آخرین خبر

معرفی کاربرد عملگرها در پایتون

برای پردازش بر روی داده‌ها باید از عملگرها استفاده کرد. عملگرها تنوع زیادی دارند که از آن جمله می‌توان به عملگرهای حسابی، مقایسه‌ای، منطقی، جایگزینی و غیره اشاره کرد. در این شماره با نحوه کار عملگرهای حسابی، مقایسه‌ای و منطقی بر روی عملوندها در محیط پایتون آشنا می‌شویم.

عملگرهای حسابی
عملگرهای حسابی (Arithmetic Operators) جهت انجام پردازش‌های ریاضی مانند ضرب، جمع، تفریق، توان و … بر روی عملوندها مورد استفاده قرار می‌گیرند. جهت درک بهتر کاربرد عملگرهای حسابی می‌توانید مثال‌های ذکر شده در جدول ۱ را مشاهده کنید که توصیف هر عملگر به همراه تأثیر عملگر بر روی عملوندها جهت تولید خروجی در آن مشخص شده است.
فرض کنید مقدار a=20 و مقدار b=5 باشد در این صورت مقدار خروجی c در مثال‌های ذکر شده در جدول ۱ مشخص می‌شود.

جدول ۱) نحوه استفاده از عملگرهای حسابی

جهت تعریف و استفاده از عملگرهای حسابی ذکر شده در جدول ۱ در محیط پایتون می‌توانید خروجی‌های تولید شده از عملگرهای مختلف حسابی را که در شکل ۱ نشان داده شده است مشاهده کنید تا درک بهتری از کاربرد هر عملگر بر روی عملوندها را تجربه کنید.

شکل ۱) کاربرد عملگرهای حسابی در تولید خروجی در محیط پایتون


جهت مشاهده و درک بهتر نتیجه هر عملگر حسابی، می‌توانید در هنگام چاپ خروجی عملگر از دستور نشان داده شده در شکل 2 استفاده کنید. در این حالت درک بهتر از خروجی تولید شده توسط هر عملگر، ایجاد خواهد شد.

شکل ۲) نحوه تعریف و استفاده از عملگرهای حسابی در محیط پایتون

عملگرهای مقایسه‌ای
از عملگرهای مقایسه‌ای (Comparison Operators) جهت انجام مقایسه بین عملوندها استفاده می‌شود. با توجه به نوع عملگر مقایسه‌ای، در صورتی که عمل مقایسه درست باشد خروجی True و در صورتی که حاصل مقایسه نادرست باشد عبارت False تولید می‌‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه عملکرد و توصیف هر عملگر مقایسه‌ای می‌توانید به مثال‌های ذکر شده در جدول ۲ توجه کنید. فرض شود مقدار20=a و مقدار 5=b باشد در این صورت مقدار خروجی c در مثال‌های ذکر شده در جدول ۲ مشخص می‌شود.

جدول ۲) نحوه استفاده از عملگرهای مقایسه‌ای


به منظور تعریف و مشاهده بهتر خروجی عملگرهای مقایسه‌ای می‌توانید مثال‌های ذکر شده در جدول ۲ را در محیط پایتون اجرا کنید. شکل ۳ نحوه پیاده سازی و تولید خروجی‌های استفاده از عملگرهای مقایسه‌ای را نشان می‌دهد.

شکل ۳) چگونگی استفاده از عملگرهای مقایسه‌ای در محیط پایتون


عملگرهای منطقی
عملگرهای منطقی (Logical Operators) در پایتون به صورت and، or و not هستند که معمولاً با عبارت‌های شرطی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوان ترکیب‌های مختلفی از شرط‌ها را ایجاد کرد. خروجی عملگرهای منطقی عبارت‌های True یا False هستند که با توجه به عملوندهای سمت چپ و راست عملگرهای منطقی خروجی می‌تواند True یا False باشند. جهت درک بهتر خروجی‌های عملگرهای and، or و not به جدول ۳ توجه کنید. در این جدول با توجه به اینکه a و b به چه صورتی باشند خروجی عملگرها تعیین می‌شوند. در حالت and در صورتی که مقادیر a و b هر دو True باشند خروجی True و در غیر این صورت، خروجیFalse است. در عملگر or در صورتی که یکی از مقادیر a یا b به صورت True باشد خروجی عملگر or به شکل True ظاهر خواهد و در غیراین صورت، خروجی False تولید می‌شود. عملگر not هم مقدار True را به False و False را به True تبدیل خواهد کرد.

جدول ۳) خروجی تولید شده از عملگرهای منطقی


همانطور که پیشتر نیز اشاره شد از عملگرهای منطقی همراه با شرط‌ها استفاده می‌شود تا بتوان ترکیب‌های متنوعی از عملوندهای متفاوت را در خروجی استفاده کرد. جهت درک بیشتر موضوع می‌توانید مثال‌های ذکر شده در شکل ۴ در محیط پایتون را مشاهده کنید. نتایج خروجی‌های ایجاد شده با استفاده از عملگرهای منطقی فقط به دو صورت True یا False است که این خروجی ایجاد شده با مقادیر عملوندها در سمت چپ و راست عملگرهای منطقی مرتبط است.

شکل ۴) نحوه استفاده از عملگرهای منطقی در محیط پایتون

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور