آخرین خبر

نابينايان و تجهيزاتي براي درك بهتر محيط

نویسنده: دکتر سرور بهبهاني، مهندس محمد كريمي مريداني؛ دانشجوي دكتري مهندسي پزشكي (بيوالكتريك)، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيق

 

چشم دل باز كن كه  جان بيني …. نابينايي يا کوري وضعيتي است که بيمار در آن ادراک بينايي ندارد و علت آن عوامل فيزيولوژيکي يا عوامل عصبي است. سازمان بهداشت جهاني حدس ميزند در حال حاضر 35 ميليون نابينا در جهان زندگي ميکنند که 90 درصد از آن ها در کشورهاي در حال توسعه و بيشتر در آسيا و آفريقا هستند که بيشتر در مناطق محروم و روستايي زندگي ميکنند. خطر نابينايي در بسياري از اين مناطق بيشتر از کشورهاي صنعتي توسعه يافته اروپا و آمريکا هستند.
دلايل نابينايي علاوه بر اين که ميتواند ارِثي باشد ميتواند به دلايل مختلف بروز کند. دلايل مختلف بروز بيماري کوري بستگي به شرايط اجتماعي و جغرافيا دارد. در کشورهاي در حال توسعه، آب مرواريد شايع ترين دليل است و هم چنين تراخم، جذام، انکوسرکيازيس وگزروفتالمي، نيز از دلايل مهمي به شمار مي رود. در کشورهاي توسعه يافته، کوري بيشتر به ميزان پيري فرد بستگي دارد.
ساير دلايل کوري عبارتند از:
 رتينوپاتي ديابتي

 جداشدگي شبکيه
 بيماريهاي دژنراتيو ارثي شبکيه
 کم بينايي
کم بينايي (Low Vision) يک کاهش بينايي دو طرفه است که به ميزان قابل ملاحظه اي عملکرد بينايي فرد را مختل مي سازد و نمي توان آن را با روش هاي متعارف پزشکي وجراحي و وسائل کمک بينايي معمولي مانند عينک يا لنزهاي تماسي به ميزان کافي اصلاح نمود. نيمه بينايي اغلب به صورت کاهش وضوح ديد يا حدث بينايي بروز مي کند ولي ممکن است به صورت کاهش ميدان بينايي؛ حساسيت به نور اعوحاج در ديد و يا از دست دادن حس کنتراست نيز ديده شود.
طبق تعريف فردي که حدث بينايي وي کمتر از 70/20 و بيشتر و يا مساوي با 400/20 باشد، کمبينا است. کم بينايي اغلب در اثر مشکلات هنگام تولد؛ صدمات؛ سالخوردگي و يا به صورت عوارض جانبي بيماري ها روي مي دهد.
عمدهترين علل جهاني نابينايي قابل اجتناب و آسيبهاي جدي بينايي، کاتاراکت، گلوکوم و تراخم است. خدمات کم بينايي علت ايجادکننده مشکل بينايي را درمان نمي کند بلکه از باقيمانده بينايي موجود حداکثر استفاده را مي برد. مراقبت هاي کم بينايي جانشين نياز به ساير درمان هاي همزمان مانند ليزر؛ دارو و جراحي نمي شود. متخصصان کم بينايي وسايل کمک بينايي؛ فيلترها؛ تجهيزات ميکروسکوپ يا تلسکوبيک؛ بزرگ کننده ها؛ تجهيزات انطباقي؛ سيستم هاي مدار بسته؛ وسائل کمک به زندگي مستقل و آموزش ها و مشاوره را به بيماران خود عرضه مي کنند.

متخصصان کم بينايي متخصصان اپتومتري يا چشم پزشکي هستند که در معاينه و درمان بيماران داراي اختلالات بينايي که با روش هاي دارويي وجراحي يا وسايل کمک بينايي معمولي مانند عينک و لنز تماسي به طور کامل قابل درمان نيستند مهارت دارند. توانبخشي افراد کم بينا يک کار گروهي است که مستلزم حضور متخصصان کم بينا (اپتومتريست يا چشم پزشک)، کاردرماني فيزيوتراپي توانبخشي، تکنيسين ها و افرادي از ساير مشاغل برحسب نياز است.

معاينه يک بيمار کم بينا
يک معاينه معمولا با يک تاريخچه کامل شروع مي شود. در اين مرحله تاکيد خاصي بر روي مشکلات فونکسيونل بيمار مانند ديد نزديک، مشکلات مربوط به glare مشکلات بينايي در محيط خانه، کار، مدرسه و سفر مي شود همچنين يک بررسي دقيق از سابقه مشکلات چشمي و پزشکي بيمار به عمل مي آيد. معاينات مقدماتي ممکن است شامل ارزيابي عملکرد چشم مانند درک عمق، ديد رنگ، حساسيت به کنتراست و اندازه گيري انحناء قرنيه شود. حدث بينايي با استفاده از تابلو هاي ديد ويژه کم بينايي شامل حروفي با اندازه هاي بزرگ تر اندازه گيري مي شود تا ديد بيمار دقيق تر مشخص شود تعيين وضعيت انکساري افراد کم بينا با تکنيک هاي خاصي صورت مي پذيرد که ممکن است شامل تغيير سطح نور، استفاده از فيلتر و استفاده از تغييرات وسيع تر که مشاهده آن ها براي بيماران راحت تر است شود. اگر ديد بيمار خيلي کم باشد معاينه کننده ممکن است از سيستم هاي تلسکوپيک که براي بزرگنمايي در دور بکار برده مي شوند استفاده نمايد اين سيستم ها هم برروي عينک سوار مي شوند. و هم ممکن است در دست نگه داشته شوند انواع وسايل کمک بينايي در نزديک شامل عينک هايي با شماره بالا، ذره بين هاي معمولي يا الکترونيکي و حتي ماشين هاي مطالعه الکترونيک مورد آزمايش قرار مي گيرند. ميدان بينايي نيز معمولا مورد ارزيابي قرار مي گيرد و اگر بيمار دچار محدوديت ميدان بينايي باشد وسايل تقويت ميدان بينايي مورد ارزيابي قرار مي گيرند وسايل ساده اي براي بهبود نحوه استفاده بيمار از باقيمانده ميدان بينايي اش ممکن است تجويز شود.  ارزيابي سلامتي چشم بيمار شامل يک معاينه بيوميکروسکوپيک از ساختمان هاي خارجي و يک معاينه داخلي در حالت باز بودن مردمک مي شود.  معاينه کننده ممکن است در مورد چگونگي تاثير مشکل بيمار بر روي ديد وي و نحوه تقويت و مراقبت از بينايي بيمار با او مشورت نمايد وسايل کمک به زندگي مستقل براي رفع نيازهاي خاصي از بيمار مورد بررسي قرار مي گيرند. يک جلسه معاينه فرد کم بينا ممکن است دو يا سه برابر يک معاينه استاندارد چشم به طول انجامد.

برخي نابينايان سرشناس جهان
نابينايي فقدان کامل درک نور است. بيشتر مردم اعتقاد دارند که ما با چشمانمان ميبينيم با اين حال، حقيقت اين است که اين مغز ماست که آنچه فکر ميکنيم ميبينيم را درک ميکند.
افراد مشهور نابينا در بسياري از حوزهها جهان را تغيير داده و حتي شکل دادهاند، در بخشهايي چون موسيقي، سياست، علم، هنر و ورزش. آنها موفق شدند چرا که اجازه ندادند تا عدم درک خارجي نور، نور دروني آنها را خاموش کند. اينها افرادي هستند که جهان با استعداد و شجاعت آنها، روشن شده است:
هلن کلر (27 ژوئن 1880- يکم ژوئن 1968) نويسنده، فعال اجتماعي و مدرس امريکايي نخستين فرد کر ولالي بود که در دانشگاه تحصيل کرد. او يک مدافع خستگيناپذير حقوق افراد معلول بود.
استيو وندر (تولد: 13 مي 1950 ميلادي) خواننده، ترانهسرا، تهيه کننده آمريکايي است. فهرست نابينايان مشهور جهان بدون نام وي کامل نخواهد شد. وندر ترانههاي بسياري در حمايت از گروههاي حقوق بشري و مبارزه بدون خشونت سروده است.
ري چارلز (23 سپتامبر 1930- دهم ژوئن 2004) نوازنده پيانو و موسيقدان امريکايي از خوانندگان سبکهاي جاز و ريتم و بلوز بود. او از پيشگامان موسيقي سول و پيانو بود که به شکلدهي صداي ريتم و بلوز پرداخت. چارلز را “تنها نابغه واقعي در اين حرفه” ميناميدند.
کلود مونته (14 نوامبر 1840- پنجم دسامبر 1926) بنيانگذار نقاشي امپرسيونيست فرانسوي بود. تا سال 1907 همچنان مشهور بود اما کمکم مشکلات جدياش آغاز شد و بينايياش را از دست داد. حتي در شرايطي که وضعيت بينايي کلود روز به روز بدتر ميشد، او هيچگاه از نقاشي کردن دست نکشيد. کلود مونت در پايان زندگياش و در حالي که کاملا نابينا شده بود، يکي از مشهورترين آثار خود با عنوان “نيلوفرهاي آبي” را نقاشي کرد.
آندري بوچلي (تولد: 22 سپتامبر 1958) در 12 سالگي در يک تصادف در جريان بازي فوتبال نابينا شد. وي با وجود تسلط به پيانو، فلوت و ساکسيفون در مدرسه نابينايان ادامه تحصيل داد و دکتراي حقوق دريافت کرد. بوچلي با ايتاليايي خوانندههاي مشهور اپرا چون پاواروتي نيز همکاري داشته است.
فرانکلين دلانو روزولت (سيام ژانويه 1882- دوازدهم آوريل 1945) سيودومين رئيسجمهوري ايالات متحده امريکا بود. روزولت معلوليتهاي متعددي از جمله اختلال در بينايي داشت. توماس گور (دهم دسمابر 1870- شانزدهم مارس 1949) توماس گور سياستمدار دموکرات امريکايي بود. وي در کودکي نابينا شد ولي هرگز از روياي خود براي سناتور شدن دست نکشيد. در سال 1907 ميلادي، او يکي از دو سناتور ايالت اوکلوهاما بود و دو بار ديگر نيز به اين سمت انتخاب شد.
هريت توبمن (1820- 21 مارس 1913) در جواني يک برده بود که به کانادا گريخته بود ولي به امريکا بازگشت، جايي که به کمک صدها برده سياهپوست شتافت. او در جريان مبارزات برابري حقوق سياهان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از ناحيه سر مجروح شد، جراحتي که منجر به اختلال شديد بينايي وي شد. گفته شده که اين مسئله نيز نتوانست توبمن را از مبارزه براي آزادي همنوعانش بازدارد.
لوئيس بريل (چهارم ژانويه 1809- ششم ژانويه 1852) در سن سه سالگي چشم چپش بهطور تصادفي با يکي از ابزار کارگاه آهنگري پدرش آسيب ديد که باعث نابينايي اين چشم شد و به علت نفوذ عفونت به چشم راستش در سن 4 سالگي بينايي خود را کاملا از دست داد. او خالق خط بريل است، روشي که افراد نابينا ميتوانند از طريق آن بنويسند و بخوانند.
مارلا رانيان (تولد: چهارم ژانويه 1969) دونده امريکايي دو ماراتن است که نابينا است. او تاکنون سه بار قهرمان ملي دو پنج هزار متر زنان شده است. او نخستين ورزشکار نابينايي است که بهطور رسمي در مسابقات المپيک شرکت کرده است.

تجهيزات کمکي براي نابينايان
پريز براي نابينايان

اين وسيله در اصل آداپتوري است که به پريز برق وصل شده و با استفاده از سيم هاي مخصوص مغناطيسي مي توان به راحتي به آن متصل شد. از ويژگي هاي اين سيم و آداپتور مي توان به نوشته هاي بريل روي بدنه اشاره کرد که به نوع دستگاه بستگي دارد.
طراحان صنعتي همه روزه درتلاش هستند تا راهکار مفيدي براي راحت تر کردن زندگي نابينايان پيدا کنند. اين افراد يکي از دغدغه هاي خود را درست کردن وسيله هاي مختلف مخصوص استفاده نابينايان مي دانند و در اين زمينه طرح هاي بسياري را نيز ارائه مي کنند. به تازگي وسيله اي براي راحتي نابينايان هنگام کار  با وسايل الکتريکي ابداع کرده است که ويژگي هاي منحصر به فردي دارد. اين طراح پريز برق مغناطيسي که در اصل يک آداپتور براي وسايل برقي است به وجود آورده است. اين وسيله در اصل آداپتوري است که به پريز برق وصل شده و با استفاده از سيم هاي مخصوص مغناطيسي مي توان به راحتي به آن متصل شد. از ويژگي هاي اين سيم و آداپتور مي توان به نوشته هاي بريل روي بدنه اشاره کرد که به نوع دستگاه بر مي گردد. نکته دوم زماني جلوه پيدا مي کند که نابينايان در حال عبور مرور هستند و اگر پاي آن ها به سيم گيرکند بدون هيچ مشکلي سيم از پريز خارج شده و مانع از سقوط فرد نابينا مي شود.
اين دستگاه هنوز در بخش تست هاي اوليه است و ممکن است تا سال هاي آينده وارد بازار شود. تا به حال طراحان بسياري از اين وسيله تمجيد کرده اند و آن را از جمله بهترين وسيله هاي کمک به نابينايان مي دانند.

ابزار روبوتيک براي کمک به نابينايان
متخصصان موسسه تحقيقاتي MIT به تازگي ابزار روبوتيک جديدي ساخته اند که کاربران نابينا مي توانند با استفاده از آنها از سرويس هاي نقشه يابي آنلاين استفاده کنند.
براي بسياري از انسان ها در اقصي نقاط جهان آنلاين شدن و بررسي نقشه شهرها و مناطق مختلف قبل از سفر به آن مکان ها به يک امر عادي  مبدل شده، البته استفاده از سرويس نقشه هاي گوگل و ديگر نقشه هاي بصري براي کسب اطلاعات جغرافيايي توسط کاربران نابينا تقريبا غير ممکن است که البته با ابزار جديد ساخته شده از سوي شرکت MIT اين مشکل رفع خواهد شد. با استفاده از اين ابزار کاربران نابينا مي توانند از تمام مزايايي که افراد سالم با استفاده از سرويس نقشه هاي آنلاين نصيبشان مي شود استفاده کنند.
با استفاده از اين سيستم موسوم به The BlindAid کاربران نابينا مي توانند مسير حرکت خود را در يک مدل مجازي از يک اتاق يا ساختمان احساس کنند و پيش از رفتن به يک مکان با آنجا ارتباط برقرار کرده و آشنا شوند .
طبق گفته طراحان اين سيستم ، افراد نابينا زماني که بتوانند مدل مجازي يک مکان را پيش از رفتن به آنجا بازنگري کنند، با مشکلات کمتري براي برقراري ارتباط با آن مکان برخورد خواهند کرد .
اين سيستم بر روي ابزاري به نام “فانتوم” ساخته شده که پيش از اين در سال 1990 توسط شرکت MIT ساخته و وارد بازار جهاني شده بود. فانتوم شامل يک بازوي روبوتيک است كه کاربر بايد آن را در دستان خود نگاه دارد . اين ابزار مي تواند با وارد آوردن يک فشار ضعيف و کنترل شده به انگشتان کاربر احساس لمس را به دستان کاربر نابينا القا کند.
اين ابزار با سيستم مخصوصي که دارد همانند چوب دستي فرد نابينا عمل مي کند و به او اين امکان را مي دهد که زمين،  ديوارها و کليه اشياء موجود در يک مکان را لمس کند. اين ابزار به يک رايانه حاوي يک نقشه سه بعدي از اتاق متصل است بنابراين هر زماني که يک مانع مجازي بر سر راه فرد نابينا قرار دارد رايانه به ابزار مکانيکي دستور مي دهد که فشاري به دست کاربر وارد کند که اين مي تواند تقليدي از نيروي واکنشي موانع در دنياي حقيقي باشد.

پيوند موفقيت آميز چشم بيونيک
دانشمندن يک گام مهم براي کمک به افراد نابينا برداشته اند تا اين افراد بتوانند با يک چشم بيونيک زندگي مستقلي داشته باشند.بيماري در نتيجه شرايط ارثي بخشي از بينايي خود را از دست داده و در بيمارستان چشم و گوش تحت يک عمل جراحي از يک چشم بيونيک استفاده مي کند. شكل (1)

اين چشم بيونيک شامل يک دوربين کوچک است که بر روي عينک نصب مي شود و مانند شبکيه عمل مي کند، همچنين يک پردازنده جيبي دارد که اطلاعات الکترونيک را از دوربين مي گيرد و آن را به سيگنال ها تبديل مي کند. اين ابزار مغز را قادر مي سازد تا يک ساختار بصري ايجاد کند.
نمونه اوليه اين چشم بيونيک توسط بيونيک ويژن استراليا توليد شده است و براساس اعلام اين گروه، آن ها نخستين چشم بيونيک جهان را به طور موفقيت آميز پيوند زده اند.
بيمار در رابطه با اين تجربه اظهار داشت: وقتي که نخستين تصوير بزرگ تر شد بسيار شگفت زده شده است، چرا که اصلا اميدوار نبوده بتواند چيزي ببيند.
اين چشم بيونيک با همکاري محققان استراليايي ساخته شده و با 24 الکترود مجهز شده که يک سيم کوچک به گيرنده اي که به پشت گوش قرار دارد، متصل شده است. اين چشم بيونيک در نزديک شبکيه داخل چشم کار گذاشته مي شود و به طور الکتريکي شبيکه را تحريک مي کند.
جراح متخصصي که اين نمونه اوليه را کار گذاشته اظهار داشت: تحريک هاي الکتريکي از دستگاه عبور مي کنند و پس از آن شبيکه را تحريک مي کنند. اين ضربه ها به مغز مي رسند و تصوير ايجاد مي کنند.
اين دستگاه ديد اندکي براي بيمار ايجاد مي کند و بيمار مي تواند تضادهاي رنگي و حاشيه ها را چون اجسام روشن و تيره تشخيص دهد. محققان اميدوارند که اين دستگاه را به نوعي توسعه دهند که بيمار با استفاده از آن بتواند به طور مستقل حرکت کند.
اين بيمار، نخستين بيماري است که يکي از اين سه دستگاه براي چشم وي پيوند زده شده است، گام بعدي تحليل اطلاعات تصويري است که از اين تحريک سازي ها دريافت مي شود.
براساس اظهارت محققان عمل جراحي پيوند عمل ساده اي است که مي توان آن را به جراحان چشم در سراسر دنيا آموزش داد؛ يکي از اهداف، طراحي ساده اين دستگاه بوده تا پيوند آن نيازمند فرآيند پيچيده اي نباشد. تحقيقات مشابهي توسط محققان در دانشگاه نيويورک انجام شده که طي آن نيز از ضربات الکترونيکي به عنوان تحريک براي انتقال اطلاعات به مغز استفاده مي شود.

دوربيني مخصوص نابينايان
اين روزها با تولد تلفن هاي هوشمند و سيستم عامل هاي دوست داشتني شان خيل عظيمي از اپليکيشن ها وارد زندگي کاربران شده که انجام بسياري از امور ضروري و زمان بر را براي همه آسان کرده است.
اما بي شک استفاده از اين وسايل براي روشندلان و کساني که با اختلالات بينايي مواجه هستند به آساني ديگران نيست. آن ها هميشه بايد به دنبال ابزار و يا نرم افزار هاي واسطي باشند تا بتوانند اطلاعات را آن طور که برايشان قابل استفاده است در اختيار داشته باشند شكل (2).

يک تيم از محققين سنگاپوري با کمک دانشگاه MIT ، يک ابزار پوشيدني ويژه نابينايان را طراحي کرده اند. اين وسيله که EyeRing نام دارد مانند يک انگشتر قابل پوشيدن است و به کمک دوربين اش از اشيا اطراف خود تصاويري را تهيه کرده و آن ها را به يک اپليکيشن اندرويدي ارسال مي کند که در آنجا به اطلاعات شنيداري براي کاربر نابينا تبديل مي شوند.
اين دستگاه مجهز به يک دوربين VGA کوچک است. يک ميکروپروسسور 16 مگاهرتزي AVR فرايند کنترل نرم افزاري اين مجموعه را بر عهده دارد. اطلاعات مربوط به تصاوير تهيه شده از اين ابزار پوشيدني به کمک بلوتوث به تلفن همراه هوشمند کاربر ارسال مي شود. همچنين يک باتري ليتيمي قابل شارژ نيز براي اين مجموعه در نظر گرفته شده که براي سهولت فرايند شارژ در آن يک پورت ميني USB  نيز تعبيه شده است. جالب اينجا است که آن ها بدنه گجت جديد شان را هم با يک پرينتر سه بعدي ساخته اند.
تصاوير توسط لنز دوربين تهيه و به گوشي هوشمند بلوتوث مي شوند. در آنجا به کمک الگوريتم اپليکيشن پردازش مي شوند و نتايج در دو فرمت متني (براي نمايش بر روي صفحه نمايشگر اسمارت فون) و صوتي (براي شنيدن) آماده مي شوند. اطلاعات صوتي از طريق هدفوني که در گوش کاربر است به او اطلاع داده مي شود. اين سيستم در حال حاضر قادر به تشخيص و پردازش اطلاعاتي پيرامون برچسب قيمت ها، واحد پول، رنگ ها و… است.
پروژه EyeRing فعلا در دست بررسي و توسعه است. تيم طراح در نظر دارد اپليکيشني نيز براي سيستم عامل iOS و همچنين ارتقا هايي در بخش سنسورها، ماژول ها، لنز دوربين و اندازه و ظاهر اين وسيله داشته باشد تا بتواند آن را به صورت يک ابزار کمکي همراه و منطبق با نياز هاي يک فرد نابينا تبديل و به زودي آن را به صورت انبوه وارد بازار کند.

لباس لرزشي جديد به کمک نابينايان
طبق گفته سازمان جهاني بهداشت اکنون حدود 285 ميليون نفر در سراسر جهان نابينا هستند و هنوز در بسياري از کشورهاي پيشرفته اغلب افراد نابينا از عصاي سفيد استفاده مي کنند. اين در حالي است که گروهي از محققان آمريکايي به تازگي نوعي لباس لرزشي با تکنولوژي بالا ساخته اند که به کمک نابينايان و افرادي که مشکل بينايي دارند مي آيد. اين لباس بدون آستين که “Eyeronman” نام دارد براي شناسايي موانع از سنسورهاي خاص استفاده مي کند و با لرزش خود نابينايان را آگاه مي کند. شرکت سازنده لباس لرزشي مدعي است که لباس ابداعي علاوه بر نابينايان به ماموران آتش نشاني و سربازان نيز کمک مي کند. ظاهر اين لباس مانند يک جليقه معمولي است و مجهز به سنسورهاي ويژه و يک سيستم ليزري است که مشابه آن در خودروهاي بدون راننده به کار گرفته مي شود و خفاش ها و جانوران ديگر نظير مارها نيز براي شناسايي طعمه از آن استفاده مي کنند.

ساخت تکنولوژي راه ياب (wayfindr) براي نابينايان
افراد نابينا به شدت وابسته به وسايل حمل و نقل عمومي هستند حتي بيشتر از اين که يک همراه بينا همراه با آن ها باشد. اما در مطالعه اي که توسط انجمن رويال نابينايان لندن (RLSB) صورت گرفت، حدود نيمي از شرکت کنندگان از استفاده ي مترو اظهار نارضايتي کردند. با در نظر داشتن اين امر، انجمن جوانان RLSB با همکاري شرکت طراحي ustwo نمونه اوليه سيستمي را به نام wayfindr ساختند. اين سيستم از ترکيبي از Beaconهاي بلوتوث، يک نرم افزار و هدفون هاي انتقال به استخوان جهت راهنمايي کاربران از طريق سيستم زيرزميني استفاده مي کند.
iBeacon ها به شکل ماژول هاي Estimote در مي آيند  که در مکان هاي استراتژيک اطراف سيستم مترو قرار داده شده اند iBeacon يک سيستم تقريباً داخلي است که توسط اپل ساخته شده و انتقال دهنده هاي کم قدرت بلوتوث آن براي اطلاع رساني از دستگاه هاي ios در صورت وجود استفاده مي کند.
در مورد wayfindr برنامه سيگنال ها را از سه چراغ نزديک دريافت مي کند، مکان هاي فيزيکي آن ها از پيش در برنامه اي مثل waypoints طراحي شده است. با مقايسه ي قدرت آن سيگنال ها برنامه مي تواند مکان کاربر را نسبت به نقاط ايستگاه با سه زاويه مشخص کند- همانند مدلي نيست که باGPS کار مي کند و از ماهواره ها به جاي  iBeaconsاستفاده مي کنند.
سپس نرم افزار نشانه هاي جهات گفته شده را از طريق هدفون هاي برند Aftershokz به کاربر نشان مي دهد. چون اين هدفون ها با فرستادن ويبره هايي از طريق استخوان هاي گونه کار مي کنند، کانال گوش را نمي بندند و به کاربر اجازه مي دهند تا آنچه در اطرافش اتفاق مي افتد را بشنود.
آنچه هنگام برطرف نمودن اين مشکلات به دست آمد اين بود که افراد جوان با نقص بينايي استقلال خود را همانند ساير همسالان خود پرورش مي دهند. کاري که روي wayfindr انجام گرفت اين بود که مکمل تلاش هاي صورت گرفته توسط حمل و نقل عمومي بوده و به آن ها کمک مي کند. بازخورد بسيار خوبي در مباحثات اپراتورها و نمونه آزمايشي دريافت شد. در دانشگاه Nevada، سيستم Reno Navatar نيز براي کمک به کاربران نابينا درون خانه طراحي شده است (که جي پي اس آن کار نمي کند)، اگرچه از ترکيب نقشه هاي ساخت ديجيتال، قطب نماي گوشي و سرعت سنج، و نقاط مکاني استفاده مي کند که توسط کاربر تهيه شده است.

ده طرح نوآورانه براي كمك به نابينايان
شايد از نظر ظاهري يک نابينا را محدود بدانيم اما در واقع اينگونه نيست. يک نابينا از نظر ديدن محدود است اما نبايد ديگر حواس او را فراموش کرد. در اينجا به چند طرح نوآوري براي نا بينايان اشاره مي شود.
1- کامپيوتر براي نابينايان
اين وسيله شانس عادلانه براي اکتشاف جهان بي حد و حصر کامپيوتر را براي نابينايان فراهم مي کند. شكل (3)
2- تلفن همراه لمسي
اين تلفن لمسي Kinda آيفون با يک رابط بريل امکان استفاده از موبايل را براي نابينايان فراهم مي سازد. شكل (4)
3- وسيله تشخيص رنگ
اين گجت امکان تشخيص روشنايي ، اشباع و نوع رنگ پارچه ها را مشخص ميکند. اين وسيله اجازه مي دهد تا يک فرد نا بينا به معناي واقعي رنگ ها را تشخيص دهد. شكل (7)
4- ليبل ساز بريل
بريل ساز ليبل اين امکان را فراهم مي سازد تا برچسب هاي به خط بريل براي استفاده نابينايان درست کرد. که به عنوان مثال براي مشخص کردن نوع محصول در فروشگاه ها کارايي دارد. اين بريل ساز کارايي هاي ديگري هم دارد. شكل (5)
5- کمک کارت نا بينا
اين وسيله براي امنيت بيشتر اطلاعات محرمانه کارايي دارد. مثلا شما هنگام استفاده از کارت هاي بانکي شماره رمزي وارد مي کنيد حال دوست داريد براي امنيت بيشتر رمز آن را عوض کنيد. اين دستگاه به نابينا کمک مي کند تا از اعداد و ارقام مختلفي براي اين منظور استفاده و به اطلاعات شخصي خود دسترسي پيدا کند. شكل (6)
6- مترجم بريل
فرض بر اين است که نابينا آشنايي به خط بريل ندارد. اين وسيله به نابينا کمک مي کند تا خط بريل را آساني بخواند. شكل (11)
7- کتاب خوان بريل
يک تکنولوژي EAP است که از طريق سيگنال هاي الکترومغناطيسي و ايجاد الگوهاي سطحي شبيه ساز خط بريل است. با اين تکنولوژي ضخامت کتاب ها به خط بريل کم شده و حمل آن براي نابينايان آسان مي شود. شكل (10)
8- حافظه صوت
حافظه صوت براي اسکن و تشخيص کارکتر طراحي شده توسط اين وسيله نابينايان با اسکن کردن نوشته هاي خود ( کتاب ، روزنامه ، قرارداد ، نامه ، کارت بازرگاني و …) مي توانند آن را به صورت گويا گوش دهند. شكل (12)
9- ساعت زنگدار
اين يک ساعت زنگدار سراميکي است که 12 ساعت را به صورت خط هاي بريل مشخص کرده است. اين ساعت از دو حلقه که يکي براي زمان و ديگري براي تنظيم زنگ طراحي شده است. کارکردن با اين ساعت آسان است و مي تواند مفيد واقع شود. شكل (13)
10- مکعب روبيک براي نابينايان
اين مکعب متشکل از شش پايه که هر کدام داري مواد مختلفي از فلزات، چوب ، منسوجات ، لاستيک، پلاستيک و سنگ ساخته شده است. بافت هاي مختلف تشکيل دهنده آن نابينايان را براي درک آسان و بهتر بازي کمک مي کند. شكل (14)

منابع
[1]- www.optiran.net
[2]- www.yjc.ir
[3]- www.dana.ir
[4]- www.mehrnews.com
[5]- www.ictpress.ir
[6]- www.mashreghnews.ir
[7]- www.noavaransk.blogfa.com
[8]- www.irna.ir
[9]- news.gtalk.irwww.
[10]- www.isna.ir

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور