آخرین خبر

معرفي درمان هاي پزشکي طبيعي

تلاش‌هاي علمي هماهنگ بين علوم زمين، زندگي و بهداشت مي‌تواند به عنوان يکي از بهترين روش‌هاي ارتقاء سلامت جوامع در حال و آينده باشد. نمونه‌هاي جهاني مستندي از تاثيرات آرسنيک، زغال‌سنگ، آب‌هاي اسيدي، گرد و خاک بر سلامتي يافت شده است. اين نمونه‌ها چگونگي ارتباط مخاطرات ژئوشيميايي و فرايندهاي طبيعي را توضيح مي‌دهند و به اين نکته مي‌پردازند که ممکن است تغييرات صورت گرفته به دست انسان به جاي چاره سازي، منجر به بيماري شود.

به اين ترتيب در اين گزارش مهم‌ترين بيماريي‌هاي که از سراسر دنيا گزارش شده‌اند و منشأ آن‌ها فاکتورهاي زمين شناسي است، معرفي شده‌اند. بيماري‌هاي فلورزيس، گواتر، کرتينيسم، بلک فوت، کشان، کاشين بک، سرطان ريه، آسيب ديدگي‌هاي سيستم عصبي و ناهنجاري در حيوانات با آلودگي ناشي از عناصر در ارتباط بوده‌اند که به تفصيل مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعه بيماري‌ها امکان ارائه راه حل‌هاي مناسب براي پيشگيري يا درمان آن‌ها را فراهم مي‌کند.

نمک درماني

نمک، درمان جايگزيني است که با استفاده از نمک، مشکلات تنفسي را معالجه مي‌کند. اين روش درماني، بر اساس  يک تکنيک لهستاني، از غوطه ور کردن بيماران در آب معدني در قرن 12 ابداع شده است.

همان طور که از نام آن پيداست، نمک درماني، از نمک خشک براي درمان بيماري‌هاي مختلف استفاده مي‌کند. عملکرد آن از طريق قرار دادن  بيمار در يک اتاق پوشيده از نمک است، که به بيمار اين امکان را مي‌دهد که نمک را تنفس کند.

انواع نمک درماني

دو نوع روش نمک درماني وجود دارد: هالوتراپي و اسپلتراپي

  اسپلتراپي: اين درمان، بيمار را در معرض نمک‌هاي طبيعي، مانند نمک معدن يا غار قرار مي‌دهد که در زيرسطح زمين هستند. شرايط زير زمين بسيار خوب و براي درمان مساعد است. غارهاي نمکي در اروپا بسيار رايج هستند. توده‌هاي نمک، از هزاران سال پيش در غارها ته‌نشين شده‌اند. بسياري از اين غارها، براي جاي دادن افرادي که مبتلا به بيماري تنفسي هستند، استفاده مي‌شوند.

  هالوتراپي: اين روش درمان، در محيطي کنترل شده از نمک انجام مي‌شود، نه در مکان‌هاي طبيعي مثل معدن يا غار. اين مکان‌ها شامل اتاق نمکي، محفظه نمکي  يا پودر کردن نمک در هوا است. تنها با فشار يک دکمه، کريستال‌هاي نمک به صورت  پودر نمک در هوا يا لوله‌هاي نمک، استنشاق مي‌شوند. لامپ نمکي نيز، براي تشديد تأثير نمک معدن به کار مي‌رود. برخي از بيماران، محلول نمکي را به عنوان راهکاري براي مشکلات تنفسي، مي‌نوشند.

فوايد نمک درماني

راحت‌تر کردن علائم تنفسي

نمک درماني به طور معمول، براي درمان آسم، برونشيت و ورم به کار مي‌رود. همچنين براي حساسيت‌هاي فصلي، عفونت گوش، سياه‌ سرفه، فيبروز کيستيک و ورم لوزه مفيد است. نمک طبيعي خاصيت ضد باکتري و ضد التهابي دارد که تنفس را راحت مي‌کند. کريستال‌هاي ريز نمکِ پخش شده در هوا، وارد مخاط مي‌شوند، گرفتگي را رفع مي‌کند و پوشش فعال ماکوسيلياري بيني را تقويت مي‌کند.

نمک درماني کمک مي‌کند تا توازن مايع  سطحي راه‌هاي هوايي سيستم تنفسي برقرار شود، موجب بهبود ظرفيت ريه مي‌شود و عملکرد ريه را باز مي‌گرداند. نمک درماني به طور منظم، سيستم تنفسي سالم را نيز، تقويت مي‌کند.

درمان بيماري‌هاي پوستي

اگر فردي از بيماري‌هاي التهابي که موجب التهاب و خارش پوست مي‌شود رنج مي‌برد، بهتر است از نمک درماني استفاده کند. نمک درماني، خشکي را که باعث خارش و جرم گرفتگي پوست مي‌شود کاهش مي‌دهد. نمک درماني، شکاف کوچک، جراحت يا سايش پوست را درمان مي‌کند، در حالي که ورم زخم را پس از جراحي نيز کاهش مي‌دهد. نمک درماني، التهابات را کم مي‌کند و به پوست اين امکان را مي‌دهد تا جراحت‌ها را به سادگي درمان کند. اين درمان براي کساني که از اگزما، پسوريازيس، آکنه و جوش ناشي از استرس رنج مي‌برند مناسب است.

تقويت سيستم ايمني

نمک درماني سيستم ايمني بدن را نيز تقويت مي‌کند. خاصيت ضد التهابي در نمک طبيعي، واکنش‌هاي سيستم ايمني را کاهش مي‌دهد. کاهش واکنش‌هاي سيستم ايمني بدن، علائم حساسيت را کم مي‌کند. نمک درماني، فشار عصبي را به وسيله توليد يون‌هاي منفي آرام مي‌کند که باعث تقويت سيستم ايمني مي‌شود. اين امر به کاهش خستگي و احيا بدن کمک مي‌کند.

آرام کردن فشار عصبي

به غير از درمان مشکلات تنفسي و بيماري‌هاي پوستي، نمک درماني به شکل شگفت آوري، آرامش بخش است. اين درمان، فشار عصبي را کم مي‌کند، عملکرد قلبي را تقويت مي‌کند و حس‌ها را احيا مي‌کند. نمک درماني فرصت مناسبي است تا شما بر تنفستان به طور آرام و آهسته تمرکز کنيد. نمک درماني، همانند تمرکز ذهن (مديتيشن) بر روي ذهن و روان تأثير مثبت مي‌گذارد.

حمام نمکي

سم‌زدايي نمک يا حمام نمکي ريختن نمک سفره در وان حمام نيست. وان هاي حمام نمکي معمولاً از نمک Epsom ساخته مي‌شوند، که اين نمک به مواد معدني اجازه مي‌دهد سموم بدن را دفع کنند. طرفداران استفاده از اين نمک ادعا مي‌کنند که استفاده از حمامي نمک Epsom مي‌تواند سموم مضر بدن را دفع و بدن را متعادل کند. حمام نمکي در موارد زير مؤثر است:

  آرامش

  مديريت وزن

  افزايش سلامتي

  تسکين عضلات درد

نمک اپسوم از نظر ظاهري شبيه نمک سفره است اما يک ترکيب کاملاً متفاوت است و از منيزيم و سولفات ساخته شده است، در حالي که نمک سفره، سديم است.

 فوايد حمام نمکي

جذب منيزيم بزرگترين فايده استفاده از حمام نمکي Epsom است. بررسي‌هاي صورت گرفته در اين زمينه نشان مي‌دهد سطح منيزيم و سولفات در خون پس از استفاده از حمام نمکي افزايش مي‌يابد.

برخي از اين مزايا ممکن است به دليل درجه حرارت و طبيعت خود حمام باشد. گرما به آرامش و تسکين درد کمک مي‌کند.

دريا درماني

همانطور که اشاره شد آب دريا خواص زيادي براي بدن دارد؛ درواقع اين شيوه درماني، اَشکال گوناگوني دارد که شامل دوش گرفتن و پاشيدن آب گرم دريا، گذاشتن رسوب‌هاي دريايي و مرهم‌هاي جلبکي يا استشمام بخار دريايي است که همه روش‌ها براي بهبود يا رفع بيماري‌ها مفيد است.

خواص دريا درماني

  بهبود عملکرد گردش خون

داخل شدن در آب دريا، در ابتدا باعث انقباض رگ‌هاي خوني در سطح بدن و لرزش به سبب سرما شده و سپس انبساط رگ‌ها شروع مي‌شود، اين مسئله باعث تحريک دستگاه گوارش و تنفس مي‌شود و فرد احساس بهتري پيدا مي‌کند.

  سلامت پوست

چنين تصور مي‌شود که ويژگي‌هاي آب دريا اثر سودمندي بر منافذ پوست دارد و عناصر منيزيم، پتاسيم، فسفات کلسيم و سديم که در آب دريا يا نمک آن وجود دارند، از طريق پوست جذب مي‌شوند.

روش‌هاي دريا درماني
شن درماني

شن دريا را در مخازني مي‌ريزند و اين مخازن طوري مي‌چرخند که به طور متناوب با آب گرم و داغ دريا آغشته مي‌شوند. اين شن داغ و مرطوب براي بعضي از اعضاي بدن و گاهي براي تمام بدن به کار برده مي‌شود.

بر اساس طب سنتي در مصر، افراد مبتلا به روماتيسم، دردهاي مفصلي يا ناتواني جنسي و بارداري، با فرو رفتن در شن داغ، خود را درمان مي‌کنند. بر اين اساس فرو رفتن در شن‌هاي صحرا براي تمدد و کاهش استرس نيز مفيد است. با اين وجود گفته مي‌شود بزرگترين اثر شن درماني ايجاد تعرق است و اين ويژگي مخصوصاً براي بهبود مفاصلي که به علت ضربه و تصادف متورم شده‌اند بسيار مفيد است.

درمان به وسيله باد

گاهي در هنگام دريا درماني، از نسيم ملايم دريايي نيز استفاده مي‌شود. براي انجام اين کار بايد افراد بسيار ماهر با توجه به سرعت، جهت و ارتفاع باد آن را براي درمان بيماران مورد استفاده قرار دهند. باد مي‌تواند در ازدياد گردش خون و تبادل املاح در پوست نقش مهمي ايفا کند.

آفتاب‌درماني

آفتاب‌درماني يکي از ويژگي‌هاي مهم دريا درماني است. بايد به اين نکته توجه داشت که آفتاب‌درماني بدون سايه، چتر و باد يا وسايل بهداشتي مضر است و حتي گاهي براي پوست مهلک است.

مزاياي دريا درماني نسبت به آب‌درماني

آب دريا چگال‌تر و داراي دانسيته بيشتري است و بدين وسيله شرايط بي‌وزني را آسان‌تر و بهتر فراهم مي‌کند، لذا اعضايي از بدن افراد که انجام حرکت براي آن‌ها در هوا و آب راکد ممکن نيست، اين امکان را در آب دريا به صورت بهتري تجربه خواهند کرد.

نشستن بيمار در ساحل دريا و استنشاق هوا و مشاهده افق، زيبايي‌هاي دريا، شنيدن صداي امواج و لذت بردن از نعمت‌هاي بي‌شمار خدا بيمار را به وجد مي‌آورد و روح او را آرام‌تر مي‌کند. همچنين گردش در ساحل دريا و قدم زدن در آب دريا، ماهيچه‌هاي بيمار را نيرومند مي‌سازد.

هنگام شنا کردن در دريا، امواج آب بيمار را به بالا و پايين مي‌برد و او را مي‌چرخاند که مجموعه اين حرکات همراه با حرکت مفاصل، باعث ترشح اندورفين شده و مريض را به وجد مي‌آورد و احساس شعف، لذت و انرژي مضاعف ايجاد مي‌کند که خود انگيزه‌اي براي انجام فعاليت‌ها است.

از آنجا که سردي آب دريا و گاهي وزش شديد باد، بيماري را بدتر مي‌کند و درد را افزايش مي‌دهد، دريا درماني تنها در دوره کوتاه و زير نظر يک متخصص طب سنتي امکان‌پذير است.

آب دريا بايد از نظر درجه حرارت برابر درجه حرارت بدن باشد؛ يعني 37 درجه سانتي‌گراد و حتي گاهي براي بعضي از بيماران بايد 40 تا 42 درجه باشد.

 کشورهاي اروپايي براي دريا درماني در تمام فصول، به وسيله لوله‌هاي مخصوص، آب دريا را از عمق دريا که عاري از ميکروب و آلودگي است، در استخرهاي ويژه جمع مي‌کنند و با ساختن گرم‌خانه‌هاي ويژه براي خشک کردن بيمار (به وسيله اشعه ماوراي بنفش و …) و با توجه به تمام نکات ايمني و پزشکي، دريا درماني را انجام مي‌دهند.

البته دريا درماني در ايران نه به صورت اصولي و علمي اما با اندک تجهيزات مخصوصاً در شمال کشور انجام مي‌شود؛ درواقع همين که شما حمام آفتاب را در کنار ساحل تجربه مي‌کنيد يا به شن‌بازي مي‌پردازيد و از قدم زدن در کنار ساحل لذت مي‌بريد، مي‌تواند تجربه‌اي کوچک از يک علم بزرگ و در حال پيشرفت باشد.

کوه درماني

عجيب‌ترين کوه دنيا را مي‌توان کوه باستاني پرديس دانست. اين کوه با مغناطيس فوق العاده قوي در جهان زبانزد است و خاصيت درماني فراوان دارد. اين کوه باستاني در حومه شهرستان جم از توابع عسلويه استان بوشهر و در نيمه‌هاي راه بندر کنگان به فيروز آباد شيراز قرار دارد. قله اين کوه نزديک‌ترين نقطه زمين به خورشيد است، چون بالاترين ارتفاع در نزديکي خط استوا است.

مغناطيس فوق العاده قوي کوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله 50 تا 100 متري کوه يعني تقريباً انتهايي‌ترين نقطه مشخص آسفالت با ماشين توقف کنيد و ترمز دستي را بخوابانيد، ماشين به جاي سر پائيني به نرمي به سمت کوه کشيده مي‌شود. از جمله خواص خارق العاده اين کوه کمک به درمان مبتلايان به ايدز است. به خاطر نزديکي اين کوه به خورشيد امکان رشد و نمو ويروس‌هاي بيماري زا از جمله ويروس HIV صفر است.

پزشکان متخصص بريتانيايي در موسسه‌اي در شهر لندن در مقاله‌اي در روزنامه تايمز ضمن بر شمردن اين خاصيت از سازمان ملل درخواست کرده‌اند تا نام اين کوه را به کوه ضد اچ آي وي ANTI-HIV Mountain  تغيير دهد.

 دکتر تيم هاپکينز (Tim Hopkins) رييس موسسه فوق و دارنده مدرک فوق تخصص در رشته ايمونولوژي و ويروس شناسي درخواست ايجاد شهرک‌هاي درماني براي مبتلايان به ايدز در اين منطقه کرده است. وي معتقد است با اسکان مبتلايان به ايدز در اين منطقه پس از حداکثر مدت 18 ماه هيچ نشانه‌اي از بيماري در اين مبتلايان ديده نخواهد شد. از ديگر خواص درماني اين کوه که زبانزد همه متخصصين Mountain Therapy  است، خواص مغناطيسي بوده که باعث تخريب سلول‌هاي سرطاني شده و به همين دليل متخصصين بسياري بيماران سرطاني را به کوه نوردي در اين کوه توصيه مي‌کنند. پوشش گياهي منطقه نوعي خار بياباني گرمسيري منحصر به فرد است که خواص دارويي فراوان دارد و عسل حاصله از منطقه تماماً پيش خريد چند کارخانه داروسازي بزرگ جهان است. يکي از ترکيبات اصلي مسکن Advil که يکي از بهترين قرص‌هاي شناخته شده براي ناراحتي‌هاي اعصاب و دردهاي ميگرني است از همين عسل تهيه مي‌شود. اين منطقه خرماي ويژه‌اي نيز توليد مي‌کند که به نام خرماي خصه معروف است و کاملاً در شيره خود غرق مي‌شود يعني يک کاسه آن ظرف سه ساعت پر از شيره مي‌شود.  اندازه اين خرما به اندازه آلبالو است و به جهت همان خواص دارويي، براي ساخت قندهاي رژيمي براي بيماران ديابتي صادر مي‌شود.

لجن درماني

لجن درماني براي سلامت پوست بسيار مفيد است و در تمام دنيا انجام مي‌شود- ازجمله در ايران. خاک يکي از 5 عنصر زندگي است و به وفور در همه جا يافت مي‌شود. امروزه بسياري از مراکز درماني و مراکز آبگرم شيوه گل يا لجن درماني را ارائه مي‌دهند.

بيشترين فايده لجن درماني بر روي پوست است که اثر خنک‌کنند‌گي روي پوست و خون دارد و در نتيجه به کنترل اثرات کمک مي‌کند. سلول‌هاي مرده پوست را از بين مي‌برد و پوست را نرم‌تر مي‌کند. همچنين، لجن درماني يکي از بهترين روش‌هاي سم زدايي است، چون سموم مضر ذخيره شده در پوست را از طريق منافذ آن بيرون مي‌کشد.

انواع لجن مناسب لجن درماني

لجن‌هاي موجود در نقاط گوناگون جهان خواص مختلفي دارند. ترکيب لجن بسته به منشاءآن متفاوت است. اولاً، ترکيبات معدني لجن به نوع سنگ‌هاي موجود در منطقه و روند تشکيل خاک بستگي دارد. ثانياً، خصوصيت لجن تحت تأثير انواع فلور و زياگان منطقه است. بنابراين، پيش از استفاده از آن، بايد در خصوص خواص لجن اطلاعاتي کسب کنيد. مهم است که قبل از استفاده از هر نوع لجن، آن را خشک و بعد پودر کنيد، و براي حذف هر گونه ناخالصي موجود در پودر (سنگ، چمن و غيره) آن را الک کنيد.

لجن سياه

خاک تيره کمي حالت چربي دارد و به همين علت براي لجن درماني مناسب است زيرا سرشار از مواد معدني است و همچنين به مدت طولاني آب را حفظ مي‌کند. اين نوع لجن همواره بايد از  هرگونه آلودگي عاري باشد.

 لجن درياي مرده

اين نوع لجن بيش از 20 نوع نمک و مواد معدني دارد از جمله منيزيم، کلسيم، پتاسيم بروميد، سيليکات، قطران طبيعي و عناصر ارگانيک. در حالي که اين مواد معدني براي درمان انواع اختلالات پوستي مؤثر هستند، حضور سيليکات باعث مي‌شود که ماسک آن براي نرم کردن و پاکسازي پوست مفيد باشد. لجن سبب افزايش گردش خون مي‌شود و پوست را درخشان مي‌کند.

لجن مور

لجن مور لجني است که طي هزاران سال از بقاياي ارگانيک گل‌ها، سبزه و گياهان دارويي توليد شده است و داراي اسيد فولويک، ويتامين‌ها، اسيدهاي آمينه، هورمون‌هاي گياهي است. اين لجن به آساني جذب بدن انسان ‌مي‌شود و داراي خواصي است که در اثر آن لايه بالايي مي‌تواند ناخالصي و آلودگي‌ها را فيلتر کرده و خلوص لجن را حفظ کند. اين لجن داراي خواص درماني است و براي سم زدايي، التيام، زيبايي و تغذيه بدن انسان مؤثر است. لجن مور اثرات ضد التهابي و ضد پيري هم دارد. همچنين براي بهبود اختلالاتي مانند آرتروز و بهبودي آسيب در ورزش هم فوايدي دارد.

لجن درماني به دو صورت استفاده مي‌شود:

  ماسک لجن

  حمام لجن

شيوه انجام لجن درماني

  ماسک لجن: اين مورد استفاده مکرر از ماسک لجن را شامل مي‌شود. ماسک لجن به بهبود رنگ پوست کمک کرده و لکه‌هاي پوستي و تيرگي‌هاي پوست را کم‌رنگ مي‌کند.

  استحمام لجن: اين مورد شامل به کار بردن نوع خاصي از لجن مي‌شود. اين نوع لجن نمک طبيعي و مواد معدني را به ميزان فراواني به تمام قسمت‌هاي بدن مي‌رساند. حمام لجن در درمان بسياري از بيماري‌هاي پوستي مانند پسوريازيس، کهير، ويتيليگو يا پيسي مؤثر است.

لجن مخصوص صورت، يک خمير صاف و يکدست است که با استفاده از آب سرد آماده مي‌شود. اين خمير بايد روي صورت ماليده شود. بعد از گذشت 3 دقيقه، صورت بايد با آب سرد شسته شود. اين ماسک به بهبود رنگ پوست صورت کمک مي‌کند. در صورت وجود آکنه، اين ماسک با جذب چربي اضافي و سموم از پوست به حل مشکل کمک مي‌کند. اين ماسک به کاهش حلقه‌هاي تاريک دور چشم هم کمک مي‌کند.

پاک سازي پوست

خاک رس نوعي لجن است که به علت قدرتي که براي حذف ناخالصي‌ها و لکه‌هاي سياه، پاک سازي و تميز کردن پوست صورت و بدن دارد، در اکثر جلسات لجن درماني از آن استفاده مي‌شود. از فوايد لجن‌درماني مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

سلوليت را حذف مي‌کند

لجن در واقع از کف درياها، درياچه‌ها يا چشمه‌ها استخراج مي‌شود، بنابراين سرشار از جلبک و مواد معدني است که توانايي فعال کردن گردش خون، تخريب بافت چربي و از بين بردن سلوليت را دارد.

 پوست را احيا مي‌کند

لجن همچنين داراي عناصر کميابي براي ترويج بازسازي پوست است، و بدين ترتيب به شما اين قابليت را مي‌دهد که خطوط بيان، لکه‌ها و جاي باقي مانده از زخم و آکنه را کاهش دهيد.

 آکنه را درمان مي‌کند

ماده‌هاي تميز کننده موجود در لجن که قسمتي از ترکيبات لجن هستند هم براي از بين بردن آکنه و ايجاد پوستي بدون برجستگي‌هاي ريز و درشت مناسب هستند.

لجن درماني pH پوست را متعادل مي‌کند

لجن داراي مواد قابض و پاک‌کننده است که قابليت متعادل کردن pH پوست را دارند به اين معنا که درخشش و زيبايي پوست را باز مي‌گردانند و در عين حال سبوم بيش از حد روي پوست را کاهش مي‌دهند.

 علايم کشش روي پوست و ترک را درمان مي‌کند

خواص بازسازي کننده لجن سبب مي‌شود درمان خوبي براي از بين بردن سلوليت و از بين بردن علايم ترک‌هاي پوستي در يک زمان کوتاه باشد.

 پوست را روشن مي‌کند

يکي ديگر از فوايد لجن درماني اين است که قادر است کمي پوست را رويه سابي کند، سلول‌هاي مرده را از روي پوست پاک کند و به اين ترتيب پوست را جوان، نرم و روشن کند.

نکات احتياطي که بايد پيش از انجام لجن درماني مد نظر داشت

 لجن مورد استفاده براي اين شيوه درماني بايد تميز باشد و از عمق 90 تا 120 سانتي از سطح زمين برداشت شود.

 سنگريزه يا کود شيميايي و غيره نبايد در لجن وجود داشته  باشد.

 پيش از انجام لجن درماني، لجن بايد خشک و پودر شود و براي جداسازي سنگريزه‌ها، ذرات علفي و ديگر ناخالصي‌ها غربال شود.

 عليرغم خواض لجن درماني که براي حفظ سلامتي و درخشش پوست بسيار مؤثر هستند، استفاده بيش از حد از ماسک ممکن است منجر به خشکي بيش از حد پوست شود. بنابراين لازم است که از استفاده بيش از حد آن جلوگيري کنيد.

  لجن بايد به دقت انتخاب و کيفيت آن براي جلوگيري از هرگونه عارضه‌اي بررسي شود.

کاربردهاي درماني آب و لجن درياچه اروميه

درياچه اروميه بزرگترين درياچه داخلي و دايمي کشور است که در شمال غرب فلات ايران بين دو استان آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي از شمال به جنوب کشيده شده است. اين درياچه شورترين درياچه داخلي ايران و بعد از درياچه بحرالميت در فلسطين شورترين درياچه جهان است که از نظر وسعت نيز بيستمين درياچه بزرگ جهان است.

آب و خصوصاً لجن درياچه اروميه با داشتن املاح فراوان معدني به ويژه کلرور و سولفات (گوگرد) و ترکيبات آهن و يد و مقدار مناسبي نمک و قدرت جذب حرارت زياد و مواد آلي متعدد و ميزان راديواکتيويته مناسب يکي از مرغوب‌ترين لجن‌هاي طبي به شمار مي‌آيد که خواص طبي و اثرات شفا بخشي فراواني دارد.

بر همين اساس از زمان‌ قديم درياچه اروميه مورد توجه بيماران امراض مختلف و اطبا بوده و پزشکان استفاده از آب درياچه مخصوصاً گل آن را به بعضي از بيماران توصيه مي‌کنند. پس از جنگ جهاني دوم و تأسيس بيمارستان صليب سرخ شوروي در تهران، از طرف اين بيمارستان شعبه‌اي جهت معالجه امراض با گل درياچه اروميه تأسيس شد. انتقال لجن درياچه از طرف برخي کشورهاي خارجي جهت تهيه و ساخت کرم‌هاي آرايشي و نوعي پماد براي استفاده در درمان امراض جلدي در سال‌هاي گذشته رايج بوده است. ساليانه هزاران مسافر از شهرهاي دور و نزديک کشور براي بهبود امراض مختلف از درياچه و آب لجن آن استفاده مي‌کنند.

آب کلروره درياچه اروميه در درمان بيماري‌هايي چون لنفاتيسم، شکستگي‌هايي که دير جوش مي‌خورند، بيماري‌هاي روماتيسمي مفاصل، بيماري‌هاي اعصاب و بيماري‌هاي مختلف زنان شامل متريت ها، سالپنژيت هاي مزمن و رحمي بسيار مؤثر است.

بيماري‌هاي سيستم حرکتي مؤثره روماتيسم، پلي آرتريت مزمن، فرم‌هاي آرتريت مزمن مانند نقرس، درد عضلاني ناشي از فيبروزيت، انواع نورالژي ها به ويژه سياتالژي، از بين رفتن آثار کوفتگي، خون مردگي، صدمه و گسيختگي مفصلي، سفتي مفاصل، بيماري‌هاي عروق محيطي، اگزما، پسوريازيس، بيماري‌هاي زنان به ويژه التهاب مزمن يا بي کفايتي تخمدان‌ها، آمنوره، اختلالات قاعدگي، نازايي، رشد نکردن دستگاه تناسلي و غيره از جمله بيماري‌هايي هستند که تأثير درماني لجن درياچه بر آن‌ها کاملاً مشخص است. همه اين کاربردهاي درماني به علت اثرات فيزيکي، خواص شيميايي و خواص بيولوژيکي لجن درياچه است.

آب درماني

در آب درماني معمولاً از آب گرم استفاده مي‌شود. گرماي آب موجب افزايش جريان خون در پوست و عضلات شده و تنش داخلي عضلات را کم مي‌کند. درد اندام‌ها به هر علتي که باشد معمولاً در گرما کمتر مي‌شود. بنابراين استفاده از آب گرم موجب کاهش دردهاي عضلاني، مفصلي و استخواني مي‌شود. البته اين تأثير گرما دائمي نبوده و معمولاً بعد از مدتي که حرارت اندام مجدداً به حالت اول برمي‌گردد درد مجدداً احساس مي‌شود. آب گرم را مي‌توان به صورت دوش آب گرم، وان آب گرم يا استخرهاي آب گرم در مجاورت اندام قرار داده و از گرماي آن استفاده کرد. استفاده از آب گرم براي کاهش دردهاي اندام سابقه قديمي دارد. از صدها يا شايد هزاران سال پيش آب گرم‌هاي معدني محلي براي مراجعه بيماران براي کاهش دردهايشان بوده است. از آب گرم مي‌توان براي کاهش دردهاي اندام در بسياري از بيماري‌ها مانند آرتروز و انواع روماتيسم‌ها استفاده کرد.

دسته‌بندي آب‌هاي معدني

  آب‌هاي سولفاته: از زمين‌هاي رسوبي منشأ گرفته و داراي انواع سولفاته سديک و سولفاته کلسيک هستند.

  آب‌هاي کلروره سديک: نوعي از آب‌هاي سرد هستند و از زمين‌هاي نمکي منشأ مي‌گيرند و برخي ديگر گرم بوده و داراي عناصري چون برم و يد هستند و در مناطق آتشفشاني ظاهر مي‌شود.

  آب‌هاي آهن دار: اگر ميزان يون‌هاي فرووفريک بيش از 10 ميلي گرم در ليتر باشد جزء آب‌هاي آهن‌دار است.

  آب‌هاي راديواکتيو: غالب چشمه‌هاي معدني کم‌و‌بيش حاوي مواد راديواکتيو هستند که مي‌تواند از ويژگي‌هاي درماني آن باشد. منشأ راديو‌اکتيو آب‌ها مربوط به زمين‌هايي است که آب از آن عبور کرده است.

هريک از اين آب‌ها در درمان نوع خاصي از بيماري‌ها مؤثر هستند. روش‌هاي درماني مختلفي در استفاده از آب‌هاي معدني وجود دارد که مي‌توان به نوشيدن، حمام، دوش، شستشو، تزريق، گاز و بخار آب و گل‌هاي طبي اشاره کرد.

منابع

1‌- http://morvaridbandarpol.com

2- https://pezeshket.com

3- https://delta.ir/mag

4- https://www.yjc.ir

5- https://www.asriran.com/fa/

     news/695041

6- https://www.iranorthoped.

     com/fa/news/2111

0/5 (0 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور