آخرین خبر

معرفی وب سایت و کتاب در حوزه تصویر برداری پزشکی

نویسنده: مهندس سرور بهبهاني، مهندس محمد كريمي مريداني

دانشجوي دكتري مهندسي پزشكي (بيوالكتريك)، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات

در این شماره به معرفی وب سایت‌ها و کتاب‌های مختلف در حوزه تصویر برداری  پزشکی خواهیم پرداخت. با توجه به تنوع زیاد سایت‌ها و کتاب‌ها در حوزه پزشکی، خوانندگان این قسمت به ویژه دانشجویان رشته مهندسی پزشکی می‌توانند در زمان کمتر و با سرعت بیشتری به مطالب مرتبط با حوزه کاری خود دسترسی پیدا کنند.

وب سایت‌های مفید در حوزه تجهیزات پزشکی
شرکت http://www.ziehm.com/us/) ziehm)
یک شرکت آلمانی تولیدکننده تجهیزات C-ARM اتاق عمل و فلوروسکپی که محصولات آن در ایران هم وجود دارد. در این سایت می‌توانید با ویژگی‌های تجهیزات این شرکت آشنا شوید.

شرکت  http://www.zdaj.com/) zdaj ) 
این سایت مربوط است به شرکت zdaj که یک شرکت لهستانی است. این کمپانی اروپایی در ساخت شتابنده‌های خطی (LINAC)، سیمولاتورهای پرتودرمانی، تجهیزات حفاظتی در برابر پرتو درمانی و… از کمپانیهای پیشرفته ازوپایی به حساب می‌آید و از نمونه تجهیزات آن در ایران نیز موجود است.

www.whichinterventionaldevice.com
این آدرس مربوط به یک سایت تحلیلی مستقل است که در آن انواع ابزارهای مورد استفاده در رادیولوژی اینترونشنال به صورت کامل و جامع مورد ارزیابی قرار گرفته و بدور از تعصبات آرم‌های تجاری و بازرگانی در خصوص مزایا و معایب آن اظهار نظر شده است.

کمپانی http://www.varian.com/) varian )  
از قدیمی ترین و بزرگ ترین شرکت‌های تجهیزات پزشکی بالاخص در حیطه پرتودرمانی شرکت واریان است. با ورود شتاب دهنده‌های خطی در درمان سرطان، این شرکت نسل جدیدی از این تجهیزات را با قابلیت‌های فوق العاده روانه بازار کرد که هم اکنون درسراسر جهان برای درمان سرطان از آن استفاده می‌شود.

 شرکت  http://www.vitalimages.com/) vital )
شرکت vital فعالیت خود را روی تهیه و تولید نرم افزارهای ویژه تصاویر دیجیتال جهت افزایش کارایی تشخیص و بالینی متمرکز نموده است. نرم افزارهای این کمپانی هم اکنون در جهان توسط بسیاری از رادیولوژیست ها، کاردیولوژیست‌ها و انکولوژیست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت Canon سیستم‌های DR
 (http://www.usa.canon.com/app/html/industrial-medeq/dr.html)
با دنبال نمودن این سایت اطلاعات فوق العاده‌ای را در خصوص سیستم‌های DR شرکت Canon کسب می‌نمایید . تکنولوژی به کار رفته ، قابلیت‌ها ، مدل‌ها و … از جمله موارد فنی ذکر شده در خصوص محصولات این شرکت در حیطه رادیوگرافی دیجیتال است.

 شرکت http://www.ulrichmedical.com/) Ulrich)  
سایت رسمی یکی از معروف ترین کمپانی‌های تولید کننده تجهیزات جانبی تصویربرداری پزشکی. شرکت Ulrich  تولید کننده انژکتورهای مواد حاجب برای سیستم‌های CT و MRT است.

www.thinkperfectview.com
در این سایت با انواع مختلفی از نگاتوسکوپ‌های پزشکی جهت استفاده و مشاهده تصاویر رادیولوژی، ماموگرافی و ارتوپدی آشنا می‌شوید.

گروه مهندسی پزشکی دانشگاه کمبریج
(http://mi.eng.com.ac.uk/)

این بخش از گروه مربوط به تصویربرداری پزشکی بوده و در آن می‌توانید ضمن ارتباط با اساتید این گروه از فعالیت ها، انتشارات ، نرم افزارهای رایگان و پروژه‌های تحقیقاتی آن‌ها باخبر شوید.

www.logosimage.com
این سایت به معرفی سیستم تصویربرداری صنعتی – امنیتی پرتابلی می‌پردازد که برای تصویربرداری از مکان‌های مشکوک و امنیتی با اشعه x استفاده می‌شود. این سیستم کاملا در یک کیف قابل حمل جا می‌شود و می‌توان توسط آن تصاویر را با کیفیت مناسبی تهیه نمود. برای عکسبرداری در این سیستم از یک لامپ اشعه x باقدرت یک سیستم رادیوگرافی دندان استفاده شده است.

بخش انکولوژی شرکت زیمنس
(http://www.siemens-oncology.com/ )

شرکت زیمنس از جمله کمپانی‌های بزرگی است که محصولات رادیوتراپی – انکولوژی خود را به عنوان یک زیر مجموعه مستقل درآورده است. این مجموعه هم اکنون تولیدات مهمی همچون شتاب دهنده‌های خطی، سیمولاتور پرتودرمانی و … را تولید می‌کند.

www.stsbiopolymers.com
یک کمپانی توانسته است از مواد بیوپلیمری نوعی سوزن‌های بیوپسی بسازد که در زیر تصویر تهیه شده توسط اولتراسوند نیز به خوبی قابل رویت باشد. این سوزن به متخصصین کمک می‌کند تا به راحتی با استفاده از اولتراسوند به محل تهیه بیوپسی دسترسی دقیق تر داشته باشند.

سیستم‌های تعمیر شده (http://www.sharedimaging.com/)
در این سایت می‌توانید به سیستم‌های تعمیر شده و نوعی CT ، MRI را که با قیمت‌های کمتری به فروش می‌رسند دسترسی پیدا کند.

کمپانیsource one
(http://www.sourceonehealth.com/)

علاوه بر ارائه و فروش تجهیزات تصویربرداری پزشکی کمپانی source one یکی از بزرگ ترین بازارهای الکترونیکی بر مبنای web در زمینه تجهیزات پزشکی رهبری می‌کند که می‌تواند الگوی مناسبی جهت
راه اندازی فروشگاه‌های اینترنتی باشد.

sony  محصولات پزشکی
(http://pro.sony.com/bbsc/ssr/mkt-medical/)

محصولات پزشکی sony در سه دسته جراحی، اولتراسوند و رادیولوژی قابل تقسیم اند. درهریک از این فیلدها می‌توانید با محصولات متعدد این کمپانی آشنا شوید. محصولات سونی در حیطه رادیولوژی عمدتاً شامل پرینترها و DVD ریکوردرها است.

کمپانی http://www.sectra.com/medical/) sectra)
کمپانی sectra از شرکت‌های بزرگ اروپایی نولید و طراحی کننده سیستم‌های تله رادیولوژی، PACS  و تله مدیسین است. این شرکت محصولات و راه حل‌های فراوانی را درخصوص ماموگرافی، ارتوپدی، RIS و … ارائه نموده است.

کمپانی اروپایی http://www.swissray.com/) swissray )  
سایت کمپانی معروف اروپایی swissray که در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی بالاخص تصویربرداری فعال است. از جمله دستگاه‌های تولیدی این شرکت دستگاه APS یا دستگاه حالت کماری خودکار بیمار است.
کمپانی هالوژیک (www.hologic.com)
در وب سایت این کمپانی می توانید در مورد دستگاه سنجش تراکم استخوان، انواع دستگاه های پیشرفته ماموگرافی دیجیتال و آنالوگ و دستگاه بیوپسی و … اطلاعات لازم را دریافت کنید.

www.raysis.com
این سایت مربوط است به یک کمپانی سازنده سیستم‌های رادیولوژی دیجیتال و سیستم‌های فلوروسکوپی دیجیتال که کم کم دارد جای خود را در همه بخش‌های تصویربرداری پزشکی پیشرفته باز می‌کند. آشنایی با محصولات این کمپانی خالی از لطف نیست.

محصولات پاناسونیک در زمینه پزشکی
(http://www.panasonic.com/medical)

محصولات پاناسونیک در زمینه پزشکی و تصویربرداری پزشکی عبارتند از پوینترهای CT و MRI، مانتیورهای پزشکی، DVD  ریکوردهای پزشکی، دوربین های OEM و …. در این بخش می‌توانید با اطلاعات فنی محصولات آشنا شوید.

www.medicalimaging.org
این پرتال که از زیر شاخه‌های سازمان NEMA است شامل قوانین مربوط به بخش صنعتی و کمپانی‌های سازنده تجهیزات تصویربرداری پزشکی است.

www.mri-planning.com
در این سایت که توسط چند متخصص تجهیزات پزشکی و مهندسی پزشکی راه اندازی شده است اصول کلی و بنیادین طراحی سایت MRI توضیح داده شده است. نکات ایمنی که باید در طراحی سایت در نظر گرفته شوند بیان  شده و همچنین در خصوص حوادث موجود در MRI و نکات ایمنی لازم توضیحاتی داده شده است.

شرکت مدترونیک (http://www.medtronic.com/)
شرکت مدترونیک و تجهیزات تولید شده توسط آن، هر 5 ثانیه جان یک نفر را نجات می‌دهد. این شعار صفحه اول این شرکت است. خدمات این شرکت بسیار گسترده است و طیف وسیعی را پوشش می‌دهد. لذ ا آنچه که مهم است این است که در این سایت طیف وسیعی از اطلاعات را در
دسته بندی برای بیماران و پزشکان می‌توانید بیابید.

شرکت مدیسون (http://www.medisonusa.com/)
شرکت مدیسون از بزرگ ترین تولیدکنندگان تجهیزات سونوگرافی است که انواع مختلفی از دستگاه‌ها و تجهیزات جانبی سونوگرافی را تولید و به بازار عرضه نموده است. در این سایت ضمن امکان آشنایی با دستگاه ها و دریافت کاتالوگ هر یک می‌توانید استفاده شده در دستگاه‌های این شرکت نیز آشنا شوید.

www.miipgt.com
در این سایت می‌توانید به انواع مختلفی از تجهیزات تصویربرداری پزشکی و همچنین تجهیزات نمایش دهنده تصویر دسترسی پیدا کنید. همچنین این کمپانی لامپ‌  دوربین‌های تصویربرداری و انواعی از CRT  را نیز ارائه می‌نماید.

تجهیزات MRI و CT موبایل
(http://www.mobileleasing.com/)

در این سایت می‌توانید با انواع تجهیزات MRI و CT موبایل آشنا شوید. این تجهیزات قابلیت جابجایی میان مسافت‌های طولانی بین شهرها را دارند و در مواقع ضروری می‌توانند بسیار کارآمد واقع شوند. همچنین در این سایت می‌توانید با هزینه‌ها و اطلاعات فنی مربوط به هر یک از تجهیزات فوق آشنا شوید.

www.mxe.com
در این سایت می‌توانید با انواع تجهیزات جانبی رادیولوژی، کاست، سونوگرافی و … که برای راحتی بیمار و افزایش طول عمر ابزارها استفاده می‌شوند آشنا شوید.

شرکت http://www.medical.toshiba.com/) Toshiba )
شرکت Toshiba نیز از شرکت‌های تولید کننده تجهیزات پزشکی است که اطلاعات ویژه و اختصاصی مربوط به تولیدات این شرکت را به همراه اخبار و توضیحات فنی آن می‌توانید در این سایت ببینید.

بخش تجهیزات پزشکی شرکت زیمنس
(http://www.medical.siemens.com)

مشابه دیگر سایت‌های مربوط به شرکت‌های بزرگ می‌توانید در این سایت نیز اطلاعات فنی و اخبار مربوط به تحولات این تجهیزات را در این سایت بیابید. از جمله موارد جالب در این سایت وجود فصل نامه‌های الکترونیکی و تخصصی در زمینه‌های CT ، آنژیوگرافی، IT و… است که با فرمت PDF از این سایت قابل دریافت است.

بخش تجهیزات پزشکی شرکت فیلیپس
(http://www.medical.philips.com/)

سایت رسمی بخش تولید تجهیزات پزشکی شرکت بزرگ فیلیپس. در این سایت می‌توانید آخرین اخبار در خصوص این شرکت همچنین بروشورها و اطلاعات فنی لازم در خصوص تجهیزات تولیدی این شرکت را بیابید.

www.mitsubishi-imaging.com
شرکت ژاپنی میتوبیشی نیز به تولید پاره ای تجهیزات ظهور تصاویر همچون بروشورها و پرینترهای پزشکی اقدام نموده است. در این بخش می‌توانید با خصوصیات محصولات  این شرکت آشنا شوید.

www.iba.be
این شرکت بزرگ بلژیکی در حیطه تشخیص و درمان سرطان، از پیشروترین شرکت‌های موجود جهان است. این شرکت از محدود شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پروتون درمانی درجهان است که در این سایت بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

www.invivocorp.com
يكي از پيشروترين كمپاني هاي جهان در ساخت و طراحي RF ،‌ تجهيزات سنجش علائم حياتي بيمار سازگار با MRI ، ‌تجهيزات نظاره و تحليل MRI, FMRI و تجهيزات اينترونشنال سازگار با MRI.

www.imsitaly.com
در اين سايت مي توانيد با تجهيزات ويژه بيوپسي پستان و دستگاه هاي ماموگرافي ساخته شده توسط يك كمپاني ايتاليايي بيشتر آشنا شويد.

www.icrcompany.com
یک شرکت بزرگ بین المللی که در زمینه CR و سیستم‌های کامپیوتری رادیوگرافی از شرکت‌های صاحب نام جهانی است. این شرکت اخیراً تجهیزاتی را نیز در خصوص DR تولید می کند. از دیگر محصولات این شرکت می‌توان به دستگاه های دیجیتال سازی تصویر و تجهیزات جانبی رادیولوژی اشاره نمود.

  شرکت http://www.imagemedical.com/) RAD) 
این شرکت از مهم ترین منابع مقالات بخش RIS و PACS در آمریکا و سایر کشورهای جهان است.

 کمپانی http://www.hitachimed.com/) hitachi )
در این سایت می‌توانید اطلاعات عمومی، اطلاعات کمپانی و اطلاعات محصولات این شرکت را دریافت نمایید. شرکت hitachi یک موسسه ابتدا برای تکنولوژیست‌ها راه اندازی کرده است که در آن دوره هایی را برای آموزش بهتر تکنولوژیست‌ها تعریف نموده است.

تجهيزات بيوپسي (http://www.hsmedicalinc.com/)
اين سايت مربوط به يك توليدكننده تجهيزات بيوپسي شامل مدل هاي كاملا اتوماتيك، ‌نيمه خودکار و دستي است كه براي بيوپسي هاي پستان و ديگر بافت ها نظير كبد مورد استفاده قرار مي گيريد.

 GE شرکت تجهیزات پزشکی
(http://www3.gehealthcare.com/en/Global_Gateway)

شاخه تجهیزات پزشکی شرکت GE یکی از قوی ترین و بزرگ ترین تولیدکنندگان تجهیزات تصویربرداری پزشکی در جهان است. در این سایت می‌توانید همچنین اطلاعات در خصوص تجهیزات این شرکت را به صورت دقیق و موثق به دست آورید. شرکت جنرال الکتریک در خصوص اطلاع رسانی محصولات خود چندی است از سیستم مجلات الکترونیکی با نام window نیز استفاده می کند.

شرکت تجهیزات پزشکی Fuji
(http://216.127.164.173/) 

در این سایت می‌توانید با محصولات و تجهیزات پزشکی شرکت Fuji که در زمینه رادیولوژی و تصویربرداری تشخیصی است آشنا شوید. اخبار کمپانی Fuji، اخبار و تازه‌های بازار و محصولات شرکت Fuji از جمله محتویات این سایت است.

www.fujimed.com
Fimi یکی از شرکت‌های تجهیزات پزشکی زیر شاخه شرکت فیلیپس است که از بزرگ ترین تولیدکنندگان مانیتورها و ابزارهای نظارت و مراقبه پزشکی است. محصولات این کمپانی درشاخه‌های PACS ، آندوسکوپی دستگاه های مانیتورینگ بیمار و … است.

دستگاه های تصویربرداری MRI
(http://www.fonar.com/)

دستگاه‌های تصویربرداری MRI شرکت fonar به گونه‌ای جالب طراحی شده اند. این شرکت نسلی از MRI را به بازار عرضه داشته است که مشکلاتی نظیر ترس بیماران از گنتری تنگ MRI را حل  کرده است و موجب راحتی بیشتر بیمار و پرسنل شده است.

شرکت http://www.elekta.com/)  Elekta )
شرکت Elekta سال هاست در عرضه تجهیزات پزشکی به ویژه رادیوتراپی انکولوژی فعال است. اخیرا این شرکت به عنوان زیرمجموعه‌ای از بخش پزشکی شرکت Philips در حال فعالیت است و فیلد پرتو درمانی آن را می‌توان  از قوی ترین شرکت‌های موجود در بازار دانست.

دستگاه MRI شرکت Hitachi
(http://www.echelon-mr.com/)

شرکت Hitachi سرمایه گذاری خوبی روی تولید دستگاه MRI نموده است. در این سایت شما با آخرین مدل ساخته شده توسط این شرکت آشنا می‌شوید. مدل echelon 5/1 تسلایی چند سالی است که به بازار عرضه شده است.

www.delmedical.com
در این سایت با محصولات و خدمات شرکت تجهیزات DEL آشنا می‌شوید. DEL ازکمپانی‌های قدیمی تولیدکننده تجهیزات پزشکی است که در زمینه‌های مختلف همچون تولید تجهیزات رادیوگرافی، C-arm و تجهیزات جانبی فعال است.

www.dicom-paper-print.com
سایت شرکت آلمانی aycan که منحصرا تجهیزات مربوط به دستگاه‌های دیجیتالی تصویربرداری را تولید می‌کند. این شرکت ادعا می‌کند تا 90% از هزینه مربوط به تهیه تصاویر به شکل Hardcopy را کاهش می‌دهد.

ابزارهای اینترونشنال (http://www.cookgroup.com/)
شرکت COOK از بزرگ ترین تولیدکنندگان ابزارهای اینترونشنال مانند کانترهای آنژیوگرافی، استنت گرافت‌ها و … است. در این سایت با ویژگی‌های فنی و بالینی محصولات این شرکت بیشتر آشنا  می شوید.

www.contourfab.com
این کمپانی به تولید تجهیزات و لوازم جانبی رادیولوژی پرداخته است و پدهای نگهدارنده روی تخت و حالت گماری بیمار را که در حین تصویربرداری کمک فراوانی هستند ارائه نموده است.

www.cadsciences.com
یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید سیستم‌های CAD برای MRI سینه، پروستات و آنژیوگرافی است. علاوه بر این؛ cadscience سیستم جدید CAD خود را برای MRI سینه ابداع نموده است که توسط آن رادیولوژیست می‌تواند با یک کلیک ضایعه مشکوک در تصویر را آنالیز و نتایج کامپیوتری مربوط به نوع بافت را مشاهده کند.

www.carestream.com
شرکت Kodak با مارک تجاری care stream اقدام به تولید سیستم‌های تصویربرداری متنوعی نموده است که در این سایت می‌توانید بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

انجمن رادیولوژی گاسترواینتستینال بریتانیا
(http://www.bsgar.org/)

این سایت مربوط است به انجمن رادیولوژی گاسترواینتستینال بریتانیا که در آن می‌توانند به مقالات و ژورنال‌های مرتبط، لینک‌های مفید، امکان جستجو در میان منابع آموزشی زمان بندی برنامه‌های سالیانه و امکان عضویت آنلاین دسترسی داشته باشید.

رادیولوژی اطفال بریتانیا (http://www.bnms.org.uk/)
شیوه‌های آرام کردن کودکان، مقالات متعدد آموزشی، لینک های مفید، اخبار و تازه‌ها در خصوص تصویربرداری کودکان، کتابچه‌های راهنمای والدین و … از جمله محتویات این سایت است.

پرتال شرکت داروسازی Bayer
(http://www.bayerhealtcare.com/)

این سایت مربوط به پرتال شرکت داروسازی Bayer است . یکی از بخش‌های این شرکت بنام bayer schering  از جمله تولیدکنندگان مواد حاجب در رادیوگرافی CT و MRI است. مواد حاجب معرفی همچون اولتراویست، مگنویست و … از تولیدات این کارخانه اند.

www.beekly.com
این شرکت تجهیزات پزشکی جدیدترین ایده‌های موجود در زمینه‌های مختلف تصویربرداری را جمع آوری نموده و ب ساخت و طراحی سیستم‌های جدید تصویربرداری مشغول است. CT , MRI و ماموگرافی، رادیوتراپی و بیوپسی پستان ازجمله فیلدهای فعالیت این شرکت است.

مانیتورهای پزشکی http://www2.barco.com) 2)
با دنبال نمودن آدرس فوق می‌توانید به انواع مانیتورهای پزشکی ویژه تفسیر تصاویر پزشکی دسترسی پیدا کنید. این مانیتورها از بالاترین تکنولوژی‌های روزجهان و آخرین استانداردها برخوردارند و متعلق به شرکت Barco هستند.

www.biomedicalimaging.org
این سایت یکی از زیر مجموعه‌های IEEE بوده و به جامعه بیولوژی و مهندسی پزشکی تعلق دارد. IEEE از جمله سازمان های مرجع مهندسی پزشکی در جهان است. این زیر مجموعه اختصاصا در زمینه پزشکی فعالیت دارد. در این سایت می‌توانید از برنامه‌ها و اخبار این سازمان مهم با خبر شوید.

www.biophan.com
در این سایت می‌توانید در جریان تحقیقات و تلاش گروهی از متخصصان مهندسی پزشکی جهت ساخت ابزارهای پزشکی با قابلیت کارکرد ایمن و خوب در محیط MRI آشنا شوید. این گروه توانسته اند نوعی سیستم ریکاوری قلبی با قابلیت سازگاری با MRI را نیز ابداع کنند.

www.biotechsytems.com
یک شرکت که در خصوص تکنولوژی‌های نوین تصویربرداری پزشکی  به ویژه تصویربرداری مولکولی و همچنین مواد حاجب دست به پژوهش‌های بازار و تحقیقات بازاریابی زده است.

مدل‌های معادل بافت (http://www.biomodel.com/)
در این سایت می‌توانید در مورد مدل‌های معادل بافت زنده که به صورت سه بعدی ساخته می‌شوند و در CT، MRI یا اولتراسوند جهت طراحی درمان، طراحی جراحی یا طراحی نحوه کاشت ایمپلنت کاربرد دارند اطلاعاتی را به دست آورید.

مواد حاجب رادیولوژی
(http://corporate.bracco.com/gb-en)

نام براکو به عنوان یکی از بزرگ ترین سازندگان مواد حاجب رادیولوژی در جهان مطرح است. البته لازم به ذکر است که این کمپانی بزرگ روزی زیر شاخه‌ای از شرکت بایرفارما بوده است که خود از بزرگ ترین تولیدکنندگان داروهای حاجب در جهان است.

مانیتورهای پزشکی
(http://www.barco.com/en/markets/healthcare)

Barco  از بزرگ ترین تولیدکنندگان مانیتورهای پزشکی است. در سایت فوق که مربوط به این شرکت است می‌توانید به آخرین محصولات و نکات فنی آن‌ها دسترسی داشته باشید. آخرین استانداردهای موجود درحیطه ساخت مانیتورهای پزشکی، اخبار ویافته‌های جدید، گالری تصاویر و امکان دانلود case study از دیگر امکانات این سایت است.

www.agfa.com/healthcare
كمپاني آگفا با توليد IMPAX كه سیستم يكپارچه اطلاعات براي مراكز باليني است جاي خود را در ميان رقباي خود ارتقاء داده است. در اين سايت مي توانيد بيشتر با اين سيستم و محصولات ديگر Agfa آشنا شويد.

www.7medical.com
در این سایت با سیستم‌های تصویربرداری و اطلاعات تصویری مربوط به یک شرکت آشنا می‌شوید که هر یک از این سیستم‌ها به نحو جالبی دارای 7 بخش هستند. امکان دانلود بروشور مربوط به سیستم‌های این شرکت وجود دارد. همچنین اطلاعات جلبی از ملزومات یک سیستم اطلاعات تصاویر در این سایت موجود است.

وب سایت‌های مفید در حوزه پزشکی از راه دور (Telemedicine)

  www.IBM.com/healthcare
شرکت IBM از بزرگترین شرکت‌های کامپیوتری جهان است. در این بخش از سایت این شرکت می‌توانید مقالات متعدد پژوهشی این شرکت را همراه با Case Study و … در خصوص نقش روزمره IT در پزشکی مطالعه نمائید.

www.Healthimaging.com
سايت IT &Health imaging يكي از سايت هاي كاملا به روز و عالي است كه همواره مجلات الكترونيكي زيادي را در خصوص نقش IT در تصويربرداري مدرن امروز و تحولات و دگرگوني هاي تكنولوژيكي و تاثيرات آن بر تصويربرداري پزشكي  دارد. به هيچ وجه اين سايت را از دست ندهيد. مجلات الكترونيكي آن به صورت Zip شده و قابل دانلود بسيار ارزشمندند.

موسسه اولتراسوند https://www.gcus.com/) Gulf coast )
اين موسسه از سال 1985 تاكنون براي بيش از 22000 نفر از متخصصين و سونوگرافرها آزمون هاي مداوم پزشكي، ‌سمينار و دوره هاي آموزشي تعريف نموده است.

www.e-medi.org
یک سایت با هدف آموزشی الکترونیکی تصویربردای سینه. این سایت با هدف ایجاد دانشکده مجازی پزشکی با ابزار یادگیری الکترونیکی دروس و دوره‌های آموزشی خود را ارائه می‌نماید.

سایت متون پزشکی (http://www.gamuts.net/chorus/)
در این سایت متون فوق العاده پزشکی که اغلب به صورت مرجع است گردآوری شده است. بیش از 1100 پرونده توضیح بیماری ها، آناتومی آن‌ها و یافته‌های رادیولوژی مربوط به آنها را می‌توانید مشاهده کنید.

انجمن بین المللی جراحی و رادیولوژی
(http://www.cars-int.org/)

انجمن بین المللی جراحی و رادیولوژی به کمک کامپیوتر در این سایت ضمن اطلاع رسانی در خصوص زمانبندی‌های مربوط به کنگره‌های سالیانه خود مقالات و اخبار در خصوص زمینه‌های فعالیت خود را نیز منتشر می‌نماید.

www.breastcare.org
یک سازمان غیر رسمی در خصوص مراقبت و بهداشت پستان که اعضای آن را پزشکان، جراحان، پرستاران، اونکولوژیست ها، تکنولوژیست‌های رادیولوژی و … تشکیل می‌دهند.

انجمن ارائه دهندگان خدمات پزشکی و سلامت از راه دور (http://www.atsp.org/)
انجمن ارائه دهندگان خدمات پزشکی و سلامت از راه دور این سایت را ایجاد  کرده است و مقالات متعددی را در خصوص پزشکی از راه دور و زیرشاخه‌های آن به خصوص
تله رادیولوژی منتشر نموده است.

انجمن پزشکی از راه دور آمریکا (http://www.atmeda.org/)
از مراکز بزرگ تحقیقاتی و سازمان دهنده عمده استانداردهای موجود در زمینه تله مدیسین است. از جمله استانداردهای تنظیم شده توسط این سازمان می‌توان به استانداردهای ارائه شده در خصوص تله رادیولوژی اشاره نمود که می‌توانید از چند و چون آن از طریق سایت مذکور مطلع شوید.

مرکز خدمات پزشکی والتر رید ارتش آمریکا
(http://www.wramc.amedd.army.mil/departments/nuclear/)

این سایت مربوط است به مرکز خدمات پزشکی والتر رید ارتش آمریکا که در آن مجموعه‌ای از فایل‌های آموزشی پزشکی هسته ای، مقالات، نکات مروری و… در خصوص پزشکی هسته‌ای و آسیب‌های ورزشی ارائه شده است.

گروه رادیولوژی بیمارستان دانشگا ه وسترن آمریکا
(http://radiologyeducations.com/)

با دنبال نمودن این سایت می‌توانید 34 فایل آموزشی را در خصوص پزشکی هسته‌ای که شامل PET نیز هستند ببینید. این سایت توسط گروه رادیولوژی بیمارستان دانشگا ه وسترن آمریکا ایجاد شده است.

گروه رادیولوژی دانشگاه وسترن
(http://radiologyeducations.com/)

سایت فوق از پیشرفته ترین سایت‌های گروه‌های رادیولوژی دانشگاهی است. سایت گروه رادیولوژی دانشگاه وسترن دارای فایل‌های آموزشی فراوانی است که از جمله آن‌ها فایل‌های آموزشی پزشکی هسته‌ای را می‌توان نام برد.

سایت بیمارستان دانشگاه تایوان
(http://tis.mc.ntu.edu.tw/nskh/clinic.htm)

با دنبال کردن این سایت می‌توانید به  فایل‌های آموزشی ارائه شده توسط بخش پزشکی هسته‌ای این بیمارستان دسترسی یابید.

جامعه پزشکی هسته‌ای (http://www.snmmi.org/)
جامعه پزشکی هسته‌ای با ورود تکنولوژی‌های جدید تصویربرداری  SPECT،PET و مباحثی همچون تصویربرداری مولکولی دیگر بی کار نیست. سالیانه چندین نشست و کنفرانس همراه با نمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی از جمله برنامه‌های این انجمن است.

پزشکی هسته‌ای دانشگاه کانزاس
(http://www.rad.kumc.edu/nucmed/)

یک مجموعه خوب از فایل‌های آموزشی پزشکی هسته‌ای شامل PET که توسط دپارتمان رادیولوژی دانشگاه کانزاس گردآوری شده است.
http://petcenter.hsc.edu/USC-site/html/petcaseframeset2.html
مجموعه‌ای از فایل‌های آموزشی که با موضوعات کاردیولوژی، نورولوژی و اسکن‌های تمام بدن بوسیله PET تهیه شده اند توسط مرکز تحقیقات علوم تصویربرداری کالیفرنیا ارائه شده اند.

انجمن تصویربرداری قلب آمریکای شمالی
(http://www.nasci.org/)

انجمن تصویربرداری قلب آمریکای شمالی در سال 1973 تاسیس شده است و اعضای آن را رادیولوژیست‌های کاردیولوژیست ها، فیزیک پزشکان و دیگر متخصصان و دست اندرکاران امر تصویربرداری قلبی تشکیل می‌دهند.

www.nucmednet.com
در این سایت 6 نمونه آموزش و مطالعاتی در خصوص: استخوان، FDG ، هپاتوبیلیاری، ریه، تنه و قلب به نمایش گذاشته شده است. در کنار این نمونه‌ها بخشی هم برای بررسی و پرداختن به مقالات در خصوص پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی تدارک دیده شده است.

سایت پزشکی هسته‌ای و بیولوژی
(http://www.nucmedbio.com/)

سایت پزشکی هسته‌ای و بیولوژی سایتی علمی پژوهشی است که مقالات متعددی را در خصوص پزشکی هسته‌ای و بیولوژی از سال 1996 تاکنون آرشیو نموده است. دسترسی به خلاصه مقالات رایگان بوده اما دسترسی به کل متن مقالات تنها از طریق پرداخت وجه به شکل آنلاین امکان پذیر است.

فایل‌های آموزشی در خصوص پزشکی هسته‌ای
(http://www.nwahs.sa.gov.au/clinical/)

این آدرس به شما فایل‌های آموزشی در خصوص پزشکی هسته‌ای را که توسط مرکز خدمات بهداشتی آدلاید استرلیا ارائه شده است عرضه می‌کند.

www.nuccast.com
در این سایت می‌توانید از یک رادیوی اینترنتی ( pod cast ) با محتوای پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی استفاده نمایید. مطالب ارائه شده در این سایت به صورت دنباله دار بوده و آرشیو کلی مطالب به ترتیب ماه در آن وجود دارد.

www.mcg.edu
در این سایت می توانید به تصاویر مربوط به اسکن‌های PET تهیه شده از بیماری‌های نظیر هایپرپارا تیروئیدیسم ثانویه، بیماری‌های متاستاتیک استخوانی، سرطان پروستات، گلیوبلاستوما و … را که با رادیو دارویFDG  تهیه شده اند همراه با بحث و بررسی هر یک از تصاویر دسترسی پیدا کنید.

مرکز علوم پزشکی لندن (http://www.keston.com/proto/)
در این سایت می‌توانید پروتکل‌های تصویربرداری پزشکی هسته‌ای را که بر اساس اندام‌های بدن دسته بندی شده اند مشاهده و مطالعه نمایید.

www.jpnm.org
دانشگاه پزشکی‌ها وارد این سایت را با نام برنامه مشترک پزشکی هسته‌ای ایجاد نموده است. در این سایت مجموعه‌ای از فایل‌های آموزشی در خصوص پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی گردآوری شده است.

کتاب چند رسانه‌ای پزشکی هسته‌ای
(http://laxmi.nuc.ucla.edu:8000/NM-Mediabook/)

یک کتاب چند رسانه‌ای بسیار مفید که توسط انستیتوی Crump تهیه شده است. در این کتاب پروتکل ها، نمونه‌های آموزشی، لغت نامه و اصطلاحات و موارد آموزشی بسیار مفیدی را در خصوص پزشکی هسته‌ای خواهید یافت.

كالج بين المللي متخصصين پزشكي هسته اي
(http://www.icnmp.edu.mx/)

كالج بين المللي متخصصين پزشكي هسته اي سايت خود را از سال 1995 داير نموده است. و همواره از طريق اين سايت به امر اطلاع رساني در خصوص دوره‌ها و برنامه هاي آموزشي خود پرداخته است.

انستیو ایزوتوپ  (http://www.izotop.hu/)
این سایت مربوط به انستیو ایزوتوپ است که در کشور لهستان مستقر است. این مرکز به تحقیق و پژوهش و همچنین تولید ایزوتوپ های پزشکی برای کاربرد در آزمون‌های RIA، ELISA، کیت‌های سرد برای نشان دار نمودن با تکنیسیوم و … می‌نماید.

دانشگاه كاروليناي شمالي آمريكا
(www.ibiblo/org/jksmith/UNC-Radiology)

در این سایت مجموعه اي از فايل هاي آموزشي شامل تصاوير PET، نئوپلاسم درون مغزي، ‌متاستازهاي مغزي، قلب، ‌سيروز كبدي و … به نمايش درآمده است.

گروه پزشکی هسته‌ای دانشگاه سنت لوئیس واشنگتن
(http://gamma.wustl.edu/home.html)

این سایت مربوط به گروه پزشکی هسته‌ای دانشگاه سنت لوئیس واشنگتن بوده و در آن می‌توانید به جستجو در میان تصاویر و فایل‌های آموزشی بپردازید. هر یک از موارد آموزشی و Case Studyها همراه با تصاویر شرح حال بیمار و … وجود دارند.

شرکت Gama Medical Ideas
(http://www.gm-ideas.com/)

این شرکت در زمینه تولید و طراحی سیستم‌های تصویربرداری دیجیتال فعالیت می‌نماید. محصولات این شرکت در دو دسته بالینی و پیش بالینی بوده  و می‌توان به محصولاتی اشاره داشت که در SPECT , PET , CT کاربرد دارند.

http://gamma.wustl.edu/home.html
سایت مذکور در زیرشاخه‌های خود فایل‌های آموزشی سودمندی را در خصوص پزشکی هسته‌ای در معرض دسترس علاقمندان قرار داده است، این سایت توسط مرکز پزشکی دانشگاه واشنگتن ایجاد شده است.

انجمن پزشکی هسته‌ای اروپا (http://www.eanm.org/)
انجمن پزشکی هسته‌ای اروپا که دروین اتریشی مستقر است سالانه کنگره‌ای را در همین خصوص برگزار می‌کند. دستاوردهای علمی، بالینی و تکنولوژیکی روز در زمینه پزشکی هسته‌ای در این انجمن مورد بررسی و تحلیل متخصصان قرار می‌گیرد. این کمیسیون هر ساله در کنار کنگره سالیانه انجمن رادیولوژی اروپا نشست‌های خود را برگزار می‌نماید.

کیت‌های رادیوداروها (http://www.cytogen.com/)
در این سایت می‌توانید با انواع کیت‌های دارویی موجود که برای تصویربرداری پزشکی هسته‌ای استفاده می‌شوند آشنا شوید. همچنین نحوه استفاده مزایا و نکاتی در مورد کاربرد رادیو داروها در این سایت وجود دارد.

www.ctipowersolutions.com
یک پرتال علمی حاوی آموزش‌هایی برای بیماران و ارجاعات پزشکان در خصوص آزمون‌های تصویربرداری PET. در این سایت همچنین
CME های رایگانی را در خصوص PET می‌توانید بیابید که البته توسط سایت Auntminnie.com تهیه شده اند.

شرکت تولید کننده مواد رادیواکتیو
(http://www.bionucleonics.com/)

این سایت مربوط به شرکت تولید کننده مواد رادیواکتیو جهت استفاده در آزمایشات پزشکی است . Sr-89 تزریقی از جمله محصولات این شرکت است که کاربردهای تشخیص و درمانی مختلفی را در پروستات، استخوان، سرطان سینه و … دارد.

اطلس تصویری آنلاین (http://www.bone-atlas.org/)
یک اطلس تصویری آنلاین که توسط جامعه پزشکی هسته‌ای انگلیس و با حمایت مالی آژانس انرژی اتمی ایجاد شده است. در این سایت می‌توانید فایل‌ها و تصاویر سودمندی را از سنتی گرافی اسکلت کودکان بیابید.

اطلسی ازتصاویر اسپکت
(http://brighmrad.harvard.edu/education/online/BrainSpect)

اطلس کاملی ازتصاویر اسپکت تهیه شده از مغز که همراه با مواردی همچون پروتکل‌های تصویربرداری، دیفکت ها، آرتیفکت ها، رادیوداروها
و … مجموعه کاملی را برای علاقمندان به این مبحث رسانیده است.

دانشگاه هاروارد و بخش آموزش آنلاین
(http://brighmrad.harvard.edu/education/online/cardiac/ )

در این سایت که متعلق به دانشگاه هاروارد و بخش آموزش آنلاین آن است می‌توانید مطالب آموزنده و فایل‌های ارزشمندی را در خصوص پزشکی هسته‌ای قلب بیاموزید. وریشن‌های نرمال، آرتیفکت ها، رادیوداروها، پروتکل‌های تصویربرداری و اطلس پرفیوژن اسپکت قلب از جمله محتواهای این سایت است.

فدراسیون پزشکی هسته‌ای و بیولوژی آسیا و اقیانوسیه
(http://www.aofnmb.org/xe/)

سایت مذکور متعلق به فدراسیون پزشکی هسته‌ای و بیولوژی آسیا و اقیانوسیه است که فعالیت‌های تحقیقات و سمینارهای علمی و پژوهشی خود را در حوزه کشورهای این منطقه برگزار می‌نماید.

انجمن کاردیولوژی هسته‌ای آمریکا (http://www.asnc.org/)
بی گمان نقش پزشکی هسته‌ای در تشخیص بیماری‌های قلب و در حیطه کاردیولوژی متحول و دگرگون شده است. انجمن کاردیولوژی هسته‌ای آمریکا نشست‌های سالیانه‌ای در این خصوص را به شکل مرتب برگزار می‌کند.

معرفی کتاب‌های تصویربرداری در حوزه پزشکی
کتاب تکنیک‌های CT scan و اصول کار در این بخش
• دراین کتاب تکنیک‌های سی تی اسکن  واصول کاربردی مورد نیاز جهت انجام یک اسکن استاندارد به روشی کاملأ ساده و کاربردی بیان شده است تا دانشجویان  و کاربران پس از مطالعه آن به راحتی قادر به انجام یک تصویربرداری مطلوب و استاندارد باشند این کتاب شامل موارد زیر است :
• تکنیک‌های سی تی اسکن مغز و آنژیوگرافی عروق مغز
• تکنیک‌های سی تی اسکن سروصورت
• تکنیک‌های سی تی اسکن توراکس
• تکنیک‌های سی تی اسکن  شکم ولگن
• تکنیک‌های سی تی اسکن مفاصل
• تکنیک‌های سی تی آنژیوگرافی عروق بدن

Current Protocols in Magnetic resonance imaging

این کتاب را می‌توان از شاهکارهای سری  کتاب‌های Current Protocols از انتشارات John Wily محسوب نمود. کتاب با آنکه در سال 2006 به چاپ رسیده است اما هنوز شامل به روز ترین پروتکل‌های تکمیلی و اختصاصی MRI است. غالب کتاب با توجه به اسکنر‌ها و تکنولوژی MRI شرکت جنرال الکتریک GE جمع آوری و نوشته شده است.
پروتکل‌ها بر اساس پاتولوژی‌ها و اندام‌ها مرتب شده اند و دارای جداول حاوی پارامترهای اختصاصی تصویربرداری خاص خویش  است. حجم کتاب واقعاً زیاد است و با این وجود کتاب از تصاویر زیادی برخوردار نیست (1200 صفحه).
این کتاب همچنین به عنوان یکی از منابع کارشناسی ارشد MRI اعلام شده است و لذا مطالعه تکمیلی آن را  به خصوص برای داوطلبان این رشته توصیه می‌کنیم. همچنین با توجه به پیشرفت مباحث تصویربرداری MR در مراکز تصویربرداری؛ وجود چنین کتاب‌های در دسترس کارشناسان MR و همچنین رادیولوژیست‌های اینگونه مراکز برای امر Protocoling ضروری و مطلوب به نظر می‌آید.

MRI Parameter and Positioning

کتاب MRI Parameter and Positioning کتاب ساده، روان و فوق العاده‌ای برای دانشجویان است. کتابی که در آن به دور از پیچیدگی‌های فنی خاص MRI می‌توانید اصول ابتدایی و اولیه حالت گماری بیمار و پارامترهای اصلی و اساسی به کار رفته در تصویربرداری هر عضو را به راحتی مطالعه نمایید. این کتاب به شکلی خوب و با تصاویر شماتیک از حالت گماری بیمار ناحیه اسکن در هر عضو را بر حسب تکنیک نمایش می‌دهد. از ویژگی‌های این کتاب تهیه تصاویر شماتیک با تطابق کامل با آنچه در آزمون‌های واقعی مشاهده می‌کنید است به شکلی که حتی برخی جزئیات نیز در تصاویر آن رعایت شده است. نحوه قرارگیری باند اشباع در هر اسکن با نوارهای رنگی نمایش داده شده است درست مانند آنچه در یک اسکنر MRI واقعی با آن مواجهیم. این کتاب همچنین از رفرنس‌های آزمون کارشناسی ارشد MRI نیز است. بنابراین مطالعه آن و آگاهی از شرایط نسبی تصویربرداری به ویژه اندیکاسیون‌های ذکر شده برای تصویربرداری اندام مختلف که در این کتاب به خوبی لیست شده اند توصیه می‌شود.

راهنمای بالینی MRI قلب

«راهنمای بالینی MRI قلب» کتابی است از مجموعه کتاب‌های موسسه تحقیقاتی پزشکی Mayo که به شکلی اجمالی و با بیانی ساده و در عین حال فنی اصول ابتدایی تصویربرداری تشدید مغناطیسی قلب را شرح می‌دهد. در نگاه اول تصاویر کتاب که به صورتی بسیار زیبا و بی نظیر سطوح تصویربرداری نسبتاً پیچیده و مرتبط قلب را نشان می‌دهند نظرتان را جلب خواهد کرد. سپس راهنمای گام به گام تصویربرداری از تهیه تصاویر پیش نیاز گرفته تا مقاطع تصویربرداری اصلی برای بیماری‌ها و بررسی‌های مختلف قلب و حفره‌های فلبی شرح داده شده است.
برای آن دسته از تکنولوژیست هایی که برای ارتقاء آگاهی خود از تصویربرداری قلب نیاز به رفرنسی مصور و ساده دارند این کتاب بسیار راهگشا خواهد بود. ضمن آنکه مطالعه و آشنایی با مراحل تصویربرداری قلب در MRI با توجه به تکنیک و فیزیک فنی آن برای رادیولوژیست‌ها و سایر متخصصان با این کتاب بسیار آسان خواهد شد.
کتاب در 4 فصل خلاصه می‌شود. فصل نخست به سطوح تصویربرداری پیش نیاز و مقاطع عمده و اصطلاحات به کار رفته در تصویربرداری قلب اختصاص دارد که همراه با تصاویر شماتیک، آناتومی و تصاویر MR را به شما معرفی می‌کند. در فصل دوم با فیزیولوژی و نحوه کارکرد قلب در مراتب زمانی مختلفش به صورت ساده آشنا خواهید شد. فصل سوم به اندیکاسیون‌های مختلف تصویربرداری قلب و پروتکل‌های پیشنهادی MR برای این موارد اختصاص داده شده است. و در فصل پنجم شما با توالی پالس‌های مورد استفاده، نحوه ECG Gating و برخی آرتیفکت‌ها آشنا خواهید شد.
در کل کتاب از نظر بار و ملاحظات تکنیکی بسیار کارآمد و خوب است ولی از نظر شرح و بسط به اصول فیزیکی تصویربرداری MR قلب عمق لازم و باید را ندارد لذا برای آن دسته از علاقمندانی که قصد آگاهی از اصول فیزیکی تصویربرداری قلب در   MR را دارند مطالعه منابع دیگر نیز پیشنهاد می‌شود.

MRI A to Z

کتاب «MRI; From A to Z» از انتشارات دانشگاه کمبریج است که در آن تمامی اصطلاحاتی را که در فیزیک MRI با آن برخورد می‌کنید  به‌ترتیب حروف الفبا آورده است. کتاب از زبان ساده و روانی برخوردار است و خواندن آن برای علاقمندانی که در حال آموختن مفاهیم پایه MRI هستند پیشنهاد می‌شود. چرا که سادگی تعاریف و شرح و تفصیل متن کتاب در خصوص مسائل فیزیکی پیچیده MRI خواننده را گیج و سردرگم نکرده و ضمن آنکه کتاب دیگری را مطالعه می‌کنید و یا حین برخورد با اصطلاحی که در خصوص آن مشکل دارید بسیار به کارتان خواهد آمد.
متن کتاب در جاهای لازم از تصاویر، نمودار و دیاگرام هایی نیز برای آموزش و تسهیل انتقال مطلب استفاده نموده است. برای دانشجویان خواندن کتاب بسیار شیرین خواهد بود. می‌توانید با پرسیدن برخی اصطلاحات خاص و ویژه کتاب از دوستانتان آن‌ها را غافلگیر کنید.

منبع
سایت جامع رادیولوژی ایران-www.prin.ir

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور