي و بدون نياز به تاسيس چنين شرکتي ،پتانسيل برگزاري نمايشگاه را به خوبي داراست.از ديگر برنامه ها و کارهاي اجرايي انجمن، برنامه هاي آموزشي است که در همين راستا يکي از برنامه هاي هيات مديره دوره نهم آموزش شرکت هاي تجهيزات پزشکي در حوزه هاي مختلف مديريت بازاريابي و صادرات است. در واقع آنچه که نياز روز مره توليد است، شناسايي منابع مالي است. و اگر انجمن به صورت شفاف و روشن منابع را کارشناسي و در اختيار اعضا قرار دهد، در واقع شرکت صنعت سلامت بازوي اجرايي انجمن در امور نمايشگاهي به حساب مي آيد. در اين صورت حتي بانک ها  نيزمي توانند با انجمن وارد مذاکره شوند و منابع ارزان قيمت خود را در اختيار  توليد بگذارند. با توجه به ابلاغيه اخير برنامه هاي اقتصاد مقاومتي به سه قواي کشور، انجمن وظيفه خود مي داند که هوشمندانه در راستاي تحقق برنامه ها و ايفاي نقش سازنده توليدکنندگان تجهيزات پزشکي در حوزه سلامت کشورکوشا باشد و در اين راستا برنامه هاي اصلي خود را به زودي اعلام خواهدکرد.
وي در پايان خاطرنشان ساخت:«آرزوي من اين است که اعضائ محترم، انجمن را خانه خود بدانندوهميشه آن را پشتيباني کنند و مسئولان نيز بيشتر از گذشته به اين انجمن اعتماد کنند و جايگاه آن را در معادلات و برنامه ريزي هاي کشوري همواره تقويت کنند. ما نيزکارهاي ناتمامي داريم که  قطعا با انسجام، هماهنگي و حمايت کل توليدکنندگان و مسئولان، امکان انجام اين امور فراهم خواهدشد. در همين جا فرصت را مغتنم مي شمارم و سال جديد 93 را از طرف خود و هيات مديره انجمن صنفي توليدکنندگان تجهيزات پزشکي، دندانپزشکي وآزمايشگاهي کشور، به کليه همکاران، توليدکنندگان، بازرگانان و اصحاب رسانه تبريک عرض کرده و آرزوي سالي پرنشاط و پربرکت را براي توليد و اقتصاد کشور از خداوند دارم.»

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور