آخرین خبر

نحوه تبديل انواع داده در نرم افزار MATLAB

در نرم افزار متلب مانند ساير زبان‌هاي برنامه‌نويسي داده‌هاي مختلفي وجود دارد در اين قسمت شما را با عملکرد هر داده و نحوه تبديل داده‌ها آشنا مي‌کنيم. جهت تبديل داده‌هاي مختلف مي‌توانيد طبق جدول 1 از دستورات مرتبط استفاده کنيد. در اين جدول، دستوري که نياز است تبديلات مختلف را انجام دهد به همراه توصيف هر دستور نشان داده شده است.

جدول 1) نحوه تبديل انواع داده

جهت آشنايي با نحوه عملکرد دستورهاي تبديل داده، در ادامه خروجي به دست آمده از اعمال هر دستور نشان داده مي‌شود. شکل 1 تصوير نتايج به دست آمده از اجراي دستور int2str را نشان مي‌دهد. همانطور که در اين شکل مشاهده مي‌کنيد، به کمک اين دستور مي‌توانيد اعداد را به رشته حروف بچسبانيد و در کاربردهاي مختلف از آن استفاده کنيد. در اين مثال جهت تغيير عناوين شکل‌ها با شماره‌هاي مختلف، از قابليت اين دستور استفاده شده است.

شکل 1) نتايج بدست آمده از اجراي دستور int2str

در صورتيکه بخواهيد عددي غير از عدد صحيح را به رشته حروف در آوريد بايد از دستور num2str استفاده کنيد که دايره اعداد مورد استفاده کليه اعداد حقيقي است. شکل 2 تصوير خروجي به دست آمده از اجراي اين دستور را نشان مي‌دهد.

شکل 2) خروجي ايجاد شده از اجراي دستور num2str

در صورتيکه در اين حالت از دستور int2str استفاده مي‌شد خروجي اعداد نشان داده شده به سمت نزديکترين عدد صحيح تغيير مي‌کرد يعني به جاي عدد 3/5 عدد 5 و به جاي عدد7/5 عدد 6 نشان داده مي‌شد. شکل 3 تصوير نتايج به دست آمده از اجراي دستور int2str براي اعداد اعشاري را نشان مي‌دهد.

شکل 3) نتايج حاصل شده از اجراي دستور num2str

از دستور mat2str نيز مي‌توان جهت تبديل يک ماتريس به رشته حروف استفاده کرد. همانطور که در شکل 4 نشان داده شده است دستور whos وضعيت متغيرهاي x و A را نشان مي‌دهد که متغير x به صورت يک ماتريس 2*2 و ماتريس A به صورت يک رشته 9*1 تبديل شده است.

شکل 4) نحوه استفاده از دستور num2str و خروجي به دست آمده

جهت تبديل رشته حروف به اعداد از دستور str2num استفاده مي‌شود. خروجي اين دستور به اين صورت است که رشته حروف با توجه با ساختار نشان داده شده به اعداد با کلاس‌هاي مختلف تبديل مي‌شوند. شکل 5 نحوه تبديل رشته حروف به اعداد و خروجي ايجاد شده را نشان مي‌دهد.

شکل 5) نحوه تبديل رشته حروف به اعداد

براي تبديل رشته حروف به ماتريس مي‌توان از دستور str2mat استفاده کرد. اين دستور ورودي به صورت رشته حروف را دريافت و خروجي اين دستور به صورت ماتريس در مي‌آيد. شکل 6 خروجي ايجاد شده از دستور str2mat را نشان مي‌دهد. همانطور که در اين شکل مشخص است يک رشته از حروف در متغير x ذخيره شده است که خروجي دستور به صورت يک ماتريس 3*3 نشان داده شده است که مي‌توان تمامي دستوراتي که روي ماتريس‌ها اعمال مي‌شود را روي متغير x اعمال کرد به طوري که بعد از اجراي دستور سطر دوم و ستون دوم ماتريس x خروجي 5 را نشان ‌دهد.

شکل  6) خروجي ايجاد شده از دستور str2mat

جهت آشنايي بيشتر با خروجي توليد شده توسط دستور str2double هم مي‌توانيد نتايج ايجاد شده در شکل7 را مشاهده کنيد.

شکل 7) نتايج توليد شده از دستور str2double

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور