آخرین خبر

نقش اينترنت در بهبود روند درمان و پيشگيری

به منظور به اشتراک گذاشتن تجارب و ديدگاه‌های اساتيد، جلسه‌ای با موضوع اينترنت اشيای پزشکی با حضور اساتيد دانشگاه‌های جهان در شبکه اجتماعی کلاب هاوس برگزار شد.

در ابتدای اين جلسه خانم ايران خواه، مدير گروه کلاب هاوس، ضمن خوشامدگويی به حاضرين از اعضای گروه درخواست کرد به منظور هم انديشی و به اشتراک گذاشتن ايده‌ها و تجارب، نظرات خود را در مورد هوشمندسازی اشيا در حوزه سلامت و درمان بيان کنند.

آقای مهندس پدرام پورحيدری مسئول تحقيق و توسعه شرکت فرتاک، ضمن خوش آمدگويی به جمع حاضر به بررسی پروژه تشک‌های مواج پرداخت. وی تصريح کرد: تعداد زيادی تشک مواج در بخش ICU بيمارستان قرار داد‌ه‌ايم و قرار است اطلاعات تمامی اين تشک‌ها جمع آوری شود و درنهايت در يک سيستم پردازش مرکزی بررسی شود و در بحث گزارش و پروانه‌های اصلاحی تغيير ايجاد ‌شود.

وي همچنين ادامه داد: نکته قابل توجهی که وجود دارد اين است تعداد تخت‌هايی که وجود دارد بسيار است و اگرتا حدی افزايش پيدا کند در خصوص مواردی مانند برقراری ارتباط، مودمي که توانايی پوشش همزمان اين تعداد را داشته باشد، SSID های فعالی که در محيط قرار دارند و زمانی که قرار است موردی را جستجو و پيدا کنيم به مشکلاتی برخورد می‌کنيم و اگر قرار است تمام اين تشک‌ها را با توجه به ساير تجهيزات موجود در محيط  که گريد مديکال دارند واز همان پهنای باند موجود استفاده مي‌کنند، در يک باند قرار دهيم باعث اختلال در خود سيستم مذکور و تجهيزات موجود در آنجا می‌شود. در نتيجه شايد بهترين عملکرد به جای ارتباط مستقيم همانند ساير تجهيزات، استفاده از تکنيک Broadcast باشد تا هرکدام از اجزا يک داده در زمان مشخص بدون داشتنSSID تبديل به Broadcast شوند و باقی اجزا همان داده را دريافت کنند و اين داده را هم تنها زمانی دريافت می‌کنند که مخصوص Header مرتبط با خودشان باشد. در ظاهر تعداد داده‌ها افزايش پيدا مي‌کند اما اين تنها راهی بود که پهنای باندی را به طور دائم اشغال نمی‌کرد و به برقراری ارتباطی پيوسته نياز نداشت. تا اين لحظه اين تکنيکی بوده که مورد استفاده ما قرار گرفته است.

آقاي دکتر بيژن نجفی فوق تخصص علوم اعصاب از دانشگاه هاروارد و هيات علمی دانشگاه‌های آمريکا، در ادامه اين جلسه چنين بيان کرد: بنده مايل هستم تجربه کار گروهی خود را در زمينه دستگاهی که تجاری شد به اشتراک بگذارم.

وی در رابطه با اين پروژه اظهار کرد: تقريباً تمامی وسايلی که در خانه داريم به اينترنت متصل مي‌شوند و می‌توانيم از اين طريق برخي اطلاعات پزشکی را دريافت کنيم و در زمان مناسب بيمار را به بيمارستان انتقال دهيم. به طور مثال به دليل ريسک‌هايی که براي بيمار مبتلا به ديابت وجود دارد در کلينيک به وی گفته مي‌شود که در بازه زمانی ماهانه بايد ويزيت شود تا بيماری منجر به قطع پا نشود. در اين زمينه در تلاش هستيم تا فرش هوشمندی بسازيم که از الياف‌های ارزان هستند ولی قابليت اندازه گيری فشار را دارند. با استفاده از اين فرش هوشمند می‌توان راه رفتن و عواملی که منجر به افتادن فرد مي‌شوند وهمچنين تا حدودی نفس کشيدن بيمار را بر روی صندلی که روی اين فرش قرار دارد، اندازه گيری کرد. اين فرش قابليت اتصال به اينترنت را دارد و مي‌تواند اطلاعات را ارسال کند. اين پروژه تا حدودی تکميل شده اما به مرحله فروش نرسيده است زيرا پروژه‌ای که انجام می‌شود بايد شرايط و ويژگی‌هايی داشته باشد تا شرکت‌های بيمه حاضر به خريد آن شوند. بنابراين برای شروع يک پروژه بهتر است درابتدای کار از يک گروه تجاری در زمينه فروش مشورت و راهنمايی گرفت.

در ادامه اين گفت‌وگو آقای مهندس روزبه بابازاده رئيس انجمن کشوری اينترنت اشيا وعلوم داده چنين گفت: نظر شخصی من اين است که در ايران شرايط کمی متفاوت‌تر از ساير کشورهاست. زمينه فعاليت و تجربه ما در حوزه تجهيزات پوشيدنی بوده است.

وي خاطرنشان کرد: در صنعت مهندسی پزشکی دو نوع بازار در حوزه تجهيزات پزشکی وجود دارد. يک مورد به عنوان تجهيزات لوکس شناخته می‌شود و ممکن است کاربرد آنچناني هم نداشته باشد اما به علت لوکس بودن، جامعه خاصی طرفدار آن است؛ درنتيجه ما نياز اين جامعه را هم درنظر مي‌گيريم. دسته دوم تجهيزاتی هستند که کاربرد فراوانی دارند. حوزه فعاليت ما بيشتر در مورد افراد مسن و معلولين است و گاهی حوزه ورزشی را هم به علت سختی کار در حوزه پزشکی تلفيق مي‌کنيم. باتوجه به اينکه بسياری از افراد در نظرسنجی‌های انجام شده اعلام کرده‌اند که تمايلی ندارند وسيله سلامت همراهشان ديده شود، گروه ما سگک کمربند سنسوردار و قلابی که روی کمر نصب می‌شود را براي سالمندان و بيماران آلزايمری که احتمال زمين خوردن آن‌ها وجود دارد طراحی کرده است. همچنين پروژه ايربگ را در دانشگاه صنعتی شريف راه اندازی کرده‌ايم که کارکرد آن اينگونه است که دور کمر قرار می‌گيرد و زمانی که فرد دچار حمله می‌شود اين ايربگ باز می‌شود و از مفصل ران و لگن، هنگام افتادن و برخورد با زمين محافظت می‌کند.

مشکل قابل توجهی که در پروژه‌های تجهيزات پوشيدنی وجود دارد، باتری است. اندازه و بازه شارژ مناسب و بسياري موارد ديگر از جمله پارامترهايی هستند که بايد به آن‌ها توجه شود و البته هزينه‌های گزافی هم به دنبال دارند. تمرکز مجموعه ما در بخش هوش مصنوعی وعلم داده، بيشتر بر روی بحث تجهيزات اينترنت اشيا بود.

در ادامه، اعضای گروه، دانشجويان رشته مهندسی پزشکی و اساتيد به بيان ديدگاه‌های خود درباره نوآوری‌ها و جهت گيری‌های کاری و بررسی مشکلات پرداختند.

5/5 (2 دیدگاه ها)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور