آخرین خبر

مقالات علمی جلد 153 ماهنامه

دستگاه‌های دیاترمی موج کوتاه و مایکروویو

در روش «درمان توسط حرارت» یا Diathermy، از انرژی الکترومغناطیسی با فرکانس بالا برای تولید گرما در بافت‌های بدن استفاده می‌شود. دیاترمی مایکروویو (Microwave) و موج کوتاه (Shortwave) در درمان‌های فیزیکی استفاده می‌شود و بافت‌های بدن در عمق یک تا سه سانتیمتر زیر پوست را گرم کرده و به این وسیله بهبود و کاهش در درد را تسریع می‌دهد.

مهندسي پزشكي- قسمت (6) گذری بر گرایش‌های مهندسی زیست پزشکی

در پي چاپ مقالاتي پيوسته كه به معرفي جامع و كامل دانش جديد مهندسي پزشكي مي پردازد، ماهنامه تا كنون در شمارگان گذشته طي مقالاتي به بحث هاي «مهندسي پزشكي از  منظر واژه‌نامه‌ها  و مشاهير»، «عوامل و انگيزه‌ هاي پيدايش علم مهندسي پزشكي» و«صاحب نظران پیشین، چراغ راه آینده» «اولین مراکز آموزشی پژوهشی مهندسی پزشکی» و مهندسی پزشکی در ایران، از این سینا تا امروز» پرداخته است. در اين بخش به معرفي گرایش های این رشته می پردازیم.

كاربرد ميكروربات و نانو ربات‌های پزشکی در تله مديسين

تحقيقات نشان مي‌دهد تحولات آينده در حوزه تله مديسين به‌طورجدي از پيشرفت‌هاي تكنولوژيك در سه حوزه ارتباطات سيار، سنسورهاي حياتي و فن آوري نانو متاثر است. در حال حاضر بر مبناي دستاوردهاي چشمگير نانوتكنولوژي و پيشرفت‌هاي به‌دست آمده در حوزه ميكروسنسورها و تجهيزات كامپيوتري شاهد ظهور و به‌كارگيري نانو و ميكروربات‌ها در علوم مختلف از جمله علوم پزشکی و دانش سلامت هستيم [2و8]. نانورباتيك هم علم جديدي است كه شامل طراحي،ساخت و برنامه نويسي نانوربات‌ها مي‌شود.

انضباط رفتاری در اتاق تمیز (Cleanroom Disciplines)

کارکنان شاغل در اتاق‌های تميز، مهم‌ترین منبع آلودگی این مناطق هستند. تقریبا منشا تمام میکروارگانیسم‌های پیدا شده در اتاق تمیز، کارکنان هستند. همچنین منبع مهمی از ذرات و الیاف موجود در اتاق‌های  تمیز هم مرتبط با آنان است. بنابراین خیلی مهم است که تولید و انتقال آلودگی را در فضاهای تمیز تا حد ممکن کاهش دهیم. با رعایت برخی اصول انضباط رفتاری و پیروی از دستورالعمل‌های رفتار صحیح در اتاق‌های  تمیز، می‌توان میزان آلودگی را کاهش داد.

كنترل كيفيت در تجهیزات تصویربرداری پزشکی

تصویربرداری تشخیصی فرآیندی چند مرحله‌ای است که در آن اطلاعاتی در مورد آناتومی و فیزیولوژی بیمار فراهم شده و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته به نمایش درآمده است. متاسفانه عوامل متعددی از تغییر پذیری در هر دو عامل انسانی و تجهیزات وجود دارد که اگر به درستی کنترل نشوند، باعث ایجاد تصاویر فاقد کیفیت می‌شود. این موضوع می‌تواند منجر به تکرار پرتودهی شود که هم دوز بیمار و هم هزینه‌های بخش را افزایش داده و به طور بالقوه باعث کاهش رضایت بیمار می‌شود.

پردازش تصاویر CT ریه با استفاده از ماتریس CONFUSION

تقسیم بندی ریوی با استفاده از تصاویر CT قفسه سینه در تشخیص اختلالات و برنامه ریزی برای عمل جراحی  بسیار مفید است. در این مقاله CT قفسه سینه ریه با استفاده از  روش آستانه گذاری تکرار شونده تقسیم بندی می‌شود. برای به تصویر کشیدن  ویژگی‌های مرزها و هر بخش در داخل  پردازش بیشتری انجام شده و مرزهای ریه با استفاده از روش تشخیص لبهCANNY استخراج شده اند. عملیات مورفولوژیک برای نرم کردن مرزهای ریه انجام شد.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور