آخرین خبر

نمايشگاه بين المللي EqPha

نویسنده: مينا دارابي

 

نمايشگاه بين المللي تجهيزات پزشکي، تجهيزات آزمايشگاهي و داروسازي «اکفا» همزمان با اولين کنگره بين المللي زيست پزشکي از 27 تا 30 آذرماه برگزار شد. نمايشگاهي که اگرچه به عنوان بزرگترين نمايشگاه سلامت کشور خوانده شد اما ارزيابي شرکت کنندگان به خصوص شرکتهاي تجهيزات پزشکي از اين واژه ها بسيار دورتر بود.

جامعه هدف ما به نمايشگاه نيامد
فربد متقيان، کارشناس فروش شرکت مطلب کيش در گفتگو با ماهنامه تخصصي مهندسي پزشکي به عنوان يکي از شرکت کنندگان فعال گفت: گروه مطلب باسابقه بيش از 40 سال هلدينگ تجهيزات پزشکي است که 20 سال است به عنوان نماينده انحصاري زيمنس (SIEMENS) فعاليت ميکند. تا به امروز تمرکز ما بيشتر بر محصولات و تجهيزات حوزه تصويربرداري، راديوتراپي و پزشکي هسته اي بوده است.
او افزود: در اين 20 سال شرايط تحريم و دورههاي بحراني به راحتي پشت سر گذاشته شده و اين به دليل تعامل خوب مديران اين هلدينگ بود. در حال حاضر حدود 75 درصد سهم بازار دستگاه سيتياسکن از سوي اين هلدينگ انجام ميشود.
متقيان ادامه داد: از طريق دريافت نمايندگي کمپاني هاي بزرگ آمريکايي گام بزرگي در حوزه راديولوژي و راديوسرجري Radiosurgery و راديوتراپي برداشته ايم. به طور مثال طي يک سال اخير بر روي واردات تجهيزات باکيفيت در زمينه راديوسرجري و راديوتراپي که برند آن تنها توليدکننده دستگاه هاي CyberKnife و Tomotherapy در دنياست متمرکز شده ايم.
او درمورد جديدترين محصولات هلدينگ مطلب گفت: جديدترين کالايي که در تلاش براي واردات آن به ايران هستيم يکي از باکيفيت ترين و دقيقترين دستگاههاي موجود براي درمان سرطان و راديوتراپي است. اين محصول فعلاً در مراکز درماني ايران موجود نيست اما در آينده نزديک در بيمارستانها فعال ميشود.
در ادامه ديدگاه او درمورد نمايشگاه اکفا را پرسيدم. او گفت: ماهيت نمايشگاه اکفا و هدف آن بسيار مبهم است. نه تنها ما بلکه بازديدکنندگان هم سردرگم هستند و نميدانند اکفا يک نمايشگاه عمومي بود يا تخصصي. در اين نمايشگاه در کنار غرفه هاي تخصصي و شرکت هاي فعال و بنام شرکتي وجود دارد که آدامس دارويي عرضه ميکند. من فکر ميکنم حضور چنين محصولاتي در کنار تجهيزات تخصصي چندان جالب نيست.
متقيان ادامه داد: به همه قول داده بودند که 700 شرکت تجهيزات پزشکي در اين نمايشگاه حضور خواهند داشت درحاليکه تعداد غرفه ها به زحمت به 70 عدد ميرسد. جامعه هدف ما به اين نمايشگاه نيامده است و اکثر بازديدکنندگان دانشجو هستند.

ارائه تجهيزات پزشکي زيبايي درکنار درمان
براي جبران مشکلات مالي

در ادامه به سراغ احمد بايرامي روشن، مدير فروش بخش پوست و مو شرکت سيتيکو اسکن ايران رفتيم. او ضمن توضيح سابقهاي از شرکت گفت: اين شرکت نزديک به 45 سال فعاليت ميکند. همانطور که از نام شرکت پيداست اصليترين حوزه کاري ما تصويربرداري است. شرکت سيتيکو اسکن بود که اولين دستگاههاي MRI را وارد کشورمان کرد. بهترين دستگاه هاي سنگشکن کليه نيز از سوي همين شرکت واردشده است.
او درخصوص فعاليت هاي اين شرکت در سالهاي اخير توضيح داد: به دليل اينکه بازار فروش اين دستگاه اشباعشده وارد حوزه تجهيزات پوست و مو شديم. طي سه سال اخير سهم خوبي از بازار را به دست آورديم و توانستيم نزديک به 800 دستگاه نصب کنيم.
روشن افزود: نسل بعدي کلينيک هاي لاغري هستند. ما به صورت تخصصي وارد اين بخش هم شديم. افق ديد ما براي آينده فعاليت در اين زمينه است.
او در پاسخ به اين سؤال که چرا ديگر در حوزه درمان فعاليت نميکنيد، تأکيد کرد: در بخش درمان همچنان تجهيزات راديولوژي و دندانپزشکي وارد ميکنيم اما به دليلي طولاني شدن بازپرداخت بدهي ها از سوي مراکز درماني و توان محدود شرکتها تصميم گرفتيم محصولاتي که به صورت مستقيم به فروش ميرسد و راحت تر پول آن پرداخت ميشود را وارد کنيم.
روشن با اشاره به اينکه نمايشگاه اکفا آنطور که به نظر ميرسيد قوي نبود و نتوانست به عنوان يک اتفاق مهم در حوزه تخصصي خود را ثبت کند، توضيح داد: مخاطب خاص ما در اين نمايشگاه حضور ندارد و اکثر بازديدکنندگان دانشجو هستند. اين در حالي است که شرکتها مبالغ قابل توجهي براي حضور در اين نمايشگاه صرف کرده اند اما در اين نمايشگاه خريداران جدي و بازديدکنندگان حرفه اي حضور نداشتند تا شرکتها با آنها ارتباط برقرار کنند و محصولاتشان را بفروشند.

اکفا منظم برگزار شد
کيهان خزائلي، کارشناس فروش شرکت فناوري آزمايشگاهي دپارتمان Getinge که از ديگر شرکتهاي حاضر در نمايشگاه اکفا بود گفت: شرکت فناوري آزمايشگاهي نزديک به 30 سال در حوزه تجهيزات پزشکي فعاليت ميکند و يکي از بزرگترين شرکت هاي تجهيزات پزشکي ايران است که در حوزه هاي مختلفي فعاليت ميکند.
او افزود: واردات تجهيزات تصويربرداري زيمنس، محصولات اسکوپي، دستگاه هاي شتابدهنده خطي براي درمان سرطان و تجهيزات موردنياز براي ساخت و بهداشت بيمارستان نظير اتوکلاو و تخت و ستون هاي جراحي بخش مهمي از تجهيزاتي است که به بازار عرضه ميکنيم.
او با تأکيد بر اينکه نمايشگاه اکفا بسيار منظم برگزار شد، افزود: بازديدکنندگان از فعالان و خريداران تجهيزات پزشکي نبودند. درواقع جامعه هدف ما به اين نمايشگاه نيامد.
خزائلي درخصوص چالش هاي اخير ادامه داد: وضع برخي از قوانين فرايند واردات را بسيار سخت کرده است.

ادامه دادن براي شرکت هاي تجهيزاتي دشوار است

پويا فردوس مکان، مديرعامل شرکت پويافارمدفام در گفتگو با ماهنامه مهندسي پزشکي گفت: شرکت پويا فارمدفام در حوزه هاي ارتوپدي، زنان و جراحي هاي کم تهاجمي فعاليت ميکند و محصولاتي نظيرLaparscopy، Hysteroscopy، Gynaecology و Ortopedy از نمايندگي هاي مختلف وارد ميکند.
او درمورد جديدترين حوزه هاي فعاليت اين شرکت توضيح داد: دستگاه رگياب يکي از جديدترين ابزاري است که وارد کرده ايم. اين دستگاه رگ هر فرد را پيدا ميکند و از اينکه چند بار براي رگ گيري به دست سوزن فروکنند و رگ بسوزد جلوگيري ميکند.
فردوسمکان افزود: واردات دستگاه Radio frequency براي کنترل تومورهاي سرطاني و همچنين دستگاه Nebulizer براي دارو دادن به کودک از طريق استشمام از ديگر محصولات جديد ماست.
او درخصوص نمايشگاه اکفا گفت: اساتيد، مديران و رؤساي بيمارستان ها، مسئولان بخش هاي بيمارستاني، مسئولان مهندسي پزشکي که جامعه هدف ما هستند کمتر از اين نمايشگاه ديدن کردند. درکل اهدافي که براي برگزاري آن ترسيم کردند اتفاق نيفتاد.
فردوسمکان درمورد مهمترين چالش هاي کنوني حوزه تجهيزات پزشکي گفت: در چنين شرايط نابسامان اقتصادي نبايد براي کالايي که تأييديه FDA دارد بيش از يک سال در انتظار دريافت مجوز باشيم.
او همچنين نسبت به طولاني شدن زمان بازپرداخت بدهي شرکت هاي تجهيزات پزشکي از سوي مراکز درماني دولتي انتقاد کرد و افزود: با اين روش شرکت هاي تجهيزات پزشکي نميتوانند به فعاليت خود ادامه دهند.
مديرعامل شرکت پويافارمدفام در پايان گفت: به نظر ميرسد جامعه مهندسي پزشکي تريبون قوي ندارد. در برخي موارد ما به اساتيد و افرادي که سمت و مسئوليتي دارند مواجه شده ايم که اطلاعات بسيار ضعيفي درمورد تجهيزات پزشکي دارند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور