آخرین خبر

موفقيت نمايندگان ايران در نمايشگاه 2014 Arab Health

سي و نهمين دوره نمايشگاه عرب هلث با حضور 3900 غرفه‌دار از 64 کشور جهان،  9تا 6 بهمن ماه در دبي برگزار شد. اين نمايشگاه که بزرگترين نمايشگاه منطقه و دومين نمايشگاه بزرگ دنيا در زمينه تجهيزات پزشکي، آزمايشگاهي و خدمات سلامت است، در 66000 مترمربع فضاي نمايشگاهي و با بازديد بيش از 85000 نفر برگزار شد. در اين نمايشگاه 16 کنفرانس بين‌المللي برگزيده با حضور 9000 شرکت کننده متخصص برپا بود و 500 سخنران بين‌المللي مطالب خود را در اين کنفرانس ها ارائه کردند. قسمت آزمايشگاهي اين نمايشگاه نيز به نام MEDLAB وبا در اختيار داشتن سه سالن به عنوان بزرگ ترين رويداد آزمايشگاهي منطقه بخشي از نمايشگاه عرب هلث بود.

نمايشگاه عرب هلث که توسط گروه informa برگزار مي‌شود، 39 سال قبل نمايشگاه کوچکي بود که در هتل قديمي اينترکنتيننتال دبي آغاز به کار کرد. حال با 3900 غرفه به دومين نمايشگاه بزرگ دنيا تبديل شده است.اين نمايشگاه در حال حاضر شامل نمايشگاه پزشکي و سلامت، نمايشگاه  MED LAB، کنفرانس‌هاي برجسته علمي، جشنواره‌ها و نشريات و دايرکتوري‌هاي به روز اين صنف است. امسال قسمت‌هايي براي آموزش فني کمپاني‌هاي بزرگ تشکيل شده بود که به نام Training Village در چهار روز نمايشگاه داير بود.از سال 2010 که تمام فضاهاي سالن‌هاي موجود نمايشگاه پر شد، هر سال يکي دو سالن جديد به نمايشگاه اضافه شده است از جمله سالن بزرگ و مجهز سعيد، سالن پلازا و امسال نيز سالن بزرگ زعبيل 4 به اين مجموعه عظيم افزوده شد. همچنين پايون کشورهاي پاکستان، عراق و مراکش امسال به نمايشگاه اضافه شده بود.کمبود فضا در نمايشگاه به حدي است که ستاد عرب هلث به غرفه داران کليه  کشورها اعلام کرده که به دليل تقاضاي بيش از حد براي غرفه، امکان جانمايي کشورها در جاي دلخواه آن ها ميسر نيست، همچنين نمايشگاه از پذيرش درخواست‌هاي جديد براي غرفه معذوراست.
امسال نمايشگاه براي جلوگيري از ازدحام در موقع ورود بازديدکنندگان و دريافت کارت ورود، علاوه بر اينکه از يکي دو ماه قبل، ثبت نام از طريق سايت و صفحات اجتماعي اينترنتي را انجام مي داد، يک روز قبل از شروع نمايشگاه نيز ثبت نام بازديد کنندگان براي دريافت کارت ورود را در محل نمايشگاه انجام مي داد.

ايرانيان در عرب هلث 2014

در سي و نهمين نمايشگاه بين المللي عرب هلث، 15 شرکت ايراني در کنار بزرگان جهان، محصولات خود را در معرض نمايش قرار دادند. اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي، توسان، پويندگان راه سعادت، کاونديش سيستم، فرافن، آواپزشک، پايامد الکترونيک، سازمان تدارکات پزشکي هلال احمر، پارس ايزوتوپ، سازگر، طب و پليمر، پياوار، مه شکن سازه، پيشتاز طب زمان و رئوف،غرفه هاي ايراني حاضر در سي و نهمين نمايشگاه بين المللي عرب هلث بودند.
شرکت پيشتاز طب زمان توليدکننده کيت‌هاي الايزا و بيوشيمي و شرکت پارس ايزوتوپ توليدکننده راديودارو با کاربردهاي تشخيصي و درماني نمايندگان ايراني در بخش محصولات آزمايشگاهي بودند.
نکته تاسف باراين بود که برخلاف ساير کشورها،اثري از حمايت وزارت بهداشت يا سازمان توسعه تجارت ايران از صادرکنندگان محصولات پزشکي، آزمايشگاهي، دندانپزشکي، دارويي و خدمات سلامت ايراني مشاهده نشد.در گفتگو هاي ما با شرکت هاي ايراني حاضر در عرب هلث همه شرکت‌هاي ايراني اذعان داشتند که به اهداف تعيين شده خود رسيدند و همه براي حضور در نمايشگاه سال آينده اعلام حضور کردند.
ماهنامه مهندسي پزشکي نيز مانند سال هاي  گذشته فعاليت مطبوعاتي و اطلاع رساني خود را در جهت معرفي تواتنمندي هاي ايران و ارتقاء صادرات محصولات ايراني پا به پاي توليدکنندگان با کيفيت ايراني در اين نمايشگاه انجام داد.
امسال نيز مانند سال هاي گذشته محصولات ايراني مورد استقبال بازديدکنندگان قرار گرفت و هر کدام طي مصاحبه جداگانه ويژگي‌هاي محصولات و غرفه خود را بازگو کردند که مي‌خوانيد:

سازگر:
هزينه حضور در بازارهاي جهاني همچنان بالاست

شرکت سازگر توليدکننده تجهيزات استريل و امحاي زباله عفوني بيمارستاني، امسال نيز محصولات خود را در نمايشگاه عرضه کرد.
عزيزي مدير عامل سازگر در گفتگو با ماهنامه در خصوص محصولات عرضه شده اين شرکت اظهار داشت: «ما در دو حوزه تجهيزات CSSD و همچنين زباله‌هاي عفوني بيمارستاني در اين نمايشگاه شرکت کرديم. فناوري محصولات ما با نوع اروپايي برابري مي‌کند در عين حال از لحاظ قيمت بسيار قابل رقابت در حوزه تجهيزات CSSD است, همچنين کيفيت آن 90%  قابل رقابت با محصولات مشابه کشورهاي اروپايي است. » وي خاطرنشان ساخت: «نوع کاربري محصول چه به روش امحاي زباله با خرد کردن و چه به طريق امحاي بدون خرد کردن منحصر به فرد بوده و با قيمتي معادل يک سوم قيمت مشابه خارجي عرضه مي شود.»
وي افزود:« در نمايشگاه امسال استقبال گسترده اي از محصولات ما به عمل آمدو کشورهاي همسايه علاقمندي خود را براي همکاري باما ابراز کردند.با اين حال  تجهيزات ما در زمره تجهيزات سرمايه اي محسوب مي شود و نيازمند سرويس و خدمات بسيار جدي و قوي است که معمولا نمايندگي هاي ما  در هر کشور وظيفه سرويس و خدمات پس از فروش را برعهده مي گيرند.»
عزيزي مدير عامل شرکت سازگر،  با اشاره به حضور شرکت سازگر در ساير بازارهاي جهاني اظهارداشت:« هنوز بسترسازي سياسي براي حرکت هاي اقتصادي ضعيف است و نياز به کار دارد. البته  زمزمه هاي  کمرنگ شدن تحريم ها شنيده مي شود ولي هنوز اينگونه نيست که عملا ما بتوانيم انتقال ارز را بدون مشکل انجام دهيم ولي همه خوش بين هستند که در آينده نزديک اين اتفاق بيفتدو موانع از پيش پاي توليدکنندگان برداشته شود.»وي در خصوص بازار آفريقا نيز اظهارنظرکرد و گفت: «ما چند بار در نمايشگاه هاي آفريقا ازجمله  شرق آفريقا و تانزانيا شرکت کرده ايم و مي توانم با اطمينان بگويم که قاره آفريقا مشتري خوبي براي محصولات ايراني است، به خصوص بازار شرق آفريقا وکشورهايي نظير کنيا،  سومالي، زيمبابوه و غيره مي توانند مشتريان خوبي باشند، اما مشکلاتي نيز در اين مسير وجود دارد و هزينه هاي سنگين شرکت در اين قبيل نمايشگاه  ها همه و همه  فاکتورهاي عمده اي است که ما را از شرکت در اين نمايشگاه ها باز مي دارد يا اينکه ميزان  ريسک سرمايه گذاري ها را بالا مي برد تجارت اميدوار کننده اي را در اين مسير تصور نمي کنم .»

طب و پليمر:
مواد اوليه را با  40درصد ارز مرجع و 22 درصد ارز مبادله اي وارد مي کنيم

شرکت طب و پليمر در سال 1376 تاسيس شد. اين شرکت حدود16 سال است که در زمينه تجهيزات پزشکي فعال است. طب و پليمر کار خود را باتوليدآمبوبگ‌هاي سيليکوني آغاز کردو از سال 79 شروع به توليد البسه و پک‌هاي يکبار مصرف کرد، از سال 90 کارخانه جديد طب و پليمر که 100% بر طبق استانداردهاي GMP بنا شده است کار خود را شروع کرد. جعفري مديرعامل شرکت طب و پليمر در گفتگو با ماهنامه گفت:«ما محصولاتمان را در سطح استاندارد اروپا توليد مي کنيم و اخيرا نيز موفق به کسب گواهينامه CE براي محصولات استريل خود شده ايم.»
وي افزود:« اصلي ترين اهداف ما در شرکت طب و پليمر توليد محصول با کيفيت است.ما دوست داريم کالايي را به نام ايران معرفي کنيم که مورد قبول بازارهاي جهاني باشد وخوشبختانه در حال حاضر درخواست هاي خوبي براي محصولات خود از کشورهاي منطقه خليج فارس داريم .چرا که ما همواره سعي کرده ايم قيمت هاي خود را رقابتي تعيين کنيم وکيفيت محصولمان را به حد قابل قبول برسانيم. ولي اين پايان راه نيست و در تلاش هستيم که کيفيت خود را به بالاترين حد ممکن برسانيم تا بتوانيم با شرکت ها و کمپاني هاي خارجي تعامل قوي تر و همکاري بيشتري داشته باشيم.»
جعفري همچنين در خصوص مشکلات و موانع پيش روي توليدکنندگان ايراني در مسير صادرات و بازرگاني اظهار داشت: «براي موفقيت در صادرات ابتدا بايد زيرساخت‌هاي کشورمان اصلاح شود. هم اکنون موانعي در داخل کشور وجوددارند که به صورت غير مستقيم سد و مانع صادرات مي شوند، به عنوان مثال من مواد اوليه اي را که در داخل هيچ گونه توليدي ندارد به دليل ضعف کارشناسي گمرک و وزارت صنعت و معدن با 40 درصد ارز مرجع و 22 درصد ارز مبادله اي وارد کشور مي کنم که اين موضوع به طرز چشمگيري قيمت تمام شده کالاي مرا افزايش داده است.اين در حاليست که بايد همين محصول را با اين تعرفه واردات توليد کرده  و در عرب هلث با رقباي چيني و ترکيه اي که محصولاتشان را با صفر درصد سود بازرگاني وارد مي کنند به رقابت بگذاريم. روشن است که اين قبيل مشکلات توسط مسئولان کشور ما يا شناسايي نشده يا اگر هم شناسايي شده اهميت داده نشده که به زعم من دومي به واقعيت نزديک تر است.
مديرعامل شرکت طب و پليمر در پايان در خصوص برنامه هاي شرکتش براي گسترش صادرات و حضور در بازارهاي ديگري چون نمايشگاه افريقا خاطرنشان ساخت: «ما فعلا براي بازار آفريقا برنامه اي نداريم اما به اين نکته واقف هستيم که اين بازار پتانسيل خوبي دارد و برنامه ما اين است که فعلا به کشورهاي همسايه صادرات کنيم و جاي خود را براي محصول خودمان در بازارهاي بين المللي پيدا کنيم و سپس به سراغ بازارهاي ديگر برويم.»

آواپزشک
داشتن پاويليون به نفوذ ايراني‌ها در بازارهاي جهاني کمک مي‌کند

آواپزشک امسال با محصولات يک بار مصرف پزشکي خود که کاملا منطبق با استانداردهاي معمول  تجهيزات پزشکي توليد مي شود، در عرب هلث حضور يافت.
آواپزشک امسال محصولات خود را در حوزه محصولات ديابتي شامل طيف هاي مختلفي از سرنگ هاي انسولين، به همراه سرسوزن هاي آن و لانست هاي ديابتي در عرب هلث ارائه داد، همچنين در حوزه خون گيري و ست خون گيري محصولاتي چون سوزن ها و تيوب هاي خونگيري و در کنار آن ها، سرسوزن هاي حوزه پوست و مو و نمونه برداري هاي پوست و مو و در حوزه جديد گوارشي سوزن هاي اندوسکوپي را درنمايشگاه امسال عرضه کرد.
به گفته مهندس شهبازي مديرعامل آواپزشک، اين شرکت در چند روز برگزاري نمايشگاه توانست با کشورهاي مختلف حوزه و همچنين کشورهاي حوزه خاورميانه و CIS که بخش عمده مراجعه کننده هاي غرفه اين شرکت را تشکيل مي دادند ملاقات کند.به گفته مهندس شهبازي با توجه به اينکه قيمت محصولات اين شرکت در مقايسه با نمونه هاي خارجي بسيار رقابتي بوده و در عين حال کيفيت محصولات آن قابل رقابت با محصولات مشابه خارجي است، مذاکرات خوبي بين اين توليدکننده و مراجعه کنندگا نش انجام شد .شهبازي خاطرنشان ساخت:« امسال مذاکرات ما بهتر از پارسال است و اميدوارام که اين مذاکرات به ثمر بنشيند.
ميزبان نيز به خبرنگار ماهنامه گفت: «ما در بازار آفريقا نيز فعال هستيم و در نمايشگاه آفريقا هلث هم شرکت کرديم و در حدود 4 الي 5 شرکت آفريقايي و نمايندگي فعال در آفريقاي جنوبي، سودان وکنيا داريم. به نظر ما آفريقا بازار بسياري خوبي براي محصولاتي شبيه به توليدات ماست چرا که کشورهاي آفريقايي به مباحث کيفي کالا علاقمند هستند و از سوي ديگر با توجه به اينکه کالاهاي ما خدمات پس از فروش و نصب و راه اندازي خاصي ندارند براي برقراي روابط بازرگاني با کشورهاي آفريقا که به لحاظ بعد مسافت خيلي دور هستند مشکل خاصي نداريم. با اين حال انتظار ما از مسئولان اين است که خود وزارت بهداشت از شرکت‌هايي که در نمايشگاه شرکت مي‌کنند حمايت کند. چند سال پيش که ايران داراي پاويليون متحدي در عرب هلث بود، فضاي مناسبي به شرکت ها اختصاص داده شده بود و همه متمرکز بودند. اما امسال بر خلاف بسياري از کشورها موقعيت غرفه هاي ايراني پراکنده و نامنسجم است در صورتي‌که دارا بودن پاويليون به حضور و نفود ايراني ها در بازارهاي جهاني کمک شاياني مي کند.»

پياوار:
بخش بازرگاني سفارت خانه هاي ايران در کشورهاي مختلف  بايد فعال شود

پياوار با دارا بودن کارخانه در ايران و مالزي (با نام گروه پياتک)، امسال هم مانند سال هاي گذشته تخت هاي تمام اتوماتيک خود را که  در ايران بيشتر با عنوان تخت هاي ICU و CCU شناخته مي شود عرضه کرد. به گفته شقاقي مدير بازرگاني پياوار اين تخت هاي تمام اتوماتيک در خيلي از کشورها در بخش هاي عمومي بيمارستان ها مورد استفاده قرار مي گيرد. وي افزود: «ما امسال سه مدل تخت الکتريکي را در عرب هلث عرضه کرديم که يکي از اين سه تخت داراي طرحي کاملا جديد است که امکانات ويژه اي جهت  سهولت کار پرستاران بر روي اين تخت تعبيه شده است. به عنوان مثال تعبيه کليدهاي کنترل در قسمت هاي قابل دسترسي در تخت و زيبايي تخت از جمله ويژگي هاي محصول امسال است.» وي در خصوص ويژگي هاي خاص اين تخت تاکيد کرد: « تخت هاي ICU داراي حرکت هاي اصلي هستند که عموما همه اين تخت ها بايد آن را تامين کنند ولي کاري که ما روي محصول جديد خود انجام داديم، اين است که از دو موتور ستوني استفاده کرديم و ويژگي شاخص آن نسبت به مدل قبلي اين است که کليدهاي کنترلي اين تخت در محل هاي مختلف تعبيه شده و اين امر براي کاربر سهولت زيادي را جهت تغيير پوزيشن هاي خاص ايجاد مي کند.»
وي افزود: «امسال بازديدکنندگان زيادي تمايل داشتند که بتوانند به عنوان نماينده ما در کشور خودشان فعاليت داشته باشند، دو متقاضي از عربستان و دبي داشتيم که بسيار مشتاق به برقراري ارتباط کاري با ما بودند. به خصوص که مدل تمام اتوماتيک ما به لحاظ قيمتي بسيار قابل رقابت با برندهاي معروف دنيا است و مطمئن هستيم که مي تواند جايگاه خوبي در جهان پيدا کند. همچنين با کشورهاي ديگري مانند کشورهاي شمال آفريقا مذاکرات خوبي داشتيم که اميدورايم به نتيجه برسد.»
شقاقي در ادامه در خصوص فعاليت هاي صادراتي پياوار اظهارداشت: «ما تاکنون به تعدادي از کشورهاي منطقه صادرات داشته ايم و مهم ترين هدف صادراتي ما عراق بوده است که به طور پيوسته  و ثابت هر ساله به اين کشور تعداد قابل توجهي تخت صادر کرده ايم. ديگر کشورهاي منطقه از جمله آذربايجان، ارمنستان، افغانستان و … و همين طور تاجيکستان و اخيرا لبنان از جمله بازارهاي صادارتي ما محسوب مي شوند.»وي افزود: «يکي از اتفاقات خوبي که در نمايشگاه امسال افتاد قطعي شدن نمايندگي ما در لبنان بود که با توجه به خريدهايي که اين شرکت در گذشته از ما داشته و رضايتي که از کيفيت محصولات ما تامين شده اين کشور مايل است که اين روابط به نمايندگي توسعه پيدا کند.»
مدير بازرگاني پياوار درادامه در خصوص خدمات پس از فروش  پياوار اظهارداشت:«اين موضوع براي ما بسيار حائز اهميت است چرا که يک  کالا بدون  خدمات پس از فروش نمي تواند در بازارهاي جهاني ماندگاري داشته باشد وبه همين دليل است که ما با هر شرکتي که پيمان نمايندگي مي بنديم خدمات پس از فروش محصولاتمان را هم آن ها به خوبي عهده دارمي شوند .»
وي در ادامه افزود:« ما به خاطر مسايل عديده از جمله ترانسفر مالي و مسئله عدم گشايش اعتباربه دليل تحريم ها سعي کرديم کارهاي خودرا از طريق دفتر مالزي انجام دهيم و طبيعتا خود اين مساله، گاهي ما را دچار دردسر مي کند چون عموما هر خريدي که بر اساس LC انجام شود مدارک مربوط به خريد هم، به همان کشوري که گشايش ازآنجا انجام شده مربوط مي شود.ولي همچنان اميدواريم که در آينده امکان فعاليت بانک هاي ما در بازارهاي جهاني دوباره فراهم شود. ما معتقديم که هنوز نيازمند حمايت بيشتر از طريق بخش دولتي کشورمان هستيم و همانطور که شاهد هستيم کشورهايي که در اين نمايشگاه حضور دارند همگي از حمايت هاي دولتي کشورشان بهره مندند ، به خصوص که در چند سال اخير، افزايش شديد نرخ ارز باعث هاحضور کمرنگ ترشرکت هاي ايراني در نمايشگاه عرب هلث شد و حمايت هايي که قبلا انجام مي شد، کاملا قطع شد. به هر حال اگر اين حمايت ها دوباره صورت گيرد، به نحوي کمک به شرکت ها براي تامين بخشي از هزينه هاي سنگين حضور در اين نمايشگاه هاست. قدم ديگر اين است که بايد تلاش شود تا بخش بازرگاني سفارت خانه هاي ايران در کشورهاي مختلف فعال شود که در حال حاضر اينگونه نيست و بخش بازرگاني سفارت ها عملا غير فعال است و يا وظايف ديگري را دنبال  مي کند.من اميدوارم که در آينده نزديک شاهد حضور پر رنگ تر ايرانيان در نمايشگاه هاي جهاني باشيم، چراکه تعدد حضور شرکت هاي ايراني در هر نمايشگاه، باعث تقويت همديگر مي شود.اميدواريم در آينده اي نزديک در قالب پاويوني متحد و منسجم  و با حضور شرکت هايي که حرفي براي گفتن در بازارهاي جهاني دارند، در اين رقابت حضور داشته باشيم.»

فرافن:
بازار منطقه و کشورهاي آسياي جنوب شرقي، بازار هدف ماست

شرکت فرافن امسال تخت جراحي و پمپ تزريق را براي نمايش در عرب هلث عرضه کرد .توليدات ديگر اين شرکت انواع تخت عمل ، چراغ هاي LED اتاق عمل ، تخت زنان، اسپيرومتر، پمپ تزريق و سيستم (Navigation) و تخت‌هاي ICU و  CCU است.
گلستاني مديرعامل فرافن به ماهنامه گفت:«ما معمولا با کشورهاي خارجي از طريق نمايندگي کار مي کنيم به اين ترتيب که ما آموزش هاي  پشتيباني را ارائه مي دهيم تا آن ها خودشان بتوانند در محل، کارهاي فني را انجام دهند.»وي ادامه داد:«بازار هدف ما معمولا بازار منطقه و کشورهاي آسياي جنوب شرقي است ولي اينگونه نيست که محدوديتي در اين زمينه داشته باشيم و هر بازاري بتواندبا ما کار کند ما علاقمند به همکاري هستيم.
ماتابحال در آفريقا فروش قابل توجهي نداشته ايم حتي از نمايشگاه ساحل عاج هم نتوانستيم نتيجه اي بگيريم.»
با اين وجود مشکل اصلي صادرات در حال حاضر مسئله تحريم هاي بين المللي است که متاسفانه به نحوي مانعي براي صادرات است وحل اين مشکل منوط به عادي شدن روابط ايران با سايرکشورها و ايجاد رابطه سياسي نرمال است چراکه تازماني که روابط سياسي دچار تنش باشد مسلما روابط اقتصادي هم دچار مشکل مي شود و از ارسال کالا گرفته تا دريافت پول کالا و همه اينها با موانع زيادي روبرو خواهد بود.»

پايامد الکترونيک:
تحريم قابل حل است، فکري به حال مشکلات داخلي بکنيد

شرکت صنايع پايامد الکترونيک امسال با محصولاتي از جمله  دستگاه هاي ماموگرافي آنالوگ و ديجيتال و همچنين دستگاه راديوگرافي ديجيتال خود در عرب هلث حاضر بود.اين توليدکننده بيش از 12 سال است که در زمينه تصويربرداري در حال فعاليت است و اين چهارمين  دوره حضورپايامدالکترونيک در عرب هلث بود.در حقيقت بهينه سازي ، بهبود مستمر کيفيت توليدات و طراحي سيستم ها بر اساس  استانداردهاي روز دنيا رمز موفقيت اين توليدکننده ايراني است. پايامد الکترونيک در حال حاضر به کشورهاي عراق و چين صادرات دارد.
ديواندري رئيس هيات مديره پايامد الکترونيک در گفتگو با خبرنگار ماهنامه گفت: «امسال بازديدکنندگان زيادي از کشورهايي چون الجزاير، پاکستان و عراق داشتيم. با اين وجود عمده تمرکز ما در بحث صادرات در حوزه کشورهاي منطقه است.»
وي در خصوص نمايشگاه هاي آفريقا نيز اظهارنظر کرد و گفت:« کلا تجهيزات پزشکي فيلد گسترده اي دارد و عمده دستگاه هايي که ما توليد مي کنيم ، شامل ماموگرافي و راديوگرافي ديجيتال است که  هنوزدر کشورهاي فقيري چون کشورهاي آفريقايي نمي توان بازار خوبي براي آنها پيدا کرد و کشورهاي توسعه يافته تر، بازارهاي بهتري براي محصول ما هستند.»
امير اصغري راد مدير عامل  پايامد الکترونيک نيز در ادامه با اشاره به شگردهاي خاص توليدکنندگان ايراني در دور زدن تحريم ها اظهارداشت: «بسياري از مشکلات ما داخلي است تا اينکه به تحريم هاي بين المللي مربوط باشد .ما در اين سي و چند سال ياد گرفته ايم که چگونه تحريم ها را دور بزنيم،  ولي عمده مشکل ما مسايل داخلي است که روز به روز در حال گسترش است و بايد فکري به حال آن کرد وگرنه تحريم ها و مشکلات خارجي قابل حل است. »

رئوف:
اولين بار است که گام در مسير صادرات گذاشته ايم

رئوف امسال براي اولين بار دستگاه امحاء زباله« تري فلاش» را وارد بازار جهاني کرد، اين شرکت حتي قبل از نمايشگاه با کشورهاي فرانسه و اسپانيا قراردادهايي را به امضا رساند. سيد مجيد سادات مديرعامل رئوف نيز به خبرنگار ما گفت:«امسال کشورهايي مانند عراق، پاکستان، سودان، الجزاير، عربستان، امارات، کويت استقبال خوبي از اين دستگاه به عمل آوردند. در حالي که امسال براي اولين بار است که ما گام در مسير صادرات گذاشته ايم.»
وي در خصوص ويژگي هاي خاص اين محصول گفت: «شرکت ما يکي از بزرگترين واردکنندگان تجهيزات پزشکي کشوردر زمينه امحائ زباله هاي عفوني است، با اين وجود  به دليل ماهيت زباله توليدي در کشور ما، دستگاه هاي خارجي نمي توانند در مقابل حجم زباله عفوني داخلي  پاسخگو باشد در نتيجه ما با توجه به شناختي که از بازار داخل داشتيم و سال ها درگير بحث امحاء زباله بوديم، اين دستگاه را بر اساس شرايط زباله هاي عفوني ايران طراحي کرديم تا دستگاهي توليد شود که هم  کارايي خوبي براي زباله هاي توليد شده در ايران داشته باشد و هم از نظر هزينه قابليت کار در داخل ايران را داشته باشد. روش دستگاه اتوکلاو با خردکن (با چهار شفت) است و تنها دستگاهي است که زباله با کيسه درون آن قرار داده مي شود. در حقيقت  زباله به هيچ عنوان با جداره و بدنه دستگاه در ارتباط نيست و پس از فرايند استريل، زباله همراه با کيسه از دستگاه خارج مي شود. از آنجايي که در داخل زباله هم مايع و هم جامد وجود دارد در اين دستگاه بلافاصله مايعات از جامدات جدا شده و بعد از استريل وکيوم مي شوند لذا زباله اي که از دستگاه خارج مي شود کاملا خشک و وکيوم شده است و به عنوان زباله عادي دفع مي شود. در حال حاضرنيز نزديک به 4 سال است که اين دستگاه وارد بازار ايران شده و تقريبا مي توان گفت بهترين و قابل اطمينان ترين دستگاه امحاء زباله در ايران است که وزارت بهداشت و سازمان جهاني بهداشت نيزآن را تاييد کرده اند .گنجايش خط توليد ما  250 دستگاه است که از اين ميان نزديک به 170 دستگاه در داخل نصب شده و 30 الي 40 دستگاه هم به خارج صادر شده است.»
آنچه مهم است اين است که شرکت هايي که مي خواهند در بازارهاي جهاني حضور يابند، ابتدا بايد خدمات پس از فروش  محصولاتشان را تقويت کنند. اگر توليدکننده اي تجربه کاري موفقي در داخل نداشته باشد،  نمي تواند در بازارهاي جهاني موفق شود. ما هم اکنون در بحث اکسيژن ساز 80 درصد بازار داخلي را پوشش داده ايم،  علاوه بر اين حدود 100 دستگاه ماموگرافي ديجيتال در کشور نصب شده داريم، همچنين در حوزه ماموگرافي و راديولوژي شروع به واردات کالا به صورت SKD کرده ايم و ديگر صرفا يک واردکننده خام نيستيم، بلکه در زمينه انتقال تکنولوژي هم فعال هستيم. کسي که بتواند در بازار داخلي رضايت پزشکان و مراکز درماني را کسب کند، قطعا در بازارهاي جهاني نيزموفق تر خواهد بود.»
وي اظهار داشت: «کشورهاي آسيايي از جمله الجزاير، تايلند، فيليپين، هندوستان استقبال خوبي از محصولات  ما به عمل آورده اند و حتي حاضر بودند همين دستگاه نمونه ما را هم بخرند.بااين حال اين اولين حضور ماست ، ولي در آينده قطعا در بازارهاي مختلف حضور پيدا خواهيم کرد  و در زمينه صادرات نه در حد شعار بلکه در حد عالي فعاليت خواهيم کرد، همچنان که امسال نيز در عرب هلث در کنار بهترين برندها ي جهان غرفه اي  گران قيمت را رزرو کرديم  ،  قطعا  از سال هاي آينده در اين عرصه فعال تر خواهيم بود.»

کاونديش سيستم:
مشتريان هنوزبا معضلات ارسال پول به ايران مواجه هستند

کاونديش سيستم امسال چهاردهمين سال حضور در عرب هلث را تجربه کرد. دستگاه صادراتي اين شرکت دستگاه جراحي الکتريکي  است که از 24 سال قبل به نمايش گذاشته شده و شايد ويژگي عمده آن که يک سر و گردن آن را از رقباي آسيايي بالاتر برده اين است که محصولي کاملا آکادميک بوده وهمه ساله  ورژن هاي جديدي براي آن طراحي مي شود و اين تازه و به روز بودن دستگاه ويژگي عمده اي است که در نمايشگاه ها نمود دارد.
نيک روش مدير عامل کاونديش سيستم نمايشگاه امسال را  نسبت به سال پيش بهتر ارزيابي کردو اظهارداشت: «امسال بازديدکنندگان جدي تري در عرب هلث حضور داشتند اميدوارم که به  نتايج خوبي دست بيابيم، بازديدکنندگان ما نيز اکثرا کساني بودند که ما در مديکا صحبت هاي مقدماتي را با آنان انجام داده بوديم واين مذاکرات در عرب هلث نهايي شد. از جمله مذاکرات مربوط به کشورهاي روسيه و چک هر دو نهايي شده و اميدواريم که به زودي بتوانيم صادرات خود رابه اين دوکشور آغاز کنيم. علاوه بر اين با آمريکا، مصر، عربستان سعودي و قطر و بحرين و حوزه خاورميانه نيزمذاکراتي داشتيم.اگر همين تعداد مذاکره هم نهايي شود براي ما مهم است. هر چه وضعيت سياسي بهتر شود،  اين مذاکرات بهتر به نتيجه مي رسد ، چرا که هم کيفيت محصولات ما مناسب است و هم اينکه به لحاظ قيمت نسبت به ساير رقبا به صرفه تر است. ما در مديکا هم مذاکرات خوبي داشتيم، ولي از آن همه مذاکرات فقط 3 مذاکره به نتيجه رسيد از جمله مذاکره با کشور چين که برايمان بسيار جالب بود . با اين حال اگر فشارهاي سياسي کمتر شود، وضعيت بهتر مي شود.» وي همچين درباره مبادلات تجاري باکشورهاي افريقايي و اکراين نيز خاطرنشان ساخت: «ما در آفريقا کارزيادي انجام نداده ايم، البته يک نمايندگي قديمي درسودان داريم ، از مصر هم علاقمندان زيادي وجود دارد، ولي به دليل مسايل سياسي کار با مصرسخت است و هنوز مشتري مشخصي از آفريقا نداريم.»
نيک روش همچنين در خصوص کاهش تحريم ها و تاثيرات آن اظهارداشت: «کاهش تحريم ها هنوز ملموس نيست. مشتريان ما هنوزبا معضلات ارسال پول به ايران مواجه هستند. اگر مي‌خواهيم بحث توليد را جدي بگيريم، بايد بدانيم که در يک کشور بسته توسعه اقتصادي صورت نمي گيرد. تا زماني که تحريم وجود دارد حرف از توسعه، اشتغال زايي و پيشرفت هيچگاه عملياتي نمي‌شود. اميدوارم با تدابير خوب اين فشارها از ايران برداشته شود، چرا که ايران پتانسيل هاي بالايي دارد.»

پويندگان راه سعادت:
همان اندک حمايت از صادرات هم، الان ديگر وجود ندارد

غرفه پويندگان راه سعادت همانند هميشه پرازدحام بود.مانيتوريگ و دستگاه الکتروکارديوگراف محصولاتي بودند که امسال در غرفه شرکت پويندگان راه سعادت در معرض بازديدکنندگان بود.سعادت امسال نيز همچون سال هاي گذشته مدل هاي جديد محصولات قبلي خود رادر نمايشگاه ارائه داد.علاوه بر اين  امسال براي اولين بار ماژول اندازه گيري عمق بيهوشي در غرفه اين شرکت رونمايي شد.اين دستگاه در زماني که بيمار بيهوش است استيج بيهوشي بيمار را بر روي مانيتور نشان مي دهد.مهندس يعقوب زاده مديرعامل پويندگان راه سعادت در خصوص ويژگي اين محصول به خبرنگار ماهنامه گفت: «اين محصول اختراع و نوآوري ما نيست، ولي توليدکننده آن در دنيا محدود است ، که به دليل گراني اين دستگاه که  گاهي دو برابر قيمت يک مانيتور معمولي است، زياد در ايران استفاده نمي شود. در نتيجه تيم مهندسي پزشکي قوي پويندگان بر روي اين مساله کار کردند و پس از انجام  تست هاي کلينيکي ، صادرات آن آغاز شد.»
دستگاه ديگري که امسال در غرقه پويندگان راه سعادت عرضه شد دستگاهي است که به ماشين بيهوشي نصب مي شود و ميکس اطلاعات مانيتور و اطلاعات ماشين بيهوشي را همزمان با همديگر نمايش داده و کنترل مي کند.
در چند سال اخير رشد شرکت  پويندگان راه سعادت در زمينه صادرات بسيار فزاينده بوده و درصد عمده‌اي از صادراتي که ازحوزه  تجهيزات پزشکي ايران صورت مي گيرد، مربوط به پويندگان راه سعادت است. يعقوب زاده در اين باره  اظهارداشت: «من  تاکيد مي کنم که اين  آمار 12 ميليون دلاري آمار صادرات تجهيزات پزشکي ايران که بالاي 5 ميليون آن مربوط به ماست ، کل صادرات ايران نيست و متاسفانه صادرات شرکت هايي چون رمز آسا، مه شکن سازه وفرسار تجارت که اتفاقا عضو اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي نيز هستند و خط توليد خود را در خارج از کشور تاسيس کرده و صادرات خود را از آنجا انجام مي دهند، در ليست صادرات ايران وارد نمي شود، با اين حال غير از پويندگان هم شرکت هاي قوي ديگري در عرصه  صادرات وجود دارند.»
مديرعامل پويندگان راه سعادت در ادامه در خصوص نمايشگاه عرب هلث اظهارداشت: «اين نمايشگاه عالي بود و ما جلسات سنگيني را با بازديدکنندگان خود داشتيم و طبق روال سال هاي گذشته، دريچه‌هاي جديدي از صادرات بر روي ما گشوده ‌شد.» وي خاطرنشان ساخت: «حضورمستمر و بدون وقفه در عرب هلث و مديکا و ارائه محصول جديد در هر سال باعث افزايش روزافزون اطمينان مشتريان ما شده است. ما امسال هم از مشتريان قديمي مان از جمله  پاکستان سفارشات زيادي گرفتيم و هم  با توجه به کاسته شدن مسايل سياسي، تمايل ساير کشورها براي همکاري با ما بيشتر از قبل هم شده است.خارجي ها دوست دارند با ما کار کنند که اميدواريم اين روند در راستاي گسترش صادرات مثمر ثمر باشد، البته از هم اکنون نيز تاثيرات مثبت آن را مشاهده مي کنيم و هيات هاي خارجي مدام به ايران مي آيند، گرچه هنوز مشکلات  صادرات و گشايش اعتبار همچنان وجود دارد ، ولي همه مي دانند که قرار است مشکلات  به زودي رفع شود.»
يعقوب زاده همچنين در خصوص بازارهاي شرق آفريقا نيز اظهار داشت:« ما هنوز با بازارهاي آفريقا خيلي کار نکرده ايم  ولي در کل کشورهاي شرق آفريقا پول دار هستند و بازارهاي خوبي به نظر مي رسند، پاکستان هم مايل به همکاري است  ، ولي از نظر مالي ضعيف است.کشورهاي غرب آفريقا  نيز اکثرا کشورهاي ضعيفي هستند و توان مالي لازم را براي خريد تجهيزات ندارند .اين قبيل کشورها اکثرا دنبال برندهاي چيني هستند، لذا شانس ما را براي موفقيت در اين بازارها کاهش مي دهند ،  ولي وضعيت شرق آفريقا و از جمله کشورکنيا هم از لحاظ مالي و هم ثبات سياسي مطلوب تر است و همين امر  اطمينان بيشتري را براي سرمايه گذاران فراهم مي کند.»
وي در ادامه با اشاره به وضعيت نامطلوب حمايت از صادرکنندگان ايراني اظهارداشت: «سال گذشته عوارضي براي صادرات وضع شد که مشکلات صادرکنندگان را چندبرابر کرد، در صورتي که در حال حاضر همه کشورها در حال رقابت براي تسهيل صادرات هستند نه ايجاد مشکل براي آن. صادرات حمايت مي خواهد و من متاسفم که بگويم هنوز در حوزه توليد مشکلات و موانع بي شماري وجود دارد. متاسفانه آن اندک حمايتي هم که قبلا از صادرات وجود داشت، الان ديگر وجود ندارد و ما تقاضاي اکيد داريم که اگر دولت مايل به رشد صادرات غير نفتي است بايد حمايت کند. چرا که نفت موهبتي خدادادي است که بايد تبديل به کالاي سرمايه اي شود نه مصرفي. تا بلکه چيزي براي نسل هاي آينده بماند، ولي متاسفانه وضعيت در ايران کاملا برعکس است. در حال حاضر ما نه يارانه نمايشگاهي داريم نه سوبسيد و وام کم بهره، گرچه در ظاهر به نظر مي رسد که افزايش قيمت دلار باعث افزايش و تقويت صادرات شده است، ولي اينگونه نيست که صادرکنندگان از اين موضوع سود ببرند، چرا که در مقابل، هزينه هاي توليد هم افزايش سرسام آوري يافته است.حال در اين بازار رقابتي کليه کشورها شرکت هاي خودشان را مسلح کرده و همه گونه حمايت را از آن ها به عمل مي آورند، لذا ما نمي توانيم بدون سلاح وارد اين عرصه شويم، تا چه حد بايد شرکت ها از خود گذشتگي کنند. هر چيزي حدي دارد. حمايت اين نيست که فقط تا زماني که شرکت ضعيف است، حمايت شود، بلکه توليدکننده هر چه بيشتر رشد کند، نيازمند حمايت هاي جدي تري است، بنابراين دولت بايد بپذيرد و بخواهد که شرکت هاي بزرگ و دانش بنيان را حمايت کند تا هم در اقتصاد کشور و هم دنيا تاثيرگذار باشيم.» وي خاطرنشان ساخت: «در حال حاضرهمه کشورهاي دنيا به نتيجه رسيده اند که لازمه رشد و پيشرفت در صنعت حمايت از  شرکت هاي دانش بنيان است، البته خوشبختانه حمايت از شرکت هاي دانش بنيان کم کم دارد در ايران شکل مي گيرد .»

سازمان تدارکات پزشکي هلال احمر:
100 درصد محصولات ما داراي استانداردهاي CE اروپا هستند

شرکت بازرگاني سهاکيش از شرکت هاي زيرمجموعه سازمان تدارکات پزشکي هلال احمر است.اين شرکت قبلا نيز صادرات داشته است، ولي صادرات آن بسيار محدود بود، چرا که اين شرکت فاقد استانداردهاي بين المللي براي برخي از محصولات خود بود. ولي هم اکنون 100 درصد محصولات اين شرکت داراي استانداردهاي CE اروپا و ساير استانداردهاي لازم جهت  صادرات است.
سازمان تدارکات پزشکي 5 شرکت زير مجموعه دارد که سها يک در زمينه تجهيزات پزشکي فعاليت مي کند اين شرکت بزرگ ترين توليدکننده سرنگ در سطح خاورميانه است که توليد اسمي 700 ميليون سرنگ در سال را داراست.ست سرم، ست آنژيوکت و سري کامل آنژيوکت و صافي دياليز، مايع بيکربنات وست دياليز از جمله محصولات اين شرکت در زمينه تجهيزات پزشکي است.کارخانه سها 2، نيز بخشي دارويي است که توليد100 قلم دارو را در دست دارد.کارخانه سها 3، نيز در زمينه گياهان دارويي ، به خصوص دمنوش هاي گياهي و عصاره هاي گياهي فعال  است که اين  مورد نيز براي اولين بار مجوز لازم را براي صادرات اخذ کرده است. سازمان امسال محصولات تمام کارخانه هاي سها را يک جا جمع آوري کرده و از هولدينگ تدارکات پزشکي اين کار را انجام مي دهد که هم يکپارچگي شرکت ها حفظ شود  و هم هزينه‌هاي تمام شده پايين تر بيايد.
محمد همتي عضو هيات مديره  و مسئول بخش بازرگاني هلال احمردر گفتگو با ماهنامه اظهارداشت:« در نمايشگاه عرب هلث امسال خوشبختانه استقبال بسيار خوبي از محصولات ما به عمل آمد، حتي ما توانستيم در اين نمايشگاه 5، 6 قرارداد ببنديم و حتي کار به قرارداد همکاري هم رسيد. به دليل حجم زياد بازديدکننده تمام فرم هايي که ما از ايران به همراه خود آورده بوديم در روز دوم نمايشگاه به اتمام رسيد و کاتالوگ هاي ما نيزتا روز آخر کفاف نداد. تمام اينها به اين دليل است که زيرساخت هاي ما امسال بهتر از سال‌هاي گذشته بود و ما استانداردهاي لازم را براي صادرات رعايت کرده و با دست پرتري حضور يافتيم، از سوي ديگر هم کيفيت را بالا برديم و هم قيمت هاي رقابتي را ارائه داديم.هم اکنون نيز در جدول مقايسه کالا با کشورهاي چيني و آسيايي در زمينه تجهيزات پزشکي و دارويي، حداقل بين 20 تا 50 درصد را محصولات ما تشکيل مي دهد، حتي شرکت هاي چيني نيز به غرفه ما مي آمدند و بسيار راغب بودند که با ما همکاري کنند.»
اين شرکت علاوه براين  انواع تي بگ‌ها را با کيفيت بالا توليد مي کند. اين تي بگ ها داراي 120 عصاره گياهي است که اين عصاره گيري  تقريبا در خاورميانه بي نظير است.
دکتر جواد حسني مدير R&D شرکت سامانه جراحي هوشمند پارسه يا پارسيس، دستگاه neuro navigation را در غرفه اين شرکت براي بازديدکنندگان معرفي مي کرد. از وي در خصوص ويژگي هاي اين دستگاه سوال کرديم. دکتر حسني توضيح داد:« اين دستگاه معمولا در جراحي هاي برين سرژري و ENT کاربرد دارد .به زبان ساده اين دستگاه تقريبا يک GPS جراحي است و قادر است موقعيت ابزار جراحي را در تصاوير قبل جراحي مثل تصاوير سي تي اسکن و MRI به صورت Real Time نشان دهد. در واقع اتفاقي که در حال حاضر در پروسه هاي جراحي مي افتد اين است که تصاويري گرفته مي‌شودوجراح بر اساس آن ها تشخيص مي دهد که کدام ناحيه بايد عمل شود ولي تشخيص اينکه آن ناحيه‌اي که بايد عمل شود دقيقا کجاست و چه ارتباطي با تصاوير وجود دارد کاري است که اين دستگاه مي تواند اين هماهنگي را ايجاد کند و دقيقا زماني که  تومور را خارج مي‌کند مي‌تواند بفهمد انتهاي تومور را برداشته يا نه، يا در اين مسيري که در جراح در پيش مي رود آيا با ارگان مهمي ممکن است مواجه شوديا نه. اهميت  کاربرد اين دستگاه تقريبا در بسياري از جراحي هاي مربوط به مغز و اعصاب و ENT بسيار بالاست.» وي در خصوص مشابه هاي خارجي اين دستگاه نيز خاطرنشان ساخت: «چند کمپاني بزرگ خارجي هستند که در اين زمينه کار مي‌کنند. با اين حال دستگاه ما در بسياري از ويژگي‌ها هم سطح آن هاست و حتي در برخي از ويژگي‌ها توانسته ايم به  قابليتي بهتر از آن‌ها نيزدست پيدا کنيم.»

شرکت پيشتاز طب زمان:
تاثير کاهش تحريم ها کاملا ملموس است

در سالن مدلب به سراغ غرفه شرکت پيشتاز طب زمان رفتيم.اين شرکت توليدکننده محصولات آزمايشگاهي امسال کيت هاي تشخيصي آزمايشگاهي شامل کيت هاي الايزا، کيت هاي بيوشيمي و تست هاي غربالگري نوزادان  را براي بازديدکنندگان عرب هلث عرضه کرده بود. پيشتاز طب زمان نزديک به 10 سال است که حضوري مستمر در نميشگاه عرب هلث دارد و طبيعتا چون ساير توليدکنندگان با هدف يافتن مشتريان جديد و همچين حفظ ارتباط با مشتريان قديم در عرب هلث حاضر مي شود.
مهندس بهروز حاجيان تهراني در گفتگو با خبرنگار ماهنامه گفت: «ما نزديک به 10 سال است که در اين نمايشگاه شرکت مي‌کنيم و از همين طريق مشتريان متعددي در سطح دنيا پيدا کرده‌ايم. نمايشگاه امسال بسيار بزرگ و پر جنب و جوش بود و ما طي اين 4 روز مذاکرات جدي با شرکت‌هاي بزرگ حتي از آمريکا و اروپا داشتيم.» مديرعامل شرکت پيشتاز طب افزود: «کيت‌هاي تشخيصي ما شامل کيت‌هاي الايزا، کيت‌هاي بيوشيمي و تست‌هاي غربالگري نوزادان با تکنولوژي روز توليد مي‌شوند و با توجه به کيفيت مورد قبول جامعه بين‌المللي و قيمت مناسب، بازارهاي خوبي هم در دنيا دارند.»
وي گفت: «امسال استقبال کشورها از محصولات ايراني مشهود بود و اميدواريم با کاهش تحريم‌ها شاهد تبادلات تجاري راحت‌تر و گسترده‌تري باشيم. در اين چندين سالي که در نمايشگاه شرکت مي‌کنيم رشد خيلي سريع نمايشگاه را شاهد بوديم و جمعيت بسيار زيادي در اين نمايشگاه شرکت کردند که مشتريان با پتانسيل بالا هم در ميان آن ها هستند.»
وي در خصوص بازارهاي هدف اين شرکت خاطرنشان ساخت:«به خاطر نوع محصولي که ما داريم و اينکه خيلي براي دستگاه فول اتوماتيک نيست بازار هدف ما محدود به کشورهاي در حال توسعه است و ما در آفريقا، آمريکاي جنوبي و خاورميانه و خاور دور مشتريان متعددي داريم که از ما خريد مي‌کنند. در همين نمايشگاه هم با افراد وکشورهايي که در اين زمينه فعاليت دارند مذاکره کرديم و اميدواريم که تعداد مشتريان را افزايش دهيم.»
وي همچنين با اشاره به ملموس بودن روند کاهش تحريم ها در مبادلات تجاري ايران با ساير کشورها خاطرنشان ساخت: «تاثيرات کاملا مشهود و قابل  لمس است و شرکت هاي بزرگ آمريکايي و اروپايي آماده هستند که وارد بازار ايران شوند و سزمايه گذاري کنند. به احتمال زياد در آينده اي نزديک نقل و انتقالات پول و محصولات بسيار راحت تر  صورت خواهد گرفت.بااين حال بايد دولت ايران به اين فکر باشد که شرايط را براي سرمايه گذاري هاي خارجي تسهيل کندوحمايت هاي خود را از توليد داخلي افزايش دهد تا به اين ترتيب اقتصاد ايران  با سرعت بيشتري به سمت شکوفايي پيش رود. واقعيت اين است که تا الان اينطوري نبوده ودولت اصلا کمک نکرده و در برخي مواقع حتي سنگ هم جلوي پاي فعالان اقتصادي انداخته است (هم توليدکننده و هم واردکننده) اميدوارم که با ديد منطقي تر به اين قضيه نگاه کنند و اين مشکلات حل شود.»

پارس ايزوتوپ:
فروش پايان کار نيست، آغاز يک تعهد است

پارس ايزوتوپ در زمينه توليد راديوداروهاي درماني فعاليت مي‌کند که کاربرد آن‌ها هم در تشخيص و هم در درمان بيماري‌ها است. اين شرکت مجموعه‌اي بيش از 20 نوع کيت تشخيصي توليد مي‌کند که علاوه بر جوابگويي به نياز داخل، در بازارهاي جهاني هم توانسته‌ حضور فعال و موفق داشته باشد.اين شرکت در نمايشگاه‌هاي مختلفي شرکت کرده‌ تا بازار کشورهاي اطراف را جذب کند  و از سال قبل توانسته‌ با کشورهايي مانند مصر، عراق، هند و پاکستان مذاکرات جدي داشته باشد. کيت‌هاي ريوي، مغزي،‌سرطان سينه و پروستات، کيت‌هاي استخواني و قلبي و … از نظر کيفيت و استاندارد پيشرو است و از نظر قيمت هم در مقايسه با محصولات خارجي پايين‌تر است. مدير توليد کيت هاي راديوداروي تکنسيوم 99m به خبرنگارماهنامه گفت: «ما مجموعه اي بيش از 20 نوع کيت راديودارويي را توليد مي‌کنيم که اين کيت ها به عنوان کيت هاي تشخيصي و براي تهيه اسکن از ارگان هاي مختلف بدن از جمله مغز استفاده مي‌شود.»
به گفته وي پارس ايزوتوپ هم اکنون در زمينه کيت هاي تشخيصي چندين نوع کيت توليد مي‌کند. همچنين در  زمينه تومور نيز کيت هاي جداگانه اي را توليد مي کند. حتي در زمينه کليه هاي پيوندي ، بيماري هاي کبد، ريوي، مغزي، سرطان هاي سينه وپروستات کيت هاي جداگانه ي را توليد مي کند، کيت هاي استخواني توليد پارس ايزوتوپ علاوه بر مشکلات استخواني در تشخيص سرطان هم استفاده مي‌شود. با اين حال پر مصرف ترين کيت اين شرکت کيت راديوداروهاي قلبي است.
همچنين داروهاي درماني هم جزوتوليدات پارس ايزوتوپ محسوب مي شود. به گفته رئيس گروه توليد راديو داروي يد پارس ايزوتوپ در حال حاضر کليه راديوداروهاي مورد نياز داخلي را توليد مي کند. وي اظهار داشت: «با توجه به اينکه ايده شرکت اين بود که علاوه بر بازار داخلي در بازارهاي جهاني مخصوصا کشورهاي منطقه هم حضور داشته باشد ، لذا در نمايشگاه هاي مختلفي شرکت کرده ايم تا بازارهاي اطراف  ايران را بدست آوريم و سال قبل توانسته ايم با کشورهايي مانند مصر، عراق، هند، پاکستان صحبت هاي مقدماتي را انجام دهيم و قطعا مسيري پيش رو گرفته ايم که در آينده اي نزديک شاهد  ارسال راديوداروها را به اين کشورها خواهيم بود.»
ويژگي عمده محصولات اين شرکت در برابر  رقبا قيمت مناسب اين دسته از توليدات است. به گفته گوراني اين ويژگي مخصوصا در مورد راديوداروها مشخص تر است و قيمت تمام شده محصولات اين شرکت در مقايسه با مشابه خارجي بسيار پايين تر است،  لذا مشتريان به اين محصول راغب ترند.»
وي ادامه داد: «يکي ديگر از محصولات ما که در زمينه پزشکي هسته اي پرکاربرد است ژنراتور تکنسيوم 99m که توسط اين ژنراتور، هسته مادر که عمر طولاني تري دارد، مستقيما توسط ژنراتورمولد ماده راديواکتيو، به بيمارستان ارسال مي شود و در آنجا هسته دختر که عنصر مورد نياز براي ليبل کردن با کيت‌هاي متفاوت است را در اختيار مرکز پزشکي هسته‌اي قرار مي‌دهند.»
از راديوداروهاي ديگري که در اين شرکت توليد مي‌شود مي‌توان به يد 131 اشاره کرد که بيشترين کاربرد آن تشخيص و درمان بيماري هاي تيروئيدي است. اين راديودارو در زمينه تشخيصي به صورت کپسول و در زمينه درمان هم به صورت محلول در اختيار بيمارستان و مراکز پزشکي هسته اي قرار مي‌گيرد. از ديگر توليدات پارس ايزوتوپ مي‌توان به ترکيب کيت MIBG با يد 131 اشاره کرد که براي درمان و تشخيص غدد فوق کليوي استفاده مي‌شود و جنبه تشخصي و درماني  را به طور همزمان داراست. يکي ديگر از عناصر راديواکتيوي که در شرکت پارس ايزوتوپ توليد مي شود و چند نوع مختلف جهت تقليل دردهاي ناشي از متاستازهاي استخواني کاربرد دارد، ساماريوم 153, رنيوم 186 است که در حقيقت محلولي درماني است. همچنين کلوئيد فسفر 32 نيز جهت دردهاي ورم مفاصل از ديگر توليدات اين شرکت است.»
وي همچنين در ادامه اين گفتگو با اشاره به موانع و مشکلات پيش روي صادارت به ماهنامه گفت: «قاعدتا زماني که بحث صادرات مي شود بايد در مورد سهولت روند صدور کالاها به خارج صحبت شود  ، البته با همتي که در بين توليدکنندگان  داخلي کشور وجود دارد، مشکلي در زمينه توليد نيست، اما در زمينه مراحل اداري، ترخيص و انتقال کالا، عدم وجود خطوط هوايي مستقيم به خصوص در مورد محصولاتي مانند توليدات  ما که نيمه عمر محدودي دارند و سرعت حمل و نقل اهميت بسيار بالايي دارد ،اين مساله حادتر است. با اين حال من فکر نمي کنم جهت صادرات کالا مشکل خاصي وجود داشته باشد.
پارس ايزوتوپ براي اولين بار در نمايشگاه عرب هلث شرکت کرد. اين در حاليست که اين شرکت قبلا در نمايشگاه هاي هسته‌اي که در حقيقت بازار اصلي هدف اين شرکت محسوب مي شوند، موفقيت‌هاي بسياري کسب کرده بود. وي حضور در عرب هلث را به عنوان تجربه نخست بسيار موثر و موفق ارزيابي کرد.

حمايت از صادرات و کمک به حضور گسترده در اين نمايشگاه ها، وظيفه دولت است
دکتر کسايي از پيشکسوتان عرصه تجهيزات پزشکي کشور نيز از بازديدکنندگان عرب هلث امسال بود. دکتر کسايي سابقه مدير کلي تجهيزات پزشکي را هم در پرونده کاري خود دارد و هم اکنون از مديران شرکت طب و پليمر است. وي در خصوص حضور شرکت هاي ايراني در نمايشگاه عرب هلث  اظهارداشت:«يادم است که در اولين دوره هاي حضور در عرب هلث من مديرکل تجهيزات پزشکي کشور بودم و همه شرکت هايي که توان صادراتي داشته در يک پاويون منسجم در بهترين سالن عرب هلث در نمايشگاه حضور مي يافتند. امسال کشوري مانند مصر با آن همه مشکلات سياسي توانسته است  در بهترين سالن ودر قالب پاويوني بسيار شيک در عرب هلث حضوريابد  ولي متاسفانه  ايراني ها دور از هم ودر سالن هاي جداگانه و پراکنده ديده مي شوند که به هيچ عنوان زيبنده تجهيزات پزشکي کشور نيست. من اميدوارم که مسئولان وزارت بهداشت به اين نکته توجه کنند که اين سطح حضور براي شان وزارت بهداشت  ايران خوب نيست. وزارت بهداشت مي‌تواند با همياري وزارت صنعت، معدن و تجارت اين هماهنگي را انجام دهد تا از سال هاي آينده تجهيزات پزشکي ايران به صورت منظم و منسجم و در سطحي وسيع تر در عرب هلث شرکت کند.» وي با اشاره به مساله کاهش تحريم ها و تاثير آن در حضور ايرانيان در عرصه رقابت هاي جهاني اظهارداشت: «تحريم ها در هر صورت مهم هستند ولي مساله مهم تر حمايت وزارت بهداشت و وزارت صنايع از توليدکنندگان ايرانيست. سه سال پيش نيز تحريم ها همچنان وجود داشت با اين حال ايران داراي پاويوني منسجم در عرب هلث بود. ولي امسال که شاهد کاهش  تحريم ها هستيم وضعيت شرکت هاي ايران در عرب هلث همين است که مشاهده مي کنيد .در صورتي که  وظيفه دولت اين است که براي دفاع از صنعت و صادرات کشور اقدام کند.هزينه اين کمک ها نيز چندان سنگين نيست و شايد با اختصاص ارز مي‌توانستيم نمايشگاه منسجمي در عرب هلث داشته باشيم و بسيار بيشتر از ميزان آن ارز براي کشور صادارت داشته باشيم»
ايران هلث نيز بايد همپاي عرب هلث تقويت شود
دکتر محسني مدير عامل شرکت ايکس ري ايران،  از بازديدکنندگان عرب هلث 2014بود. وي در گفتگو با ماهنامه اظهارداشت:« افزايش قابل توجه تعداد شرکت ها نسبت به سال قبل، مهم ترين ويژگي نمايشگاه امسال بود، ولي آن چيزي که احساس مي شود اين  است که اکثريت شرکت هاي ايراني از پراکندگي غرفه هاي ايراني در نمايشگاه ناراضي هستند، حتي سرويس خدمات نمايشگاهي نيز مانند سال هاي گذشته نيست، البته به نظر مي رسد دليل اين موضوع، افزايش تعداد سالن هاي نمايشگاه امسال باشد، من اميدوارم در سال آينده مديريت درستي در جهت برگزاري بهتر نمايشگاه عرب هلث صورت گيرد، تا هم شرکت هاي ايراني ديگر به اين صورت پراکنده و متفرق از همديگر نباشند و هم خدمات نمايشگاهي به نحو مطلوب تري ارائه شود.»
وي در پايان تاکيد کرد: «در هر صورت آرزوي ما اين است که بتوانيم ايران هلث را هم به حد عرب هلث برسانيم، البته دستيابي به اين آرزو نيازمند مديريت صحيح است که به نظر من مشکل است و هنوز براي رسيدن به اين مطلوب راه زيادي پيش رو داريم .»

توسان:
اثرات کاهش تحريم کم کم نمايان مي شود

توسان توليدکننده تجهيزات پزشکي بخش نوزادان و عضو اتحاديه صادرکنندگان تجهيزات پزشکي کشور است. رضايي مديرعامل توسان در گفتگو با ماهنامه با اشاره به محصولات و ويژگي هاي خاص محصولات توليدي توسان اظهار داشت: «محصولات ما شامل انکوباتور، تخت احياء، انواع وارمر، انواع فتوتراپي و همچنين انواع اکسي وود براي نوزادان است. منتها امسال به دليل کمبود جا در غرفه فقط توانستيم دو مدل انکوباتور و فتوتراپي را در نمايشگاه عرضه کنيم که در حقيقت جزء توليدات اوليه ماست و در اکثر کشورها شناخته شده است. از نظر من دليل موفقيت ما که تاکنون توانسته ايم به حدود 15 کشور صادرات داشته باشيم کيفيت مناسب و قيمت تمام شده کالاي ماست که ما را در برابر رقبا قويتر ساخته است.»
وي در خصوص دستاوردهاي عرب هلث امسال براي توسان اظهار داشت:« اتفاقا امسال بر خلاف سال گذشته نمايشگاه شلوغ تري را شاهد بوديم و تعداد بازديدکنندگان نيز زياد بود. از جمله امسال از کشور ايتاليا براي جوينت شدن با ما مذاکراتي انجام شد.» رضايي در خصوص بازار آفريقاي شرقي نيز اظهارداشت: «ما در فکر نفوذ به بازار آفريقا هستيم و بازديدکنندگاني از اين کشورها داشتيم که اميدواريم به نتيجه برسد.»
مديرعامل توسان در خصوص خدمات پس از فروش محصولاتش گفت: «ما به هر کشوري که محصول بفروشيم اول نماينده انتخاب مي کنيم و آموزش هاي لازم را به وي مي دهيم .لذا در اين 15 کشوري که محصولات ما به آنجا ارسال مي شود،  خدمات ما از طريق نمايندگي هاي فعال ما در آن کشورها انجام مي شود.»
رضايي درپايان با اشاره به کاهش تحريم هاي  بين المللي و اثرات آن در مبادلات تجاري ايران با ساير کشورها اظهارداشت:« اثرات کاهش تحريم کم کم نمايان مي شود و بسياري از کشورهايي که قبلا حاضر به مذاکره با ما نبودند ، با ديد بهتري به مذاکره با ما مي نشينند که اميدواريم در آينده وضعيت بهتر شود. با اين حال انتظار ما از مسئولان حمايت و برپايي پاويليون در نمايشگاه عرب هلث است.»

ويژه نامه انگليسي شامل ايران دايرکتوري
ماهنامه مهندسي پزشکي، امسال ويژه نامه‌اي رنگي به زبان انگليسي و در قطع مجله اصلي مهندسي پزشکي  در نمايشگاه عرب هلث منتشر کرد که شامل معرفي پتانسيل‌هاي ايران در زمينه تجهيزات پزشکي و خدمات سلامت بود. در اين ويژه نامه گفتگوهايي با مديرکل تجهيزات پزشکي وزارت بهداشت، مديران اتحاديه صادرکنندگان و انجمن توليدگنندگان تجهيزات پزشکي و انجمن متخصصين تجهيزات پزشکي کشور در کنار آخرين اخبار توليدات ايراني در اختيار مخاطبان قرار گرفت. همچنين در اين ويژه نامه جديدترين دايرکتوري شرکت هاي توليدکننده ايراني همراه با جزئيات و نام محصولاتشان به ترتيب الفبا در 60 صفحه ارائه شده بود که مانند هر سال براي ايجاد و توسعه ارتباطات تجاري و صادراتي توليدکنندگان ايراني مورد استفاده طرف‌هاي خارجي قرار گرفت.ويژه نامه ماهنامه، امسال علاوه بر توزيع ميان غرفه داران بين‌المللي، با هماهنگي و استقبال مديران نمايشگاه عرب هلث، روي ميزهاي ثبت نام تمام 10 ورودي نمايشگاه قرار گرفت تا علاقمندان به بازار و محصولات ايران، در موقع ثبت نام، يک نسخه براي استفاده بردارند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور