آخرین خبر

مفاهیم اساسی و مراحل عملی مهاجرت تحصیلی

اخذ پذیرش تحصیلی در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و پسا دکتری «Apply» نامیده می‌شود. اپلای کردن در حدود دو الی سه هفته طول می‌کشد ولی آماده کردن مدارک مورد نیاز بین 3 ماه تا یکسال زمان خواهد برد.
به تاریخی که دانشگاه تعیین می‌کند تا شما مدارک را ارسال کنیدDeadline می‌گویند. بعد از ددلاین دانشگاه شما را یا Accept یا Reject می‌کند و اگر قبول شوید موفق به گرفتن نامه پذیرش یا Admission Letter می‌شوید.
به طور کلی، مراحل اپلای کردن به 3 دسته تقسیم می‌شود:
1: آماده سازی مدارک مورد نیاز (بین 3 تا 6 ماه)
2: جست‌وجو دانشگاه‌ها و اپلای کردن (حدود 2 تا 3 ماه)
3: دریافت ویزا و بلیت
جالب است که بدانید درس خواندن در کشورهای خارجی برای مثال در مقطع دکتری مانند داشتن شغل است یعنی هم درس می‌خوانید و هم پول دریافت می‌کنید، البته در مقطع ارشد هم اگر رزومه خوبی داشته باشید، می‌توانید فاند یا کمک هزینه تحصیلی بگیرید.
برای انتخاب کشور، باید مزایا و معایب هر کدام را به طور جداگانه بررسی کرد اما به طور کلی باید گفت که اول علاقه خود متقاضی بسیار مهم است. به طور کلی اپلای کردن در کشورهای مختلف شرایط خاص خود را دارد:

آمریکا/کانادا

1- بورسیه‌های زیاد
2- گاها مدرک GRE یا GMAT
3- زندگی مرفه
4- هزینه‌های تحصیل و زندگی بالا
5- ویزا ممکن است مسئله ساز شود.

اروپا

1- هزینه‌های تحصیل پایین
2- پذیرش آسان

مشکلات زبان برای برقراری ارتباط با مردم و کار چگونه دانشگاه معتبر پیدا کنم؟ چه دانشگاهی مناسب تحصیل است؟ از سایتی به نام QS استفاده کنید و بهترین دانشگاه‌های هر کشور را پیدا کنید یا در گوگل جست‌وجو کنید. سایت‌های مفیدی که برای پیدا کردن دانشگاه کمک‌کننده هستند:
timeshighereducation.com
topuniversities.com
webometrics.info
university-list.net

برای کشور آلمان از این دو سایت استفاده کنید:
Daad.de
Study-in.de
فرانسه:
campusfrance.org
ایتالیا: universityitaly.it
آمریکا: usnews.com

مدارک مورد نیاز برای اپلای را چگونه آماده کنم؟
اول: مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد و …. (ترجمه رسمی) روش‌های آزاد سازی مدارک: برای آزاد سازی مدرک 3 راه وجود دارد

1- انجام و به پایان رساندن تعهد خدمت
2- پرداخت هزینه تعهد خدمت
3- آزاد سازی مدارک از طریق عدم کاریابی

دوم: مدرک زبان TOEFL یا IELTS
امروزه تقریباً همه کشورها هر دو مدرک را قبول دارند. اعتبار این مدارک 2 سال هستند و هزینه ثبت نام آن‌ها حدود 200 دلار است. اما اگر دانشگاه مورد نظر شما به زبانی غیر از زبان انگلیسی باشد باید مدرک زبان خاص مورد نظر آن دانشگاه را ارائه کنید.
سوم: رزومه تحصیلی
اجزا یک رزومه استاندارد به شرح ذیل است: 1: جزئیات شخصی 2: تحصیلات و توانایی‌های علمی 3: مقالات و انتشارات 4: سوابق و تجارب شغلی و حرفه‌ای 5: مهارت‌ها
چهارم: انگیزه نامه (SOP)
شما در انگیزه نامه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهید:
1- هدف شما از تحصیل در این رشته و مقطع چیست؟
2- هدف شما از تحصیل در این دانشگاه چیست؟
3- چه پیش زمینه تحصیلی، تحقیقاتی و کاری نسبت به رشته مورد تقاضا دارید؟
4- قصد دارید در زمان تحصیل در دانشگاه با کدام استاد و چه فعالیتی انجام دهید؟
5- قصد دارید پس از دانش آموختگی، در چه حوزه‌هایی فعال شوید و چه موضوعات شغلی یا تحقیقاتی را در پیش بگیرید؟
به طور کلی انگیزه نامه دارای 4 پاراگراف است:
پاراگراف اول، معرفی خود و بیان هدف شما از این انگیزه نامه است. پاراگراف دوم بیان کننده سوابق تحصیلی شماست. پاراگراف سوم توصیفی از اهداف حرفه‌ای شما برای ورود به دانشگاه مقصد و پاراگراف چهارم تشریح کننده برنامه شما برای آینده‌ است. در این پاراگراف توضیح می‌دهید که می‌خواهید از طریق ورود به این دانشگاه و این پوزیشن خاص، چه آینده‌ای را برای خود رقم بزنید.
پنجم: توصیه نامه (LOR)
توصیه نامه نظر یک متخصص در مورد شخص شما است؛ به بیان دیگر توصیه نامه قضاوت یک شخص سوم در مورد شما است که نشان می‌دهد در جایگاه آکادمیک، از دیدگاه یک متخصص چطور به نظر می‌رسید. توصیه نامه، نامه یا فرم کامل شده‌ای است از طرف استادی که شما را می‌شناسد و حاوی اطلاعاتی درباره شماست. دانشگاه‌ها تاکید زیادی بر توصیه نامه دارند چون توصیه نامه یک راه مطمئن و مناسب برای شناسایی و ارزیابی دانشجوی متقاضی است. غالباً دانشگاه‌ها از شما 3 توصیه نامه می‌خواهند که حداقل 2 مورد از آن‌ها باید آکادمیک باشند. ایده‌آل این است که توصیه نامه‌ها توسط اساتیدی که شما در دوران کارشناسی و ارشد به صورت مستقیم و بلند مدت با آن‌ها همکاری داشته‌اید (مثلاً استاد راهنما یا استاد مشاور شما) نوشته شوند. برخی از دانشگاه‌ها از شما این نامه را مستقیم و به صورت پستی می‌خواهند و برخی دیگر نیز فرم آماده‌ای دارند.
توصیه نامه‌ها معمولاً دارای 3 بخش اصلی هستند:
بخش اول: اشاره به موضوع توصیه
بخش دوم: اشاره به سابقه قبلی میان استاد و دانشجو و ذکر مدت و تاریخ دوره همکاری
بخش سوم: اشاره به ویژگی‌های علمی، اخلاقی و حرفه‌ای دانشجو و توصیه او برای پوزیشن جدید

خرج تحصیل چقدر خواهد بود؟
هزینه‌ها کلاً دو به دسته تقسیم می‌شوند. هزینه‌های پیش از اپلای کردن و هزینه‌های پس از اپلای. هزینه‌های بعد از اپلای هم خودشان شامل هزینه‌های تحصیل، شهریه و همچنین هزینه‌های زندگی هستند. تحصیل در برخی از کشورها مثل آلمان، اتریش، … تقریباً رایگان است. شهریه در کانادا و آمریکا از سالی 10 هزار دلار در سال شروع می‌شود و برخی رشته‌ها مانند مدیریت یا پزشکی تا سالی 70 هزار دلار هم شهریه دارند.
هزینه‌های زندگی در هر کشوری بسته به سبک زندگی شما متغیر است. در اروپا از ماهی 700 یورو و در آمریکا و کانادا از ماهی 1000 دلار شروع می‌شود. در خارج از کشور معمولاً هفته‌ای 20 تا 35 ساعت اجازه کار کردن دارید که می‌توانید هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهید.

دانشگاه‌های برتر مهندسی پزشکی
در این قسمت فهرستی از بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته مهندسی پزشکی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. لیست ارائه شده از معتبرترین سایت‌های خارجی استخراج شده و قابل استناد است. در حال حاضر یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌ها، رتبه بندی کیو اس (QS) است و برای پی‌بردن به رتبه علمی دانشگاه به لیست کیو اس مراجعه می‌کنیم. اگر بخواهیم دانشگاه‌های برتر جهان در رشته‌های مهندسی و تکنولوژی را طبق لیست کیو اس به شما معرفی کنیم، به لیست زیر می‌رسیم:
موسسه تکنولوژی ماساچوست، دانشگاه استنفورد، موسسه فدرال سوئیس (زوریخ)، دانشگاه کمبریج، دانشگاه کالیفرنیا (برکلی)، دانشگاه نانیانگ (سنگاپور)، دانشگاه آکسفورد، امپریال کالج لندن، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه تسینگ هوا، موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL)، دانشگاه هاروارد، دانشگاه توکیو، انستیتوی فناوری جورجیا، انستیتوی تکنولوژی کالیفرنیا (CALTECH)، دانشگاه پلی تکنیک میلان.
همان‌طور که گفته شد آزمون‌های مرتبط با هر رشته بستگی زیادی به دانشگاه و کشور مقصد دارد. بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی آزمون ورودی ندارند و صرفاً براساس رزومه دانشجو و مصاحبه‌های علمی، اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند. به عنوان مثال رشته‌های مهندسی در کشور روسیه آزمون ورودی ندارند و دانشجویان بین‌المللی طبق رزومه و سطح علمی پذیرش می‌شوند.
اما دقت کنید که برای ادامه ‌تحصیل در کشورهای خارجی باید در آزمون‌های آیلتس و تافل شرکت کرده و نمره بالای ۷۹ در آزمون تافل یا نمره بالای ۶.۵ در آزمون آیلتس کسب کنید. کشورهایی که زبان تدریس آن‌ها غیر از انگلیسی است آزمون زبان برگزار می‌کنند، مثلاً برای تحصیل در دانشگاه‌های کره جنوبی در رشته‌هایی که به زبان کره‌ای ارائه می‌شود باید در آزمون زبان کره‌ای شرکت کرده و پس از کسب نمره لازم، مجوز تحصیل را کسب می‌کنید.

مهندسی پزشکی در کشورهای مختلف
فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پزشکی می‌توانند در شرکت‌های خصوصی، بیمارستان‌ها، دفاتر مشاوره فنی مشغول به کار شوند. در صورتی که موفق به ثبت اختراع در مهندسی پزشکی شوید، می‌توانید مجوز ثبت شرکت دانش‌بنیان را اخذ کنید. با توجه به سابقه کاری و مهارت خود می‌توانید اقدام به اخذ ویزای کاری و مهاجرت کاری به کشورهای پیشرفته کنید. در ادامه به بررسی جایگاه این رشته دانشگاهی در برخی از کشورها می‌پردازیم.

سوئیس
موسسه فناوری فدرال زوریخ و موسسه فناوری لوزان در سوئیس از جمله بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته‌های مهندسی هستند که اگر قصد تحصیل در سوئیس را دارید از گزینه‌های بسیار مناسب به شمار می‌آیند. از این‌رو اکثر فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی مانند مهندسی پزشکی آرزوی مهاجرت به کشور سوئیس را در سر می‌پرورانند اما به دلیل هزینه‌های بالای زندگی در آنجا، بسیاری از افراد قید مهاجرت را زده و برای کشورهای ارزان‌تر اقدام می‌کنند.
اگر علاقه‌مند به مهاجرت به کشور سوئیس هستید، باید بدانید که می‌توانید در کشور سوئیس حین تحصیل مشغول به کار دانشجویی شوید و بخشی از هزینه‌های زندگی  را تأمین کنید. زبان تحصیل در کشور سوئیس در مقاطع تحصیلی مختلف به زبان‌های آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی ارائه می‌شود.
شهر زوریخ، برن و ژنو از گران‌ترین شهرهای سوئیس هستند و هزینه‌های اجاره در این شهر‌ها بسیار بالا است. به‌طوری که هزینه اجاره خانه در ماه می‌تواند بین ۶۵۰ تا ۲ هزار یورو متغیر باشد. خوشبختانه می‌توانید از بیمه درمانی در کشور سوئیس برخوردار شده و برای بیمه باید ماهانه ۲۶۵ تا ۳۷۵ یورو پرداخت کنید.
هزینه اینترنت در کشور سوئیس با توجه به شهر محل سکونت متفاوت است اما به طور میانگین این هزینه می‌تواند بین ۴۵ تا ۹۰ فرانک در ماه باشد. هزینه تحصیل در موسسه فناوری فدرال زوریخ در هر سال برای دانشجویان بین‌المللی تقریباً ۱۴۶۰ فرانک است.
هزینه زندگی در کشور سوئیس بدون احتساب اجاره خانه به‌طور میانگین ماهانه بین ۱۰۰۰ تا۱۶۰۰ فرانک است. خوشبختانه می‌توان از امکان تحصیل رایگان در کشور سوئیس در صورت احراز شرایط بهره‌مند شد و نخبه‌ها می‌توانند کشور سوئیس را جزو اولویت‌های خود قرار دهند.

ایتالیا
کشور ایتالیا همواره یکی از کشورهایی بوده که برای مهاجرت کاری و تحصیلی مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. دانشگاه پلی تکنیک میلان از بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته‌های مهندسی است، رشته مهندسی پزشکی می‌تواند از بهترین رشته‌های مورد نظر شما برای تحصیل در ایتالیا باشد و موقعیت کاری خوبی نیز در انتظار فارغ‌التحصیلان این رشته است.
هزینه زندگی در کشور ایتالیا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی چون سوئیس و انگلیس پایین‌تر است و ماهانه حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو است. هزینه اجاره‌بها در ایتالیا با توجه به نوع محل اقامت می‌تواند متفاوت باشد. اگر در خوابگاه دانشجویی اقامت داشته باشید هزینه اجاره‌بها بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ یورو و اگر قرار است در سوئیت اقامت داشته باشید این هزینه از۴۰۰ یورو شروع شده و با توجه به عوامل مختلف، می‌تواند افزایش پیدا کند. هزینه اجاره‌بها به صورت ماهانه است.
شهریه دانشگاه‌های ایتالیا با توجه به دولتی بودن یا خصوصی بودن دانشگاه و همچنین اعتبار دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، شهریه دانشگاه‌های معتبر دولتی که رتبه علمی بالایی دارند بیش از هزار یورو در سال است. هزینه بقیه دانشگاه‌های دولتی بین ۹۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال می‌تواند متغیر باشد. شهریه دانشگاه‌های خصوصی بسیار بالاست و شهریه برخی از آن‌ها به ۲۰ هزار یورو در سال نیز می‌رسد.
خوشبختانه می‌توان از امکانات تحصیل رایگان در کشور ایتالیا بهره‌مند شد. برای بهره‌مندی از امکانات تحصیل رایگان باید رزومه‌ای قوی در رشته مورد نظر داشت. امکان استفاده از بیمه سلامت در کشور ایتالیا وجود دارد و برای این بیمه باید سالانه ۱۵۰یورو پرداخت کرد.

چین
کشور چین نیز از کشورهای آسیایی پیشرفته و محبوب است که به دلیل سطح علمی بالای دانشگاه‌های این کشور، بسیاری از نخبگان علاقه زیادی به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور نشان می‌دهند. دانشگاه چینهوآ در پکن از دانشگاه‌های برتر در رشته‌های مهندسی است که از رتبه علمی بسیار بالایی در جهان برخوردار است. شهریه پایین دانشگاه‌ها و هزینه زندگی پایین نسبت به بسیاری از کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی و امکان کار دانشجویی از دیگر مزیت‌های تحصیل در چین است.
ادامه تحصیل در چین به زبان انگلیسی و چینی وجود داشته و با داشتن یک رزومه قوی می‌توان از دانشگاه‌های مطرح این کشور مانند دانشگاه چینهوآ پذیرش گرفت. کشور چین از جمله کشورهایی است که در زمینه مهندسی پزشکی و ساخت ربات‌های جراح در جهان پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و به همین سبب این کشور برای نخبگان مهندسی پزشکی یک کشور ایده‌آل است. هزینه زندگی در چین به ازای هر نفر تقریباً ۴۰۰ دلار در ماه است و این هزینه از شهریه‌های دانشگاه جدا است.
هزینه درخواست رشته‌های مختلف برای مقاطع مختلف در هر دانشگاه از ۹۰ دلار تا ۱۵۰ دلار متغیر است و به طور معمول بیش از ۲۰۰ دلار نیست. شهریه دانشگاه‌های چین در مقایسه با انگلیس یا آمریکا بسیار اندک است. متوسط شهریه تخمینی از سالیانه ۳۳۰۰ دلار آمریکا  تا ۹۹۰۰ دلار آمریکا در سال است.
هزینه زندگی در کلانشهرها مانند پکن، شانگهای و گوانگژو حدود ۷۴۰ تا ۸۲۰ دلار در ماه خواهد بود و این هزینه در سایر شهرها در حدود ۲۵۰ تا ۵۸۰ دلار خواهند بود.

ترکیه
تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی جزو گزینه‌های اول مهاجرت تحصیلی است زیرا جزو کشورهای هم‌مرز با ایران است و در صورت مهاجرت، با دردسرها و هزینه‌های کمتری می‌توان به ایران رفت و آمد کرد. مردم ترکیه مردمی مهربان هستند و از لحاظ مذهبی و فرهنگی نیز نسبت به سایر کشورها، مشابهت‌های بیشتری با ایرانیان دارند. رشد علمی بالا، اقتصاد قوی، اعتبار مدارک دانشگاهی، امکان انتقالی گرفتن از دانشگاه‌های ترکیه به دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی از دیگر مزیت‌های تحصیل در این کشور است.
دانشگاه‌های دولتی در ترکیه گزینه‌های معتبرتری را نسبت به همتایان گران‌تر خود ارائه می‌کنند. هزینه سالانه شهریه دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در دانشگا‌هایی از این دست را دارند مانند دانشگاه فنی خاورمیانه، از ۲۴۰ تا ۱۵۰۰ دلار است. برای دانشجویان بین المللی که به مقدار کافی با زبان ترکی آشنا هستند و علاقه مند به تحصیل در یک دانشگاه دولتی ترکیه هستند، شهریه سالانه مورد انتظار بین ۲۴۰ تا ۷۵۰ دلار است.
دانشگاه‌های ترکیه خوابگاه‌های خصوصی و دولتی زیادی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی خود می‌گذارند به‌طوری که نیاز به اجاره آپارتمان نیست. هزینه خوابگاه‌ها در کشور ترکیه می‌تواند متفاوت باشد اما کسانی که از مزیت‌های تحصیل رایگان در ترکیه بهره‌مند شده‌اند، هزینه‌های بسیار کمی را بابت خوابگاه می‌پردازند. امکان تحصیل رایگان در ترکیه در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد و در صورت داشتن رزومه قوی و سطح علمی بالا می‌توانید از مزایای تحصیل رایگان در ترکیه بهره‌مند شوید.
در صورتی که سطح علمی بالایی داشته باشید و بتوانید در دانشگاه‌های ترکیه معدل و نمرات بالایی کسب کنید می‌توانید از ترم دوم به بعد به دانشگاه‌های آمریکایی انتقالی بگیرید. خوشبختانه هزینه حمل و نقل در سطح شهر گران نیست و می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد استفاده کنید. به طور میانگین هزینه زندگی در کشور ترکیه با احتساب اجاره خانه و محل سکونت ماهانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰دلار است. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از بیمه سلامت استفاده کرده و خود را بیمه درمانی کنند.

هلند
کشور هلند عضو اتحادیه اروپاست و به همین سبب با داشتن ویزای هلند می‌توانید به کشورهای اروپایی دیگر نیز سفر کنید. کشور هلند جزو کشورهایی است که سطح زندگی مردم در آن از استانداردهای بالایی برخوردار است. دانشگاه‌های مهندسی این کشور رشته مهندسی پزشکی را در سطح بالایی ارائه می‌‌کنند به همین سبب دانشگاه‌های این کشور دانشجویان بین‌المللی زیادی را در این رشته پذیرش می‌کنند.
خوابگاه‌های دانشجویی زیادی در اختیار دانشجویان قرار داده شده و دانشجویان می‌توانند در این خوابگاه‌ها اقامت داشته باشند. اقامت در خوابگاه‌ها می‌تواند هزینه‌های شما را کاهش دهد. به طور کلی هزینه زندگی در این خوابگاه‌ها با توجه به نوع آپارتمان، نوع منطقه و شهر محل اقامت می‌تواند متفاوت باشد اما به طور میانگین می‌توان هزینه‌ای بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه را برای اجاره محل اقامت در نظر گرفت.
هزینه زندگی روزمره در هلند به ازای هر فرد ماهانه ۹۰۰ تا هزار یورو در ماه است. شما می‌توانید با پرداخت ماهانه ۳۸۵ یورو خود را بیمه درمانی کنید. شهریه تحصیلی دانشگاه‌های هلند با توجه به نوع رشته و نوع دانشگاه و مقطع می‌تواند متفاوت باشد، اما به طور میانگین شهریه دانشگاه‌های هلند برای دوره کارشناسی ۹ تا ۳۲ هزار یورو و برای دوره ارشد ۱۲ تا ۳۲ هزار یورو است.
امکان تحصیل رایگان در کشور هلند وجود دارد و در صورت داشتن رزومه قوی می‌توانید از دانشگاه‌های هلند بورسیه تحصیلی اخذ کنید. امکان کار دانشجویی نیز در این کشور وجود دارد و دانشجویان با انجام کار‌های پاره وقت می‌توانند بخشی از هزینه‌های تحصیل خود را تأمین کنند. دانشجویان دوره کارشناسی با ۱۶ ساعت در هفته می‌توانند در هفته ۸ تا ۱۰۰ یورو و دانشجویان کارشناسی ارشد با ۲۰ ساعت کار در هفته می‌توانند ۱۶۰تا ۲۰۰ یورو در هفته دستمزد دریافت کنند.

کانادا
کانادا جزو کشورهای مهاجر پذیر است که ۲۰ درصد جمعیت این کشور را جمعیت مهاجر تشکیل می‌دهد. ایرانیان جزو اکثریت افراد مهاجر در کشور کانادا محسوب می‌شوند. ۲۱ دانشگاه از ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان در کشور کانادا وجود دارد و به همین سبب می‌توان با قاطعیت از سطح بالای علمی در رشته‌های مختلف علمی در این کشور سخن گفت. خوشبختانه امکان تحصیل در کانادا به شکل رایگان وجود دارد و با داشتن یک رزومه قوی و نمره بالای زبان در تافل یا آیلتس و قبولی در آزمون‌های SAT و GRE می‌توان از مزیت‌های تحصیل رایگان در کانادا بهره‌مند شد. هزینه زندگی در کانادا مبلغی بین۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در ماه است.
البته این نکته را در نظر داشته باشید که شهر محل زندگی تأثیر زیادی در هزینه‌های زندگی دارد. هزینه اجاره خوابگاه در کانادا سالانه ۳ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ دلار بوده و هزینه اجاره‌ آپارتمان به طور میانگین می‌تواند از ۶۵۰ تا۱۵۰۰ دلار در ماه متغیر باشد. پیشنهاد می‌شود که در هنگام اقامت در کانادا خود را بیمه درمانی کنید. هزینه این بیمه ۴۸۰ دلار در سال است.
مهندسی پزشکی در کشور کانادا یک رشته نوپا است و به همین سبب امکان پیدا کردن کار پس از فراغت از تحصیل در این کشور دشوار است. دانشگاه‌های رایسون، واترلو و مک‌گیل از جمله دانشگاه‌هایی است که رشته مهندسی پزشکی را ارائه می‌کنند.
هزینه تحصیل در کانادا با توجه به نوع رشته، نوع دانشگاه و مقطع می‌تواند متفاوت باشد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی رشته مهندسی پزشکی به طور میانگین شهریه دانشگاه‌ها در سال اول و دوم ۷ هزار تا ۸ هزار دلار در سال است و این هزینه در سال‌های آتی و مقاطع بعدی بیشتر نیز می‌شود. به طور میانگین می‌توان هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا را بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار دلار (تورنتو) در سال در نظر گرفت.

آمریکا
دانشگاه جانز هاپکینز در کشور آمریکا بنیان‌گذار رشته مهندسی پزشکی در جهان است. علاوه بر این دانشگاه، دانشگاه‌های دیگری مانند موسسه فناوری جورجیا، دانشگاه کالیفرنیا در اِرواین، دانشگاه بوستون کلمبیا، دانشگاه دوک، موسسه تکنولوژی ماساچوست، دانشگاه استنفورد و دانشگاه برکلی کالیفرنیا از جمله دانشگاه‌های مطرح جهان و آمریکا در رشته مهندسی پزشکی هستند.
متاسفانه اخذ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان ایرانی بسیار دشوار است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا با توجه به نوع رشته، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه می‌تواند متغیر باشد به طوری که شهریه برخی از دانشگاه‌ها ۵۰۰۰ دلار در سال و شهریه برخی نیز تا ۵۰ هزار دلار در سال است. به همین سبب تقریباً می‌توان هزینه شهریه دانشگاه‌های آمریکا را ۳۵ هزار دلار در سال در نظر گرفت.
هزینه خوراک و زندگی در آمریکا سالانه چیزی حدود ۲ تا ۱۱ هزار دلار است. هزینه اجاره‌بها با توجه به نوع آپارتمان، نوع ایالت و منطقه زندگی می‌تواند متفاوت باشد اما به طور میانگین ۷۰۰ دلار در ماه را می‌توان به عنوان اجاره بها در نظر گرفت. هزینه‌های درمان در آمریکا بسیار بالا است به همین سبب توصیه می‌شود از بیمه‌های درمانی استفاده کرده و خود را بیمه کنید.

چگونه فاند (کمک هزینه تحصیلی) دریافت کنیم
این پروسه کاملاً رقابتی است. هر چه بهتر باشید شانس بیشتری هم دارید (معدل بالاتر، نمرات بهتر در تافل/آیلتس (آزمون‌ها زبان)، مقالات مختلف و …)
اگر برای مقطع دکتری اقدام می‌کنید بهتر است بدانید که تماس گرفتن با اساتید، تأثیر فوق العاده‌ای در بالا بردن شانس شما در گرفتن پذیرش و ساپورت مالی (فاند) دارد. به ویژه اگر مقصدتان دانشگاه‌های آمریکای شمالی است این تأثیر دو چندان می‌شود چرا که اساتید نقش مهمی در انتخاب و پذیرش متقاضیان دکتری دارند و حتی بخش عمده‌ای از فاند دانشجو از طریق گرنت خود استاد تأمین می‌شود. به همین دلیل بهتر است که هم زمان که مشغول آماده شدن برای مدارک زبان هستید (یعنی اواخر تابستان)، مکاتبه با اساتید را نیز شروع کنید.

دریافت ویزا
در نهایت لازم است برای خروج از کشور و ورود به کشور جدید، از سفارتخانه کشور مقصد در تهران ویزا بگیرید. فرایند اخذ ویزا هم برای خودش داستانی دارد که مفصل است و در بعضی موارد، اهمیت آن دست کمی از گرفتن نامه پذیرش ندارد. برای اینکه ویزای کشور مقصد را بگیرید لازم است ابتدا اقدام به تعیین وقت سفارت کنید و پس از پرداخت هزینه ویزا و تکمیل فرم درخواست ویزا و آماده سازی مدارک مورد نیاز سفارت، ویزای شما صادر خواهد شد. مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر است:

1- ارائه مدارک مربوط به پذیرش از دانشگاه مقصد
2- اسناد و مدارک هویتی با ترجمه رسمی
3- ارائه مدارک مربوط به اسکان در بدو ورود
4- مدارک تمکن مالی (حساب بانکی)
5- مدارک حامی مالی در زمان تحصیل
6- مدارک و دلایل مستند و موثق بازگشت به کشور

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور