آخرین خبر

نشست هم انديشي توليدکنندگان و صادرکنندگان تجهيزات پزشکي؛ در سالن «خليج فارس» نمايشگاه بين المللي تهران برگزار شد؛ افزايش 10 برابري صادرات در دستور کار

نویسنده: پرنيان سلطاني

 

نشست همانديشي توليدکنندگان و صادرکنندگان تجهيزات پزشکي روز چهارشنبه 30 خردادماه و در دومين روز از نمايشگاه ايران هلث بيست ويکم، در سالن «خليج فارس» نمايشگاه بين المللي تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ماهنامه مهندسي پزشکي، در اين نشست که با حضور دکتر رضا مسائلي مشاور وزير و مديرکل تجهيزات پزشکي و ده ها توليدکننده و صادرکننده کشور در حوزه تجهيزات پزشکي برگزار شد، دکتر مسائلي با درخشان خواندن دهه پيشين در صنعت تجهيزات پزشکي کشور گفت: حدود 10 سال پيش که مسئوليت تجهيزات پزشکي کشور را بر عهده داشتم، تصور نميکردم بتوانيم در عرض يک دهه به رشد چشمگيري در حوزه توليدات تجهيزات پزشکي دست پيدا کنيم. اما اين اتفاق افتاد و امروز که بعد از 10 سال دوباره اين مسئوليت به من محول شده، بين ظرفيتهاي توليد تجهيزات پزشکي امروز با 10 سال پيش، فاصله معناداري را حس ميکنم. امروز عمق تکنولوژي و کلاس خطر بالاي محصولات تفاوت چشمگيري با محصولات پيشين توليدشده در حوزه تجهيزات پزشکي دارد و ورود بسياري از واردکنندگان به عرصه توليد اين نويد را ميدهد که يک دهه آينده، دوران رشدونمو و شکوفايي توليد تجهيزات پزشکي در کشور باشد.
او افزود: علاوه بر حضور قدرتمند و فعال توليدکننده ها در عرصه تجهيزات پزشکي، ما هم در بدنه اداره کل براي پيشرفت اين صنعت در کشورمان اقداماتي را انجام دادهايم که از مهمترين آنها ميتوانيم به اعتباربخشي چهار شرکت Notified Body براي استفاده از نشان CE تجهيزات پزشکي توليدشده در کشور، بهبود وضعيت آزمايشگاه هاي کنترل کيفي، برگزاري نمايشگاه هاي داخلي و بينالمللي براي حضور شرکتهاي توليدکننده و صادرکننده و درنهايت امضاي تفاهمنام هاي بين وزارت صنعت، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، وزارت بهداشت و انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان تجهيزات پزشکي براي توسعه صادرات در اين حوزه اشاره کنيم.
دکتر مسائلي در ادامه صحبت هايش با اشاره به الزام شرکتها به اخذ نشان CE گفت: اخذ اين نشان استاندارد بين المللي يک تعارف نيست؛ ضابطه اي است که روي آن توافق صورت گرفته است. و ادامه داد: تأکيد رهبر معظم انقلاب در حوزه تجهيزات پزشکي نيز بر اخذ استانداردهاي بينالمللي است و ازآنجاکه اين وظيفه در عاليترين سطح نظام به ما محول شده، چهار شرکت Notified Body را اعتباربخشي کرده ايم که ازاين پس شرکتهاي توليدکننده تجهيزات پزشکي مکلف هستند از طريق يکي از اين شرکتها براي محصولات خود نشان بين المللي CE دريافت کنند. ضمن اينکه با الزام امروز اداره کل تجهيزات پزشکي براي اخذ نشان CE، اين شرکتها بايد تا حد امکان هزينه هاي دستيابي به اين استاندارد بين المللي را براي توليدکننده ها کاهش دهند. در اين راه ما هم به کمک شرکتها رفته ايم و با توافقي که با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري داشتيم، قرار بر اين شد که اين معاونت 50 ميليون تومان کمک هزينه اخذ استانداردهاي اتحاديه اروپا و CE را به توليدکننده ها پرداخت کند. همچنين در اين تفاهم نامه مقرر شد که ازاينپس علاوه بر شرکتهاي دانش بنيان که از گذشته در چرخه سياستهاي حمايتي کشور قرار داشتند، شرکتهاي فن آور نيز بتوانند به اين حوزه ورود کرده و با تائيد وزارت بهداشت از مزاياي در نظر گرفته شده در اين سيستم حمايتي بهره مند شوند.

مشاور وزير بهداشت از فعاليت چشمگير آزمايشگاههاي کنترل کيفي در چند ماه گذشته نيز خبر داد و افزود: براي انجام تستهاي استاندارد دستگاهها و الزام شرکتها به داشتن گواهينامه ايزو 17025 بين المللي نيز با يک موسسه روسي وارد مذاکره شده ايم و ظرفيت آزمايشگاه هاي کنترل کيفي خودمان را ارتقاء دادهايم تا شرکتها بتوانند با سهولت بيشتر و هزينه کمتر براي دستگاههاي خود اين استانداردهاي بين المللي را تهيه کنند.
دکتر مسائلي با بيان اين مطلب که هدف از الزام شرکتها به اخذ گواهينامه هاي بينالمللي و نشان CE، توسعه صادرات در صنعت تجهيزات پزشکي است، گفت: هدف نهايي از الزام توليدکنندگان تجهيزات پزشکي به اخذ استانداردهاي اتحاديه اروپا اين است که توليدکنندگان بتوانند در راستاي ارتقاي کيفيت گام برداشته و خودشان را براي توسعه صادرات آماده کنند. چراکه براساس تفاهم نامه امضاءشده بين وزارت صنعت، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، وزارت بهداشت و انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان تجهيزات پزشکي، قرار بر اين است که صادرات ما در صنعت تجهيزات پزشکي از 24 ميليون دلار در سال گذشته، به 240 ميليون دلار در سال جاري برسد. براي دستيابي به اين رشد 10 درصدي، چهار نمايشگاه داخلي و خارجي نيز تدارک ديده ايم که شرکتها براي حضور در نمايشگاه هاي بين المللي ميتوانند 20 ميليون تومان کمک هزينه از معاونت علمي رياست جمهوري دريافت کنند.
مديرکل تجهيزات پزشکي کشور در پايان صحبت هايش توليدکنندگان و صادرکنندگان حاضر در نشست را مخاطب قرار داد و گفت: امروز جايگاه توليدکننده ها در کشور ما جايگاه بلند و رفيعي است. به همين دليل خواهشم از شما اين است که با تمام توان در اين راه گام برداشته و همواره خود را بهروز نگهداريد. متأسفانه ما در حوزه آموزش ضعف هايي داريم. اگرچه انجمن توليدکنندگان در بحث آموزش کارهاي اساسي و مهمي انجام داده، اما به نظر ميرسد بايد بيش از اين در حوزه آموزش ورود پيدا کند. ما هم در اداره کل تجهيزات پزشکي سلسله کارگاه هاي آموزشي را تدارک ديده ايم که ظرف سه ماه آينده براي توليدکنندگان و مسئولان فني شرکتها برگزار خواهد شد. باور ما بر اين است که بخش خصوصي بسيار چابک و هوشمند است و بايد مرتب بهروز شود. به همين دليل از شما فعالان حوزه توليد تجهيزات پزشکي خواهش ميکنم در اين زمينه بسيار قوي ظاهر شويد و همواره در مسير پيشرفت گام برداريد. سنت پروردگار بر اين است که هرکس تلاش کند، فارغ از هر دين و اعتقادي که دارد، به نتيجه ميرسد و انشاءالله که ما و شما هم به واسطه فعاليت و تلاشمان در اين زمينه بتوانيم صنعت تجهيزات پزشکي را به عاليترين سطح خود برسانيم.
صحبتهاي دکتر مسائلي که به اينجا رسيد، نمايندگان چهار Notified Body مورد تائيد اداره کل تجهيزات پزشکي دقايقي در جمع توليدکنندگان اين حوزه به صحبت پرداخته و اعضاي حاضر در اين نشست را با روند کار دريافت نشان CE و ديگر استانداردهاي بين المللي آشنا کردند. سپس نوبت به حاضران در جلسه رسيد تا در بخش پرسش و پاسخ، سؤالات خود را از مديرکل تجهيزات پزشکي مطرح کرده و پاسخ دغدغه هاي خود را بشنوند.
مريم قاسمي دبير انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان تجهيزات پزشکي نخستين کسي بود که در اين نشست شروع به صحبت کرد. او به نمايندگي از تمام توليدکنندگان عرصه تجهيزات پزشکي از مشکلات اين حوزه گفت و از دکتر مسائلي خواست تا درباره آخرين وضعيت مطالبات شرکتها از مراکز درماني، قيمتگذاري ها، تخصيص ارز، ترخيص مواد اوليه در گمرک و… صحبت کند. دکتر مسائلي در پاسخ به دغدغه هاي دبير انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان تجهيزات پزشکي و به طورکلي تمام فعالان اين حوزه گفت: در حال حاضر به صورت جدي پيگير مطالبات شرکتها از مراکز درماني هستيم. اين موضوع نسبت به قبل بهبود داشته و ما در تلاشيم تا هر چه سريعتر اين مشکل توليدکننده ها را به کلي برطرف کنيم. در بحث قيمتگذاري هم بودجه ما محدود است و طبيعتاً ما به دنبال اين هستيم که هزينه ها تا حد امکان افزايش پيدا نکند. اما قبول داريم که هزينه هاي اوليه توليد هم افزايش پيدا کرده و توليدکنندگان در اين حوزه با مشکلاتي مواجه هستند. به همين دليل در حال کار روي اصلاح قيمت ها هستيم و اگر شرکتها مستندات خود را مبني بر افزايش قيمت مواد اوليه ارائه دهند، در اين حوزه هم ورود ميکنيم. و درنهايت درباره ترخيص مواد اوليه توليدکنندگان از گمرک هم به تازگي مذاکراتي صورت گرفته که ترخيص بار با حداقل اسناد انجام شود. با اين توافق اين مشکل هم هرچه سريعتر برطرف خواهد شد.
در ادامه عبدالله مستعليپور مديرعامل شرکت آسيا گلدمن هم دقايقي را در جمع همکاران خود به صحبت پرداخت و با بيان اين مطلب که امروز تأمين مواد اوليه بزرگترين مشکل شرکتهاي توليدکننده است، گفت: سؤال ما از اداره کل تجهيزات اين است که اين قيمت گذاريها و کنترل قيمت ها فقط روي شرکتهاي توليدکننده است يا روي تأمين کنندگان مواد اوليه هم اين کنترل وجود دارد؟! چراکه بعضي از اين شرکتها از آذرماه سال گذشته تا امروز، تا 100 درصد هم افزايش قيمت داشته اند! خب اين موضوع باعث افزايش قيمت محصولات ما هم ميشود، درحاليکه ما به دليل قيمتگذاري ها نميتوانيم قيمت محصولاتمان را افزايش بدهيم. حواله بانکي هم ديگر مشکل ماست که بايد هر چه سريعتر فکري به حال آن شود.
دکتر مسائلي در خصوص صحبتهاي مطرحشده از سوي مديرعامل شرکت آسيا گلدمن گفت: ما در حال ايجاد سازوکاري مطمئن براي تأمين مواد اوليه شرکتهاي توليدکننده هستيم و در اين راه قصد داريم شرکت هاي تأمين کننده خوب و مورد تائيد را به انجمن توليدکنندگان معرفي کنيم. در خصوص بحث حواله هاي بانکي هم طي چند روز آينده جلسهاي با بانک مرکزي داريم. اگر در اين زمينه پيشنهادي داريد، مطرح کنيد که در جلسه با بانک مرکزي به اين مشکل هم رسيدگي شود.
همچنين در اين جلسه پرسش و پاسخ، موضوعاتي هم در خصوص توانمندي دانشجويان رشته مهندسي پزشکي براي ورود به بازار کار و امکان تقويت استانداردهاي ملي به جاي نياز به اخذ نشان CE مطرح شد که مشاور وزير بهداشت درباره آنها گفت: در مقطع کارشناسي ارشد و دکتراي رشته مهندسي پزشکي، در حال تعريف پروژه دانشجويي هستيم تا دانشجويان با تجربه بيشتري قدم به بازار کار تجهيزات پزشکي بگذارند. ضمن اينکه قرار است رشته ديگري با عنوان نظارت بر تجهيزات پزشکي هم به رشته هاي دانشگاهي ما اضافه شود که با تحصيل افراد در اين رشته، زمينه براي رشد اين صنعت بيشازپيش فراهم خواهد شد. در بحث جايگزيني کنترل بومي و استانداردهاي ملي به جاي اخذ استانداردهاي اتحاديه اروپا و CE هم بايد بگويم اين نشان بين المللي به توسعه صادرات ما کمک خواهد کرد و طبيعي است در کشوري که 80 ميليون جمعيت و هزار توليدکننده تجهيزات پزشکي دارد، بايد نگاهمان به صادرات باشد. ضمن اينکه شرکتها با اخذ اين نشان، از اخذ پروانه ساخت بينياز خواهند شد؛ چراکه ما مميزي Notified Body را مميزي پروانه ساخت خودمان ميدانيم و به همين دليل ديگر در اين زمينه ورود نخواهيم کرد.
در پايان اين نشست، اصغر توفيقي مديرعامل شرکت باند، گاز و پنبه کاوه و همچنين اميرحسين آقايي مديرعامل شرکت صانع طب به نمايندگي از ديگر شرکتهاي توليدکننده با برشمردن مشکلات بيشمار حوزه توليد تجهيزات پزشکي اعلام خطر کردند که به دليل وجود اين مشکلات هرلحظه امکان ورشکستگي و تعطيلي شرکتهاي فعال در اين عرصه وجود دارد. مديرکل تجهيزات پزشکي پس از شنيدن درد دلهاي توليدکنندگان قول مساعد داد تا هر چه سريعتر جلسهاي برگزار شود و در آن نشست مطالبات شرکتهاي توليدکننده تجهيزات پزشکي با فوريت، موردبررسي دقيق قرار گيرد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور