آخرین خبر

مقالات علمی جلد 154 ماهنامه

مهندسي پزشكي – قسمت (7)؛ گذري بر گرايش‌هاي مهندسي زيست پزشکي – بخش 2

در پي چاپ مقالاتي پيوسته كه به معرفي جامع و كامل دانش مهندسي پزشكي مي پردازد، ماهنامه تا كنون در شمارگان گذشته طي مقالاتي به بحث هاي «مهندسي پزشكي از  منظر واژه‌نامه‌ها  و مشاهير»، «عوامل و انگيزه‌ هاي پيدايش علم  مهندسي پزشكي» و «صاحب نظران پيشين، چراغ راه آينده» «اولين مراکز آموزشي پژوهشي  مهندسي پزشکي» و مهندسي پزشکي در ايران، از اين سينا تا امروز» پرداخته است. در اين بخش نيز مانند بخش گذشته به معرفي گرايش هاي اين رشته مي پردازيم.

دستگاه‌هاي بازي به عنوان حسگر تجهيزات پزشکي

بسياري از دستگاه‌ها در حوزه‌هاي مختلف تکنولوژي از جمله پزشکي، صنايع توليدي، نفت و گاز و… نيازمند جمع‌آوري اطلاعات از محيط پيرامون هستند. به عنوان مثال در بسياري از کاربردها نياز به سنجش نور محيط، سرعت حرکت، جهت قرار گرفتن جغرافيايي دستگاه، ميزان فشار وارده بر يک نقطه خاص، وجود دود در محوطه، حرکت اشيا و اجسام در اطراف دستگاه و غيره است.

بررسي عملکرد دستگاه EECP

حدود نيم قرن پيش Kantrowit تئوري تقويت دياستوليک را به عنوان هدف بهبودي جريان خون کرونري مطرح کرد و Birtwell نيز نشان داد فشار خارجي مي تواند موجب افزايش جريان خون کولترال هاي کرونر را در مدل هاي تجربي حيواني ايجاد نمايد. امروزه EECP يک روش غير تهاجمي جهت بيماراني است که مبتلا به آنژين صدري مقاوم به درمان هاي طبي ـ افراد مبتلا به نارسايي قلب ـ در انفارکتوس ميوکارد و يا قبلاً مبتلا به شوک کارديوژنيک بوده اند و هنوز از علائم آن رنج مي برند.

مروري بر نرم افزارهاي تخصصي مهندسي زيست پزشکي

اين مقاله مروري به معرفي و ارزيابي نرم افزارهاي تخصصي به‌کار گرفته شده در علم مهندسي زيست پزشکي، در ايران و جهان دارد. امروزه با رشد علم مهندسي زيست پزشکي و فراگير شدن زمينه‌هاي پژوهشي اين علم، روند گسترش نرم افزارهاي تخصصي سير صعودي به‌خود گرفته است. همواره دانش فراگيري اين نرم افزارها که به دو زمينه ي بيوالکتريک و بيومکانيک منحصر مي‌شود، باعث شده است که از تحليل و شبيه سازي مدارها و تصاوير پزشکي گرفته تا مدل سازي و طراحي سيستم‌هاي فيزيولوژيکي و بيولوژيکي، به راحتي پوشش دهي شود.

كنترل كيفيت در تجهيزات تصويربرداري پزشکي- قسمت (2)

در قسمت اول به بيان مفهوم کنترل کيفيت، اهميت آن و همچنين تفاوت آن با بيمه يا تضمين کيفيت پرداختيم. همچنين مشخص شد که روند کنترل کيفي تجهيزات تصويربرداري بايد به صورت منظم و ادواري انجام شود تا نه شاهد تصاوير فاقد کيفيت باشيم که اين امر باعث تکرار پرتودهي مي‌شود در نتيجه هم دوز بيمار و هم هزينه‌هاي بخش را افزايش داده و به طور بالقوه باعث کاهش رضايت بيمار مي‌شود و نه شاهد مستهلک شدن و بلا استفاده ماندن تجهيزات گران بهاي تشخيصي به علت از دست دادن کيفيت آن ها.

آنژيوگرافي – قسمت (7)؛ آشنايي مقدماتي با روش انجام يک آنژيوگرافي

همان طور که در شماره هاي پيشين اشاره شد به مطالعه راديولوژي سرخرگ هاي خوني با تزريق ماده حاجب يد دار محلول در آب که ممکن است به طور مستقيم با سوزن پونکسيون و يا به روش کاتتريزاسيون با هدايت کاتتر انجام شود، آنژيوگرافي مي‌گويند. البته در جريان اين آزمايش جدا از مطالعه مرحله شرياني، فازهاي سياهرگي و مويرگي نيز مورد مطالعه قرار مي‌گيرند.

هر آنچه از ربات هاي جراح بايد بدانيم

واژه ربات از Czech rabota به معني برده کارگر استخراج شده است که بعد از به‌ صحنه‌ درآمدن‌ يك‌ نمايش‌ در سال‌1920 ميلادي‌ در فرانسه‌ متداول‌ و مشهور گرديد. در اين‌ نمايش‌ كه‌ اثر«كارل‌ كاپك‌» بود، موجودات‌ مصنوعي‌ شبيه‌ انسان‌، وابستگي‌ شديدي‌نسبت‌ به‌ اربابان‌ خويش‌ از خود نشان‌ مي‌دادند. اين‌ موجودات‌ مصنوعي‌شبيه‌ انسان‌ در آن‌ نمايش‌، ربات‌ نام‌ داشتند.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور