آخرین خبر

نرم افزار

مقداردهي به پارامترهاي مدل سيمولينک در پنجره Command

نویسنده: مهندس محمد كريمي مريداني

دانشجوي دكتري مهندسي پزشكي (بيوالكتريك)، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات
Karimi_bme@yahoo.com

در مدل‌هاي سيمولينک، معمولا پارامترهاي مختلفي تعريف مي‌شوند. ممکن است بخواهيم که پارامترها را در مدل سيمولينک تعريف کرده، ولي مقدار آن‌ها را از طريق اجراي دستور در پنجره Command تعريف کنيم. در اين شماره از ماهنامه، قصد داريم نحوه اجراي اين عمل را آموزش دهيم.

ابتدا دستور Simulink را در پنجره Command  اجرا کنيد تا پنجره Simulink Library Browser در متلب باز شود. پنجره Simulink Library Browser به صورت شکل 1 باز مي‌شود.

براي آشنايي با نحوه تعريف پارامترهاي مدل سيمولينک در Command متلب ابتدا بايد يک مدل ساده ساخته شود. براي اين منظور، به بلوک‌هاي نشان داده شده در جدول1 نياز است.

براي پيدا کردن بلوک‌هاي ذکر شده مي‌توانيد از يک روش ديگر نيز استفاده کنيد. براي اين کار، تنها کافي است که در همان پنجره Simulink Library Browser ، نام آن‌ها را در قسمت جستجو وارد کنيد تا نمايش داده شوند. شکل2 نحوه انجام اين کار را نشان مي‌دهد.

بر روي دکمه New model که در شکل 2 نمايش داده شده است، کليک کنيد تا يک مدل جديد ايجاد شود و سپس بلوک‌ها را به صورت شکل 3 در آن مدل به هم متصل کنيد و آن را با نام simulink_magazine.mdl  ذخيره کنيد.

به منظور تنظيم پارامتر بلوکGain  بر روي اين بلوک، با موس، دبل کليک کنيد تا پنجره مربوط به آن به صورت شکل4 باز شود.

همان طور که مشاهده مي‌کنيد، مقدار Gain برابر 1 قرار داده شده است، اين مقدار را پاک کنيد و نماد K  را به جاي آن بنويسيد. پس از ذخيره تنظيمات جديد، مدل سيمولينک به شکل 5 نمايش داده مي‌شود :
اما همان طور که مي‌بينيد، مقداري براي K تعيين نشده است بنابراين قبل از اينکه مدل سيمولينک را شبيه سازي کنيم (اجرا کنيم)، بايد دستور زير در پنجره Command نرم افزار متلب اجرا شود. توجه داشته باشيد مقدار K اختياري در نظر گرفته شده است.
5=K >>

بنابراين مقدار متغير K برابر 5 خواهد بود. مدل سيمولينک را شبيه سازي کنيد. مقدار 5 در بلوک Display  به صورت شکل 6 نمايش داده مي‌شود.
اکنون مي‌توانيد مقدار ديگري براي متغير K تعيين کنيد و دوباره مدل سيمولينک را شبيه سازي کنيد.

منبع
www.kelidestan.com

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور