آخرین خبر

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری استان فارس؛ شرکت‌های دانش بنیان باید کیفیت محصول را نیز مد نظر قرار دهند

دکترخیرالدین، روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه در سفر به استان فارس با حضور در پارک علم و فناوری از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این پارک بازدید کرد و با حضور ایشان از جدیدترین محصولات شرکت‌های دانش بنیان رونمایی شد. همچنین حضور خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری و هیئت همراه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس با هدف انعقاد تفاهم نامه همکاری بین معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس، پارک علم و فناوری و دانشگاه صنعتی شیراز صورت گرفت که طبق این تفاهم نامه، کارخانه فناوری و ساخت واقع در دانشکده شهید باهنر شیراز مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات خواهد شد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری در بازدید از پردیس فناوری و ساخت دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس اظهار کرد: تقویت سطوح فناوری‌های پایین (TRL) یکی از مهم‌ترین اهدافی است که در معاونت فناوری و نوآوری پیگیری می‌شود و در TRL های یک تا چهار که قرار است ایده به نمونه آزمایشگاهی تبدیل شود باید انرژی بیشتری در کشور صرف کنیم و به تحقق این امر از طریق دانشگاه‌ها کمک کنیم.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ادامه داد: برای تقویت این بخش، ایده «تِک شاپ» (کارخانه فناوری و ساخت) از طرف دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس پیشنهاد شده است و خوشبختانه تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه امضا شده که قرار است اجرایی شود و در آینده‌ای نزدیک شاهد تحقق اهدافمان در این زمینه باشیم.

وی اضافه کرد: این تفاهم‌نامه به صورت چهار جانبه توسط معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس، پارک علم و فناوری فارس و دانشگاه صنعتی شیراز امضا شد. امیدواریم در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ بتوانیم این برنامه سنگین و با ارزش را اجرا کنیم.
محمد جامعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس در راستای امضای این تفاهم نامه تصریح کرد: مطابق با این تفاهم نامه مقرر شد که در محل دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز یک کارخانه فناوری و ساخت توسط امضاکنندگان این تفاهم نامه تجهیز شود.
جامعی با اشاره به نحوه تجهیز کارخانه فناوری و ساخت، ابراز داشت: این کارگاه به وسیله تجهیزات High-Tech تجهیز خواهد شد.
وی در رابطه با امکانات دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس ادامه داد: با لطف خدا این دانشگاه از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های بسیار مناسبی برخوردار است و حدود ۷۰ درصد از تجهیزات مورد نظر را داراست که ۳۰ درصد باقی مانده در واقع تجهیزات با تکنولوژی پیشرفته‌ای هستند که بر اساس این تفاهم‌نامه تهیه خواهند شد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس افزود: هدف از امضای این تفاهم نامه، ایجاد کارخانه فناوری و ساخت به منظور تبدیل ایده به محصول است.
وی با اشاره به ایده کارگاه تکنولوژی و ساخت گفت: این کارگاه محیطی برای بیان ایده‌ها، تولید محصول بر مبنای بهترین ایده تأیید شده و حرکت در مرزهای دانش و فناوری در رشته‌های تخصصی فنی و مهندسی است.
لازم به ذکر است در حاشیه امضای این تفاهم نامه دکتر خیرالدین، دکتر ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری استان فارس و هیئت همراه از کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مرکز رشد و نوآوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس بازدید به عمل آوردند.
همچنین دکتر علی خیرالدین در نشست با مدیران و کارشناسان پارک علم و فناوری استان فارس در گفت: معتقدیم یکی از بهترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است، باید در این بخش سرمایه گذاری‌های لازم صورت گیرد.
وی افزود: همه شرکت‌های دانش بنیان باید واحد کوچکی را با هدف دیپلماسی و رصد فناوری راه اندازی کنند. باید مرجعیت دیپلماسی فناوری مطرح شود و برای انجام هر اقدامی در حوزه فناوری لازم است که نیم نگاهی به دنیا داشته باشیم و همگام با مغز فناوری در دنیا پیش برویم.
دکتر خیرالدین ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان باید کیفیت محصول را نیز مد نظر قرار دهند. متأسفانه ما تکنولوژی را وارد ایران کردیم و همان تکنولوژی را بومی سازی کردیم و این باعث شده همواره در فناوری عقب باشیم.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه ما با چین قرارداد ۲۵ ساله داریم و قرار شده که یک پارک علم و فناوری مشترک بین ایران و چین ایجاد شود، گفت: مشکل اصلی شرکت‌های دانش بنیان بحث نقدینگی و فروش محصول است. متأسفانه ما با مقاومت اقتصاد سنتی در مقابل اقتصاد دانش بنیان رو به رو هستیم و هر گاه خواستیم یک محصول جدید وارد کنیم با مقاومت رو به رو شدیم و باید تدابیر لازم برای رفع این مشکل اتخاذ شود.
وی عنوان کرد: این مسئله باید در شورای اشتغال استان مطرح شود تا شرایطی فراهم شود تا بخشی از خرید دستگاه‌های اجرایی استان فارس از محصولات دانش بنیان پارک‌ها باشند. متأسفانه محصولات شرکت‌ها به فروش نمی‌رسند و این شرکت‌ها با ورشکستگی مواجه شده و متخصصان مجبور به مهاجرت می‌شوند.
وی با اعتقاد به اینکه تعامل دانشگاه با پارک اولویت اصلی ما به شمار می‌رود، به طرح «دستیار فناوری» در راستای برقراری تعامل بیشتر بین دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: این طرح را در استان فارس کلید زدیم که براساس آن دانشگاه‌ها می‌توانند دانشجویان علاقمند به حوزه فناوری را برای مهارت افزایی به پارک علم و فناوری بفرستند و در این راستا نیز برای دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز به ترتیب مبالغی به صورت ماهیانه در نظر گرفته شده است. در این طرح همچنین برای شرکت‌های فناوری که دانشجویان را پذیرش می‌کنند امتیازهایی از سوی وزارت علوم در نظر گرفته شده است.
دکتر خیرالدین از استاندار فارس خواست که ستاد جهش تولید و اقتصاد دانش بنیان را در استان راه اندازی کند که با حضور روسای دانشگاه‌ها، رئیس پارک علم و فناوی و مراکز رشد بتوانند گام‌های خوبی در این زمینه بردارند.
وی گفت: پارک علم و فناوری استان فارس از زیرساخت‌های بسیار خوبی بهره می‌برد و این پارک با ایجاد دره فناوری توانسته جزو مراکز توانمند کشور باشد. لازم است برای توسعه دره فناوری، الگوبرداری بسیار خوبی از دیگر کشورهایی که در این عرصه هستند داشته باشیم.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه ۳۵۰ شرکت در این پارک مستقر هستند که این شرکت‌ها ۳۲۰۰ اشتغال ایجاد کرده‌اند، گفت: شرکت‌هایی موفق هستند که ضمن فعالیت در حوزه فناوری به بازار نگاه جدی داشته باشند. در واقع بازاریابی در شرکت‌های دانش بنیان باید تقویت شود.
وی با بیان اینکه بحث مأموریت گرایی پارک‌ها و واگذاری اراضی این مجموعه‌ها به بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم، در رابطه با تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شد، امیدواریم زودتر ابلاغ شود. در این طرح امتیازهای خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شد.
دکتر خیرالدین بیان داشت: ما ۴۹ پارک علم و فناوری در سطح کشور داریم که ۱۱ مورد از آن‌ها پارک‌های دانشگاهی هستند. همچنین از ۲۲۳ مرکز رشد و ۱۰۵ هزار واحد فناور برخوردار هستیم.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، این مقام مسئول گفت: ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که حدود ۱۸۰۰ شرکت در پارک‌های علم و فناوری قرار دارند. ۶۵۰۰۰ شغل دانش بنیان نیز ایجاد شده است و در واقع شرکت‌های دانش بنیان زمینه بسیار مناسبی برای اشتغال دانش آموختگان کشور ایجاد کرده‌اند.

در حاشیه این رویداد، علی محمدی مسئول فنی شرکت طب افزار رایمند فسا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ماهنامه گفت: شرکت ما در حوزه کلین روم (اتاق تمیز) با گرید حرارت ۱۰۰ هزار درجه و نیز Station شـست‌وشـو، جوش، کنترل کیفی، چسب زنی و … فعال است. اولین محصول شرکت، دستبند بستن رگ است. محصولات دیگر شرکت نیز مربوط به قلب و عروق و آنژیوگرافی است که شامل کاتترها، استرها و محصولات مرتبط است. دومین تولید کننده محصول بستن رگ در داخل کشور هستیم. نیاز کشور به این محصول قبلاً از طریق واردات تأمین می‌شد.

شرکت هومان پویا الکتریک (Hope) از دیگر شرکت‌های حاضر در این رویداد بود. مسعود یار محمودی، مدیر عامل شرکت، در خصوص محصولات شرکت چنین گفت: از جدیدترین محصولات شرکت دانش بنیان ما می‌توان به دستگاه لیزر آلفا پلاس گلد نام برد. وی همچنین در خصوص دستگاه تولیدی و تمایز آن با دیگر دستگاه‌ها گفت: بیشتر لیزرها، دستگاه‌هایی نیمه هادی هستند که پزشکان عمومی و متحصصین پوست و مو و زیبایی از آن‌ها استفاده می‌کنند. از تفاوت‌های این دستگاه با دستگاه‌های مشابه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
بومی سازی دستگاه که در نتیجه باعث تسریع در خدمات پس از فروش می‌شود.
کاهش هزینه برای پزشک و افرادی که از این دستگاه استفاده می‌کنند.

قدرت دستگاه نسبت به نمونه‌های وارداتی بیشتر است.

خانم اسرار، مدیر بخش اداری شرکت فن آوری نوین سلامت اردیبهشت هم در پاسخ به پرسش خبرنگار ماهنامه درباره فعالیت این شرکت گفت: شرکت ما مجری طرح‌های کلان آندوسکوپ های انعطاف پذیر است. این طرح با مشارکت معاونت علمی فناوری دفتر ریاست جمهوری- مرکز طرح‌های کلان ملی انجام شد. ما دستگاه‌های اندوسکوپ انعطاف پذیر را در پنج مدل تولید کردیم. نمونه موجود سیستوسکوپ است که به وسیله کانکتور به کیس کنترل پردازش متصل می‌شود. این محصول در اتاق عمل برای وضوح بیشتر تصویر روی مانیتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۹۰ در صد این دستگاه بومی سازی شده است و به صورت کلی از ۲۵۰ قطعه تشکیل شده است که فقط ۲۰ قطعه آن وارداتی است.

3/5 (1 دیدگاه)

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه‌ی این ماه

wfn_ads

گزارش های کوتاه ماهنامه

wfn_ads
ماهنامه مهندسی پزشکی

خوش آمدید

ورود

ثبت نام

بازیابی رمز عبور