آخرین خبر

مقالات علمی جلد 152 ماهنامه

کشف خودکار توده‌های سرطان سینه در تصاویر ماموگرافی

سرطان سینه یکی از علل عمده مرگ و میر در میان زنان است. از این رو دانستن اطلاعات اساسی در این زمینه برای هر زنی اگرچه دچار این بیماری نباشد به دلیل شایع بودن و مهم بودن بیماری لازم است.

معرفی دستگاه هموژنایزر

هموژنایزر از تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه های تحقیقاتی، صنعتی و آموزشی است. این دستگاه در لغت به معنی همگن ساز است که در صنعت نیز کاربرد دارد (مانند صنایع لبنی ). در این مقاله سعی بر معرفی و کاربردهای آزمایشگاهی دستگاه فوق است. در بعضی از موارد نیاز است که نمونه مورد استفاده یکنواخت باشد. این نمونه در پاره ای از موارد ریز بوده مثل باکتری‌ها و یا شامل قطعات بزرگ است، در چنین مواردی به یک پیش پردازش نیاز است. به‌طور معمول از دو روش فشار قوی و اولتراسونیکی جهت همگن کردن نمونه‌ها استفاده می‌شود.

سیستم تعیین کننده گروه خونی

سیستم های تعیین کننده گروه خون، تست های پایه ای پردازش خون را انجام می‌دهند که شامل تعیین گروه ABO و زیرگروه‌ها، تعیین Rh، تشخیص آنتی بادی و غیره است. این تست ها، عواملی را که می‌توانند موجب ایجاد واکنش در انتقال خون شوند – مانند همولیز سلول قرمز، آنافیلاکسی (anaphylaxis)، و دیگر تاثیرات ایمنولوژیک و غیرایمنولوژیک- تعیین می‌کنند. سیستم‌های اتوماتیک و شبه اتوماتیک گروه بندی کننده‌ی خون، نیاز به کار با نمونه‌ها و استفاده از معرف ها را حداقل کرده و سرعت و صحت انجام تست‌ها را افزایش می‌دهند. آنالایزرهای شبه اتوماتیک معمولاً ماجولار هستند و برخی از مراحلِ کار را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند. لذا فرایند کلی ساده تر شده و وظیفه‌ی تکنسین سبک‌تر می‌شود. در سیستم‌های کاملا اتوماتیک معمولا تکنسین فقط باید معرف‌ها را تامین کند.

مهندسي پزشكي- قسمت (5) مهندسی پزشکی در ایران؛ از ابن سینا تا به امروز

در پي آغاز چاپ مقالاتي پيوسته كه به معرفي جامع و كامل دانش جديد مهندسي پزشكي مي پردازد، ماهنامه تا كنون در 4 شماره گذشته طي مقالاتي به  بحث هاي «مهندسي پزشكي از  منظر واژه‌نامه‌ها  و مشاهير»، «عوامل و انگيزه‌ هاي پيدايش علم  مهندسي پزشكي»، «صاحب نظران پیشین، چراغ راه آینده» و «معرفي اولين مراكز آموزشی جهان در زمينه مهندسي پزشكي» پرداخته است. در این بخش قصد داریم به تاریخچه مهندسی پزشکی در ایران بپردازیم.

آنژيوگرافي – قسمت (6) بررسی حرکت نوسانی گاید وایر در خون( سيال)

همان‌طور كه در پنج شماره قبل در رابطه با سيستم‌ها، تكنيك‌های آنژيوگرافي، روش‌های آنژيوگرافي تفاضلي و فيزيك گردش خون دربدن انسان مقالاتي را ارائه داديم در اين مقاله به پژوهشي در رابطه با حركت نوساني گايد واير در تكنيك‌های مختلف آنژيوگرافي و همچنين بررسی کاربردی کردن هر چه بیشتر مقوله فیزیک و توابع آن در پزشکی کلینیکال و اینترونشن‌ها و به کاربستن همزمان فرمول‌های فیزیکی و طب در كنار يكديگر وبسط اين موضوع در آنژيوگرافي خواهیم پرداخت که در ادامه می خوانید.

هیدروسرجری، روشی جدید برای جراحی

دستگاه جراحی به نام ( VERSAJET HYDRO SURGERY SYSTEM) که شامل تکنولوژی جراحی با آب است برای ترمیم و دیبریدمان بافت‌های نرم استفاده می‌شود. این دستگاه با شستشوی داخل صفاقی و جراحی با نوک تیز دسته مربوطه، این عمل را انجام می‌دهد. سیستم جراحی با آب شامل یک پمپ (POWER CONSOLE)   قابل استفاده در مراحل مختلف است و این دستگاه شامل یک دسته و پدال است که این پدال در ارتباط با محلول سالین است.

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور