آخرین خبر

نحوه تبديل داده‌های متنی (.txt) به متلب (.mat)

در بسياري از پردازش‌ها در حوزه مهندسي پزشکي، داده‌هاي به دست آمده از دستگاه‌هاي پزشکي به فرمت متني (تکست) هستند. به منظور خواندن داده‌ها و آناليز آن‌ها در نرم افزار متلب، نياز است تا داده‌ها به فرمت .mat تبديل شوند. در اين شماره قصد داريم شما را با نحوه تبديل داده‌ها از فرمت متني به متلب آشنا کنيم.

فرض کنيد سه داده به صورت تصوير نمايش داده شده در شکل 1 در يک پوشه به نام MEDLAB با اسامیMEDLAB1، MEDLAB2 و MEDLAB3 قرار دارند. جهت تبديل فايل‌هاي متني موجود در اين تصاوير به شيوه زير عمل مي‌کنيم.

شکل1) داده‌هاي تکست موجود در پوشه MEDLAB

پس از باز کردن نرم افزار متلب از قسمت مشخص کردن پوشه (Browse for folder) پوشه MEDLAB را از سيستم خود انتخاب و بر روي انتخاب پوشه (Select for Folder) کليک مي‌کنيم تا مسير جاري نرم افزار متلب مطابق شکل 2 به پوشه مورد نظر که داده‌هاي تکست در آن قرار داد تغيير کند. همانطور که در شکل 3 مشخص است سه داده به فرمت تکست با اسامي ذکر شده در بالا در پوشه جاري (Current Directory) قرار دارند. مسير جاري متلب نيز همانطور که در شکل 3 مشخص شده است، به مسير مرتبط با داده‌هاي تکست تبديل شده است.

شکل2) نحوه انتخاب پوشه مرتبط با داده‌هاي تکست
شکل3) نمايش مسير جاري داده‌هاي تکست در نرم افزار متلب

جهت تبديل کردن اين داده‌ها به فرمت .mat که از فرمت‌هاي خانواده متلب است کافي است مطابق شکل 4 بر روي يکي از داده‌ها کليک راست کرده (در اينجا بر روي MEDLAB3 کليک شده است) و بر روي قسمت Import Data کليک کنيم. در اين حالت پنجره‌اي به شکل 5 باز مي‌شود که در اين پنجره از قسمت Import Data نحوه تبديل داده‌هاي تکست را بر روي فرمت ماتريس عددي يا Numeric Matrix (مطابق کادر مشخص شده در شکل 5) قرار مي‌دهيم و سپس بر روي Import Selection کليک مي‌کنيم تا در قسمت فضاي کار (Workspace) متغيري به همان نام داده اصلي (MEDLAB3) که به فرمت تکست بود، ايجاد شود؛ فرمت کنوني داده به صورت .mat خواهد بود.

شکل4) نحوه بازکردن داده‌ها در متلب
شکل5) نحوه تغيير فرمت داده تکست به ماتريس عددي (.mat)

در شکل 6 تغيير فرمت داده از .txt به .mat نمايش داده شده است با کليک کردن بر روي متغير MEDLAB3 در فضاي کار پنجره‌اي باز مي‌شود که محتويات موجود در داده را نشان مي‌دهد و مي‌توان آناليز مورد نظر را بر روي اين داده‌ها انجام داد. براي ساير داده‌هاي تکست نيز همين روش را مي‌توانيد انجام دهيد. لازم به ذکر است در همان ابتدا نيز مي‌توانستيد کليه داده‌هاي موجود در پوشه جاري را انتخاب کرده و روش ذکر شده در بالا را طي کنيد تا همه داده با هم به فرمت .mat تبديل شوند. پس از اينکه کليه داده‌هاي تکست را به فرمت .mat تبديل کرديد مي‌توانيد از دستور save مطابق شکل 7 استفاده کنيد تا کليه داده‌ها در همان پوشه‌اي که داده‌هاي متني هستند ذخيره شوند و ديگر نياز به استفاده از داده‌هاي تکست نباشد. براي باز کردن داده‌ها به فرمت .mat نيز مي‌توانيد با دبل کليک کردن بر روي هر داده يا استفاده از دستور load که در شکل 7 نشان داده شده است، داده‌ها را باز کنيد. همانطور که مشاهده مي‌کنيد در پايين صفحه سمت چپ کليه داده‌هاي متني به فرمت .dat تبديل شده‌اند.    

شکل6) تبديل شدن داده تکست به فرمت .mat در فضاي کار
شکل7) چگونگي ذخيره و باز کردن داده‌ها به فرمت .mat

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور