آخرین خبر

نشست ترويج علم بنياد مصطفي(ص) با موضوع «بررسي روند درمان ويروس کرونا از طريق پلاسما درماني» برگزار شد

نشست ترويج علم بنياد مصطفي (ص) با موضوع «بررسي روند درمان ويروس کرونا از طريق پلاسما درماني» با حضور آقايان پيمان عشقي؛ مدير عامل سازمان انتقال خون ايران، حسن ابوالقاسمي؛ رئيس دانشگاه بقيه‌الله (عج) و عبدالمجيد چراغعلي؛ عضو هئيت علمي دانشگاه بقيه‌الله و رئيس تيم پزشکي درمان کوويد 19 از طريق پلاسما درماني در محل بنياد علم و فناوري مصطفي (ص) برگزار شد.

کمبود پلاسماي خون بهبوديافتگان کرونا، مهم‌ترين مانع بکارگيري پلاسمادرماني

رئیس دانشگاه بقیه‌الله با اشاره به تجربیات کسب شده در زمینه پلاسمادرمانی و کووید ۱۹ گفت: مطالعات درمانی در گذشته نشان می‌داد که پلاسمادرمانی، خوب است و کشور چین نیز قبلاً از این روش استفاده کرده بود. براین اساس ما نیز از ظرفیت‌های موجود استفاده کردیم و در بیمارستان بقیه الله جلسه‌ای تشکیل شد که چگونه می‌توانیم با همکاری بخش خصوصی از این امکانات استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه بقیه‌الله با بیان اینکه در زمینه پلاسمادرمانی وضعیت خوبی در ایران داریم، عنوان کرد: سالانه بیش از ۴۰۰  هزار لیتر از پلاسمای افراد سالم را دریافت و به کشورها صادر می‌کنیم. همچنین سازمان بهداشت جهانی هم به دیگر کشورها توصیه کرده است که این مدل را از ایران بیاموزند.

وی افزود: تهیه پلاسما برای ما سخت نبود. در شرایط دشوار به این نتیجه رسیدیم که تزریق پلاسمای بیماران بهبودیافته بعد از دو هفته به بیماران دیگر مؤثر است؛ براین اساس با تضمین، مجوز را دریافت و در بیمارستان بقیه‌الله تزریق پلاسما را در اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز کردیم. هیچ کشوری هم از این روش استفاده نکرده بود.

ابوالقاسمی با  اشاره به این مطلب که تأثیر پلاسما بیشتر از دارو بود، گفت: به نظر من استفاده از پلاسمای بیماران بهبودیافته از ویروس کرونا پس از دو هفته و تزریق به دیگر بیماران مبتلا به این بیماری، دستاورد خوبی بوده است ولی مهم‌ترین مانع بکارگیری گسترده این روش، کمبود پلاسمای دریافت شده از بیماران بهبودیافته است. ابوالقاسمی گفت: کماکان نیاز است به نسبت تعداد بیماران، بانک خوبی داشته باشیم. پلاسما باید از بیمار بهبود‌یافته گرفته شود. تاکنون این عمل با تأخیر انجام شده است که باید با همکاری وزارت بهداشت برنامه مناسبی در این خصوص تدوین شود.

اعلام وضعيت اهداي پلاسما از سوي بهبوديافتگان کرونا

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: اکنون لازم است مسلمانان جهان که سابقه ابتلا به کووید ۱۹ را دارند با اعتقاد به لزوم کمک به افراد مبتلا شده، پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

پیمان عشقی در نشست ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) با موضوع «بررسی روند درمان ویروس کرونا از طریق پلاسما درمانی» با اشاره به استقبال مردم از پروژه پلاسمادرمانی گفت: ویروس کرونا، رویکردی منفی در اهدای پلاسمای خون به وجود آورده است.

عشقی درخصوص اهدای پلاسما گفت: در روش پلاسمادرمانی، بهبودیافتگانی به سازمان انتقال خون دعوت می‌شوند که حداقل استانداردهای اهدای خون را داشته باشند و ۲۸ روز از بهبودشان گذشته باشد. همچنین در امر دریافت پلاسما، محدودیت‌هایی وجود دارد؛ از جمله اینکه ما می‌توانیم از خانم‌هایی پلاسما دریافت کنیم که سابقه زایمان داشته‌اند که این پلاسما فقط برای تولید دارو خوب است و نباید مستقیم برای بیماران استفاده شود. بیمارانی که سابقه بیماری‌هایی سنگین همچون فشارخون و دیابت دارند نیز امکان اهدای خون ندارند.

پلاسمادرماني راه معالجه صددرصد نيست

در این نشست عبدالمجید چراغعلی، عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله و رئیس تیم پزشکی درمان کووید۱۹ گفت: واقعیت این است که میزان آنتی بادی در پلاسما ۲ گرم است؛ ما می‌توانیم وقتی پلاسما را از اهداکنندگان دریافت کردیم، دوگرم آنتی بادی را فقط به فرد تزریق کنیم که اکنون یک شرکت در حال انجام این روش است.  وی افزود: پلاسمادرمانی در دوران کرونا با پدیده‌ای جدید روبه‌رو شد. براین اساس بشر تمام توان خود را به کار گرفت تا از این امکان استفاده کند. ما از بهبودیافتگان می‌خواهیم که پلاسما اهدا کنند. پلاسما حاوی آنتی بادی است و برای بیماران استفاده می‌شود و مانند دارو نیست که منتظر پاسخ آن بمانیم. درحال حاضر پلاسمادرمانی وابسته به اهداکننده است؛ اگر اهداکننده نداشته باشیم، این روش قابل اجرا نیست. توصیه من به کشورهای اسلامی این است که اگر  زیرساخت جمع آوری پلاسما را دارند، از این روش استفاده کنند.

در ادامه چراغعلی درخصوص درمان صددرصدی کرونا با پلاسمادرمانی گفت: پلاسمادرمانی راه معالجه صددرصد نیست، اما راه درمان است. پزشکان، پلاسما را به بیماران بدحال تزریق می‌کنند؛ اما اگر به هر بیماری که وارد بیمارستان می‌شود، پلاسما تزریق کنیم، خیلی خوب است. هرچه زودتر پلاسما تزریق شود بهتر است.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور