آخرین خبر

نشست خبری انجمن متخصصين تجهيزات پزشکی کشور در حاشيه ايران هلث 98 مهمترين مشکل تجهيزات پزشکی کشور نداشتن ساختار است

رئيس هيئت مديره انجمن متخصصين تجهيزات پزشکی کشور با اشاره به گردش سالانه 450 ميليارد دلاری تجهيزات پزشکي در دنيا، گفت: گردش سالانه تجهيزات پزشکي ايران 2.5 ميليارد دلار و شامل توليد، واردات رسمی و قاچاق است، اما سهم توليدات کشور از دنيا کمتر از 2هزارم درصد تخمين زده ميشود.

به گزارش ماهنامه مهندسي پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهي، مهندس «احمد مسلمي» در نشست خبري انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي کشور همزمان با سومين روز از نمايشگاه ايران هلث، افزود: ميزان توليد تجهيزات پزشکي ايران حدود 800 ميليون دلار و صادرات آن 24 ميليون دلار است که حتي در دسته 40 کشور اول دنيا در حوزه صنعت تجهيزات پزشکي نيز قرار ندارد.
وي در اين نشست که با موضوع «رونمايي از اولين نمايشگاه مجازي تجهيزات پزشکي ايران و بررسي مشکلات و دغدغه هاي متخصصان تجهيزات پزشکي» برگزار شده بود، تصريح کرد: ايران در حوزه توليد علم مطرح است اما اين علم به صنعت و محصول تبديل نميشود که بخش عمده آن به ساختار تجهيزات پزشکي در ايران باز ميگردد.

صنعت تجهيزات پزشکی ايران از رونق و جايگاه لازم برخوردار نيست

رئيس هيئت مديره انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي کشور با تاکيد بر اينکه صنعت تجهيزات  پزشکي ايران با وجود داشتن ظرفيت هاي بسيار خوب و نياز کشور به اين توليدات، از رونق و جايگاه لازم برخوردار نيست، اظهار داشت: اين مسئله از ساختار تجهيزات پزشکي ايران نشأت ميگيرد که متولي آن در 30 سال گذشته ثابت نبوده و تقريبا هر چهار سال تغيير کرده است؛ اکنون نيز سازمان غذا و دارو متولي آن است که بهترين گزينه به شمار نميرود.
مهندس مسلمي که مهمترين مشکل تجهيزات پزشکي کشور را نداشتن ساختار ميداند، توضيح داد: تاييدکننده، مرجع صدور مجوز، تعيين کننده قيمت، ناظر و خريدار 80 درصد تجهيزات پزشکي ايران وزارت بهداشت است؛ درحاليکه يکي بودن متولي همه اين بخش ها، موجب بروز مشکلات فراواني در هر صنعت خاصي خواهد شد.
وي با اشاره به اينکه سازمان ملي استاندارد متولي مسئله کيفيت است، اما در برابر وزارت بهداشت راه به جايي نبرده، گفت: البته سازمان ملي استاندارد هنوز زيرساخت بررسي تجهيزات پزشکي را براي تاييد کيفيت ندارد.
مهندس مسلمي همچنين با تاکيد بر اينکه متولي تجهيزات پزشکي بايد متخصصان اين حوزه باشند، اظهار داشت: با قرارگيري تجهيزات پزشکي زير نظر سازمان غذا و دارو، بخش زيادي از داروسازان، مسئول تجهيزات پزشکي در وزارت بهداشت يا دانشگاه هاي علوم پزشکي شده اند و تجهيزات پزشکي بدون تاييد مسئول فني متخصص به مردم داده ميشود.

الزامی بر به کارگيری مسئولان فنی متخصص تجهيزات پزشکی نيست

رئيس هيئت مديره انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي کشور با اشاره به نبود هيچگونه الزامي بر به کارگيري مسئولان فني متخصص تجهيزات پزشکي، تصريح کرد: بدين ترتيب کسي در برابر بروز خطاهاي احتمالي مسئول نيست.
وي با بيان اينکه ايران ظرفيت توليد 6 ميليارد دلار تجهيزات پزشکي و صادرات آن در خاورميانه و آسياي جنوب شرقي را دارد، گفت: ايران پتانسيل هاي زيادي در صنايع پاييندستي مواد اوليه همچون پتروشيمي، فلزات و معادن دارد و اگر مسائل داخلي کشور حل شوند، توليدکنندگان خود قادرند راه صادرات توليداتشان را با وجود تحريم هاي ظالمانه بيابند.
مهندس مسلمي همچنين با اشاره به کوچک سازي کشور در سال 86 و ادغام دو شرکت سهام دارويي کشور و پخش فرآورده هاي پزشکي به عنوان تامين کنندگان نيازهاي تجهيزات پزشکي در قالب شرکت مادرتخصصي تجهيزات پزشکي کشور، توضيح داد: در نهايت با انحلال اين شرکت، هيئت امناي ارزي مشغول خريد و فروش تجهيزات پزشکي شد؛ در حالي که پيشتر هيئت امناي صرفه جويي ارزي نام داشت و وظيفه آموزش پزشکان در اروپا و آمريکا با هدف جلوگيري از اعزام بيماران به خارج از کشور و ورود دستگاه مورد نيازشان را عهده دار بود.
وي با بيان اينکه اکنون همه خريدهاي دولت توسط هيئت امناي ارزي انجام ميشود، اين سئوال را طرح کرد که تکليف اصل رقابت چه ميشود؟
رئيس هيئت مديره انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي کشور در تشريح اين وضعيت، اظهار داشت: در اين شرايط يک شرکت توليدکننده اگر نتواند توليدش را به هيئت امناي ارزي بفروشد، ورشکست خواهد شد زيرا فقط 20 درصد فروش را بخش غير دولتي شامل ميشود؛ بنابراين بايد هيئت امنا براي انجام اين کار، ساختار تخصصي و بازرگاني خود را قوي کند.
مهندس مسلمي با بيان اينکه از دو سال پيش بسياري از دستگاه ها به دليل شدت تحريم ها و نبود قطعه، خوابيده اند، يادآور شد: در گذشته شرکت مادرتخصصي علاوه بر خريد انبوه دستگاه ها، خدمات پس از فروش آنها را نيز پيگيري ميکرد، اما امروز معلوم نيست چه کسي مسئول پيگيري اين مسئله است. البته بارها به هيئت امنا گفته ايم که از مهندسان پزشک کمک بگيرد، اما بي نتيجه بوده است.
وي همچنين با بيان اينکه هيئت امنا به جاي خريد دستگاهي که در ايران نيز توليد ميشود، در راستاي بوميسازي آن در کشور گام بردارد، گفت: در گذشته شرکت پخش فرآورده هاي پزشکي، نمونه يک دستگاه را در اختيار توليدکنندگان ميگذاشت و آنها توليد ميکردند اما هيئت امنا تاکنون يک نمونه هم براي اين کار نخريده است.
مهندس مسلمي با انتقاد از نحوه تشکيل قرارگاه و کميته مشورتي در حوزه تجهيزات پزشکي و ضعيف بودن ساختار آنها، تصريح کرد: وجود چنين قرارگاه ها و کميته هاي مشورتي در شرايط کنوني کشور براي همه حوزه ها نياز است، اما بايد همه سنديکاها، صاحبان صنعت تجهيزات پزشکي و افراد عملياتي در آنها حضور داشته باشند.
وي با انتقاد از ضعيف شدن جايگاه انجمن و سنديکا در وزارت بهداشت طي يک سال اخير، افزود: با وجود اينکه انجمن بدون دريافت هيچ وامي حدود 5 هزار شغل در حوزه مسئولان فني تجهيزات پزشکي در کشور ايجاد کرده است، اما اکنون وزارت بهداشت حرف ما را که مسئول آموزش مسئولان فني هستيم کامل گوش نميکند.

تشکيل ساختار نظامند

در حوزه مهندسي پزشکي هدف نهايي انجمن
مهندس «مهرداد سرهنگي» دبير هيئت مديره انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي کشور نيز با بيان اينکه هماکنون انجمن 4 هزار عضو و دفتر نمايندگي فعال در 14 استان دارد، گفت: هدف انجمن، ارتقاء سطح علمي دانشآموختگان مهندسي پزشکي، دفاع از حقوق صنفي، کمک به اشتغال فعالان اين حوزه و ارائه خدمات علمي، تخصصي و نظارتي است.
وي ارزيابي فناوري سلامت و ارائه راهکاري مناسب و راهگشا در اين حوزه را از جمله اهداف اين انجمن بيان کرد و توضيح داد: فعاليت ها در سه بخش آموزش مسئولان فني تجهيزات پزشکي سراسر کشور، آموزش هاي ارتقاء تخصص فعالان اين حوزه در قالب آموزش هاي آزاد در برنامه اي شش ماهه است.
مهندس سرهنگي با بيان اينکه خدمات فني و مهندسي در حوزه هاي مختلف ارائه ميشود که اداره کل تجهيزات پزشکي به آنها تفويض کرده است، افزود: ثبت نمايندگي ها، کمپاني ها و ارزيابي خدمات پس از فروش شرکت هاي واردکننده و ثبت مسئولان فني در سايت تيتک در اين دسته قرار دارند.
دبير هيئت مديره انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي کشور ارائه مشاوره هاي تخصصي، فناوري سلامت و ارائه خدمات مهندسي به درخواستکنندگان را از ديگر اقدامات اين انجمن عنوان و تصريح کرد: تشکيل ساختار نظامند در حوزه مهندسي پزشکي و تجهيزات آزمايشگاهي هدف نهايي انجمن است. همچنين قصد داريم که رتبه بندي خدمات پس از فروش شرکتها را نيز با اجازه اداره کل برعهده بگيريم.

ايجاد نخستين نمايشگاه واقعيت مجازی تجهيزات پزشکی

همچنين مهندس «سيامک بني آدم» مدير پروژه نمايشگاه واقعيت مجازي نيز گفت: براي نخستين بار نمايشگاه مجازي بين المللي تجهيزات پزشکي با تکنولوژي «VR Med Show» را در صنعت نمايشگاهي ارائه و معرفي کرده ايم.
وي با بيان اينکه در نمايشگاه مجازي امکان بازديد شبانه روزي در طول سال وجود دارد، افزود: اين نمايشگاه با هدف صادراتي و جذب مخاطبان خارجي بدون نياز به حضور در ايران بوده است؛ همچنين تحريم ها مانع از حضور بازديدکنندگان خارجي در اين نمايشگاه نميشود و هر فردي در هرکجاي دنيا ميتواند بدون محدوديت از آن بازديد کند.
مهندس بنيآدم با تاکيد بر اينکه در صورت داشتن محصول بي کيفيت کشورهاي اروپايي نيز حاضر به خريد آن هستند مشروط بر اينکه آن را بشناسند، تصريح کرد: ارتباطات با دنيا بسيار ضعيف شده است که يکي از اهداف اين نمايشگاه مجازي برقراري اين ارتباط و تقويت صادرات است.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور