آخرین خبر

مقالات علمی و فنی جلد 155 ماهنامه

بيومتريال سراميکي

آشنايي با سراميك‌ها
سراميك‌ها، اين مواد دست‌ساخت بشر، از ابتداي تاريخ تمدن تا به امروز توانسته‌اند مواد بسيار مفيدي را در اختيار انسان‌ها قرار دهند.

آنژيوگرافي – قسمت (7)؛ گايدواير ها و استفاده آن در تكنيك هاي آنژيوگرافي

 گايد وايرها از عناصر اصلي براي کاتتريزاسيون موفق هستند. گايدواير يا سيم راهنما سيم نازک انعطاف پذيري است که براي راهنمايي و قرار دادن کاتتر به درون رگ مورد نظر استفاده مي‌شود. در واقع جهت Access Selective به يک رگ يا Access Super Selective  به يکي از شاخه هاي منشعب از رگ اصلي  از گايد واير‌ها که انواع و سايزهاي مختلفي دارند استفاده مي‌شود.

ليزر اگزايمر؛ دستگاهي براي رفع عيوب انکساري چشم

کلمه ليزر (LASER) از حروف اول کلمات Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation گرفته شده است.در واقع ليزر منبع نوري است که نور بينهايت خالص (فقط با يک طول موج ) توليد مي‌کند.نور سفيد ترکيبي از رنگ‌ها (قرمز نارنجي زرد سبز آبي نيلي بنفش) با طول موج 400 تا 700 نانومتر است که با چشم قابل رويت است در حالي که نور مادون قرمز (طول موج بالاي 700 نانومتر) و فوق بنفش (طول موج 100 تا 400 نانومتر) را با چشم نمي‌توان ديد. بنابراين ليزر، تشعشع توليد شده توسط تقويت کننده‌هاي نوري است که در طيف‌هاي مختلف از مادون قرمز تا فوق بنفش آن در پزشکي کاربرد دارد.

كنترل كيفيت در تجهيزات تصويربرداري پزشکي- قسمت (3)؛ کنترل کيفي در راديوگرافي

يکي از دلايل عمده پرتوگيري هاي غير ضروري پرسنل پرتوكار و بيماران، نداشتن برنامه هاي بررسي كنترل كيفيت در مراكز و بخش‌هاي تصويربرداري است. هدف يک برنامه ي کنترل کيفيت، کنترل يا به حداقل رساندن متغير هايي است که هر کدام سبب کاهش اطلاعات در تصوير مي‌شوند. با انجام صحيح اين برنامه و آزمون‌هاي کنترل کيفيت، دستگاه تصويربرداري بهترين تصوير ممکن را با حداقل مقدار پرتودهي براي بيمار فراهم مي کند.

مهندسي پزشكي- قسمت (8)؛ گذري بر گرايش‌هاي مهندسي زيست پزشکي- بخش 3

در پي چاپ مقالاتي پيوسته كه به معرفي جامع و كامل دانش مهندسي پزشكي مي پردازد، ماهنامه تا كنون در شمارگان گذشته طي مقالاتي به بحث هاي «مهندسي پزشكي از منظر واژه‌نامه‌ها  و مشاهير»، «عوامل و انگيزه‌ هاي پيدايش علم  مهندسي پزشكي»، «صاحب نظران پيشين، چراغ راه آينده»، «اولين مراکز آموزشي پژوهشي  مهندسي پزشکي» و «مهندسي پزشکي در ايران، از اين سينا تا امروز» پرداخته است. در اين بخش نيز مانند بخش گذشته به معرفي گرايش هاي اين رشته مي پردازيم.

گستره مطالعات علوم اعصاب (نوروساينس)؛ از شناخت تا درمان

تحول دانش ما درباره مغز و قابليت‌هاي شناختي آن طي سه دهه گذشته بر بسياري از حوزه‌هاي علمي ديگر تاثير گذاشته و منجر به ظهور علوم ميان رشته اي و فناوري‌هاي جديد شده است. با مطرح شدن مفهوم علوم اعصاب (دهه 1960) و با توسعه تجهيزات پزشکي و پيشروي فعاليت‌هاي پزشکي به سمت راه‌کارهاي مهندسي و تحليلي (دهه‌هاي 1950 و 1960)، مفهوم مهندسي زيست پزشکي در مباحث علم اعصاب نمايان شد.

زيست حس گرهاي بي سيم؛ کنترل بيمار از راه دور

در سال‌هاي اخير شاهد يک رشد تصاعدي در تحقيقات انجام شده برروي سامانه‌هاي الکترونيکي تجهيزات پزشکي بوده‌ايم. يکي از کاربردهاي مهندسي الکترونيک دردانش پزشکي، به‌ويژه کنترل علائم زيستي و حياتي، پايش مداوم وضعيت بيمار توسط شبکه‌هاي بي سيم است. از آن جاکه مراقبت مداوم از شرايط برخي بيماران قلبي ونيز برخي افراد مسن امري حياتي است، نياز به کنترل لحظه به لحظه و پيوسته اين دسته از بيماران ضروري به‌نظر مي‌رسد. اين امر به کمک فن آوري کنترل از راه دور و به‌وسيله‌ي امواج راديويي ميسر شده است.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور